Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen

  • 176 Vastauksia
  • 54833 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #120 : 10.08.2024, 22:23:48 »
Pikkusen on koeteltu viime aikiona.

Bensanpainetta ei saatu millään nousemaan, joten eikun tankkia alas ja tutkimaan. Yhteensä 7 tunnin ihmettelyn lopputulemana täysin uusiksi kytkennät, en tiedä mitenköhän ne niin pieleen oli menneet. Tulipahan samassa poistettua se tehdastekoinen ylimääräinen lenkkikin johtosarjasta. Noh nyt lykkää sitten vähintäänkin tarpeeksi painetta...
Kaasuläppää saatiin toisella yrityksellä jo toimimaan halutusti eli ihan jopa kaasupolkimestakin asti :D.
Bensamittaria on yritetty tulkita, mutta siihen ei vielä kyllä tolkkua ole saatu. Mahtaakohan vaatia jotain lisävastuksia toimiakseen....?
Noh sivussa tullut tehtyä valmiit mallit etuovien peltilevyiksi, toki jotenkin sähläsin merkintöjen kanssa siinäkin ja ostin sitte liian pienet alumiinilevyt  ;D.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #121 : 23.08.2024, 18:29:44 »
Kovin on yritetty saada autoa käymään ja MaxxEcu topicissa onkin metsästetty miksei käynnisty.
Siinä sivussa hain tarpeeksi ison pellin palan ja etuovien pellit tehty


Tänään sitten vihdoin sain auton käymään  *taavih->
Tyhjäkäynti on sellainen ujo 3500 tällä hetkellä, että piiikkusen on säädettävää  ;D. Mutta käy edes niin voi hyvin mielin lähteä jatkamaan kovalla tahdilla. Tavoite on tällä hetkellä sellainen, että lokakuussa ajetaan kilpaa.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 291
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #122 : 23.08.2024, 21:49:46 »
Hemmetin hieno homma!!! 8) 8)
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2474
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #123 : 24.08.2024, 06:19:01 »
Tänään sitten vihdoin sain auton käymään  *taavih->
Tyhjäkäynti on sellainen ujo 3500 tällä hetkellä, että piiikkusen on säädettävää  ;D. Mutta käy edes niin voi hyvin mielin lähteä jatkamaan kovalla tahdilla. Tavoite on tällä hetkellä sellainen, että lokakuussa ajetaan kilpaa.
Hieno kuulla että tavoite on syksyllä jo päästä ajamaan. Tammikuussa sitten F cupin starttiin Imatraralliin. ;)

Itse pitäis kans laittaa jääratavehkeeseen alumiinipellit oviverhoilujen tilalle kun jemmassa on isot arkit alumiinipeltiä :P

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #124 : 25.08.2024, 15:12:40 »
Hieno kuulla että tavoite on syksyllä jo päästä ajamaan. Tammikuussa sitten F cupin starttiin Imatraralliin. ;)

Itse pitäis kans laittaa jääratavehkeeseen alumiinipellit oviverhoilujen tilalle kun jemmassa on isot arkit alumiinipeltiä :P
Talvikausi tulee jäämään välistä, kun vaatisi vanteita ja renkaita, eikä ole nyt budjettia laittaa niihin...

Mutta, autoa jatkettu viikonloppuna eteenpäin ja nyt on keulan pellit jotakuinkin paikallaan

Seuraavaksi tuohon voi nyt tehdä konepellin lukituksen ja sitten tarttis visioida joku tikku systeemi millä tuon konepellin saisi ylös pysymään tarvittaessa. Alkuperäinen kaasujousi kun ei ole vaihtoehto, sen toinen pääty tuli poistettua hyvä tovi sitten jo mahdollisen iskarin yläpään tieltä.
Moottoria yritettiin säädellä, mutta kohtuu laihoin tuloksin. Kertaalleen saatiin käymään alle 3000:kin. Tuon kaasuläpän toiminta-alue on todella pieni, aiheuttaa vähän harmaita hiuksia säätämiseen. Mutta toki ihan polttoaineasetuksiakin tarvitsi saada säädeltyä. Suurimmaksi murheeksi kuitenkin osoittautui vahvasti DIY henkinen letkuklemmareilla kasattu tilapäinen pakoputki, sai jossain kohtaa vahvasti aina happea ja sitä myöden auto sammuksiin. Noh totesin, että siihen uskaltaa jo aika pitkän pätkän suoraa ihan hitsatakkin, niin täytyypi se teettää seuraavaksi ja yrittää sitten uudestaan.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #125 : 31.08.2024, 17:54:50 »
Pakoputken alkuosa saatettu paikalleen, mutta ei toivottuja vaikutuksia... Edelleen käy aivan liian korkeella tyhjäkäyntiä ja kaasuläppä enää 0,9% auki. Ei nyt ymmärrä mikä juttu.
Tässä tullut myös ihmeteltyä, että miksihän ohjaustehostin hiljaksiin kääntää ratin äärimmilleen vasemmalle? Ei ole toki tullut koitettua tekeekö jos auto maassa, mutta ainakaan renkaan paino ei asiaa muuttanut. Vai onko sekin merkki jostain ongelmasta?

Noh muita hommia tehty sitten, kuten konepellin lukot ja sivuikkunoiden liukuikkunat



Kuten kuvista voi huomata kävi vauhdilla tehdessä pieni moka... ja täten liukuikkunoiden aukko on nyt eripäässä puolien kesken. Onneksi kartturin puolen penkkikin tulee taaemmas mitä kuskin, joten ei ehkä ihan niin paljoa haittaa.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #126 : 09.09.2024, 21:30:12 »
Kovalla tahdilla jatkettu...
Kaasuläppä oli tullut kalibroitua väärin ja tästä johtui murheet. Nyt auto saatu lopultakin käymään tasaista ~2000 tyhjäkäyntinä ja se saa tässä kohtaa riittää.
Auto saatu testattua että liikkuu eteen taakse, ajettu kärrylle ja hitsattu kasaan lopullinen pakoputkikin. Alustavat ovipahvit tehty eteenkin valmiiksi.
Tänään sitten vielä öljynvaihto, joku on näköjään tapellut propun kanssa...

Auton mukana tulikin uusi proppu jota hiukan silloin ihmettelin mutta kävi nyt hyvinkin järkeen  :D
Auto saatu käytettyä lämpimäksi ja ilmattua, rupeaa tuntumaan ihan lupaavalta... Tekemistä toki vielä piisaa ja suurin murhe tulee olemaan se, että auto tulee viettämään arviolta 3 viikkoa alustan rakennuksessa joka on pois meikäläisen tekemisestä. Tälle reissulle lähdetään perjantaina, toki se alkaa ensin säätö & dyno operaatiolla...
Mutta kyllähän tää rupeaa jo vähän kilpa-autoa muistuttamaan  :)

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #127 : 14.09.2024, 12:54:36 »

Auto viety eilen dynolle, katotaan mitä alkuviikosta kuuluu...
Aikalailla valmista on muutoin; sisäpuhallin heräsi, mutta pyyhkijät ei. Pyyhkijämoottorihan on lainattu Fordista ja on tällä hetkellä ikuisesti parkkiasennossa. Ideoita on millä se mahdollisesti saadaan vaihtamaan pyyhinmoodiin.
Kaikenlaista pientä viimeistelyä toki on ja kai sitä tarttis saada testattuakin...

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14940
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #128 : 14.09.2024, 13:35:35 »
Eli tässä joka ikinen vehje on väyläohjattu.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #129 : 14.09.2024, 18:21:30 »
Eli tässä joka ikinen vehje on väyläohjattu.
Vakiona juu, käytännössä kaikki joko LIN- tai CAN-väylässä. Tässä nimenomaisessa tapauksessa jäljellä on enää ohjaustehostin alkuperäisistä väylälaitteista. Ja toki sitten ECU-PDM-Näppis CAN-väylälaitteita ja päävirtakytkin vielä omassa CAN-väylässä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #130 : 14.09.2024, 18:24:55 »
No mikäs on teholukema kun kaikki saadaan hierottua kohilleen?
Veikkauksia?
Volvo kun ilmottaa vakiona aina yläkanttiin.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #131 : 16.09.2024, 15:32:53 »
Ei tartte arvuutella, nimittäin autoa ei saada säädettyä  :'(
Perussäädöt kyllä saatiin eli auto käy kuulemma nyt ihan inhmillistä tyhjäkäyntiä ja kaasupoljinkin vähän järkevämmin käyttäytyy. Mutta heti kun lähdetään vedättämään ylös, lambda nousee samaa tahtia kierrosten kanssa. Bensaa ei yksinkertaisesti mene nyt perille asti. Suuttimiahan ei ole tarkistettu mitenkään ja tulppien vaihdon yhteydessä huomasin kyllä pari vaaleampaa tulppaa, joten suuttimien tarkastus on seuraavana ohjelmassa ja mahdollisesti samalla vaihto isompiin.
Bensanpaineestakin oli säätäjä huolissaan kun on hieman eläväinen. Tällä hetkellähän käynnistyksen aikaan se on ~1000kPa, hetkeä myöhemmin tyhjäkäynnillä noin 350kPa ja täysi veto päällä noin 290kPa. Huoli lienee siitä, että jatkuuko paineen lasku myös sitten kun suuttimista menee tavaraa enempi läpi... Ja tietysti sekin että mikään ei varsinaisesti säätele siellä nyt painetta...
Eli pahimmassa tapauksessa koko polttoaineen syöttö tarttis vetää uusiksi tankilta alkaen. Noh auto siirretty kuitenkin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti alustapajalle, tehdään se nyt tässä kohtaa kuitenkin alta pois. Ja samalla tarjoaa itselle muutaman viikon tauon tämän tekemisestä.

Ja niin toki bonuksena, kuulemma kakkosvaihde ei pysy veto päällä tuvassa.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14940
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #132 : 16.09.2024, 17:00:36 »
Nyt vastustaa kyllä urakalla.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #133 : 01.10.2024, 19:14:57 »
Alustapajalla oltiinkin sen verran innoissaan, että valmista tuli ennen aikojaan


Taakse oli harkittu coil-overiin siirtymistä, mutta ei kuulemma aivan saatu mahtumaan.
Mutta joo auto on siis haettu takaisin talliin ja tarttis varmaa ruveta sitte kaikkia "pikku juttuja" käymään läpi... Sivuikkunoihin vaihdoin nyt paksummat jouset ja nyt pysyvät varmasti ylhäällä. Vaihdemysteeri sai vähän lisäkierroksia kun itselläni tuntui ykkönenkin hyppäävän pois päältä. Sivuttaissiirron vaijerihan on säädettävissä, täytynee sitä testailla josko olisi vain siitä kiinni...
Ja niin tietystihän kun kärryyn auton ajoin niin kärryltä löytyi nestettä  :facepalm:

Ensimmäinen diagnoosi oli ohjaustehostimen öljyä, mutta tällä hetkellä veikkaus on kyllä jäähdytinnesteen puolella. Sijainti vaan hiukan erikoinen... Nooh jospa tästä kohta jaksaa taas pukkien päälle laittaa ja ruveta purkamaan.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14940
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #134 : 04.10.2024, 08:09:04 »
Tuota taka coili hommaa kummastelen oliko se tuo kavennus tuossa ala osassa kun ongelma?
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo