RallyBaron  Samppasport

V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua

  • 309 Vastauksia
  • 47272 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #105 : 14.04.2023, 14:16:34 »
Kiinan pojan paketti saapui vihdoin eilen.

Poljinpinnat nyt jollain lailla sopivat paikalleen, tosin kytkinpolkimesta piti irrottaa vanha kumia että sai tungettua tuon paikalleen. Ilmeisesti venyttämiseen tarkoitetut lirpakkeet jäivät vähän ikävästi näkyviin joten täytyy miettiä vielä että hankkisiko vaikka ihan uudet orkkikset. Ehjät nuo tosin ovat niin ehkä kiillotuskin riittää.

Pesussa käydessä todettiin että ilmastointi antaa hiukan hajua - varmaan kosteuden vuoksi. Tuli toisaalta myös mieleen että jos järjestelmä on ollut ties kuinka kauan tyhjänä, niin saattaahan siitä hiukan hajuja irrota. Käväisin sitten hakemassa Motonetistä puhdistuspurkin ja ruuttasin sen sisätiloihin ensiavuksi. Jospa se tuosta nyt kun puhaltelee taas kylmääkin. Kuivaimen sovin vaihdettavaksi ensi viikolla kun tarkastellaan, onko aineet pysyneet sisällä. On sen verran edullinen (30e) että tehnee ihan hyvää.

Oli muuten lätäkkövalo tiukassa. Oli jo usko loppua ja joutui repimään peilinkin irti kun ei uskaltanut se paikallaan vääntää. Lähti se lopulta irti mutta Kiinan pojan halpa varaosa ei ihan sopinut vaan olisi vaatinut jotain pantentteja. Totesin sitten että saapa nuo lediksi samaan tapaan kuin muutkin joka voisi olla tässä kohtaa sopiva tapa modernisoida.

Perinteiset tarrat olisivat liimattavaksi mutta kun ei tuota lämpöä tänäänkään ole kuin 3 astetta, niin taidan odotella lämpimäpiä kelejä.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #106 : 14.04.2023, 21:20:08 »
Nyt olisi vihdoin vastuksia. Pitää tinailla viikonloppuna paikalleen niin saa toiseenkin takavilkkuun ledin.

Autodocin paketti lähti liikkelle, toiveena että kotiutuu Matkahuollolla hieman pikaisempaan kuin Postilla niin pääsee jopa kesärenkaan asennukseen.

Paikallinen Motonet muuttaa joten jos satuloita aikoo jollain käsitellä, niin maali lienee syytä käydä hakemassa hyvissä ajoin. Katselin tänään käydessä myös erilaisia irrotusaineita mutta WD-40 löytyy plus kaasukolvi jolla voi lämmittää niin uskon selvieäväni - hakee sitten jos näyttää siltä ettei aukea.

Mäntätyökalun ostin eilen Biltemasta helpottamaan hommaa vaikka on nuo ennenkin saatu paineltua kohdalleen muilla työkaluilla. Vidasta voisi käskeä käsijarrun huoltoasentoon, niin ei tarvitse muita kommervenkkejä tehdä takajarrujen suhteen.

Väsymyksestä huolimatta polttelee harrastaa kun siihen on mahdollisuus. Pihassa on tarvittaessa toinen leasing-sopimuksella hankittu ajoneuvo niin tuo joutaa olla pajoitettavana.  :)

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #107 : 16.04.2023, 16:00:25 »
Vihdoin on molemmissa takavilkuissa ledit ja jopa toimii normaalinopeudella. Se olikin sitten kaikkine osien odotuksineen reilun kahden viikon työmaa.

Sangen mielenkiintoisesti ns. ehjälle puolelle piti lisätä tuon isomman vastuksen lisäksi vielä toinen pienempi ennen kuin suostui asettumaan. Ilmeisesti sitten toisella puolella ne n. 10cm johdonpätkät tekevät sen verran resistanssia että yksi vastus riittää.. Mutta pääasia että toimii.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #108 : 20.04.2023, 18:39:16 »
Jarruosat kotiutettu. Jospa sitä huomenna yrittäisi naplata paikalleen - tarkoitus oli kyllä mieluummin lauantaina aamusta aloittaa mutta itsestä riippumattomasta syystä aikataulut muuttuivat.

Huomenna vielä aamusta ilmastoinnin tarkastukseen niin nähdään että vuotaako. On tuo kyllä ainakin viileämpää puhallellut viikon aikana joten ei järjestelmä nyt ainakaan täysi seula ole.

Vaihdoin avaimiin jotkut Puuilon halvat patterit ja totesin että taisi olla virhe. Auto alkoi herjailemaan "avain ei läsnä" ja farkuntaskua sai tunkea lähemmäksi ovea että suostui avaamaan tai lukittamaan. Vika ilmestyi kutakuinkin heti noiden vaihtamisen jälkeen joten ajoitus on varsin sopiva jos tuolla joku moduli tai johtosarja on alkanut kiukuttelemaan samaan aikaan. Entiset Energizerit menivät takaisin avaimiin, niillä ei suuren suurta ongelmaa ollut mutta ajattelin vaihtaa kun ei tietoa, milloin viimeksi uusittu. Tässä se nähdään että ei pidä korjata sitä mikä ei ole rikki.  ::)

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #109 : 21.04.2023, 12:57:44 »
Ihan hyvän kasan tuota sai hankkia työkaluja jarruremonttia varten. Toki olisi varmaan vähemmälläkin selvinnyt mutta onpahan valmiina kun käy moneen muuhunkin kohtaan autossa.

Tänään hain lähinnä jarrukliineriä sun muuta tarpeellista kuten hanskoja. Nyt on adapteria ja hylsyä siten, että saa yhdisteltyä ja käytettyä vaikka iskevää porakonetta jos pultit tuntuvat kovin tiukassa olevan. Pienellä Dremelin kaasukolvilla saa näemmä lämmitettyäkin mutta toivottavasti ihan siihen ei tarvitse mennä, vaan nuo aukeavat kutakuinkin suosiolla.

Nyt ei oikeastaan puutu kuin auto (plus tottakai yksi työpalaveri 14-15 muuten melko hiljaisena päivänä). Auto on edelleen ilmastointihuollossa. Tuomioksi tuli että lauhduttimen liitännöissä olevat o-renkaat vuotavat ja sieltä pääsee ainetta karkuun vähän kerrassaan. Reilulla 300e:lla tuosta sevlisi sisältäen kuivaimen vaihdon, joten totesin että laita kuntoon vaan. Antaa olla reklamointi muutaman satasen takia kun sitten taas palaa aikaa. Vaan eiköhän se sieltä valmistu viimeistään tuohon kolmeen mennessä niin pääsee sitten suoraan töihin. Satuloihin tilasin uudet hilppeet varmuuden vuoksi niin saa vaihdella nekin samalla uusiin.

e. Viestiä ei ehtinyt loppuun asti kirjoittaa kun tuli jo puhelua että auton voisi noutaa. Taidan parkkeerata jo valmiiksi remonttipaikalle niin ei kukaan varaa. Tuossa toisen katoksen reunassa siis tyhjää tilaa, jossa ei ole maalattuja pysäköintipaikkoja niin siinä ajattelin pajoitella.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #110 : 21.04.2023, 22:02:35 »
Jarrut naplattu paikalleen joka kulmaan ja kesärenkaat alla.

Pientä harjoittelua alkuun ja piti pariinkin otteeseen hakea kyliltä lisää työkaluja. Mutta sitten alkoi luonnistumaan ja osat heilahtivat kohtuuhelposti paikalleen.




Yhden ainoan kuvan ehdin työn touhussa nappaamaan mutta siinä ensimmäiset osat paikallaan. Taakse oli jopa helpompi laittaa kuin eteen - pultitkin aukesivat ihan nätisti.

