Autoracing  KL-varaosat

Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen

  • 176 Vastauksia
  • 55022 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 412
  • Jee jee
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #135 : 04.10.2024, 13:31:06 »
Ja tietysti sekin että mikään ei varsinaisesti säätele siellä nyt painetta...
Siis siellä ei ole minkäänlaista bensanpaineensäädintä? Kuulostaa melko erikoiselta toteutukselta.
!

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #136 : 04.10.2024, 17:49:59 »
Tuota taka coili hommaa kummastelen oliko se tuo kavennus tuossa ala osassa kun ongelma?
Yläpäässä olisi tullut liian ahdasta, tarvitisisi olla joko enemmän tilaa tehtynä koriin tai siirretty kiinnityspistettä irti siitä.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #137 : 04.10.2024, 18:11:49 »
Siis siellä ei ole minkäänlaista bensanpaineensäädintä? Kuulostaa melko erikoiselta toteutukselta.
Joo näin se on. Vakiona kun sitä säädellään seuraamalla bensanpainetta ja sen mukaisesti pumppua pyörittämällä. Tämä saattaa olla nyt se akilleenkantapää johon törmätään tuon vakio bensapumpun kanssa, koska MaxxEculla saman toteuttaminen....? Järjestelmässä kun ei ole paluutakaan alkujaan.
Tällä hetkellä tilanne on nimittäin se, että bensapumppu kuluttaa tasaisesti 1.5-2A virtaa oli kierrokset mitä tahansa. Volvon materiaalin mukaan sen pitäisi jo tyhjäkäynnillä kuluttaa 7.5A.... Koitan kyllä kaivella, josko tuon saisi jotenki vielä toimimaan tässä, että selviäisi vain suuttimien kuntoon laittamisella. Toki ideoita saa esittää "full race" setuppiinkin, ehkä kuitenkin ensisijaisesti vakiotankkia hyödyntäen.

Tässä sivussa on myös vähän katottu autoakin eteenpäin, vaihdelaatikko murhe tuntuisi olleen nyt vain vaijerin säädöstä kiinni. Vaijeri oli säädetty mahdollisimman lyhyelle jostain syystä (en muista aiemmin koskeneeni...) ja siirrettiin se nyt suurinpiirtein keskelle ja ainakin tuntuu vaihteet menevän selkeästi paremmin pesään. Nestevuotokin on löydetty, lämmityslaitteen yksi liitos näköjään ruvennut vuotamaan. Alkuperäinen muoviliitin tietysti. Täytyy pohtia vaihdetaanko perinteiseen klemmariin vai vaan uusi alkuperäinen letku. Saattaa toki olla ihan vaan huonosti kinnikkin...

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 412
  • Jee jee
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #138 : 04.10.2024, 22:00:10 »
Jaa, no ei ihme ettei se toimi, kun ei sillä ole mitään edellytyksiä toimia oikein.
Pistää sinne tankin viereen Corvetten tai Golfin bensafilsun missä on paineensäädin samassa. Sit saa normaalin 4bar paineen suuttimille eikä tarvi vetää paluulinjaa.
!

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #139 : 05.10.2024, 01:22:37 »
Kuulostaa kyllä vähän oudolta. yleensä noissa on kyllä vakiona tankkilaitteen sisäinen paineensäädin vaikka pumppu oliskin sitten pwm ohjattu.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #140 : 05.10.2024, 10:28:20 »
Jaa, no ei ihme ettei se toimi, kun ei sillä ole mitään edellytyksiä toimia oikein.
Pistää sinne tankin viereen Corvetten tai Golfin bensafilsun missä on paineensäädin samassa. Sit saa normaalin 4bar paineen suuttimille eikä tarvi vetää paluulinjaa.
Mitähän siellä sitten vakiona tehdään kun vakiona ei tuommoista väliin vaadi? Ei sillä jos tuon kanssa saisi pumppua pakotettua pyörimään kovemmin niin "halpa" muutos...

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #141 : 05.10.2024, 11:31:50 »
Vakionahan on PEM ohjaamassa pumpun virtoja FPS:n pyytämänä. :o
Toki siihen muutkin asiat vaikuttaa. Ilmamäärä, lämpötila, poljinasento ja sitä rataa.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2024, 11:53:44 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #142 : 05.10.2024, 12:42:14 »
Vakionahan on PEM ohjaamassa pumpun virtoja FPS:n pyytämänä. :o
Toki siihen muutkin asiat vaikuttaa. Ilmamäärä, lämpötila, poljinasento ja sitä rataa.
Juu, mutta miten se PEM käytännössä tekee? Koska MaxxEcu ei nyt tee samaa ja se tarttis saada tekemään samaa .

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #143 : 05.10.2024, 18:28:30 »
Mä olen ollut projektin alusta asti ihan pihalla tästä MaxxEcusta ja siitä mitä se ohjaa ja siitä, miten paljon autossa on vielä väyläohjattuja laitteita.

Onko nyt kuitenkin niin, että moottorinohjaukseen liittyen ei ole mitään väyläohjattua komponenttia enää paikallaan? Miksi siis yrittää keksiä pyörää uudelleen ja epätoivoisesti taistella yhteensopimattomien osien kanssa? Eikö moottorinohjauksen ja nyt tämän bensanpaineensäätöasian voisi tehdä ihan perinteisesti, niin kuin kaikissa muissakin aftermarket ruiskuissa on tapana?

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #144 : 05.10.2024, 20:47:09 »
Mä olen ollut projektin alusta asti ihan pihalla tästä MaxxEcusta ja siitä mitä se ohjaa ja siitä, miten paljon autossa on vielä väyläohjattuja laitteita.

