Autoracing  KL-varaosat

S80 2.5T ostamassa

  • 24 Vastauksia
  • 5061 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nahkarankaisija

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
S80 2.5T ostamassa
« : 27.02.2023, 16:52:39 »
Suunnitelmissa hankkia itselle ensimmäinen Volvo ja olen iskenyt silmäni S80-malliin 2.5T bensakoneella ja manuaaliaskilla. Tarkoitus hankkia pre-facelift Summum-varusteltu ja kilometreiltään 2-300 tkm ajettu yksilö, joten kysynkin onko mitään tiettyjä tyyppivikoja/asioita mitä ostaessa kannattaisi tarkistaa?

Aika paljon lueskellut tällä foorumilta sekä ulkomaisilta S80 yleisesti, ja silmiin osunut ainakin seuraavaa:

-Ruoste helmojen muovilistojen alla
-D5-mallissa aika paljon kompuroita ja laturin vapaakytkimiä mennyt vaihtoon, koskeeko nämä myös 2.5T koneisia eli onko kuinka paljon samaa osaa D5 ja 2.5T välillä?

2.5T pitäisi olla aika perusvarma tekniikaltaan mutta kaikenlaista "pikkuvikaa" näyttäisi olevan S80-mallissa mutta sama pätee varmaan muihinkin vastaavan tason autoihin.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #1 : 27.02.2023, 17:04:39 »
Ruostetilanne kannattaa tosiaan katsoa tarkasti läpi, eihän nämä nyt varsinaisesti mätäne käsiin, mutta valitettavasti näihin ruoste puree pahemmin kuin muutaman vuoden vanhempaan Volvoon. Helmat, pyöränkaaret, tuulilasin ja katon välinen reuna sekä yleisesti alusta kannattaa mahdollisuuksien mukaan katsella läpi, varsinkin jos yksilö on viettänyt elämäänsä eteläisessä osassa Suomea.

Muuten itse tekniikka on melko pomminvarmaa ja pitkältä ajalta koeponnistettua, huoltokirjaa kannattaa katsella, ettei öljynvaihtovälejä ole vedetty ns. läskiksi, eli minimissään huollot 30tkm välein, mielellään jopa useammin. Jos vaihteistoon ei ole ikinä vaihdettu öljyjä, niin sinne vaihtaisin pikapikaa öljyt. Koeajolla kannattaa myös tarkistaa koneen huohotus, niin ei tarvitse ainakaan heti olla huohotinta uusimassa. Samoiten kannattaa kurkkia hiukan jakopäähän, ettei näy öljyä siellä. Näistä moottoreista menee tuossa 300tkm kieppeillä välillä VVT-pyöriä väljiksi ja ensioire on se, että alkavat vuotaa öljyä jakopäähän. Kytkimen kuntoa kannattaa varmaan myös noilla kilometreillä vähän tunnustella?

Laturin vapaakytkinmurhe ei koske tätä moottoria, tuosta ilmastoinninkompurasta en sen sijaan osaa sanoa.

Poissa Nahkarankaisija

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #2 : 27.02.2023, 17:08:46 »
Ruostetilanne kannattaa tosiaan katsoa tarkasti läpi, eihän nämä nyt varsinaisesti mätäne käsiin, mutta valitettavasti näihin ruoste puree pahemmin kuin muutaman vuoden vanhempaan Volvoon. Helmat, pyöränkaaret, tuulilasin ja katon välinen reuna sekä yleisesti alusta kannattaa mahdollisuuksien mukaan katsella läpi, varsinkin jos yksilö on viettänyt elämäänsä eteläisessä osassa Suomea.

Muuten itse tekniikka on melko pomminvarmaa ja pitkältä ajalta koeponnistettua, huoltokirjaa kannattaa katsella, ettei öljynvaihtovälejä ole vedetty ns. läskiksi, eli minimissään huollot 30tkm välein, mielellään jopa useammin. Jos vaihteistoon ei ole ikinä vaihdettu öljyjä, niin sinne vaihtaisin pikapikaa öljyt. Koeajolla kannattaa myös tarkistaa koneen huohotus, niin ei tarvitse ainakaan heti olla huohotinta uusimassa. Samoiten kannattaa kurkkia hiukan jakopäähän, ettei näy öljyä siellä. Näistä moottoreista menee tuossa 300tkm kieppeillä välillä VVT-pyöriä väljiksi ja ensioire on se, että alkavat vuotaa öljyä jakopäähän. Kytkimen kuntoa kannattaa varmaan myös noilla kilometreillä vähän tunnustella?

Laturin vapaakytkinmurhe ei koske tätä moottoria, tuosta ilmastoinninkompurasta en sen sijaan osaa sanoa.

Kiitoksia paljon, tässä tulikin jo oikein hyvin tietoa!

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #3 : 27.02.2023, 21:43:45 »
Tuossahan sitä jo tulikin.
Kytkin ja kaksoismassavauhtipörän kunto?
Ei saa kalkatella joutokäynnillä eikä täristää vedossa.
Vois kai sitä turbookin tarkastella...
Ite kattelisin geartronic vaihteistolla, pääsis samalla kytkin ja vauhtipyöräongelmista.

Jos et nimenomaan kasikymppistä tilan takia tarvii niin kattele kuuskymppistä.
80 on vähän isohko.
Tekniikaltaanhan noissa samat vikakohdat on. Mikä se vuosimallihaarukka sulla oikeesti olis?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12718
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #4 : 28.02.2023, 12:05:24 »
Tuossahan sitä jo tulikin.
Kytkin ja kaksoismassavauhtipörän kunto?
Ei saa kalkatella joutokäynnillä eikä täristää vedossa.
Vois kai sitä turbookin tarkastella...
Ite kattelisin geartronic vaihteistolla, pääsis samalla kytkin ja vauhtipyöräongelmista.

Jos et nimenomaan kasikymppistä tilan takia tarvii niin kattele kuuskymppistä.
80 on vähän isohko.
Tekniikaltaanhan noissa samat vikakohdat on. Mikä se vuosimallihaarukka sulla oikeesti olis?
Täällä topicissa ollaan niin mk2 S80 hakemassa eli 2007->

Näissä ei ole pelkästään kilometrit. Vanhempien 2007 S80 2.5T Volvoon oli edellinen omistaja joutunut vaihtaa VVT pyörät alle 140tkm ajettuna. Toisaalta autolla oli ikää jo 14 vuotta siinä vaiheessa.

Edit: haetun mallin ikä on jo semmoinen että vaikea puhua tyyppivioista kun on jo normaalia kulumistakin. Kuten kerrottu niin ruoste näitä vaivaa jonkin verran. S60 ei tuolla moottorilla tässä ikäluokassa ole saanut, euroopassa siis. Noita S80 vielä voi säkällä löytää vähillä kilometreillä. Vanhemmat osti 2021 omansa, oli ajettu alle 140tkm kun ostivat. Käytännössä kaikilla leluilla mitä 2007 vuosimallissa 2.5T koneen yhteydessä saanut.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2023, 12:08:53 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1495
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #5 : 28.02.2023, 16:56:02 »
Kannattaa vähän laskeskella, että kumpi tulee halvemmaksi, bensa vai diesel.

Emännällä oli tuollainen 2,5T, tosin automaattina. Työmatka 19 kilometriä suuntaansa, josta suurinosa pelkkää maantietä. Keskikulutus ei ollut kesälläkään alle 11 litran. Talvella suurin laskettu kulutus 16,6 litraa.

Tuo automaatin ohjelma ei kyllä ole mikään taloudellisin mahdollinen, mutta ei se tuo moottorikaan mikään taloudellinen ole. Menee tosin manuaalin kanssa varmasti pienemmällä kulutuksella.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2023, 16:58:37 kirjoittanut Merlin »
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 781
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #6 : 28.02.2023, 17:00:15 »
Onhan noita laskureita netissä https://diesel-laskuri.net/
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #7 : 28.02.2023, 17:33:33 »
Miten te saatte noin hurjia kulutuslukemia tohon 2.5T?

Mullahan tosin on pienempi kone kun on T5 mutta ei sekään ihan tehoton oo.
Tuohan ei oo kuin 2.319 litranen.
Automaatti on mut kun on geartronic niin ohjelma on just semmonen kun haluan. Ajan aina man puolella.
Tokihan litkua menee mutta se on ihan musta itestäni kiinni paljonko. :sundaydriver:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12718
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #8 : 28.02.2023, 18:29:51 »
Miten te saatte noin hurjia kulutuslukemia tohon 2.5T?

