Hommasin auton syksyllä '16, kulutus oli silloin ajotietokoneen mukaan karvan alle 8 litraa, ja ajotyylilläni se laski edelleen 7,4 litran paikkeille. Sen jälkeen keskikulutus on hissukseen ja vaivihkaa hilannut itseään ylöspäin, ja nyt satasella menee noin 12 litraa löpöä

Joka kevät kesärenkaiden vaihdon jälkeen on HETI tullut muutama desi lisää, ja muutos on ollut havaittavissa jo lyhyellä 20 min motarimatkalla renkaanvaihtopaikasta kotiin, mikä on mielestäni merkittävää sillä pitkän ajan keskikulutus päivittyy yleensä erittäin hitaasti. Kesärenkaat ovat vain 10mm talvikumeja leveämmät.
En ole kuunaan ajanut millään ns. äkäisesti lähtevällä kiesillä, joten en aluksi huomannut että auto kiihtyy tosiaan aika laiskasti. Auton rassaamisessa jeesanneet ja kuskin penkillä istuneet ovat ohimennen kommentoineet, että auto ei vastaa kaasun painamiseen ihan niinku 1.8 litraisen pitäisi. Viime vuosina tehottomuus on kuitenkin pahentunut niin että huomaan itsekin selkeästi että kaikki ei ole kohdallaan, ja esim. ohittaessa on syntynyt jänniä tilanteita kun ohitukseen tarvittavan matkan arviointi ei ole osunut aivan kohdalleen.
Auto ei siis kansankielellä ilmaistuna "lähde", ja noin 2000 kierroksen yläpuolelle mentäessä kiihtyvyys on todella olematon. Lisäksi auto rajoittaa moottorin kierrosten maksimit 4000:een ja kaasua painaessa moottori pitää epätervettä väpätystä kun mittarin neula heiluu siinä 4000 merkin kohdalla. Joskus todella, TODELLA harvoin tätä kierrosrajoitusta vastaan painaessa esim. motarille liittyessä 2. tai 3. vaihteella, auto nytkähtää kerran tuntuvasti ja alkaa sitten toimimaan niin kuin pitää. Kierroksia ja tehoa riittää, ja tuntuu ikäänkuin jokin solmu olisi auennut. Tätä kivaa kestää tasan siihen asti että auton sammuttaa, ja uudelleen käynnistäessä tehottomuus sekä kierrosrajoitukset ovat taas kehissä. En ole onnistunut halutessani toistamaan tätä moottorin "vapautumista" mitenkään enkä osaa sanoa mikä asiaan vaikuttaa paitsi että auto tuntuu joskus heti jo pikkuvauhdeilla liikkuessa jotenkin pirteämmältä, mikä enteilee että kuvaillun kaltaisen tilanteen syntymistä.
Muita huomioita/vikoja jotka liittynevät:
- Moottorin vikakoodi P0190 "fuel rail pressure sensor circuit bank 1". Kyseinen polttoainekiskon paineanturi paikallistettiin ja vaihdettiin, mutta auto ei piristynyt ja vikakoodi palasi koodien nollauksen jälkeen melkein heti. Koodin laukaisee siis ehkä jokin muu vika?
- Auton takapään ympärillä leijailee hienoinen polttoaineen haju ajon jälkeen. Haihtuu ~10min sisään, mitään selkeää vuotoa ei perän alta silmämääräisesti tarkistamalla näy.
- Kaasuläppä on putsattu jne, mutta imusarja näyttää aika ruokottoman karstaiselta sen verta mitä siitä läppää raottamalla sisään näkee.
- 12 litran astronomisesta kulutuksesta huolimatta päästöt ovat joka katsastuksessa täysin ok

- Sytytystulpissa ei ole nokea ja muutenkin vaikuttavat saavan hyvin kipinää ja polttavan ainetta hyvin. Niissä on ainoastaan hieman harmaanvalkoista kertymää. Tulppien rei'istä kurkkien arvioituna mäntienkään päät eivät ole erityisen karstaisia
- En usko että kierrosrajoitus on mikään ajotietokoneen turvatoimi, sillä vauhtia ei periaatteessa ole rajoitettu ja 5. vaihteella pääsee 4000 kierroksella aikas lujaa
Alkaa olemaan vähän säkki tyhjä, että mitä tämän kanssa nyt sitten vielä tekisi

Imusarjan nuohous on varmaankin selkein seuraava etappi kunhan saan jotenkin järjestettyä aikaa operaatiolle. Kuulisin mielelläni jos jollakulla on ajatuksia että mitä kannattaisi vielä tsekata.
Eli siis mitsun kone, moottorikoodi B4184SJ, jos sillä on merkitystä.