Uusi XC60 T8 2020 omistaja kyselee lataamisesta:
Kun lataan kotona suko-pistorasiasta, tyhjä akku latautuu täyteen noin neljässä tunnissa.
Kun lataan työpaikalla maksullisesta latauspisteestä Volvon alkuperäisellä ns. paksummalla kaapelilla, auto ottaa virtaa vastaan huomattavasti vähemmän, kuin sukosta.
Miksi näin? Onko auton lataussoftassa jokin rajoitus päällä vai mikä mahtaa olla syynä
Kiitos!
Lataussoftassa ja Volvon päässä ei pitäisi olla mitään eroa, koska Volvon sisäinen laturi (OBC) ottaa maksimissaan sen 3,6/3,7kW sisään ja epäilen tässä sinun tapauksessa vain sitä, että nuo latauskaapelit ja niiden "ampeeriohjaus" eli se A-arvo 8, 10, 13 tai 16A on lukittunut siten, että toisessa on vain se 8A jolloin lataus on n. puolet hitaampi ja toisessa voi olla säädettävä se A jolloin latausnopeus muuttuu. 16A asetusta voi noissa maksullisissa latauspisteissä käyttää. Tuo on vaan merkillistä, että sukolla lataa siis nopeammin? Siinä sukossa voi olla suurempi A asetettuna

Minulla ei ole tarkkaa käsitystä mikä niihin on ehkä jo tehtaalla laitettu arvoiksi, mutta muistelisin ainakin omassa Volvon "Mennekes" sellainen keltasininen latauspiuhahässäkkä on vain ja ainoastaan se 8A lukittu. Aiemmin oli tallissa myös säädettävä piuha, mutta alkoi pistorasia niin kuumentua eikä noita ylempiä arvoja edes suositella, niin hommasin voimavirtaa käyttävän latausmötikän. Senkin latausarvot kyllä vaihtelevat melko lailla vaikka olisi 16A asetettuna, mutta akun toimintalämpötila siihen myös vaikuttaa eli kylmä akku ottaa virtaa huonommin vastaan. Tallissa kyllä lämmitys, mutta ei aina paljoa vaikuta, kun lattian pinnassa on kuitenkin melko kylmää.