Kulkukoira  Proturbo

Aut.laatikko asiaa

  • 6 Vastauksia
  • 1098 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Aut.laatikko asiaa
« : 11.08.2023, 19:59:16 »
Moro! Kyse on s60 D5 AWD 215hv vm.-12 , autom.laatikon toiminnasta ,ajoittain tekee oudon joskus jopa reippaan nykäyksen alaspäin vaihtaessa , kun jaruttaa esim. risteykseen tultaessa ! Kerran nykäisi oikein kunnolla, kun olin jo pysähtynyt ihan kuin joku olisi ajanut perään ! Muuten toimii ihan kunnolla! Laatikon öljyt on vaihdettu n.40tkm sitten mrkkiliikkeesä !  Autolla on ajettu 146 tkm!
Eli olisiko laatikossa jo jotain poskellaan?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2930
Vs: Aut.laatikko asiaa
« Vastaus #1 : 11.08.2023, 20:23:19 »
Muistaakseni tuon ikäisissä oli ongelmaa, että laatikon sisäiset tiivisteet alkavat vuotaa, erityisesti kuumana. En muista kuuluiko nuo mainitsemasi oireet tähän syndroomaan, mutta ainakin melko aggressiivisesti kytkeytyä D-vaihde vapaalta vaihtaessa oli yksi oire.

Vaihteistoöljyt voisi kokeilla vaihtaa vielä uudestaan kunnolla huuhtelemalla ja perään sitten vaihteiston opittujen arvojen nollaus. Merkkiliikkeessä on usein paha tapa, että säästelevät huolella käytettävän öljyn määrässä ja jos lähtötilanne on ollut vähänkin kypsyneet öljyt, niin eivät ole merkkiliikkeessä välttämättä saaneet lopputulosta täysin toivotulle tasolle.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
  • www.vrcf.fi
Vs: Aut.laatikko asiaa
« Vastaus #2 : 11.08.2023, 22:30:39 »
Mikäli Turun alueella niin poikkea käymään niin nollaillaan laatikon laskurit ja sopeutukset. Yv:llä tavoittaa.

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Aut.laatikko asiaa
« Vastaus #3 : 12.08.2023, 19:39:58 »

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Aut.laatikko asiaa
« Vastaus #4 : 13.08.2023, 19:30:58 »
Muistaakseni tuon ikäisissä oli ongelmaa, että laatikon sisäiset tiivisteet alkavat vuotaa, erityisesti kuumana. En muista kuuluiko nuo mainitsemasi oireet tähän syndroomaan, mutta ainakin melko aggressiivisesti kytkeytyä D-vaihde vapaalta vaihtaessa oli yksi oire.

Vaihteistoöljyt voisi kokeilla vaihtaa vielä uudestaan kunnolla huuhtelemalla ja perään sitten vaihteiston opittujen arvojen nollaus. Merkkiliikkeessä on usein paha tapa, että säästelevät huolella käytettävän öljyn määrässä ja jos lähtötilanne on ollut vähänkin kypsyneet öljyt, niin eivät ole merkkiliikkeessä välttämättä saaneet lopputulosta täysin toivotulle tasolle.
No joo, taisi olla juuri pitkän ajon jälkeen helle kelissä, kun noita oireita ilmeni! Täytyy tuumailla josko vaihdattaisi öljyt, niin tulisiko muutosta toimintaan!

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 407
  • www.vrcf.fi
Vs: Aut.laatikko asiaa
« Vastaus #5 : 17.08.2023, 00:11:36 »
Sen verran mitä itse olen kyseisestä laatikosta lukenut, niin vian aiheuttaa varttimondeon videossa vaihdettavat akselin tiivisteet. Taisin kyseisen videon johonkin lankaa aiemmin linkata  ;).

Täällä yhdellä foorumilaisella on juurikin tämä gen2 aisini pajoitettavana töksähtelevien alasvaihtojen takia. Hänelläkin nuo oireet esiytyi lämpöisellä laatikolla kaupunkiajossa.

Vielä ei ole varmuutta korjaako tiivisteiden vaihto hänen ongelmansa, mutta ainakin tiivisteessä oli halkeamia havaittavissa.

https://ibb.co/6mjhD53
« Viimeksi muokattu: 17.08.2023, 00:18:41 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Voimapesä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Aut.laatikko asiaa
« Vastaus #6 : 01.09.2023, 21:09:35 »
Kirjoittelen tänne, jos joku muukin on paininut samojen ongelmien kanssa. Ande92 tuossa taisi viitatakin allekirjoittaneeseen. Tosiaan itselläni ollut laatikon kanssa murheita enemmän tai vähemmän 160tkm ajetusta lähtien. Juuri tuota terävää alaspäinvaihtoa, mutta tässä tapauksessa vain neloselle, pääosin lämpöisellä / kuumalla laatikolla. Öljyjen kanssa lutrattu, laatikkoa sopeutettu ja vaikka mitä sadetansseja tehty. Mikään paja ei löytänyt vikaa, koska tuota tapahtui kuitenkin niin harvakseltaan. Öljyt vaihdettu säännöllisesti, eikä autolla ikinä oltu vedetty mitään.

Viime kesänä alkoi tekemään sellaista, että valoista lähtiessä kun jalan päästi jarrulta, auto ei lähtenytkään ryömimään eteenpäin kuin vasta 1-2s viiveellä. Jos tämän viiveen aikana painoi kaasua, auto potkaisi oikein kunnolla. Erityisen rasittavan tästä teki sen, että jos tie ei ollut tasainen, auto tuppasi valumaan taaksepäin. Tätäkin tapahtui harvakseltaan, kunnes tajusin, että se on suoraan yhteydessä laatikkoöljyjen lämpötilaan. Tätä tapahtui siis ainoastaan kun laatikkoöljyt oli lähemmäs 90 astetta tai yli. Vaihteenvalitsimen siirto eri vaihteelle oli edelleen pehmeä, eli ei tyypillinen oire jos miettii tiivistevuotoa.

Soitin lähes kaikki Suomen vaihteistopajat läpi ja tuomio oli kohtuu yksimielinen: venttiilikoneisto vaihtoon. Vaihdettu uusi venttiilikoneisto, mutta ongelma ei poistunut. Olin oppinut elämään tämän oireen kanssa, koska esimerkiksi Sportilla tätä ongelmaa ei ikinä tullut. Tuli opittua tapa, että käyttää vaihdekeppiä valoissa vapaalla/S:llä ja sitten siirtää D:lle. Tänä kesänä ajattelin sitten korjata tuon ongelman, maksoi mitä maksoi.

Vaihteistokeskuksella oli idea, että kyse voisi kuitenkin olla sisäisistä tiivisteistä, välillä epäiltiin C1 kytkimen mäntävuotoakin. Lopulta laatikosta löytyi kaksi tiivistettä viidestä, missä oli pieni pykälä (Linkki Ande92:n viestissä). Kaikki viisi tiivistettä vaihdettiin ja laatikko sopeutettiin jälleen. Reilu 1000km operaation jälkeen ja näyttää siltä että ongelma korjaantui. Remontti tuli kustantamaan ~1600e sisältäen laatikon irroitukseen kuluvan työn, tiivisteiden vaihdot, suodattimen vaihdon, öljyt jne.


 

Autodiagnoosi  Carcom Oy