RallyBaron  Samppasport

S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja

  • 153 Vastauksia
  • 45638 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #150 : 31.08.2025, 13:35:19 »
Nyt on muutaman hyvin kevyet sateet ajettu pinnoitetulla lasilla. Hyöty pinnoituksesta on sumusateella ja ajosomussa aikalaiailla kehno. Eron huomaa kyllä heti että lasi on liukas kuin mikä. Vesi pisaroituu mikropisaroiksi kauttaaltaan koko lasin ja kun veden määrä kasvaa tarpeeksi niin ilmavirta työntää sen pisaroina ylöspin kun autolla ajaa. S ssä siihen vaaditaan suurempi nopeus kuin 80kmh. Tämä siis sumusateella.
Jos lasia ei pyyhi ollenkaan, lasista näkee kyllä läpi kokoajan niiden mikropisteiden välistä. Ne "pinnoittaa" lasin kauttaaltaan vaaleaksi ja ikäänkuin pisaroiden määrä ei muutu sen jälkeen, vaan pisaroiden määrä pysyy samana kokoajan. Päivällä tämä menee vielä jonkinverran ja pyyhkiä tarvitsee suht harvoin. Pimeällä sitten taas tilanne on huonompi. Katuvalot peilaavat lasiin valojen kohdalla täysin vaalean lasin ja pimeällä osalla se taas poistuu. Eli koko lasi välkkyy on - off tyyliin.

Plussana ainakin vielä on että lasi pysyy todella puhtaana ihan itsekseen. Pyyhkäisty vesi lirahtaa todella helposti pois lasilta. Eikä lasissa ole sellaista mattaantunutta aluetta pyyhkijöiden käytön jäljiltä. lasi ei ole vanha mutta silti siihen oli alkanut sellainen alue muodostua jo.

Levitän tätä kyllä molempiin kesäautojeni kaikkiin laseihin. Etenki Jaguarin pysty tuulilasi puskee ilmaa hitosti yli joten siinä tämä voi toimiakkin.

Sensijaan talviauton kohdalla epäilen hyödyn olevan aika nolla. Enkä ihan usko että aine toimisi kovinkaan pitkään sivulaseissa talvella jos niitä joutuu yhtäänkään kertaa skrabaamaan.
S80 -07

Poissa S70 1998

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #151 : 02.09.2025, 11:38:29 »
Moi, ok kiitos tiedosta. Itselle auton myyjä tuli puolet vastaan kun pumput vaihdettiin.ohjaustehostimen pumppu oli mun osuus n.200€ sanoivat että on uusi ilmeisesti sitten joku peruspumppu kun oli halvempi.Muuten auto pelittänyt hyvin ja olen tyytyväinen ilmeisen luotettavia on nuo 3.2L koneet ja ei ole turbo eikä jakohihnan vaihto ongelmia. Ainut vika apukuskin lukko.googlasin et  Bilialla 300€, työt 200€. Koodauksen osuus töistä 66€. Tulee tyyriiks yks lukko. Vika on että oven nuppi menee vasta n.kolmannella kerralla kokonaan alas ja lukittuu.edessä kaiketi oven lukon moottorin vaihto?oven nuppi ei mene tarpeeksi alas.Juu väriin olen tosi tyytyväinen auringonpaisteessa väri näyttää vielä paremmalta.Kaikin puolin tosi magee auto mun budjetilla. S90 tietysti kiinnostas mutta ei oo oikeen luottoon noihin uusiin koneisiin ja dieselii.enkä hybridii haluu. Ehkä sitten joskus uudempi s80 paremmilla varusteilla kun on varaa, tämä on momentum.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #152 : 07.09.2025, 14:36:21 »
Tajusin tänään että kesä kun on ohi ja kesäauto on enää hyvin vähän aikaa ajossa että munhan pitää ehostaa parit pintakuppa paikat äSSän helmoista.

No eiku auto nosturille ja syynäämään. Kuppapaikat ovat nämä taka nostopaikat mitkä joku tampio on nostanut molemmat länään. Se on selvästi tehty puhalluksen ja massauksen jälkeen. Ruoste kun on iskenyt juuri taitoskohtaan mikä on tullut tunkkaamisesta.  >:( Teräshajalaikan ja fosforihapon jälkeen kotelosuojaa ja kivimassaa.  Syytä tehdä tälläiset nyt kun ei vielä ole alkaneet syksyn sateet. Vaikka kosteata onkin. Samalla tyhjensin helmamuovien ja helmojen väliset raot hiekasta. Sitä tehdessä huomasin että vasemman puolen muovi ei ole ihan oikealla paikallaan eikä ole siten suojannut helman pystysaumaa eturenkaan takaata. Napsautin sen samalla oikeaan paikkaansa. Kiinnitysnappuloita ei vasemmassa muovissa ole näköjään montaakaan. Täytyy noutaa niitä marmorilta jokupäivä. Olivat pikkasen alle 2e kpl. Varsinainen helma oli ainakin vasemmalla puolella täysin ehjä, kun ei laske tota linttaan nostoa.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #153 : 18.10.2025, 21:23:49 »
Tiskasin ajokin ja sen jälkeen vaihdoin vahatut talvivanteet renkaineen alle. Pikatestasin samalla että liukutapit eivät ole satuloissa jumissa. Kyllä voi sanoa että unohtakaa silikonirasva näiden autojen takasatuloissa. Eli niissä missä metalliliukutappi kulkee metallipesässä. Pienesti oikeaa vaseliiniä sinne ja pelaa vuodesta toiseen koskaan jumittamatta. Nyt on tästä metodista itellä kokemusta kolmesta autosta ja liukutappi ongelmat poistuneet kaikissa. Eikä maaöljyn turvotusongelmaa esiinny suojakumeissa laisinkaan. Etusissa on nämä avonaiset tapit ja niissä silikoonirasva pätee entiseen malliin.

Talvirenkaissa yhdessä oli 2bar paineen sijaan 1bar painetta. Ei näkynyt ruuvia tai naulaa. Eikä se ollut lödö kun renkaat keväällä vaihdoin. Täytyy seurata inasen tarkemmin paineita lähiviikkojen aikana. Öljyvuotoa ei ollut ollenkaan enää koneen takana. Eli se oli tullut ahvenistolla yläkierroksilla huudattamisen aikana. Eli tässäkin koneessa lienee se ominaisuus että taistelukierroksilla kannessa on öljyä tungokseksi asti.

Ohjausvoiman tason muutin täysille menusta. Sillä ratti jäykkenee about samaan mitä se on kesärenkailla puoliteholla. Volvossa se teksti vs toiminta on hassusti toisinpäin kun kuvittelisi. Ohjausvoiman taso : matala, keski tai korkea. Kuvittelen tosta aina että tuo tarkoittaisi sitä että kuinka paljon tehostin tehostaa ohjausta lisää. Sensijaan se tarkoittaakin sitä että miten paljon kädet joutuu vääntämään rattia. Tämä siis moottoritie nopeuksissa. Hitaassa vauhdissa tehostus on aina kevyt. Talvirenkailla etenkin.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2025, 21:29:09 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

 

KL-varaosat  Race.fi