Aloitetaampa uusi topicci, ei viitsi sotkea tätä T6:n kanssa samaan.
Kyseessä on siis 1998 Volvo 940 Classic, tekniikka B230FT/M90/G80. Autoa ei ole tarkoitus rakentaa, virittää tai muutella muutenkaan paljon. Se on varsin alkuperäiskuntoinen ja kaikki pitää olla helposti palautettavissa. Mahdollisuuksien mukaan käytetään Volvon omia osia tai niiden uustuotanto- tai muutoin "hyväksyttäviä osia. Aika näyttää muuttuuko mieli, mutta koitetaan pitää jalat tukevasti maassa.

Ensimmäinen hankinta oli alkuperäinen 900-sarjan takaspoileri. Lisäjarruvalon lasi oli tästäkin luonnollisesti rikki kuten usein. Korjasin lasin liimaamalla epoxilla sisäpuolelle palan punaista heijastinta. Muutenkin tuollaisen spoilerin metsästys on aika toivotonta, mutta onneksi kävi tuuri ja se löytyi vieläpä varsin hyväkuntoisena. Tästä ISO kiitos VRCF.fi
240:lle

Vaihdoin samalla myös kulahtaneet Volvo- ja turbo merkit takaluukkuun. Classic:ssa kuuluisi olla vain pelkkä 940 merkki, mutta sallittakoon tuo "turbo", sillä onhan tämä sellainen


Seurakseen spoileri sai Add-On tyyppisen kopio lipan etupuskurin alle. Ei huolta, tuo kammottava lohkolämppärin pistoke vaihtuu pienempään ja siirtyy toiseen paikkaan. Lyhtyjen alle on myös olemassa jo uudet listat ilman mitään reikiä.

Etulokareihin tuli luonnollisesti "Hirvi"-merkit, mutta tällä kertaa mustana. Merkit ovat alkuperäiset Bartonin, ei kopiot.
Sähköantenni vaihtui perinteiseen piiska-antenniin ja radion kuuluvuuskin parani samalla huomattavasti. Se oli kanssa varsinainen seikakilu, sillä eihän kunnon radioantenneja saa nykyään mistään. Volvon orkkiksen olisi saanut hollannista rahteineen reiluun 200e hintaan, eikä se olisi edes käynyt tähän suoraan. Tuossa on nyt laadukas CB/LA antennin jalka, itse tehty FME-DIN liitosjohto, sekä vielä uusi antennikaapeli radiolle asti ja tietenkin tuo vanha piiska nurkista.
Huomasin myöhemmin että eBay tai Amazonilta olisi saanut valmiin Female-Female DIN-adapterin


Vanteet ovat hankintalistalla, Polarikset tai Eiker:t olisivat tietysti ne halutuimmat, mutta 17" Ocean Classicit ovat myös mahdolliset. Mitään niistä ei vain ole saatavilla. Jonkun tiedon mukaan Ocean Classicia saattaisi tulla loppuvuodesta taas markkinoille.

Päivittelin myös alkuperäisen Volvo Cr-906 radion nykyaikaisempaan Kenwoodiin, josssa CD/BT/USB ja SD-kortti mahdollisuus musiikin toistamiseen. Nakkasin myös "R":sta jääneen vanhan subwooferin takaluukkuun. Kaikki helposti palautettavissa ja poistettavissa tarpeen mukaan jos alkaa pussihousut vipattaa

Suurempia hommia on kampuran etupään ja vaihdelaatikon ulostuloakselin stefat. Laittelin tilauksen jo Skandix:lle vetämään. Samalla tulee uusi jakohihna, vanhalla ei ole ajettu kuin ehkä 3 vuotta/5000 km, mutta se on saanut ehkä öljyä ?
Oikeassa takalokarissa ja takatolpassa on lakkavikaa, nurkka on ajettu joskus johonkin kiinni. Maalipinta on kuitenkin joka kohdasta ehjä, lisäksi kultainen classic-koristeteippi on siltä kohdin poikki.
Aikasemmin on jo tullut korjattua orkkis ilmanputsarikotelo uusilla lukituslinkuilla. Käsittämätöntä kuinka ihmiset viitsivät ruuvailla ja teippailla kotelon kantta lukituslinkkujen pettäessä, kun korjaus on oikeasti niin helppo ja näppärä

Uutta tai ehjää käytettyähän ei luonnollisesti saa enää mistään. Korjauksesta ei ole valitettavasti nyt laittaa kuvaa.
Takapään ilmaiskarit ovat poistolistalla syystä että iskareissa on aina pakko pitää vähän ilmaa ja perä on silloin melkoisen kova ja selkeästi kohollakin. Ne on laitettu tähän heti uutena asuntovaunun vedon vuoksi. Nykyään eläkepäivillä tällä vedetään korkeintaan kevytperävaunua, joten joutaa pois. Ne vaihtuvat joko auton omiin, uutena pois otettuihin kaasuihin tai sitten Bilstein B6/B8 iskareihin sikäli jos päätän uusia kaikki
