KL-varaosat  Race.fi

Äänestys

Mikä (plugin)malli XC60 on/oli? Ruksi 1 tai useampiakin vaihtoehtoja mikäli tarvitsee...

XC60 T8 TwinEngine 407hv 10.4 kWh
14 (24.6%)
XC60 T8 TwinEngine 390hv 10.4 kWh
7 (12.3%)
XC60 T8 TwinEngine 390hv 11.6 kWh
8 (14%)
XC60 T8 Recharge 390hv "normiakkuinen"
2 (3.5%)
XC60 T8 Recharge 455hv "isompiakkuinen" long range
10 (17.5%)
XC60 T6 Recharge 340hv "normiakkuinen"
2 (3.5%)
XC60 T6 Recharge 340hv "isompiakkuinen" long range
5 (8.8%)
XC60 jokin muu bensamalli
1 (1.8%)
XC60 jokin muu dieselmalli
7 (12.3%)
XC60 jokin muu malli mitä tässä ei ole laitettu...  :-)
0 (0%)
EX60 tulee heti talliin, kun julkaistaan ja sillä sipuli!!!
1 (1.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 51

Äänestys päättynyt: 20.10.2025, 19:55:40

XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!

  • 311 Vastauksia
  • 85082 Lukukerrat

volvoandy ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #300 : 10.11.2025, 14:55:29 »
Tässä omia kulutuslukemia lokakuulta ja tänään viimeksi tankattu, käytännössä kaikkein kovin kulutus nyt, vaikka välillä kuitenkin yrittää käyttää sitä vähää virtaa mitä linkuttavasta hybridiakusta edes saa. Pari kesää sitten oli 10L paikkeilla, kun kärryn vetoa ja 4 ukkoa kyydissä. Eli kyllä tuolle pelkässä bensamoodissa tuntuu menovesi maistuvan ja constand awd/power -tiloja en ole uskaltanut edes pitää päällä. Liukkailla sitten hyödynnän esim. risteyksistä ja liikenneympyröistä ajettaessa, että on riittävä pito kitkarenkaille.
Kyllä tämä plugin-mallisto tarvitsee toimivan ja ehyen akuston, jotta kulutus pysyy maltillisena... Jotain tuolla ECU säädöissä on mennyt akun vikaantumisen seurauksena pershiilleen ja tasakaasullakin aivan sukkasillaan ajaessa bensansyöttö on ihan liian isolla eli normaalisti ei kyllä 9-11L lukemia näyttäisi, vaikka ajaa 50-60kmh ihan rauhallisesti :-[ Positiivista on kuitenkin se, että vaikka akku on käytännössä rikki/vikatilassa, niin silti pystyy ajelemaan ja esim. nelivetokin toimii kuin mitään vikaa ei olisikaan.


« Viimeksi muokattu: 10.11.2025, 14:57:04 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 137tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. Moduulinvaihtoa odotellessa...
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey Oli kyllä ihan huippuauto!!!
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
  • Kaikkee sitä...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #301 : 10.11.2025, 15:16:48 »
Positiivista on kuitenkin se, että vaikka akku on käytännössä rikki/vikatilassa, niin silti pystyy ajelemaan ja esim. nelivetokin toimii kuin mitään vikaa ei olisikaan.

Riippuu varmaan näissäkin miten akku on rikki että voiko ajaa vai ei.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21 --> Audi e-tron S -22

Paikalla volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #302 : 10.11.2025, 15:34:51 »
Riippuu varmaan näissäkin miten akku on rikki että voiko ajaa vai ei.
Ok eli onko tämä se ns. "limp mode" eli jos akusto vikaantuu jotenkin pahemmin, niin moottorinkin tehoa rajoitetaan?
Olen vain itse ymmärtänyt (tai lähinnä meidän vikatilan perusteella) että bensamoottorin saisi jotenkin pakottamalla
sitten päälle, vaikka akusto ei enää toimisikaan. Minkähänlainen tilanne sitten pitäisi tulla, että meno katkeaisi kokonaan...?
Marraskuun lopulla tulossa Haminaan ehkä reissua ja n. 550-600km suuntaansa, kai tuonne silti uskaltaa lähteä? 4.12. olisi
toiveissa, että saadaan akusto taas kuntoon, mutta voi toki mennä 2026nkin puolelle ???
« Viimeksi muokattu: 10.11.2025, 17:20:29 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 137tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. Moduulinvaihtoa odotellessa...
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey Oli kyllä ihan huippuauto!!!
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
  • Kaikkee sitä...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #303 : 10.11.2025, 16:03:43 »
Joku jolla kokemusta voi vahvistaa voiko näillä jäädä tien päälle jos akku tai siihen liittyvä osa kyykkää kokonaan?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21 --> Audi e-tron S -22

Paikalla volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #304 : 10.11.2025, 17:31:41 »
Joku jolla kokemusta voi vahvistaa voiko näillä jäädä tien päälle jos akku tai siihen liittyvä osa kyykkää kokonaan?
Lueskelin tuosta limp mode -jutusta toisessa ketjussa (Ribbe käyttäjällä ollut moottorin käynnistymisongelma yms) ja
tässä oli syynä ollut jokin starttimoottorin toimintaan liittyvä asia eli oli ollut vikakoodi siellä. Saisikohan tuon koodin
jopa itse kuitattua ja sitten autosta virrat pois hetkeksi ja sitten kokeilisi uudelleen? Saattaisi toimiakin mikäli tosiaan
antaa bensamoottorin käynnistää "constant awd" tai "power" tiloissahan noin käy, vaikka akku olisikin vikatilassa. Näin
ainakin meillä nyt aina käy eli moottori hörähtää kyllä tarvittaessa päälle, aina tulee se "Hybridijärjestelm vika Huolto tarpeen"
ja meno vaan jatkuu...
Viite https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=141918.0 "T8 limp home -moodi" :o
Ja mitähän tuo "virransäästötila" tarkoittaa? Liittyisikö jotenkin 12V perusakun toimintaan, laturi ei ole antanut tarpeeksi virtaa tms?
Tuo perusakkuhan on sähköautoissakin se "akilleen kantapää" eli jos 12V akku hyytyy, niin sähköautokaan ei kulje metriäkään...
Hybridissä hyvä tuo bensamoottorin apu ja sen kyllä tuntuisi saavan tuolla tavoin "pakotettuna käyntiin" mikäli vain startti ja
12V normaaliakku ovat kunnossa? Monenlaisia tilanteita silti saattaa tulla ja hybridiakuston henkimaailmasta ei itellä mitään tietoa :(
Tällä hetkellä pääasia, että kulkee eteenpäin, vaikka bensankulutus hirvittää... Toivottavasti ei vaan pitkillä matkoilla jättäisi tielle,
kun tässä on ennen joulua parikin pitkän matkan ajoa tiedossa. Kilsoja meillä ehtii tulla varmaan +5000km ennen tuota akuston korjausta.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2025, 17:38:04 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 137tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. Moduulinvaihtoa odotellessa...
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey Oli kyllä ihan huippuauto!!!
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1176
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #305 : 10.11.2025, 17:56:39 »
Tällä hetkellä pääasia, että kulkee eteenpäin, vaikka bensankulutus hirvittää... Toivottavasti ei vaan pitkillä matkoilla jättäisi tielle, kun tässä on ennen joulua parikin pitkän matkan ajoa tiedossa.
Tulipalon riskihän lienee olematon… vai?
 ELK

Paikalla volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #306 : 10.11.2025, 19:06:03 »
Tulipalon riskihän lienee olematon… vai?
 ELK
No tulipaloriskiähän ei ole, koska autoa ei voi edes ladata eli en pidä piuhannokassa... Suurimmat riskit tuossa lienevät ne, että 12V akku hyytyisi tai hybridiakuston korkeajännitepuolelta joku signaali (becm) katkeaa jolloin C-ISG starttigeneraattori ei saisi tarpeeksi virtaa -> auto ei lähde käyntiin, vaikka 12V akku olisikin kunnossa. Tutkailin nimittäin tuota C-ISG:tä ja se ottaa virtansa nimenomaan hybridiakustosta eikä 12V normaaliakusta.
Sitäkin toki tarvitaan herätevirtana jne. Jännä tuo C-ISG. Sehän antaa myös hetkellisesti lisävääntöä ja tehoakin...
Volvolla on akustossa joku varattu puskurialue (n. 15-20% akuston kokonaiskapasiteetista) joka kai huolehtii myös tuosta C-ISG toiminnasta. Eli niin kauan, kun hybridiakusta ei mene becm jumiin tai riittää virtaa startata, niin ei pitäisi olla ongelmaa? Jos ei tule jotain muuta vikailmoitusta kuin nykyinen, niin eiköhän tuolla pari pidempää matka-ajoreissuakin voi heittää ja hinurit on keksitty... Jospa se kestäisi tuossa "välitilassakin".
Tässä pari linkkiä :
https://www.volvocars.com/fi/support/car/xc60-recharge-plug-in-hybrid/article/9bf8866b9b53f49dc0a801515b6ba956/
https://volvofi.s3.amazonaws.com/esitteet/T8%20Twin%20Engine%20teknologiaesite_1%5B2%5D.pdf
« Viimeksi muokattu: tänään kello 08:34:51 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 137tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. Moduulinvaihtoa odotellessa...
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey Oli kyllä ihan huippuauto!!!
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
  • Kaikkee sitä...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #307 : 10.11.2025, 23:02:35 »
Jos se heikossa hapessa oleva akun moduli hajoaa kokonaan niin väitän että auto jää silloin siihen.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21 --> Audi e-tron S -22

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 847
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #308 : tänään kello 08:25:41 »
Näissä tosiaan se ns. generaattori vetää koneen käyntiin, ei mikään erillinen 12v startti. Tämä sama laitos antaa lisätehoa jopa olikohan 30kw hetkellisesti ja lataa myös akkua jos ajon aikana käyttää latausmoodia. Jos ei ole mitään yhteyttä korkeajännitteeseen, niin ei varmasti käynnisty myöskään.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12416
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #309 : tänään kello 09:45:18 »
Omassa autossa ja mitä lukenut niin monella muullakin tekee sitä että kun kuut sekä tähdet on oikeassa asennossa niin polttomoottori ei käynnisty. Siihen aina auttanut se että sammuttaa sekä lukitsee auton. Odottaa max puoli tuntia. Näissähän 400v akusto käynnistää polttomoottorin. Volvolla aikoinaan tutkivat että vikakoodit tuli laturista (eli tuosta yhdistetystä laturista sekä startista) ettei onnistunut käynnistynyt. Huollossa eivät saaneet toistumaan.  Vaikuttaa bugilta softasta että kun kone on melkein täysin lämmenny niin tekee tuota.

Omaa kokeilin niin ei edes lähde lataamaan töpselistä niin sen suhteen on varma ettei latauksessa pala. Valikon Charge toiminto kyllä toimii, huomaa ihan käyntiäänessä että nyt jotain tapahtuu. Jos oma auto palaa niin toivon ettei pala kotona katoksessa. Muuten APP (Anta Paskan Palaa). :D Tiepalvelu ja sijaisauto auttaa sitten jos jää tienpäälle
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 847
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #310 : tänään kello 10:56:01 »
Omassa autossa ja mitä lukenut niin monella muullakin tekee sitä että kun kuut sekä tähdet on oikeassa asennossa niin polttomoottori ei käynnisty. Siihen aina auttanut se että sammuttaa sekä lukitsee auton. Odottaa max puoli tuntia. Näissähän 400v akusto käynnistää polttomoottorin. Volvolla aikoinaan tutkivat että vikakoodit tuli laturista (eli tuosta yhdistetystä laturista sekä startista) ettei onnistunut käynnistynyt. Huollossa eivät saaneet toistumaan.  Vaikuttaa bugilta softasta että kun kone on melkein täysin lämmenny niin tekee tuota.

Omaa kokeilin niin ei edes lähde lataamaan töpselistä niin sen suhteen on varma ettei latauksessa pala. Valikon Charge toiminto kyllä toimii, huomaa ihan käyntiäänessä että nyt jotain tapahtuu. Jos oma auto palaa niin toivon ettei pala kotona katoksessa. Muuten APP (Anta Paskan Palaa). :D Tiepalvelu ja sijaisauto auttaa sitten jos jää tienpäälle

Haha, mulla ei ole tuota tehnyt, joskus edellinen T8 teki sitä, että ei antanut laittaa vaihdetta päälle. Tai vaihde meni, mutta pomppasi samantient takas P- asennolla kun painoi kaasua. Auttoi auton lukitus ja kohta takas auki ja matka jatkui.

Mutta nykyisessä on oudosti nyt pari kertaa antanut ilmoituksen, että käsijarru vaatii huollon... poistunut samantien. Myös yksi aamu kun lähdin, niin sanoi, että ohjaustehostin vika, pysäytä varoen, vaikka en ollut metriäkään ajanut.... poistui taas sammutuksella ja uudelleen käynnistyksellä. Tosin nyt olen huomannut, että Volvocallilla ei tahdo lähteä lisälämmitin päälle, sitten kun menee autolle ja näytöltä käynnistää niin toimii normisti. Mutta jos on latauksessa niin silloin aina lähtee myös etänä. Mietin, että vaikka ei ole antanut akun varauksen varoitusta, niin olisiko 12v akku kohta tiensä päässä... 5v orkkis varmasti ja se voisi selittää nuo satunnaiset ihme ilmoitukset.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12416
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #311 : tänään kello 12:31:28 »
Haha, mulla ei ole tuota tehnyt, joskus edellinen T8 teki sitä, että ei antanut laittaa vaihdetta päälle. Tai vaihde meni, mutta pomppasi samantient takas P- asennolla kun painoi kaasua. Auttoi auton lukitus ja kohta takas auki ja matka jatkui.
Mulla on tuon tehnyt kerra
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Futurez  Kulkukoira