Autoracing  KL-varaosat

V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD

  • 111 Vastauksia
  • 51904 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8241
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #105 : 13.02.2025, 23:12:15 »
Puskurinkorjaus ja muut hommat jäi muista syistä vähän vähille viime viikolla ja kun niiden päälle valkea 245 kaipasi luovutushuoltoa sekä tuli ostettua 965 takaisin, ei aikaa liiemmälti ole jäänyt ::)

Talvimiittiä varten huuhtaisin tänään kuonat päältä jotta korinosien pienet värierot varmasti näkyy :P Ja liimasin takaluukkuun merkinnät vähän sinnepäin -94 paikkojen mukaisesti. Uusiksi menee kuitenkin luukun vaihtuessa.
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa aabee94

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #106 : 16.02.2025, 19:01:42 »
Ompahan ollu projekti, hatunnosto täältäkin.  :pomo:

Itselläkin seisovana projektina tuo 850R-etupuskuri, josta olisi tarkoitus jossain vaiheessa leipoa ainakin itselle lasikuituinen versio omin kätösin. Itse pohtinut myös 3D-tulostettuja ritilöitäkin tuohon puskuriin kun kerran piirrostaidot löytyy ja tulostinkin sekä muutama värivaihtoehto PETG-lankamateriaalina.  :D

850:stä pidän itsekkin enemmän kuin mk1 V70:stä ulkonäöllisesti.
Volvo 855 TDi manual -97 "ärästee"
Volvo 855 TDi manual -96 "käyttispaku"
Volvo XC70 D5 AWD GearTr. -05 "Winterbeater"
-Vain köyhillä on kiire-

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8241
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #107 : 18.02.2025, 23:58:24 »
On ollut ja on tässä edelleen tekemistä vaikka miten :))

Torissa oli ainakin ihan äskettäin myynnissä 850 R:n etupuskurin lasikuitukopio 350e. Totesin että sitä ei ainakaan itselle kannata talvikäyttöön ajatella. Joku jääpaakku kuitenkin osuu.

Töiden jälkeen puutuin viimeinkin vuotavaan vasempaan vetoakselinstefaan. Nyt vuoto oli jo reilunpuoleinen. Muistelin vaihtaneeni sen kun laatikko oli auki, mutta olikin vielä alkuperäinen. Ehkä 27 reilu vuotta on riittävä ikä sille. Se mikä ei ole riittävä ikä on se, että kulmavaihteen puolelta vaikuttaisi myös vuotavan vaihteistoöljyä. Onko sitten booriholkin vai vetarin stefa, se jää nähtäväksi.
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • IG: dailydriversfi
    • Volvosi arvoisia toimitiloja
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #108 : 16.05.2025, 02:57:54 »
Vaatiiko neliveto näissä oikeastaan mitään erityistä tietoa moottorinohjausyksiköltä tai toisinpäin? Yritän tässä miettiä tarttisinko ärrään nelivedon ja mietin tässä realistista työn laajuutta, tilanteessa jossa löytyy täydellinen elinluovuttaja.  ;D

Eihän hommassa muuten olisi mitään järkeä bensa-autoon, mutta vähän houkuttelisi R -> R AWD. Muistelen vuosikymmen sitten katselleeni jonkun norjalaisen T-gulista videota nelivetoisena ja se jätti tuolloin jo jäljen.  :D
Ex: V70 TDI, 850 T5, V50 2.0d, S60 D5
Nyt:
850R "Top Gear Special" -edition
C70 T5 Saffron

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8241
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #109 : 16.05.2025, 12:56:21 »
Nelikko on täysin mekaaninen, eli ei muuta kuin vaihtamaan vaan. Tankkipakettikin toimii suoraan auton omilla sähköillä. Vaihdon tekee aika kivuttomasti kunhan on kaikki osat ja nosturi.
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa aconixel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • Kohti miljoonaa ja sen yli
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #110 : 16.11.2025, 12:45:36 »
Mielenkiintoinen projekti  -H- pitäisi lukea ajatuksella ajan kanssa. 850/V70mk1 olisi täydellinen auto jos sen saisi dieselinä ja nelikkona samassa korissa, näköjään saa kun itse tekee  O0 on se vaan niin paljon parempi auto kun kakkoskorinen... Tuliko tähän siis laatikko/voimansiirto tuosta mk1 nelikosta, oliko minkälainen sovitus D5 perään, varmaan jonkunlaisen sovitelevyn koneistamisen vaatii? Oliskohan TDI nelikon laatikkoon mahdollinen, onhan D5 sivistyneempi ja voimaa enemmän, mutta enemmän vikapaikkojakin d5252t verrattuna minun makuun, molemmista kokemukset. Riittääkö miten välitykset jos kerta bensan laatikko? Millaisia rajoituksia nykylaissa on nelivetomuutokselle, käyttövoimamuutos ainakin nykyään poikkeuslupamenettelyllä mikä kuulemma toistaiseksi ollut aika läpihuutojuttu. ts sääntöjen suhteen kumpi lienee helmpompaa/mahdollista bensanelikkoon diesel vai dieseletuvetoon nelikko, oliko vielä vuosimallirajoituksiakin johonkin.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2025, 12:54:06 kirjoittanut aconixel »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8241
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 AWD -97 -> 850 D5 AWD
« Vastaus #111 : 16.11.2025, 15:15:51 »
D5 kuuluu tinakoneperheeseen, joten mitään sovitteita ei tarvitse. TDI vaatii sitten jo sovitteita jos haluaa siihen nelikon laatikon kiinni. Laatikko on pikkasen tiuhalla välityksellä, muttei ns. normikäytössä haittaa. D5 AWD M66 odottaa edelleen varaosaraadossa irrotusta jos siitä kunnostaisi tähän. Toki M66 asennus kakkoskorista vanhempaan nelikkoon tarvitsee operointia, koska laatikonpuoleinen tukikumi on hammastangon korvallisen sijaan vasemmman vetarin vieressä.

Nykysäännöillä nelikkomuutos on ihan vain muutoskatsastusasia, kunhan osat on autosta jonka kokonaismassa ja teho on vähintään samat kuin muutettavassa autossa. Ja kunhan muutettava auto ei ole -98 tai uudempi, koska siitä eteenpäin pitää olla samalla tyypityksellä olevasta. Uudemmankin voi siis muuttaa jos nelikko ja etuveto katsotaan samaksi. Tässäkin hommassa vanhemmassa pääsee helpommalla :D

Noin yleisesti tätä ei ole tullut unohdettua, odottaa säilössä vuoroaa muilta edelle kiilanneilta :P Mm. suora oikea takaovi ja parempi takaluukku odottavat värinvaihtoa sekä asennusta.
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autoracing  KL-varaosat