Onko nyt kuitenkin niin, että moottorinohjaukseen liittyen ei ole mitään väyläohjattua komponenttia enää paikallaan? Miksi siis yrittää keksiä pyörää uudelleen ja epätoivoisesti taistella yhteensopimattomien osien kanssa? Eikö moottorinohjauksen ja nyt tämän bensanpaineensäätöasian voisi tehdä ihan perinteisesti, niin kuin kaikissa muissakin aftermarket ruiskuissa on tapana?
Autossa on tasan yksi alkuperäinen väyläohjattu komponentti enää, ohjaustehostin, ja sitäkin ohjataan MaxxEculla. Varmaan tässä sekoittaa monesti se, että siellä on sekä PDM että ECU MaxxEcun laitteita ja varmaan vähän oikoen puhun niistä. Nytkin siis virta bensapumpulle tulee PDM:ltä ja maadoitus (=ohjaus) ECU:lta.
Voisi toki tehdä noinkin, mutta ihan puhtaasti koitan säästää tässä kohtaa, koska moottori ei todellakaan tarvitsisi tuota vielä. Moottori itsessään kun on täysin koskematon jolloin kaikki vakiolaitteet riittäisivät loistavasti. Se on kuitenkin 1-2k€ äkkiä jos kaiken vetäisi uusiksi (koska käytännössähän silloin aivan kaikki tankilta suuttimiin asti menee uusiksi, jossei tankkikin). Sillä rahalla sais esim. lisää vanteitakin mitä tarvittais...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #145 : 13.10.2024, 16:36:48 »
Tahti tosiaan vähän rauhoittunut, mutta selvitimpä nyt tuon jäähdytinneste vuodon lähteen. Ajattelin vaan korvaavani muoviliittimen klemmarilla, mutta...

Klemmaria jo vähän kiristäessä murtui poikki tuo välissä ollut "komposiittinen" tukki.  Siinä sitten hyvin nopeasti tein päätöksen, että otampa tuon alemmankin auki ja koitan onko yhtä pehmoinen. Tulos näkyy kuvassa.
Noh tuo väliliitoshan on täysin turha, kun seuraava liitoskohta on vielä ennen paloseinästä läpimenoa, joten korjauksena uudet yhtenäiset letkut sieltä asti


Bensahommiinkin tein nyt pienen testin. Vaihdoin ECU:n asetuksista Fuel Pump relay toiminnon tilalle suoraan napista "on-off" tyyppiseksi ja testasin minkäs verran sen jälkeen kuluttaisi virtaa bensapumppu. Ja sieltähän lävähti tauluun heti 7.5A. Eli todennäköisesti pumpussa itsessään ei olisi mitään vikaa, kunhan sitä saadaan vaan halutusti ohjattua. Äkkiseltään tuollaisena on-off tyyppisenä ja Kemen vinkkaamalla suodatin/paineensäädin combollahan tämä pitäisi saada toimimaan jotakuinkin halutusti. Ja toki ne tarkistetut ehjät suuttimet.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 291
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #146 : 14.10.2024, 18:10:43 »
Hieman ot, mutta eräs tämän maan kovimmista sprinttimiehistä kärsi Mitsun kanssa polttoaineen lämpötilan noususta kuristaessa painetta ja se ratkesi pumpulla joka syöttää juuri sen verran kun tarve ja Motec pyytää. Eli ei tuo systeemi ihan menetetty ole. En tiedä mikä pumppu ja ohjattiinko pwm-tyyppisesti mutta pelasi kuitenkin todella kovilla tehoilla.
Tässä tapauksessa paineensäätö suodattimen kanssa varmaan toimii.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #147 : 26.10.2024, 18:06:47 »
Suuttimet irroitettu tarkistusta varten

Tarkoitus on nyt tarkistuttaa ja huollon lisäksi/sijaan todennäköisemmin tilata "pykälää" isommat, 300-350cc kokoluokan suuttimet. Katsotaan sitten tarkemmin kun tulee tuloksia testistä...
Siinä irroitellessa tuli huomattua, että eipä ollut kovinkaan hyvin kiinni kiskon ja bensaputken välinen liitos. Se koki kovia jo alkuperäisen purun yhteydessä... Vaan saako alla olevaa osaa erikseen mistään?

Pikainen googlettelu toi tuloksen, että tuota mallia ei enää olisi vaan jokin 2-osainen ruuvilla kasattava? Lienee suoraan bolt-on tuon tilalle...?

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #148 : 12.11.2024, 20:46:40 »
Pikkusen meinaa taas vastustaa tää touhu  ;D

Noh suuttimet lähti testaukseen ja vikaahan oli, pari vuotavaa ja muutoin vaan kaikista tiivisteet entiset. Päädyin tilaamaan kokonaan uudet suuttimet ja tänään oli tarkoitus laittaa ne paikalleen:

Mulle sitten suositeltiin väärän kokoiset vaikka vanhat suuttimet oli testattavana samassa osoitteessa :facepalm:

Letkuja ja liittimiä on myöskin kasa (ja pari sopimatonta siinäkin kasassa  ;D) , että suodattimen ja mineatyyrisen paluulinjan rakentamiseen on melkolailla valmius.

Mutta jos jotain positiivista, niin lasinpesuriin uusi pumppu paikallaan ja tää korvaava liitin tukin ja bensalinjan väliin on kyllä järkyttävän paljon fiksumpi mitä se alkuperäinen

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #149 : 12.11.2024, 22:31:38 »
Miten nuo suuttimet pystyy noin sössimään?
Voit kai mainostaa firmaa tässä kun kuulemma kaikki julkisuus on hyvää mainosta. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron