Autoracing  KL-varaosat

Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen

  • 176 Vastauksia
  • 54828 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #90 : 07.04.2024, 15:50:36 »
Sähköhommat jätetty hetkeksi sivuun ja päädyin ikkunoiden tekoon.

Kohtalaisen helposti nuo takasivulasit lähti pois. Tuon hiilikuitulevyn muotoilu tuohon muotoon ei oo kovin kätevää, mutta ompahan nyt sinnepäin. Polykarbonaatti taasen osui kerrasta, yllätyin itsekkin. Suojakalvot taidan poistaa vasta sitten ihan lopuksi. Sitä ennen tarttis joku lukitusmekanismi keksiä...
C-pilarin lasien osalta vielä arvon, että vaihdanko polykarbonaattiin, taitaa olla liimalasi ja painonsäästökin ois aika mitätön. Takalasin osalta sama homma, lähinnä siitä syystä että sen muotoilu ei tule olemaan ihan yhtä helppoa...  Etuoviin tulee ns. kovapinnoitettua tavaraa niin ei naarmuunnu niin herkästi, nämä takapään lasit on ihan halvinta mahdollista mitä löysin.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #91 : 14.04.2024, 13:34:05 »
Nyt löytyy toiseltakin puolelta muovia:


Ja konehuoneesta löytyy puolestaan polyuretaanipuslaa:




Luulin alkujaani että nuo kaikki korvaavat alkuperäiset, mutta todellisuudessa niillä vain täytetäänkin vakiopuslan aukkoja. Todennäköisesti tähän käyttöön hyväkin asia. Vaihteiston tuo alapuolinen päädyin tilaamaan ihan tuon täydellisen korvikkeen (ja sen oli hintainenkin...), vaikuttaa kyllä todella pätevälle. Sen vastapariksi tulevaa pientä puslaa en sitten jostain syystä älynnyt tilata, mutta katselin että alkuperäinenkin olisi täysin kunnossa. Taidan mennä sillä alkuun tässä kohtaa.
Oikeanlainen kytkinkin löytyi joten sekin on nyt paikallaan. Vaihdelaatikon rattaatkin valmistuivat ja siirretty kasaajalle. Kai tässä elätellään toiveita että kuukauden sisään olisi paketti takaisin keulalla...  ::)

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #92 : 28.04.2024, 18:08:01 »
Pidetty tietoisesti vähän taukoa tallilta, kun ei nyt mitään suurempaa tehtävää ole juuri tällä hetkellä. Jotain pientä kuitenkin näpräilty, esim. toinen sammutin jo valmiiksi takakonttiin:


Ensimmäinen sähkövikakin tuli jo löydettyä  ;D. Yksi katkaisija ja sen liitokset eivät olleet onnistuneita, ei muuta mutta sattui olemaan "sytytysvirtojen" katkaisija niin otettava uudelleen suunnitteluun...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #93 : 03.05.2024, 12:43:21 »
Tuli soviteltua takapuskuri jo takaisin paikalleen:

Alalipalle en keksinyt mitään hyötyä, joten painonsäästön nimissä lähti pois. Yllättävän hyvältä näyttää vielä, saa nähdä näyttääkö tyhmältä sitten kun sisälokarit ja sivuhelmat taas takaisin paikallaan. Vakiohinauslenkkikin vaikuttaisi olevan sopiva kilpakäyttöön, täytynee toinenkin sellainen hankkia etupäähän. Moottorin johtosarjan viimeisetkin liittimet löytyi ja saapui sumujen saarilta vihdoin, nyt ois kaikki liittimet valmiina kun vaan se vaihdelaatikko valmistuisi...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #94 : 11.05.2024, 14:57:12 »
Jarruosia saapui:

Tulee ihan vakiokokoiset levyt, mutta uritettuina. Taakse Brembot ja niihin kaveriksi "Xtra" sarjan palat, eteen ATE Powerdiscit ja niihin tulee Hawkin kilpajarrupalat, jotka vielä matkalla. Satulat pysyy vakioina.

Kovin ajattelin laittavani niitä paikalleen tänään, mutta yht äkkiä löysin itseni purkamasta etuovien sisustoja. Niistä kun tuli huomattua sellainen pieni ongelma, että ovenkahva on niin etureunassa ettei sitä saisi auki koska turvakaari tulee tielle. Erinäisiä visioita sitten pyörittelin että mitenköhän se saataisiin siirtymään fiksumpaan paikkaan, kunnes kartturilta tuli ehdotus joka tarvitsi testata:

Kiitos ruotsalaisten insinöörien, etu- ja takaovien ovien aukaisuvaijerit ovat täysin identtiset, paitsi pituuden osalta. Ja täten täähän toimii paremmin kuin hyvin kun vaihtaa ne päittäin  ;D. Etuovessa tulevat keskelle ovea ja takana aivan oven etureunaan, joten on helppo tarvittaessa b-pilarin juuresta avata. Takaovien ikkunatkin tuli helatorstaina pultattua kiinteiksi, niin periaatteessa voisi laittaa takaovet jo "pakettiin" eli tehdä sääntöjen vaatiman peltilevyn kaiken päälle.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #95 : 11.05.2024, 15:12:49 »
Hauska tuo brembon pakkaus. Mitä tuo juro jamppa siinä tekee, onks se jonkunsortin jarru? :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #96 : 22.05.2024, 22:06:44 »
Vaihdelaatikkoa on kuulemma jo 40 tuntia yritetty kasata, mutta vielä pari viikkoa menee...
Noh paketoimpa sitten toisen takaoven jo alustavasti pakettiin:

