Tarinoidaanpa vähän. Tässä kopassa oli alunperin vapari D24, joka oli puolen miljoonan ajon jälkeen valmis romulavalle. Auto tuli meidän perheeseen ysärillä ja toimi faijalla käyttöautona silloin kun diesel oli vielä halpaa.. Tämä oli jo silloin yli 400t ajettu ja isäukko teki tähän aika reippaat peltityöt. Pellitöiden jälkeen autolla ei ajettu juurikaan kun dieselin hinta pomppasi reippaasti ysärin lopussa ja Volvo ajettiin latoon.
Mennääs 20-vuotta eteenpäin. Auto päätyi itselleni kortin saannin aikaan, kun rupesin haaveilemaan 940 tai 240:stä ja kappas, muorilan ladossa olikin semmoinen. Noh, enemmän ja vähemmän ollut tekemistä kun parivuosikymmentä ajamattomana ei tee autolle kovin hyvää. Ei ollut ihan "suoraan ajoon" tyylinen prokkis..



Vaihdoin parivuotta sitten tekniikan B23A moottoriin. Näin saatiin käyttövoima helposti muutettua pois dieselistä ja auto jälleen ajoon. Tuo mosa meni bolt on tilalle ja sähkötyötkin sujui parin piuhan muutoksella. Samalla remppasin jarrut, alustaa, ruosteita, jne..
Uusi turbotekniikka on nyt työnalla ja sen takia ajattelinkin aloittaa tänne tarinoinnin jos jotain kiinnostaa. Sain todella halvalla B200K moottorin, jonka mukana tuli about kaikki R-sport kaasariturbo hilppeet. Myöhemmin ostin kanssaharrastajalta B19A:n, johon olisi tarkoitus istuttaa tuo turbokitti. Syynä alakerran vaihtoon oli vahvemmat kiertokanget ja matalampi puristus + katsurin mukaan tuohon B19A löytyy Volvolta teholaput R-Sport kittiin, jolloin dynolappu ei ole välttämätön.

Tulevasta koneesta:
- B19A sellaisenaan
- T3 Garrett ja R-Sport pakosarja + downpipe
- Zenith CD-175 turbokaasari
- Pierburgin painetta ymmärtävä mekaaninen bensapumppu
- Virranjakaja ahtopainekellolla