Kirjoittelen tänne, jos joku muukin on paininut samojen ongelmien kanssa. Ande92 tuossa taisi viitatakin allekirjoittaneeseen. Tosiaan itselläni ollut laatikon kanssa murheita enemmän tai vähemmän 160tkm ajetusta lähtien. Juuri tuota terävää alaspäinvaihtoa, mutta tässä tapauksessa vain neloselle, pääosin lämpöisellä / kuumalla laatikolla. Öljyjen kanssa lutrattu, laatikkoa sopeutettu ja vaikka mitä sadetansseja tehty. Mikään paja ei löytänyt vikaa, koska tuota tapahtui kuitenkin niin harvakseltaan. Öljyt vaihdettu säännöllisesti, eikä autolla ikinä oltu vedetty mitään.
Viime kesänä alkoi tekemään sellaista, että valoista lähtiessä kun jalan päästi jarrulta, auto ei lähtenytkään ryömimään eteenpäin kuin vasta 1-2s viiveellä. Jos tämän viiveen aikana painoi kaasua, auto potkaisi oikein kunnolla. Erityisen rasittavan tästä teki sen, että jos tie ei ollut tasainen, auto tuppasi valumaan taaksepäin. Tätäkin tapahtui harvakseltaan, kunnes tajusin, että se on suoraan yhteydessä laatikkoöljyjen lämpötilaan. Tätä tapahtui siis ainoastaan kun laatikkoöljyt oli lähemmäs 90 astetta tai yli. Vaihteenvalitsimen siirto eri vaihteelle oli edelleen pehmeä, eli ei tyypillinen oire jos miettii tiivistevuotoa.
Soitin lähes kaikki Suomen vaihteistopajat läpi ja tuomio oli kohtuu yksimielinen: venttiilikoneisto vaihtoon. Vaihdettu uusi venttiilikoneisto, mutta ongelma ei poistunut. Olin oppinut elämään tämän oireen kanssa, koska esimerkiksi Sportilla tätä ongelmaa ei ikinä tullut. Tuli opittua tapa, että käyttää vaihdekeppiä valoissa vapaalla/S:llä ja sitten siirtää D:lle. Tänä kesänä ajattelin sitten korjata tuon ongelman, maksoi mitä maksoi.
Vaihteistokeskuksella oli idea, että kyse voisi kuitenkin olla sisäisistä tiivisteistä, välillä epäiltiin C1 kytkimen mäntävuotoakin. Lopulta laatikosta löytyi kaksi tiivistettä viidestä, missä oli pieni pykälä (Linkki Ande92:n viestissä). Kaikki viisi tiivistettä vaihdettiin ja laatikko sopeutettiin jälleen. Reilu 1000km operaation jälkeen ja näyttää siltä että ongelma korjaantui. Remontti tuli kustantamaan ~1600e sisältäen laatikon irroitukseen kuluvan työn, tiivisteiden vaihdot, suodattimen vaihdon, öljyt jne.