Carcom Oy  Elekma

S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja

  • 148 Vastauksia
  • 43386 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #135 : 04.01.2025, 15:06:29 »
Hihihi. Se vaan on niin ettei pysty kattelee roikkuvaa ovea.  :D


Autopesun yhteydessä just nostelin ovea ja ala saranahan se on aivan sohlo.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2025, 17:22:34 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #136 : 07.01.2025, 16:50:37 »
Äsken kävin törsäämässä marmorille tosi suolaiset pari sataa kahteen saranan korjaus-sarjaan. Halvempi kivijalasta tilaa kuin skandix. Joku lauantai jumppaan noi paikalleen. Otin samalla myös yläsaranaan. Sekun joutuu nyt tiukemmalle kun kaverinsa alhaalla on väljä.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #137 : 11.01.2025, 14:10:20 »
Sarananoiden korjaus-sarjat sain hakea jo tiistaina. Tänään sitten ähellettiin ne paikalleen. Hommana ei mikään paha kunhan on välineitä. Ylempi sarana "tappi" on ovessa ja alempi on A pilarissa. Joten ovi pitää pistää ihan pöydälle tai telineeseen ja siitä sitten irroittaa ylempi saranan puolisko ja tehdä tappijumppa sitten viilapenkissä.



Poralla vaan porailemaan tehtaan niitti pois ja tappi tuli pihtien mukana ylös. Orkkis liukuholkki oli haihtunut kokonaan pois ja tilalla oli ruostetta. Hiekkapaperilla käsin aluksi hinkutin pesää puhtaaksi. Mutta siitä ei tullut kovin hyvää käsin. Joten hoonasin pesän puhtaaksi.



Vanha tappi on aikalailla ruosteessa. Sensijaan ylätappi oli kuin uusi. En halunnut jättää yläsaranaa korjaamatta kun ei voi tietää että kuinkapaljon se on ottanut kipeää kun alasarana oli aiva sohlo. Alasaranan välys tuntui sormin ovi poistettunakin.



Harmittavasti en ottanut kuvaa ennen ja jälkeen tappien vaihdon. Mutta nyt ovi ei ole väljä. Se roikkuu auki ollessaan hiukan. Mutta sille ei voi tehdä oikein mitään kun saranoiden juuri se säätösuunta on hitsaamalla säädetty. Nyt ovi menee kiinni kuten kuuluukin eikä kuullosta Chervoletilta, varsinkin kun joskus vielä vaihdan ovipahvien kiinnitysnappulat -kaikki.

Koitin nyt firmisten päivityksen jälkeen tökkästä päälle niin cruisen että adapttiivisen cruisen. Ei onnistu. Sitä ei siis vaan saa vanhakoriseen. :(

Nyt on muuten kolmesti mun omistuksen aikana jäänyt CEM ssä joku rele naksumaan itekseen kunnes olen sen sammuttanut laittamalla virrat takaisin päälle. Rele jää naksuttamaan tyyliin 1s välein.  Entiedä vilkkuuko valoja ulkona. Mutta ainakaan mikään mittaristossa ei vilku. Lienee syytä joskus kun on tylsää, ottaa CEM pöydälle ja kattella sisälle.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2025, 16:22:42 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #138 : 08.03.2025, 20:20:58 »
Tässä yks aamu tälläviikolla kun töihin starttasin, jäi S käynistyksen jälkeen humppaamaan tyhjäkäyntiä. Se alku kierrätys mikä kuuluu olla loppui hyvin nopeasti ja tyhjäkäynti jäi humppaamaan jonnekkin 1000-1300rpm välille. Skrabasin takalasin ja tuulilasin ja palasin sisään autoon. Tyhjäkäynti oli pudonnut humpaamaan 500-1000 väliä. Mitä ihmettä. Painoin vähän kaasua ja vaste oli outo ja humpasi vaan edelleen. Sammutin kiesin ja hetken odottelun jälkeen starttasin uudelleen. Nyt toimi kuten pitääkin ja on toiminut siitä lähtien kuten pitääkin. Ei vikavaloja eikä oireita.

Torstaina kuitenkin jäin autopesun jälkeen katsomaan vikakoodeja moottorista. Siellä oli nyt toistamiseen sama ellei lähes sama vikakoodi.
ECM-P061A62 Internal Control Module Torque Performance. Algorithm Based Failures. Ihanan epämääräinen. Humpaaminen kuullostaisi helposti imuvuodolta ja tässätapauksessa hetkelliseltä. Alipaine koneen käydessä tyhjää on todella hyvä ja kone käy niin nätisti kun noi kuuluukin. Tiskasin massamittarin ajankuluksi eikä oireita ole tullut takaisin. En menetä tästä yö unia. Mutta eihän se kiva ole kun tulee tälläisiä koodeja. Aiemmin ei ole ollut vaan yhtään käyntioiretta.
Joskus täytyy varmaan taaemmat lambda-anturit vaihdella molemmat. Mä veikkaan että toinen niistä näyttää vajaa 0.2V pieleen kokoajan. Se voisi nääs hyvin selittää tämän moottorijarrun nyhtämisen mitä haeskelin ensimmäisenä kesänä pois. Sitä koskaan saamatta pois. Kyllä, taaemmat lambdat osallistuu näin uudessa jo seoksen säätelyyn siinä missä etummaiset, eivät niin vakavasti. Mutta kuitenkin.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #139 : 13.04.2025, 18:00:29 »
Tänään vaihtelin renkulit ja samalla tarkastin takajarrujen tilanteen talven jälkeen. Ei valittamista, palat liikkuvat herkästi, männät meni sisään herkästi ja liukutapit liukuvat herkästi. Jossainvälissä talvella oli ollut katkosta kuskin oven moduulissa ja se oli hukannut ikkunan yläasennon ohjelmoinnin vaikka auto asento toimii molempiin suuntiin. Ohjelmoin sen samalla uudelleen. Maskissa oleva tutka on keksinyt taas itseensä koodin viallisuudestaan. Hyvin pelaa silti. Jos kesällä riipaisen etupuskurin pois ja maskin irti siitä niin vois ehkä samalla kurkkailla sen sisään. Ellei se ole täynnä epoksia tai muuta ihqua geeliä. Maskin ajattelin irroittaa ihan vaan koska se on suhteellisen harmaaksi muuttunut. Eikä sitä oikeen kivasti saa hiottua ja pinnoitettua kun se on kiinni autossa. Kynnet maskin kiinnityksessä ovat niin samperin tiukat että irroitan puskimen mielummin.

Niin ja akku on alkanut pyörittämään starttia hiukan hitaammin. Laitoin samalla töissä lataukseen sen ja kappas kun miinuskengän ympärille on eksynyt kuivunutta happoa. Latauksen jälkeen testeri kertoi että bad & replace. Eli agm ostoon vaan sitten.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2025, 20:53:39 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #140 : 01.05.2025, 16:53:52 »
Kun nyt tulevana lauantaina tarvitsen vetokoukkua. Kokeilin sen liitettävyyttä kitaansa maanantaina. No ei mahdu ei mitenkään. Kita on aivan ruosteen turvottama. Homma jäi töiden vuoksi nyt tälle päivälle ja eikun kaupan kautta äheltämään. Teräsharjalaikalla suurimmat ja loput sitten nauhahiomakoneella. Koitin koukkua pesäänsä aina välillä ja nauhahiomakoneen jälkeen sehän meinas loksahtaa paikalleen. Meinasi koska kieli oli ulostautunut jossain yrityskerroista ulospäin ja esti koukun menemisen paikalleen. Alkoi avaimen etsintä autosta. Ei meinannut löytyä. Kunnes muistin että sehän on keskikonsolin lokerossa. Siellähän se ja eipä uponnut koukun lukkopesään.  :D Trööttäsin siihen kliineriä ja heti perään ptfe liukastetta ja avainta ja kas, pesä alkoi toimia oikein.



Koukku loksahti paikalleen tukevasti ja poistui helposti. Eli ruoste oli poissa. Voitelin pinnat tuhdsti vaseliinillä ruostumisen hidastamiseksi. Vielä täytyy keksiä joku läppä tms pesän etupuolelle ettei sieltä puhalla suolavettä niin paljoa.

S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #141 : 14.06.2025, 19:02:36 »
Ei ole ollut Volvossa mitään ylläpitopäiväkirjaan kirjoittamisen tarvetta moneen kuukauteen. Nyt piirsin siihen että katsastettu huomautuksitta. Tänään kinnastin kun kahteen kertaan peräjälkeen saman viikon aikana olii kaksi tai yksi lintua päästänyt mahavaivaripulinsa S n päälle. Jätteet valuivat katonreunasta ovenkahvoihin asti. Ostin bilteman suurimman puolipeitteen S päälle. En ihan usko että se on tarpeeksi iso. Paketin kuvassahan on s40. Nytkun toinen kesäautoni on ajossa niin S seisoo auringossa päivät pitkät.
S80 -07

Poissa far960

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 559
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #142 : 15.06.2025, 20:46:08 »
Juupa:)Meil tohon puukenkävolvoon osuu aina lintujen skeidaa.
Tokmannilta XL puolipeite.Just ja just peittää.
7cm leveempi kuin L

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #143 : 16.06.2025, 18:56:07 »
Katsoinkin just Tokmannin tarjontaa. Mittasin että konepellin takanurkan ja takakontin etureunan välissä on noin 330cm ohjaamoa. Vasta Silvertop F-A XL peite on pidempi kuin tuo. Sekin on farmari malliin :D
« Viimeksi muokattu: 28.06.2025, 16:26:07 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #144 : 02.08.2025, 20:00:49 »
S toimi ahvenistolla kuten pitääkin. Kunnes toisella ajokerralla alkoi jarruttaesa täristämään paikat hampaista ja nivelrikon käsiin. Lopetin tykittämisen siihen ja jos jonkin ajan päästä kotiin ajaessa ei ollut mitään ongelmaa missään. Jarrutin jopa ihan lujaakin eikä mitään. Mikähä lie oli. Liekkö auto ilmoitti että ei lisempää tätä.  :buck2:
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #145 : 16.08.2025, 13:48:02 »
Autopesun yhteydessä levitin tuulilasiin kokeeksi Soft99 glaco tuulilasipinnoitteen. Kokemusta on ollut aiemmin vain Rainex stä. Samalla tsiigailin että mitä huoltokamoja pitää tilata ja vaihdella ihan näillä näppäimillä.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #146 : 23.08.2025, 15:50:07 »
Tänään huoltelin autoa. Alustassa ei mitään vikaa. Pikkasen täytyy pohjasta pintakuppaa vippasta kuuseen ja värjätä ja massata. Helma kun on nostetu länään per puoli jonkun juuston takia niin kyllähän siitä maali on irronnut mistä pelti on taipunut.
Takajarrulevyt ovat ihan silmin nähden reilusti alimittaiset. Jarrupalaa kuitenkin on puolet jäljellä. Joten ei ihan kiire ole tilaa sinne kamoja. Ohjaustehostimen letkun vuoto on tyrehtynyt itsekseen mikä on aika ihme. Sensijaan jostain moottorin yläosasta on alkanut itkemään lientä alas asti. Se on alkanut juuri tai on vaan hidasta kun pahvin päällä sitä ei ollut kuin hento läikkä. Mutta ruskeaa oli kyllä jakoaskin myötä jakopääkotelon nurkkaa pitkin ylös asti. Sen minkä näki. Äkkiä ei tule muuta mieleen kuin jo kertaalleen vaihdettu orkkis huohotuspönttö. Niin ja tietenki jakojetjukoppa itse. Tiskasin ruskean pois ja seuraan tilannetta.
Sytytystulppien vaihdon ohessa oli pakko todeta että suuttimien johtosarjan haitariputkesta on entistä vähemmän jäljellä. Eli se on pakko ottaa ja teipata kangas johtosarjateipillä siivommaksi. Yhtälailla kun on muuallakin johtonippua teipattuna. Ei olisi niin irvokkaan näköinen. Ilmasuodatin oli hiekkainen kuin mikä. Huomaa että se on vaihdettu joskus entiesen omistajan aikana viimeeksi.

Mutta sitten tapahtui. Moottorin öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä pitää nostaa ohjaustehostimen säiliö sivuun letkuineen päivineen jotta suodattimeen pääsee ylipätään käsiksi ja sen saa sieltä pois. Suodattimen vaihdon jälkeen olin siirtämässä säilötä takaisin paikalleen, kuului yhtä äkkiä naps ja säiliö keveni. Siitä meni paluuletkun liitin kara poikki säiliön juuresta. :-[ Harmitti ns kovaa. Vidasta katsoin varosanumeron ja huomasin että mätänet ei nyt tietenkään tunne koko säiliötä. Mutta KL tunteekin ja on hyllyssä. Tykitän Vauxhallilla kl oven taakse, turhaan. Se kökkö lafka ei olekkaan sitten lauantaisin auki.  :nohnoh Kukaan ei lauantaisin remppaa autojaan.. Tilasin sellaisen sitten toisaalta.

Nytkun tehostimen säiliö on klesa niin holvaan systeemiin taas uudet nesteet. Eli otin hammastangosta putken irti ja tyhjensin tangon. Jarrunesteen vesipitoisuus näytti säiliössä vihreää eli vedetöntä tai hyvin alhaista pitoisuutta. Etujarruja näytti olevan todella hyvin jäljellä. Eikä ne näyttäneet ollenkaan paistuneilta ahveniston jäljiltä. Takaset sensijaan näytti siltä että kuumana oltiin käyty. Niihän ne tekikin. Sopivaan aikaan vaihdoin myös hieman värisevän oikean sivupeilin lasinkin. Sehän oli 5 vaille irti jo rungostaan. Nyt siitä tulee hyvä apupeili työhön.  :D

Lopuksi vaihtelin jo vuotaneen akun 72Ah AGM ksi ja vaihteeksi Vdashilla poistelin iikkunoiden yläasentojen puutteesta tulleet koodit. Ei ollut tullut tätä aiemmin ilmestynyttä kuormitus % vikakoodiakaan. Silloinhan pesin massamittarin. Paha sanoa oliko siitä apua siihen. Huoltovalon kuittaus ja kätevästi kello aikaan nappia painamalla. Tämäkun meni nolliin akun vaihdon yhteydessä.

Maanantai illalla pitäisi ehkä tulla säiliö. Eli joko maanantaina töiden jälkeen tai tiistaina töiden jälkeen on S taas iskussa. Ennenkuin jumppaa takajarrut.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2025, 19:38:50 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 575
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #147 : 25.08.2025, 17:23:18 »
Tehostimen säiliö tuli tänää ja tänää oli sittenkin aikaa se asentaa. Nyt on auto taas iskussa.

Hain Autoracingilta viimeisen GreenStuff palasarjan taakse. Oli puoleen hintaan siitä mitä ite tilaamalla maksaisi. Kannatti nykiä kehä 1 ruuhkassa 5-25kmh 80kmh alueella.
S80 -07

Poissa S70 1998

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #148 : tänään kello 06:07:28 »
Moi.Mielenkiintoista luettavaa.ostin just samanlaisen S80 samalla koneella vuosimalli 2007 etuveto 280000km ajettu suomiauto. Hyvältä tuntuu Volvo kokemusta S70 ja V70 tämä on vielä parempi ajaa. Heti sai kyllä vaihtaa ohjaustehostajan, vesipumpun ja alipainepumpun tiivisteen.Yritin vähän googlailla onko näissä bensansuodatinta missä?kahdenlaista tietoa.että suomi autoissa olisi tai stten että suomiautoissa on vain bensatakissa bensapumpun yhteydessä.ei ainakaan huoltokirjassa löydt tietoa että olisi vaidettu.onko sulla tietoa asiasta?


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo