Historiaa:Auto on ollut minulla 2008 vuoden heinäkuusta, ostettaessa se näytti tältä ja mittarissa oli muistaakseen noin 267000 km:

Auto on tuota ruotsista alkuvuodesta 2003. Samana vuonna on esitelty GTi-lehdessä:

~2005 auto on kokenut pieniä muutoksia korin osalta ja myös väri vaihtunut.
Sitten vähän speksejä:
-Tumma nahkasisustus
-Automaattinen ilmastointi
-Tummennettu sähkötoiminen lasikattoluukku
-Vakionopeudensäädin
-Käynnistyksenesto
-Volvon sekä Defan hälytysjärjestelmät
+++
Kulkupuolta oli parannettu 3" putkistolla joka menee turbolta loppuun asti. Ulostulo 4". Välillä racekatti.
Joku lastu löytyy ja 850R tietokoneboksi...ja tottakai vaparisuodatin ja säädettävä dumppi

Ajovalot/vilkut oli vielä tuolloin C70 glarglassit.




Musiikkivehkeitäkin oli asenneltu:
Macromin Dvd-soitin, edessä Spl Dynamicsin 6,5" kakstiesarja, Spl Dynamicsin Pro 2x15" subia. Kaks Spl Dynamicsin vahvaria, nelikanavainen erkkasarjalle ja mono subeille. Faradin konkka.


Tuossa kuosissa ajelin loppukesän, mitä nyt soittimen vaihdoin Pioneerin deh-p88rs -malliseen.
Jakopäänremppakin tuli teetätettyä. Ja olihan tuossa kaikkee pientä uusittavana.
Sitten tein sen virheen että uskaltauduin ajamaan tulevan talven, etupuskurihan siinä vähän kärsi jäälohkareista ja takapuskuri kanttarista

Eikä kori ikinä tykkää suolapaskasta.

Kesällä tuli auton kulkua vähän testailtua mutkatiellä ja pienen virheen takia pari vannetta meni naarmuille. Joka vanteessa oli kyllä kanttariosumia jo edellisien omistajien jäljiltä joten talven aikana vein vanteet korjattavaksi.
Värikin siinä samalla vaihtui:

Sitten koitti taas kesä ja kerkeshän siinä kuukauden verran nauttia kesäisistä ajelukeleistä ku sattui jotain ikävää. Käynnistin auton ja moottori kävi röpöttämään, kuulosti ku ois käyny tyhjäkäyntii neljällä, kierroksilla vähän tasoittui. Ajelin kotiin ja kattelin että mikäs siinä nyt, huomasin että bensatankin luukku oli huonosti ja no kiinnikkeethän siitä oli paskana ja korkki auki. Tulipa mieleen että oisko joku tankkiin työntäny jotain muuta ku bensiiniä. Noh soitin vakuutusmiehelle ja kyselin neuvoja että mites tehään jos autoon on tehtykin ilkivaltaa, käski viedä auton avainvaunulle..tai no kävivät onneks hakemassa ku ei viitti 80 kilsaa ajella ku ei tiiä mikä on:

Siellä sitten ottivat tankista näytteitä, mutta eipä sieltä mitään ylimääräistä löytyny. Eikähän nuo osannu kyllä mitään muutakaan vian syyhyn sanoa, lupasivat kuitenkin että saan käydä auton takas ja ajaa kotiin (80km). Ja tietysti hirmunen lasku vian selvittelystä jota ei kuitenkaan löytyny, epäilihän nuo että vaparisuodatin aiheuttaa moottorin huonosti käymisen

..no eihän tuo oo ollu tuossa kiinni ku aikas monta vuotta! Kiitti siis tyhjästä. Siinä ite sitten yriteltiin katella että mikä ihme siellä vi*tuilee ja osiakin vaihdeltiin, mutta ei. Lopulta kävin paikalliselta moottorikoneistamolta kyselemässä että miten niillä ois aikaa ja siellä pojat kiinnostu tutkimaan. Siellä vika selvisi, jakopään ajoitus oli hypänny pari pykälää...ja vielä vikasuuntaan

Sano se omistaja että eipä oo ennen moista nähny. Eli kone on jotenkin päässy pyörähtämään vikasuuntaan?!? Kaikki oli kuitenkin kireellä, eikä jakopään rempasta ollu ku alle vuos aikaa, ni eipä tullu ees mieleen että siellä ois vika. Ei siitä minkäänlaista asennusvirhettä löytyny.
No koneistamolla sanovat että kone kannattas aukasta ja kattoo mitä sieltä on vikana. Heillä ei kuitenkaan ollut siihen enää tänä kesänä aikaa joten jakopäähän tilattiin uudet hilut ja laitettiin se kasaan. Samalla tutkivat muutenkin konetta ku ei kaikki toiminu niinkun piti. Turbonhan siihen joutu tilaamaan uuden ku entinen oli viittä vaille räjähtämispisteessä. Pakosarjan hommasin kans uuden käytetyn, jonka oikasivat..oli sen verta halkeillu entinen.. Tuolloin ku ois tajunnu vähän paremmin asioita ni ois hommannu isomman turbon, eikä vakiota. Ilmamassamittarissa oli kans häikkää..eikä moottori vieläkään ongelmitta toiminu. Koneistamon häiskät vei volvon viereisen kunnan autosähkögurulle joka korjasi ilmamassamittarin sekä ecua.
No koneen aukasu siis päätettiin jättää talvelle. Öljyyhän tuo tykkäs syödä mutta pääsipähän vielä pari kuukautta ajelemaan, ku vaan muisti tarkkailla ettei ihan kuivalla ajele.
Siinä muutama kuva vielä 2009 vuodelta:

Tästä on iso kuva seinälläkin


Vähän aikaa joutu taas ajelemaan talvisessa säässä..

..mutta joulun aikaan sain talviauton hommattua ja kasi sai lähtea takas koneistamolle.
Siellä nykäsivät koneen keulilta pois ja tutkimaan mitä joutuu uusimaan ja kyllähän tuohon jotain uutta tuli sen talven aikana:
-Sylinterikannen oikaisu ja koeponnistus
-Sylinterin poraus
-Männät ja männänrenkaat 0,4mm alkuperäistä isommat.
-Kiertokangen laakeri ja kk:n pultti
-Kk:n ylähela ja sen koneístus
-Runkolaakeri
-Kannenpulttisarja
-Ylä- ja alapään tiivistesarja
-Jakohihna
-Termostaatti
-Kytkinpaketti Sachs
-Kytkinakselin stefa
-Vetoakselin stefa
-Vaihteistoöljyt, moottoriöljyt ja jäähdytysnesteet
-Venttiili-istukan ja venttiililautasen koneistus
-Kampiakselin kiillotus
-Sylinteriryhmän tason oikaisu...
Kesäkuussa 2010 auto oli taas ajossa ja nyt jenkkas niinku pitikin! Tuhat kilsaa ajoin sisäänajoja jonka jälkeen öljyt vaihtoon.
Motoparkissakin tuli käytyä, mutta vielä ei radalle uskaltautunu. Vieressä veljen 460:

Elokuussa 2010 käytin autoa AMW Dyno Servicellä Lappeenrannassa.
Lähinnä oli tarkoitus tarkistuttaa että kaikki on kunnossa moottorirempan jälkeen. No ei ainakaan laihalla käyny ja muutenkin tuntu wörkkivän, se olikin tärkeintä. Nyt uskalti polkeakkin ilman että on pelko persiissä jatkuvasti.
Ahtojen kanssa oli ongelmia ku ei saanut mitenkään nousemaan yli barin. 0,96 barilla saatiin tehoja 256hp ja 425nm.

No moisen ongelman selvittelyn päätin jättää talvelle ku tarkoitus oli käydä fiksailemaan muutenkin vähän jokapaikkaa.
Siinä auto pestynä ja valmiina vietäväksi tallille

Tallilla

Talven aikana kiristin hieman hukkaportin tankoa ja vaihdoin suurimman osan alipaineletkuista uusiin hieman jytäkämpiin, sekä ahtopaineruuvin uusin laadukkaampaan. Seuraavana kesänä ahdot nousi kyllä kunnolla niin ylös ku vaan uskalti nostaa.
Konehuone tuli maalailtua korin väriin veljen toimesta, joka on hoitanut muutenkin kaikki maalaushommat.

Kaikki kaijutinasennukset tuli tehtyä uusiksi ja johtoja tuli vedettyä uusiksi ympäri autoa.
Eteen asentui Hertzin 3-tie erkkasarja ja taakse Spl Dynamicsin 2-tie erkkasarja.
Etupää toimii puoliaktiivina ja sille on Spl Dynamicsin s-2604 vahvistin. Takapäälle Spl Dynamicsin 4080.
Subeina edelleen samat 15" mutta kummallekkin oma Spl Dynamicsin dig1450 vahvari. Konkaksi vaihtui GZ 1.2 faradin.
Äänieristystä laitoin reilusti lisää konttiin ja jokaiseen oveen. Keinonahalla tuli tyttöystävän kanssa verhoiltua ovien osia ja kontti kokonaisuudessaan.

Etupuskurin korjasin ja se tuli maalattua uusiksi.
Takapuskurista tein muotin ja uuden kappaleen ku entinen oli tehty parista osasta ja siitä paistoi ruuvia läpi ja muutenkin peilas vaikka mistä

Muotista tein kaksiosaisen ni oli ainakin helpompi irroittaa



Tuolleen sain sitten palaset yhteen

Gelcoat pinnassa

Kuidutusta

Ja siinä kappale

Paikalleen sovittelua. Ja tuossa näkyy myös tummennetut takavalot

Sivuvilkut tummensin myös joten pitihän ne uudet tummat etuvalotkin hommata

Kesän koittaessa auto pesuun ja eikun vahaamaan





Ja taas tuli kierreltyä veljen volvon kanssa näyttelyitä


Tämän jälkeen auton vaiheita saa seurailla lukemalla tätä päiväkirjaa. Monenlaisia muutoksia tapahtunut...esim. moottoririkon takia auto seisoi 5 vuotta jona aikana auto käytiin läpitte monestakin kohtaa
