Kulkukoira  Proturbo

Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen

  • 185 Vastauksia
  • 63002 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #180 : 08.06.2025, 13:59:34 »

Dynossa käyty ja auto saatu periaatteessa säädettyäkin. Mutta...
Bensapumppu murhe hiipi taas uudelleen esiin. Täysin erilaisessa tilanteessa, mutta kuitenkin.
Eli nyt kun autoa vedätettiin ja päästettiin sitten takaisin tyhjäkäynnille, bensapumppu tuumaa että ei se mitään virtaa tartte -> bensanpaine romahtaa 4bar -> 0.25bar. No sitten tietysti hyppää laihalle ja sammuu. Auto uudestaan käyntiin ja kaikki ok kunnes tehdään samanlainen vedätys ja sama oire. Bonuksena myös se, että jostain siitä suodattimen alueelta vuosi vähän bensaa, tosin ei ns. normaalikäytössä vuoda eli tullut jonkun vedätyksen yhteydessä.

Nämä kaksi asiaa kun yhdistelin niin oman järjen mukaan siellä kävisi nyt seuraavaa:
Vedätyksestä kun vedetään täydestä laulusta nollaan, syntyy painepiikki ja tuo suodatin/paineensäädin möykky ei ehdi siihen mukaan ja piikki pääsee bensapumpulle asti. Bensapumppu aukaisee sitten jonkin varoventtiilin kun tuumaa että liikaa painetta. Mutta miksi ihmeessä se jokin varoventtiili ei sulkeudu kun paine laskee?  :idiot2:

Sikäli jos omat ajatukset on nyt kohdillaan niin ei kai tähän liene kuin kaksi vaihtoehtoa miten korjata:
1. Muuttaa pumppu PWM ohjaukselle, jotta ei pumppaisi täydellä teholla kun lyödään täydestä laulusta nollaan. Liekö käytännössä kuinka helppoa saada toimimaan ja pystyykö oikeasti ja varmasti estämään tuon oireen joka nyt tuli?
2. Rakentaa jokin toinen pumppusysteemi. Mutta milläs tuommoinen painepiikki sitten estetään?

Ai niin piti videokin olla:

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 293
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #181 : 08.06.2025, 20:46:17 »
Entä jos laittaisi ihan normaalin kerääjäsäiliön josta paluu tankkiin ja siirtopumppu siihen sekä painepumppu työntämään koneelle+paineensäädin suutintukille...
Aika simppeli ja toimii ilman pwm:ää. Noita palikoita saa kuitenkin aika edullisestikin..
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #182 : 09.06.2025, 17:49:13 »
Entä jos laittaisi ihan normaalin kerääjäsäiliön josta paluu tankkiin ja siirtopumppu siihen sekä painepumppu työntämään koneelle+paineensäädin suutintukille...
Aika simppeli ja toimii ilman pwm:ää. Noita palikoita saa kuitenkin aika edullisestikin..
Ei tarttis vetää ku kaikki bensalinjat uusiksi, rakentaa tankkiin se siirtopumppu (koska en luottaisi tuohon nykyiseen pumppuun ees siihen hommaan), säiliö, painepumppu ja paineensäädin. Huonolla tuurilla suutintukkikin.  ;D
Ei tämäkään toki poissuljettua ole, mutta tuleehan tuosta nyt useamman satasen setti väkisin...

Muutenkin mun autonrakennus filosofia on vähän semmonen, et se tehtaan insinööri on yleensä ollu mua viisaampi. Siks koittanu hyödyntää mahdollisimman paljon alkuperäisiä asioita. Näin jälkiviisaana tällä oltais jo varmaa ajettu jos oisin alkuun tyytyny vakiosähköihin ja bokseihin  :D

Semmonen unohtu todeta, että VVT:kin on ilmeisesti jumissa, solenoidi kyllä toimii mutta auton käyntiääni ei muutu...

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #183 : 21.06.2025, 09:25:21 »
Juhannuksen kunniaksi vähän pohdintaa...
Kävin testaamassa saisko sen pumpun toimimaan PWM:nä ja ei kyllä saa, 99% dutyä huuteli että saatiin paine pysymään tyhjäkäynnillä... Tai voisi varmaan saada toimimaan, jollain muulla kuin MAP arvoon perustuvalla systeemillä, mutta MaxxEcun "suunniteltu" toiminto on MAP:iin pohjautuva.
Rupesin sen verran purkamaan, että näkisi mistä se bensavuoto on tullut ja se on hiukan yllättäen tullut pumpun lähdöstä (selkeät valumajäljet tankin reunaa pitkin). Toisaalta tämä omasta mielestäni hiukan vahvistaa teoriaa siitä painepiikistä pumpulle asti.
Tästä nyt syntyi sellainen ajatus, että jospa sen säätimen/suodattimen siirtäisi konehuoneeseen. Joo vaatii sitten jo kokonaan uusiksi bensalinjat, mutta jotenkin omaan järkeen se voisi estää painepiikin pääsyä pumpulle asti. Kuitenkin ongelmat alkoivat dynossakin useamman kymmenen vedon jälkeen, eikä heti kun oli vähän vedätetty. Siitä mulle ainakin jää sellainen kuva ettei se kovin isosta ole kiinni, etteikö homma tuonkin pumpun kanssa pitäisi toimia.

Ja jossei tästä nyt muuta iloa ole, niin eise ainakaan hukkaan mene jos täytyykin siirtyä toiseen pumppuun   :D

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #184 : 05.07.2025, 13:34:12 »
Jotain vähän edistetty.
Päädytty nyt tekemään sitte toisella bensapumpulla tätä hommaa ja Biltemasta Walbro kopio tankkiin haettu. Positiivinen ylläri oli, että sehän sopii aikalailla täydellisesti suoraan vanhan pumpun tilalle tankkilaitteeseen.

Samalla purettu alkuperäinen polttoainelinja pois. Ajatuksissa tällä hetkellä ostaa tämä paineensäädin konehuoneeseen ja tehdä siitä sitten linja alkuperäiseen kiskoon. Vaan voiko se toimia? Vai pitäisikö tässä nyt ruveta metsästämään joku bensakiskon tekijä jotta saadaan "vanhan liiton" kierto aikaiseksi? Valmiita "race" kiskoja kun tähän moottoriin ei taida olla saatavilla...

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 293
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 Rally - Laulava vapari vitonen
« Vastaus #185 : 06.07.2025, 22:04:18 »
Kyllä ton kanssa pitäisi toimia. En ainakaan keksi miksi ei toimisi  ;D
Ei lujaa mutta täysillä!!

 

Futurez  Kulkukoira