Samalla tuli huomattua lisäkorjauksen tarvetta. Akuuteimpana pakoputken kannake keskiosassa autoa. Ruosteessa ja pettänee kohtapuoleen. Mahtaako tuo olla vaihdettava osa eli kiinni pultilla tai vastaavalla? Silloin kai sen vaihtaminen ei kovin kummoinen homma ole.

Lisäksi vasemmalla edessä suojakumin rasvat vuotaneet ulos ja alatukivarsi hiukan kulahtaneen näköinen. Täytyy pyytää noihin tarjous jostain korjaamosta ja laittaa kerralla kuntoon. Katsoo sitten että löytääkö katsastusmies muuta.

e. Mitä nyt itse pikaiseen katselin, niin nuo pakoputken kannattimet taitaa olla noita tavallisia rinkuloita. Siinäpä ei tarvitsisi muuta kuin saada auto nosturille niin kyllähän tuon vaihtaisi itsekin. Pitää tutkailla, löytyykö TI-halleja nosturilla.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2023, 22:39:40 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #111 : 21.04.2023, 23:04:33 »
Vähän etsimällä löysin tämmöisen:

https://www.volvowholesaleparts.com/oem-parts/volvo-front-muffler-bracket-30681829

Tietäisi oikean osan, niin kävisihän tuon nyt vaikka siniseltä ja koittaisi saada paikoilleen jossain, missä autoa saa sen verran ylös että mahtuu vaihtamaan.

e. Toki kun muistaisi aina suoraan että Vidassa on osakataloogi, niin tarvitisi kysellä vähemmän. Näyttäisi olevan kumikannattimet pakoputken keskiosassa. Täytyy vilkuilla jossain välissä.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2023, 23:21:40 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #112 : 22.04.2023, 17:40:46 »
Kaveri nyppäisi eilen napapultit irti enkä luonnollisesti ajatellut asiaa sen enempää kuin että sillä on vetoakseli kiinni.

Tänään sitten opin että on sillä vähän muutakin merkitystä ja olisi tarvinnut vähän momenttejakin katsella takaisin laittaessa.  :2funny:

Eli DTSC alkoi herjaamaan ja veikkaan että syy on siinä että nuo olisi pitänyt ensinnäkin vaihtaa jos irrottaa ja toisekseen vielä kiristelläkin oikein.

Vaan kävin jo uudet pultit Motonetistä niin pitää vielä illan mittaan käydä laittamassa nuo paikoilleen. Katsotaan sitten että meneekö abs-anturin vaihdoksi vai selvitäänkö tuolla.

Näin sitä oppii uutta.  ::)

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #113 : 22.04.2023, 19:27:45 »
Nyt on uudet napapultit paikoillaan ja vielä oikein kiristettynäkin. Pitää huomenna vilkuilla Vidalla että mikä tuota nyt alkoi ahdistamaan, ilmoitus kyllä loisti mittaristossa vielä asennuspaikasta tullessakin.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4923
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #114 : 22.04.2023, 19:47:48 »
Nyt on uudet napapultit paikoillaan ja vielä oikein kiristettynäkin. Pitää huomenna vilkuilla Vidalla että mikä tuota nyt alkoi ahdistamaan, ilmoitus kyllä loisti mittaristossa vielä asennuspaikasta tullessakin.

Yleensä turvallisuuteen liittyvät viat pitää poistaa ennenkuin alkaa toimimaan kun vika on korjattu. Ihan normi homma  ;)
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #115 : 22.04.2023, 19:56:44 »
Yleensä turvallisuuteen liittyvät viat pitää poistaa ennenkuin alkaa toimimaan kun vika on korjattu. Ihan normi homma  ;)

Osaatko sanoa että mikä turvallisuuteen liittyvä tuossa tarkalleen voisi olla? Sitä kun lähinnä parannettiin vaihtamalla tärisevät jarrut kunnollisiin.  :D

Mielestäni ABS-antureita ei edes nykäisty missään vaiheessa ja napapultit on nyt irrotettujen osalta uusittu ja laitettu oikeaan momenttiin.

Vidahan sen sitten näyttää että mistä kiikastaa. Ei vaan tänään oikein kiinnostellut eilisen jumpan jälkeen lähteä heti lukemaan vikakoodeja. Pultit vaihtuivat nopsaan kunnollisella hallitunkilla (Jota ei tällä hetkellä saa Motonetistä ostettua millään ilveellä kun 3 tonnin Bahco olisi hyvä) ja pulttipyssyllä nopsaan ja samalla vaihdettiin kaverin kanssa kuulumiset. Riittää hyvin tälle päivälle. Jatkoa seuraa huomenna (ehkä).

Myönnetään että yksi pultti oli löysällä vaikka se kyllä kiristettiin. Kaipa näissä voi vetoakseli siirtyä ja erroria pukkaa mutta en halua ajatella sitä vielä tässä kohtaa.  :)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4923
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #116 : 22.04.2023, 20:37:38 »
Ajettiinko autolla napapultit löysällä?
Nämä ei isoa heittoa tarvi, edellisen kans opittua ::)
Mutta syy yhteys on jarrujen korjauksen ja vika ilmon yhteydessä. Vikakoodi kertoo sitten tarkemmin.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #117 : 22.04.2023, 21:00:12 »
Ajettiinko autolla napapultit löysällä?
Nämä ei isoa heittoa tarvi, edellisen kans opittua ::)
Mutta syy yhteys on jarrujen korjauksen ja vika ilmon yhteydessä. Vikakoodi kertoo sitten tarkemmin.

Ei tuo mahdottoman löysällä ollut kun kuitenkin hiukan hylsyllä käänsin. Mutta tiedä häntä.

Vikakoodi on seuraava:

https://www.dtcdecode.com/Volvo/BCM-U013600

Eli DEM-moduuliin ei nyt syystä tai toisesta saada yhteyttä. Eilenhän tuo ei ilmoitellut kerrassa mitään mutta kaupunkinopeuksia kovempaa ei kyllä ajettukaan. Tänäänkin antoi ajella rauhassa kunnes polkaisin yhden hitaamman ohi vähän reippaammin ja olisiko jopa ruopaissut hiukan samalla kun tuo automaatti annostelee voimaa vähemmän hienovaraisesti kuin 7-portainen uudempi mersun vaihteisto.  ;D

Vikakoodi ei kyllä tuohon suuntaan viittaa mutta kuten sanoin, itselle vieraampia nämä vehkeet.

e. Näemmä DEMille on oma sulakkeensa takakontissa. Näyttäisi olevan #6 10A. Täytyypä tarkastaa tuo ensin.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2023, 21:14:34 kirjoittanut 74t3 »

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4923
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #118 : 22.04.2023, 21:08:57 »
No tuohan viittaa väylä vikaan tai dem yksikön vikaan. Molemmat sähkö juttuja. Koodien nollaus ja testi ajoa..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #119 : 22.04.2023, 21:15:07 »
No tuohan viittaa väylä vikaan tai dem yksikön vikaan. Molemmat sähkö juttuja. Koodien nollaus ja testi ajoa..
¨

Juuri editoin, voisi olla myös sulake. Nollasin koodit mutta en ajanut koska saunakalja.  ;D

e. Siis tarkoitin etten tunne Volvoja erityisesti. Väylät yms. ei sitten ole täysin vieras juttu. Edelliseen mersuun värkkäsin CarPlayn toimimaan auton kontrollien ja näytön kautta kun olivat tehtaalla unohtaneet. Edellistä F11-Bemaria en muuten ihmeemmin puukottanut muttta ajoittaista vianselvitystä tuli tehtyä. Niitä vanhemmissa laitoksissa värkättiin autostereoita jne. Pari edellistä on ollut uudempia autoja. Tässä hyvä on nimenomaan se, että korjaamosofta löytyy kuten bemarissakin. Auttaa huomattavasti kaikessa. Että jahka sinuiksi pääsee ruotstalaisten laitosten kanssa niin kyllä se tästä.  8)
« Viimeksi muokattu: 22.04.2023, 22:14:16 kirjoittanut 74t3 »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy