Kas näin.
Parkkitutkien kanssa kävi perinteinen lapsus eli en katsonut numeroa VIDAsta. Eli väärät tietenkin ja homma alusta. Käytin kuitenkin anturin irti ja laitoin WD40 liittimeen mutta eipä auttanut.
Se nyt ei tosin tässä enää paljoa haittaa - wanha rouwa päätti sitten äkkääntyä lauantaisesta Lappiin lähdöstä sen verran, että kuuntelin jo eilen asioilla käydessä että jättääkö auto kierroksen noin ylös että ulajaa kiihdytyksen jälkeenkin. No tänään selvisi kun rouva käväisi aamulla asioilla, tuli jo viestiä perään että auto pitää aika pahaa ääntä.
No siinä se sitten naputti pihassa kun tuli takaisin, mutta hiljeni sitten hiukan. No auto sammuksiin ja ajattelin että katson myöhemmin kun jäähtyy hiukan.
No seuraavalla kerralla irrotin moottorin muovikannen, että näkee ilmastoinnin kompuran ja apulaitehihnan paremmin. Sillä kerralla se olikin sitten selvä peli, kompuran hihnapyörä teki puolen sentin klappia auton pyöriessä.
Päivän liibalaabapalaverien jälkeen syöksyin sitten kunnolla auton kimppuun ja eikun purkamaan. Pohjaksi ehdin katsella n. puolet sen venäläisjenkin videosta, joka teki homman XC70 T6 vaihtaen myös vesipumpun sun muuta kilkettä. Arvelin että jos edes vähän vähemmällä purkamisella selviäisi. No, ei selvinnyt, mutta tuleepa nyt katsottua samalla akun alla oleva johtosarja joka sekin oli kyllä hiukan surkean näköinen.
Hihnan pois otto ei nyt vielä ihan auennut kahdelle remonttimiehelle, mutta toisaalta arvasin jo per suoraan, että eihän tuohon mitään osia kivijalasta saa, niin täytyy selvitellä tuo. Lähinnä päänvaivaa tuottaa että millä tuo saadaan pois sieltä ohjaustehostimen pumpun hihnapyörästä - ilmeisesti ottamalla pumppua sen verrran irti..
Eikä toisaalta tuo kompressorin pääkään oikein tahdo lähteä pois ilman kunnollista työkalua joten lyötiin lelut kasaan ja lähdettiin viihdyttämään itseämme Motonettiin. Osista sain kuitenkin hankittua jo uuden hihnan alkuperäistä vastaavan laatuisena joten siltä osin homma kunnossa.
Äsken lykkäsin Amazonista työkalun tilaukseen:
https://www.amazon.de/-/en/dp/B0D4BWKKKH?psc=1&smid=A1N2IFQ5NIBQPCTuon avulla saanee magneettikytkimen kannen auki nätisti (josta muuten oli jo murtunut metallinpaloja joten saattaa olla että tilailen jo suoraan uuden jos löytyy), ja pääsee tutkimaan laakeria.
Eli hommahan on lähes tekemistä vaille valmis eli varsin perinteinen savolainen projekti. Käydään nyt tässä ensin kuitenkin 75hv kiihkeällä ranskattarella siellä Lapissa, jossa on muuten onnistuttu käymään peräti 1/3 kertaa sillä autolla, millä on meinattu. Edellisestä vollesta meni kansipahvi ennen lähtöä.

Mutta pääasia että tekemällä oppii eikä isompikaan remontin korjuu enää suuremmin pelota tuon kanssa. Pultitkin aukesivat yllättävän kivuttomasti, suurin homma tehtiin yhden akkukotelon pultin kanssa joka oli ruostunut kiinni.