Mullahan tosin on pienempi kone kun on T5 mutta ei sekään ihan tehoton oo.
Tuohan ei oo kuin 2.319 litranen.
Automaatti on mut kun on geartronic niin ohjelma on just semmonen kun haluan. Ajan aina man puolella.
Tokihan litkua menee mutta se on ihan musta itestäni kiinni paljonko. :sundaydriver:
Riippuu missä ja miten ajaa. Oulussa keskusta pyörityksessä oma softattu 2.5T vei 13 litraa. Maantiellä pääsi 7 alkavaan. Vanhemmilla topicin auto automaatilla vie kokkolass ajaessa sen 11 litraa satasella.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1495
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #9 : 28.02.2023, 19:46:35 »
Miten te saatte noin hurjia kulutuslukemia tohon 2.5T?

Mullahan tosin on pienempi kone kun on T5 mutta ei sekään ihan tehoton oo.
Tuohan ei oo kuin 2.319 litranen.
Automaatti on mut kun on geartronic niin ohjelma on just semmonen kun haluan. Ajan aina man puolella.
Tokihan litkua menee mutta se on ihan musta itestäni kiinni paljonko. :sundaydriver:
Eihän se ole muuta, kuin ajaa. Manuaalipuolella ajamalla sai kulutusta aika paljon pienemmäksi, mutta mun mielestä sillä tavalla ajelemalla häviää kokonaan se automaatin idea.

En mä töissäkään jaksa sormella naputella niitä vaihteita sinne kahteentoista asti… ::)
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #10 : 28.02.2023, 20:39:40 »
Kannattaa vähän laskeskella, että kumpi tulee halvemmaksi, bensa vai diesel.

Emännällä oli tuollainen 2,5T, tosin automaattina. Työmatka 19 kilometriä suuntaansa, josta suurinosa pelkkää maantietä. Keskikulutus ei ollut kesälläkään alle 11 litran. Talvella suurin laskettu kulutus 16,6 litraa.

Tuo automaatin ohjelma ei kyllä ole mikään taloudellisin mahdollinen, mutta ei se tuo moottorikaan mikään taloudellinen ole. Menee tosin manuaalin kanssa varmasti pienemmällä kulutuksella.

Meillä oli joskus V50, 2.4 bensa geartronic. Sekin hörni just sen valmistajan ilmoittaman 9.4 l/100km. Ei kyl pienemmällä menny vaikka miten olis ajanut. Se vaihtu uuteen S60 D4 dieseliin 2014, eli 5 pyttynen 2 litranen kone. Tuossa kulutus noin 5 l/100km. Tuo nykyinen on kyl 6 vaihteinen geartronic.

Poissa Nahkarankaisija

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #11 : 20.04.2023, 15:40:10 »
Tähän pientä päivitystä, eilen tuli haettua S80 2.5T Summum Geartronic ei itselle vaan vanhemmille, vähän jännitti kun edellisestä vaihteistoöljyn vaihdosta 150 tkm mutta todella nätisti vaihtuu kyllä vaihteet, menee toki heti ensimmäisenä öljyjen huuhteluvaihtoon. Volvo-harrastaja oli myyjä niin oli helppo kysellä huolloista ja tyyppivioista, ainoa että 20" ja 19" vanteet turhan isoja meidän käyttöön niin menevät myyntiin ja tilalle 17" rengassarjat. On kyllä hieno peli, toki pientä laittoa 337 tkm kilsoilla mutta hintakin oli kyllä kohdallaan.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3033
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #12 : 20.04.2023, 22:13:37 »
Volvo harrastaja ja öljyt vaihtamatta, vanteisiin kuitenkin sijoitettu, no meneehän se noinkin. Tuosta kulutuksesta, bensa kone ja kaupunki ajoa niin varmasti vie ihan riittävästi, noilla pääse kovin pieniin kulutuslukemiin matka ajossakaan, sitä omaa kulutus mittaria ei kannata uskoa ennen kuin mittari virheet on korjattu.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #13 : 21.04.2023, 08:53:02 »
Joo, rengaskoon heitto tuumalla tekee helposti 10% heiton todelliseen kun se vakiorengastuksella on sen apaut 3-4% todellisesta.
Kilsoja tulee siis helposti liikaa joten kulutus on muka pienempi. :o
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3033
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5T ostamassa
« Vastaus #14 : 21.04.2023, 13:10:17 »
Juuri näin, omaani ja muutamiin tehnyt ohjelmoinnin ja näyttävät nyt kutakuinkin tismalleen oikein, myöskin laskettuun verrattuna.

 

Carcom Oy  Elekma