Elekma  Autoracing

Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen

  • 176 Vastauksia
  • 55039 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #105 : 04.07.2024, 20:17:53 »
25€ työkalu auttoi riittävästi, ei hyvä mutta aukesi ja sai öljyt sisään vaihdelaatikkoonkin.
Eli kyseessä on VAG konsernin DSG laatikon öljynsuodattimeen tarkoitettu avain:

Maxxecusta saatiin kaasupoljinkin jo heräämään. Sieltä on jo kaikki lämpöanturit ja paineanturit saatu näyttämään järkeviä lukemia. On muuten melkoinen savotta kaivella niihin noita ohjearvoja... Seuraavaksi PWM arvojen kimppuun.
Siinä sivussa ilmattiin jarrut ja kytkin, ei vaatinut kuin neljä eri lenkkiavainta sekään operaatio  :D

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6194
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #106 : 05.07.2024, 12:33:06 »
Offtopiccia, etkös sää aikasemmin joskus ajanut pinkillä daihatsulla? Liedosta?  :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw G31 530e LCi M-Sport 2021 (Käyttis)

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #107 : 05.07.2024, 19:35:08 »
Offtopiccia, etkös sää aikasemmin joskus ajanut pinkillä daihatsulla? Liedosta?  :)
Pitää paikkansa  :D

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #108 : 05.07.2024, 21:45:01 »
Eikö nuo öljyt olis saanu sisään laatikkoon pakkivalokytkimen aukosta. Ainakin p2 malleissa.
Toisaalta myöhästähän se on rypistää... :-[
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #109 : 05.07.2024, 22:24:48 »
Eikö nuo öljyt olis saanu sisään laatikkoon pakkivalokytkimen aukosta. Ainakin p2 malleissa.
Toisaalta myöhästähän se on rypistää... :-[
Olis varmaan, jos se ois yhtään helpommin saatavilla  ;D. Se kun sijaitsee vaihteiston kannattimen alla, hädin tuskin saa ees liitintä irti jos on kannatin paikallaan.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #110 : 05.07.2024, 23:08:43 »
No joo kun se on pitäny tuo tekniikka änkee noin pieneen pulkkaan. Mä oon aina vihannu noita pikkuvolvoja joissa volvon tekniikka, tuntuu niinkuin ois pakko olla saatu kaikki romut sopiin sinne yhden yövuoron aikana. <Kippis>
P2 se on putsarikotelo vaan pois niin se on siinä tarjottimella.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #111 : 07.07.2024, 13:10:50 »
Tämän viikonlopun aikaansaannos:

Jo edellisessä kilpurissa hyväksi todettu kuitupanssari löysi paikkansa alkuperäisistä kiinnikepisteistä, muovit vain korvattiin niittimuttereilla.

Piti myöskin asetella taas lisää asetuksia sisään pdm + ecu ja siinäkin tuli onnistumisia sekä lisää mysteereitä...
Noh vilkut ja hätävilkun sain toimimaan ja ohjaustehostinkin heräsi, toki en tiedä onnistuinko nyt maxxecun ohjeiden mukaisesti sen sitten rakentamaan että jatkossa herää vasta koneen olleessa käydessä...
Mutta bensapumppua tai flektiä en saa heräämään. Bensapumpussa haasteena on myös se, etten mistään löydä mikä olisi sen haluama Hz PWM ohjaukseen.
Flektistä luku on tiedossa, mutta siltikään ei herää. Fan overridella keypadin näppäin vain vilkkuu epämääräiseen tahtiin, en tiedä onkohan se tarkoituksellakin vai yrittääkö kertoa jotain?
Parkkivalot kun puolestaan kytkee päälle, hukkuu keypadin muista napeista taustavalo  :idiot2:
Ja lopullisena creme de la cremenä, mittasin akun jännitteen ja tauluun tuli 14.7V  :o Maxxecu väittää puolestaan että jännite on 12.2-12.3V koko ajan...
Tässä kohtaa voinee vain lainata Sannia "että mitähän vittua"...

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14949
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #112 : 08.07.2024, 13:31:43 »
Kauhulla odotan kun alan omaa maccecua säätämään, luettuani :-\
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 291
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #113 : 08.07.2024, 19:29:28 »
Olet varmaan mitannut PDM:n jännitteen ja varmistanut että se ja ecu saa maita kunnolla?
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #114 : 09.07.2024, 20:20:23 »
Vikojen selvittäminen aloitettu:
- Koitin nyt yleismittarilla muitakin akkuja ja tulin siihen tulokseen että vaihdetaampas siihen mittariin patteri... Palataan siis seuraavalla kerralla sen osalta.
- Flektiä sain nyt säädettyä niin, että enää fan override ei vilkuta keypadin näppäimen valoa ja nyt näyttää mun mielestä oikealta lukematkin live datassa. Eli näyttää lämpötilan mukaista prosenttia ja pieni virrankulutuskin ilmestyy. MUTTA
Se flekti ei siltikään herää. Ja kun Fan override nostaa % arvon asetettuun maksimiin, katoaa virrankulutus  :o.

PDM:n maadoitus on ohjeiden mukaisesti alle 30cm päässä laitteesta. ECU:llehan ei omaa madoitusta johdon kanssa ole, mutta voisi varmaan tehdä siitä levystä, jossa se on kiinni, varmuuden vuoksi johdon koriin.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #115 : 11.07.2024, 20:41:23 »
Ja jatkoa:
- Akun mittaustulos johtui mittarista ja sen huonosta patterista, MaxxEcu näytti oikeaa lukemaa kokoajan.
- Mittailin nyt myös lukemat liittimistä näille pimeänä oleville laitteille ja siltä osin kaikki kunnossa.
- Tein lisämaadoitusjohdon ECU:lle eikä vaikutusta ongelmiin
- Tulin asettaneeksi myös ajovalot lyhyet/pitkät ja nämä myöskin nyt sammuttavat Keypadista taustavalot. Voi liittyä edelleen parkkivaloihin, koska ko. toiminnothan aktivoivat myös parkkivalot. Itse valot toimivat joka asennossa.

Nyt rupeaa itseltä ainakin ideat olemaan loppu mikä mättää? Toki aina on mahdollista se huono tuuri, että Flekti olisi itsestään pimentynyt ja purkamolta ostettu bensapumppu myöskin. Mutta jotenkin tuntuu nyt tuo PWM tässä olevan se ongelma.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #116 : 14.07.2024, 14:00:06 »
Yksi idea vielä tuli. Mitäs jos ne eivät haluakkaan virtaa vaan maadoitusta...
Ja bingo. Sitähän ne oli vailla eikä virtaa.
Täten pikainen uudelleen johdotus PDM:stä ECU:uun jotta tämä onnistuisi ja molemmat laitteet saatu heräämään henkiin.
Ollaan taas lähempänä ensi käynnistystä...
Niin ja siinä sivussa tuli nyt vähän sutastua maalia ja lyötyä paikalleen nuo takaoven pellit


Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #117 : 23.07.2024, 21:55:08 »
Varovaisesti taitaisin lähteä itse yrittämään ensi käynnistystä, mutta...
Mikähän mahtaa olla B5244S4 koneen suuttimien koko? Eli DENSO 195500-4510 suutin.
Ja mahtaakohan B52S44 tai T5 jakaa saman nokan triggerin että vois suoraan MaxxEcusta sitä hyödyntää?

Muutoinkin polttoainepuolen ja sytytyksen asetus vinkkejä otetaan vastaan  :)

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #118 : 29.07.2024, 22:18:46 »
Sähköjä jatkettu taasen, tuumasin että starttimoottorinhan pitäisi pyöriä. Painetaan test ja..... syvä hiljaisuus.
 :idiot2:
Sitten syttyy lamppu, niin aivan se ECU tarjoaa maadotusta... Ja starttihan taas haluaisi virtaa. Joten käänteinen uudelleen johdotus ECU:lta PDM:ään sen osalta ja sittenhän sekin herää.
Muutoin käytettiin paljon aikaa sen päävirtakytkimen sisäänpääsyn ihmettelyyn kun tarvittavat osat siihen tuli hommattua. Outohan sekin on, lopulta paljastui että laite oli kyllä samassa bitrate:ssa ECU:n ja PDM:än kanssa, mutta jotain omalaatuista se vaatii, sillä ainoastaan erottamalla sen omaksi CAN-väyläksi sain sen toimimaan. Noh aiemmin tuli jo todettua, että sillä ei sinänsä ole väliä, joten olkoot niin. Pääasia, että senkin säädöt on nyt alustavasti kohdillaan.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #119 : 31.07.2024, 20:30:04 »
Starttihan tosiaan pyörii, muttei napista. Tuntui toimivan ihan päättömästi asetuksia vaihtamalla, vaikkei nappiin edes koskenut. Noh eikun yleismittari käteen ja...

Rikkihän se on sitten alusta asti ollut  :D . Täytyypi hakea seuraava ja jatkaa sitten taas asetusten asettelua. Kaasupolkimen sain kalibroitua ja triggeritkin luulen saaneeni aselteltua.
Etusivulasit oli sen verran muodokkaat joka suuntaan ja kun tarkoitus tehdä ne kalliimmasta kovapinnoitetusta karbonaatista, niin tulin kysyneeksi mitä ne maksaisi valmiiksi leikattuina. Hintaero jäi sen verran pieneksi, että päädyin ne teettämään valmiiksi asti.

Asennusaika paikalleen noin 5 minuuttia yhteensä :D. Pikkusen täytyy pohtia pitääkö jotain tehdä, että pysyvät paikallaan. Näihin kun liittyy sellainen sääntötekninen seikka että nuo tulee pystyä irroittamaan ilman työkaluja sekä sisältä että ulkoa päin. Äkkiseltään vaikuttaa siltä, että saattaisivat pysyä paikallaan ihan vaan vakiotiivisteissä. Noihin täytyy vielä jossain kohtaa tehdä liukuluukut.

 

Proturbo  Autodiagnoosi