Sääntöjen mukaisesti pitää tosiaan peittää 1mm alumiinillä (rahamiehet hiilikuidulla...) ovipahvin jättämät aukot. Huomasin, että siinä oli mukavan oloisia reikiä mihin oli helppo laittaa niittimutterit niin saa aika helpolla nuo pellit paikalleen. Ja saa myös varmasti symmetriset toteutukset, tuosta on nyt hyvä tehdä peilikuvana toinen puoli.
PS. Miten normaalia on saada niittimutteri halkeamaan niin että puristuva osa ja pellin toisen puolen vastakappale irtoavat toisistaan  ;D

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #97 : 01.06.2024, 13:26:38 »
Toisen puolen peltikin tehty ja päädyimpä sitten laittamaan takapään jarrut kasaan:

Pieni yllätys oli tajuta, että noissa takanavoissahan ei ole ollenkaan jarrulevyn pultille paikkaa, eikä siinä ei kyllä jarrulevyjen mukanakaan sellaista tullut vaikka levyssä paikka onkin. Eihän se toki sieltä mihinkään katoamaan pääse, mutta on kisakäytöstä kokemusta kuinka se voi päästä lyömään paloja takaisin sisään...
Kai tässä jotain pikkunäpertelyä keksii jossei vieläkään ala vaihdelaatikkoa kuulumaan.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #98 : 06.06.2024, 21:03:43 »
Well hello there


Siinä se vaihdelaatikko nyt on jonka synnyttäminen kestänyt laskentatavasta riippuen 10-15kk  ;D.
Loppujen lopuksi tähän on nyt siis sekoitettu M56H ja M56H2 + teetetyt rattaat 3-4-5 vaihteille, höystettynä Gripperin lukolla. Sitten vielä toivotaan että kestää...
Öljyn suhteen vielä pikkusen pohdintaa, todennäköisesti kallistumassa Castrolin Transmax FE 75W (ent. Syntrans FE), onko jotain vahvoja mielipiteitä aiheesta?  :D

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 414
  • Jee jee
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #99 : 14.06.2024, 10:53:32 »
Pieni yllätys oli tajuta, että noissa takanavoissahan ei ole ollenkaan jarrulevyn pultille paikkaa, eikä siinä ei kyllä jarrulevyjen mukanakaan sellaista tullut vaikka levyssä paikka onkin. Eihän se toki sieltä mihinkään katoamaan pääse, mutta on kisakäytöstä kokemusta kuinka se voi päästä lyömään paloja takaisin sisään...
Siis jarrulevy pääsee tekemään mitä ja mistä syystä? Miten se jarrulevy pääsee liikkumaan yhtään mihinkään, jos vanne on paikoillaan?
!

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #100 : 14.06.2024, 17:00:44 »
Siis jarrulevy pääsee tekemään mitä ja mistä syystä? Miten se jarrulevy pääsee liikkumaan yhtään mihinkään, jos vanne on paikoillaan?
Pääsee "väpättämään" kun ei ole ruuvia ja jos vanne on vähänkin irti -> hakkaa mäntää sisään. Ja se on oikeasti tosi pienestä kiinni, rengas saattaa tuntua olevan kiinni mutta millikin on tässä tapauksessa jo merkittävä. Kyse on siis aikaisemmasta kilpurista jossa tämä tapahtui, ihan jännä fiilis kun on vitonen tuvassa rajotinta vasten ja jarrupolkimen painallus menee lattiaan. Pumppaamallahan se kyllä sitten toimi.

Okei tässä tapauksessahan se ei takana ole ongelma kun on tuo jarrumäntämalli missä sitä pitää myös pyörittää jotta se liikkuu.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #101 : 16.06.2024, 14:19:17 »

Siellä lepää. Pitäisi olla kaikki valmista moottorin johtosarjan tekemiseen. Tietääpähän mitä juhannuksena nypläilee  :D

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #102 : 16.06.2024, 15:43:13 »
Pitäiskö se yks 6mm ruuvi niin paljon kun niitä on vielä kaikenlisäks vain yksi.
No, sama se mulle on. ;)

Muista jälkikiristys! :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #103 : 23.06.2024, 14:24:45 »
Kevyet 14 tuntia se otti, mutta nyt ois moottorinjohtosarjakin kytketty


Ja kyllä tuo laturin virtajohto on tahallaan noin, mitoitettu valmiiksi jo siihen jos joskus laturi siirtyisi ilmastoinnin kompuran tilalle. Ettei siinä kohtaa tarttis vetää koko auton läpi uutta johtoa... Seuraavaksi läppäri kiinni ja toivotaan että kaikki kytketty oikein ja saadaan vielä oikeat asetuksetkin sisään. ;D

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #104 : 30.06.2024, 19:54:16 »
Urakointia jatkettu


Näiden lisäksi tehty tallista löytyneistä putkenpätkistä tilapäinen pakoputki, syötetty lisää asetuksia MaxxEcuun ja nesteitä sisään. Kyllä tästä koitetaan parin viikon sisään saada ensikäynnistys aikaiseksi...
Toki pieniä ongelmiakin on, kuten tämä insinöörin aivopieru

100€ Volvon tähän suunnitellusta työkalusta ahdistaa, tilasin nyt kokeiksi 25€ arvoisen "samantapaisen" työkalun...

 

Carcom Oy  Elekma