Futurez  Kulkukoira

Volvo V60 D4 AWD R-Design -15 Rebel Blue - Käyttöautotarinoita

  • 87 Vastauksia
  • 19220 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Oletko hokasannut ne "merkit" mitä yläpäissä on? Ovat aika aneemiset, mutta ne pienet nököset siinä laakerissa kuuluu samaan kohtaan, mitä iskarin alapäässä oleva uloke, mikä keskittää iskarin olkavarteen.

Joo, huomasin ne kyllä siinä vaiheessa kun molemmat tolpat oli purettu ja uusilla osilla kasassa. Vidastahan se oikea asento löytyi, mutta ei siinä tehdessä tullut mieleen avata läppäriä. :facepalm:

Nyt kun toinen pyöränlaakeri menee vaihtoon, niin korjaan samalla kääntölaakerien asennon.

Oman tekemisen tavaramerkki on aina ollut huolellisuus, mutta nyt pääsi lipsumaan.  :-[ :-[ :-[
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Auto kävi huollossa helatorstain jälkeisenä perjantaina, eli 10.5.2024. Mittarissa n. 197 000km. Essential-huolto ja lisätöinä vaihdelaatikon ja Haldexin öljynvaihto. Edellisestä laatikon öljynvaihdosta oli kulunut vajaa 50tkm ja Haldexista vähän vähemmän. :P

Tällä viikolla irrotan vasemman etunavan ja vien sen laakerin vaihtoon.

Kun pyöränlaakeri on kohdillaan, niin sitten ostamaan uudet kesärenkaat ja auto pyörien suuntaukseen.



Ensivuodelle on sitten jakopään vaihto vesipumpun kanssa.  :buck2: Tällä hetkellä autossa on alkuperäinen vesipumppu.  ::)

Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vasen etunapa saatiin tänään pöydälle. Alapallon kartio oli aivan saatanasti kiinni, mutta kyllä se siitä irtosi. Helpompaa olisi sekin irroittaa jos siihen olisi oikea työkalu. No eipä sitä ole edes paikallisella Sinisellä.  ::)

Iskarista napa lähti suorastaan helposti irti kun tolpat on vaihdettu tämän kevään aikana. Lisäksi otettiin käyttöön tälläkin foorumilla mainittu keino navan levittämiseksi iskarin ympäriltä. Eli pätkä lattarautaa hahlon väliin ja pultti väärästä suunnasta sopivasti kiristäen. :tykkää:

Siitä pari kuvaa remontin alusta. Remontin vaiheilta ei ole kuvia kun tekeminen oli niin intensiivistä.  :-X Toinen etupyörän napa irroitettiin ilman autonosturia. Onneksi nyt on nosturi käytössä. S*



« Viimeksi muokattu: 11.07.2024, 07:31:34 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Työn ääniä oli kyllä aistittavissa.

Hieman myös saattoi paita kastua.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vasen etupyöränlaakeri vaihdettu ja etuiskareiden yläpäät hierottu kohdalleen. Kyllä taas kelpaa. S*
« Viimeksi muokattu: 17.05.2024, 12:04:39 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vasen etupyöränlaakeri vaihdettu ja etuiskareiden yläpäät hierottu kohdalleen. Kyllä taas kelpaa. S*

No ei kelvannut kauaa. :facepalm:  :tickedoff:

Ajon jälkeen suunnan vaihto, jostain kuuluu terävä kolahdus. Äsken laitoin pakin päälle ikkuna auki, kuulostaisi kuin se ääni tulisi vasemmasta etukulmasta. Vaihtoehtoja on vetoakselin boori pyörännapaan tai kulmavaihteen akselin boori.  >:( Edellisessä seitenkymppisessä samantapainen ääni loppui kun kulmavaihteesta meni akselilta boorit.  >:(
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
No ei kelvannut kauaa. :facepalm:  :tickedoff:

Ajon jälkeen suunnan vaihto, jostain kuuluu terävä kolahdus. Äsken laitoin pakin päälle ikkuna auki, kuulostaisi kuin se ääni tulisi vasemmasta etukulmasta. Vaihtoehtoja on vetoakselin boori pyörännapaan tai kulmavaihteen akselin boori.  >:( Edellisessä seitenkymppisessä samantapainen ääni loppui kun kulmavaihteesta meni akselilta boorit.  >:(

Kyllä se äänen lähde paikallistui vasempaan etupyörään. Motonetistä ostetun SKF:n laakerin boori on väljä. :facepalm: :peetu: Tällä päivämäärällä, toivottavasti vielä ehjällä vetoakselin boorilla, boorien väliin koitettu laittaa laakeriliimaa isomman vahingon ehkäisemiseksi. Annetaan hetki kuivua ja sitten koeajolle.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
No se on sitä nykypäivän SKF laatua. Varmaan joku made in singapore tai muu halpatyövoima maa.
En oo pitkään aikaan enää uskaltanu äskooähvää ostaa, on sen verta huonoja kokemuksia.

Panitko ikuisuusliimaa? Lähteehän sekin lämmöllä... :smitten:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
No se on sitä nykypäivän SKF laatua. Varmaan joku made in singapore tai muu halpatyövoima maa.
En oo pitkään aikaan enää uskaltanu äskooähvää ostaa, on sen verta huonoja kokemuksia.

Panitko ikuisuusliimaa? Lähteehän sekin lämmöllä... :smitten:

Aika vähän oli vaihtoehtoja, SKF kuitenkin pitäisi olla laatumerkki.

Juu, vihreällä laakeriliimalla laitoin. Samalla tavaralla laitettiin ex seitenkymppisessä ja lekalla naputtelemalla lähti vetoakseli irti.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
SKF OLI joskus laatumerkki kun niitä valmistettiin ruotsissa.
Tekihän se natsien panssareihinkin laakereita. :uglystupid2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2019
  • Näpräilijä
SKF alapallo tuli laitettua Mk2 V70 joskus, ei ihan 11kk/20tkm kestäny, kun seuraavalla leimalla pomppasi taas :D Sillon laitettu TRW on tietääkseni +100tkm jälkeen vieläkin paikoillaan :juhau:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Aika vähän oli vaihtoehtoja, SKF kuitenkin pitäisi olla laatumerkki.

Juu, vihreällä laakeriliimalla laitoin. Samalla tavaralla laitettiin ex seitenkymppisessä ja lekalla naputtelemalla lähti vetoakseli irti.
Aikaisemmin (P80) liimaa piti aina laittaa booreihin. Alfamerin 850 opas ehdottaa erikoistiiivisteliiman hankkimista Siniseltä, samaa opastaa Haynesin 70-sarjan opas.

SKF on edelleenkin enimmäkseen laatumerkki, meillä on niistä hyviä kokemuksia ja myös SKFän koulutus ja tuki on erinomaista. Ilmeisesti autopuolelle tulee tavaraa myös löysemmillä toleransseilla, tai sitten kyseessä on todennäköisemmin perin yleinen tuoteväärennös. Näitä on markkinoilla valtavat määrät.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Aikaisemmin (P80) liimaa piti aina laittaa booreihin. Alfamerin 850 opas ehdottaa erikoistiiivisteliiman hankkimista Siniseltä, samaa opastaa Haynesin 70-sarjan opas.

SKF on edelleenkin enimmäkseen laatumerkki, meillä on niistä hyviä kokemuksia ja myös SKFän koulutus ja tuki on erinomaista. Ilmeisesti autopuolelle tulee tavaraa myös löysemmillä toleransseilla, tai sitten kyseessä on todennäköisemmin perin yleinen tuoteväärennös. Näitä on markkinoilla valtavat määrät.

Ei ole tullut koskaan luettua noita korjausoppaita. Täytyykin katsoa Vidan ohjeistus, onko sielä mitään mainintaa liimasta.

Hieman syö miestä, kun isotöinen osa pitäisi irrottaa uudestaan autosta sen takia, että halpakauppa myy sutta ja paskaa merkkiosana. Vuosi sitten toiselle puolelle laitettiin OEM-laakeri Siniseltä eikä sen kanssa ole mitään ongelmaa. Ei ole liimaa boorissa eikä pidä siltikään ääntä. OEM-laakeri on vain n. kolme kertaa kalliimpi.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Kyllä entisessä v70 joutu liimat laittaa vetarin booriin myös saksalais valmisteisen laakerin kanssa. Mutta oikein kiva kuulla että ei ollut siis kulmavaihteen booriholkki mistä ääni peräisin :), hetken jo hiukka jännitti kun oma samalla tekniikalla ja melko samoilla metreillä.

 

Proturbo  Autodiagnoosi