Futurez  Kulkukoira

Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma

  • 41 Vastauksia
  • 3649 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« : 29.08.2023, 09:27:23 »
Minulla on Volvo v70 2010 D5 AWD, D5244T10 moottorilla jossa seuraavanlainen ongelma

Moottorin lämmöt 85 mittariin ajettaessa 6-vaihteella(n.1600rpm) on 99-103 astetta eikä siitä nouse enmpää, eikä kyllä laskekkaan.
Moottorin lämmöt 85 mittariin ajettaessa 4-vaihteella(n3000rpm) tippuu siihen 93-95 asteeseen.
Samaten lämmöt tippuu kun kiihdytät, jolloin tietysti kierrokset korkeammat

Ja nämä lämmöt pysyy näillä hujakoilla, oli sitten 10 astetta tai 30 astetta lämmintä pihalla.

Mistä moinen mahtaa johtua?

Volvoon vaihdettu talvella 2022-2023 termostaatti, ja toukokuussa 2023 tehty jakopääremppa +vesipumppu.


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #1 : 29.08.2023, 10:03:42 »
Mun mielestä kuulostaa normaalilta käytökseltä. Enemmän kierroksia niin neste kiertää kovempaa ja siten myös jäähtyy paremmin jos termostaatti toimii, niinkuin näkyis tekevän.

Tai sitten en ymmärrä jujua tässä. :idiot2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #2 : 29.08.2023, 10:38:30 »
Se jäi mainitsematta, että minkä takia tätä lähdin tutkimaan.

Eli Flekti jäi aina pyörimään, kun sammutti auton pitkän ajon jälkeen riippumatta oliko ilmastointi päällä vai ei.

Ja termostaatti pitäisi aueta 90 asteessa, niin miksi lämmöt on 99-103 välillä tasaisesti.

Ilmastoinnin AC paineet pysyy ajossa 3000-4200, riippuen ulkolämpötilasta, ja kun kaupunki ajossa paineet tässä nousee yli 5-6000 alkaa fletki pyörimään täysiä.

Ajelen päivittäin 160km, jolloin se ei aina pitkällä ajolla laita hiukkassuodattimen polttoa päälle, josta voisi johtua korkeampi lämpötila.

Kärryä vedettäessä flekti jäi huutamaan hoosiannaa, kun parkkeerasi. tällöin en vaan katsonut auton lämpöjä.

« Viimeksi muokattu: 29.08.2023, 10:53:15 kirjoittanut Es4 »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #3 : 29.08.2023, 14:02:10 »
Jotain outoa tuossa kyllä on, tuon koneen käyntilämpötila normaaleissa olosuhteissa on tosiaan siinä 90 asteen hujakoilla. Eri asia tietenkin, jos koukussa roikkuu Harwall-areena ja ulkolämpötila on 30 astetta. Mikä termostaatti autoon vaihdettiin? Voisiko se uusi olla särki?

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #4 : 29.08.2023, 14:58:10 »
Jotain outoa tuossa kyllä on, tuon koneen käyntilämpötila normaaleissa olosuhteissa on tosiaan siinä 90 asteen hujakoilla. Eri asia tietenkin, jos koukussa roikkuu Harwall-areena ja ulkolämpötila on 30 astetta. Mikä termostaatti autoon vaihdettiin? Voisiko se uusi olla särki?

Tosiaan, siihen laitettiin varaosa termostaatti talvella, ja siinä on vielä takuuta jäljellä, mutta jos se ei ookkaan siinä vika, niin tällöin joudun maksumieheksi.

Juuri tuota koneen käyntilämpötilaa olen myös yrittänyt etsiä. eli se pitäisi olla tuossa 90 hujakoilla? jolloin voisi olla myös termostaatissa sittenkin vika?? pitää odottaa kylmempiä kelejä, jotta tietää tippuuko käynti lämpötila yhtään.

Mutta miksi sitten korkeammilla kierroksilla viilenee, vai onko sitten siinä vaiheessa menossa termostaatti kiinnipäin, ja se ei välttämättä heti kerkeä sulkeutumaan, kun se tiputtaa lämmöt jossain kymmenessä sekunneissa pienemmäksi.

pitääpi ajaa pitempi matka tänään korkeammilla kierroksilla, ja katsoa laskeeko tietyn pisteen alle lämmöt.


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #5 : 29.08.2023, 15:04:56 »
Eikös tuossa puhuttu 90° termarista?
Huom. Jos termari aukeaa tuossa lämpötilassa niin tuottaahan se kone senkin jälkeen lämpöä.
Ei se oo niin että kun termari aukee, tsädäm! pidän lämmön siinä.

Kyllä mullakin bensassa jää flekti huutaan jos kovan vetäsyn jälkeen lyön melkein heti parkkiin.
Sinne on jäänyt huriseen ja aina on seuraavaan päivään mennessä sammunut  :D
Mullahan autossa flekti lähtee päälle vasta 105 asteessa joka näissä bensavehkeissä ainakin on normaalia.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #6 : 29.08.2023, 15:19:03 »
Eikös tuossa puhuttu 90° termarista?
Huom. Jos termari aukeaa tuossa lämpötilassa niin tuottaahan se kone senkin jälkeen lämpöä.
Ei se oo niin että kun termari aukee, tsädäm! pidän lämmön siinä.

Kyllä mullakin bensassa jää flekti huutaan jos kovan vetäsyn jälkeen lyön melkein heti parkkiin.
Sinne on jäänyt huriseen ja aina on seuraavaan päivään mennessä sammunut  :D
Mullahan autossa flekti lähtee päälle vasta 105 asteessa joka näissä bensavehkeissä ainakin on normaalia.

Aivan, oon van ihmetellut, kun se flekti aina jää päälle jos kone on ajettu lämpimäksi. Kun edellisessä autossa (Volvo v70 2005 D5) ei tapahtunut tälläistä. Voi olla että vaivaan itseäni vain tällä vaikka auto toimisikin niinkuin pitää.

Onko Kenelläkään joka omistaa samalla koneella olevan Volvon tietoa, että toimiiko autoni niinkuin pitää?

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #7 : 29.08.2023, 16:24:56 »
Täältä löytyy sama pata, mutta itselläni tuntuu olevan päinvastainen ongelma. Kun ajelee maantiellä, niin lämmöt jää 80-85 huitteille, mutta fletkiin en ole kiinnttänyt huomiota. Veikkauksena on, että itselläni tuo termari päästää läpi, täytyy seurailla tuota tässä kelien viiletessä.

Muistatko kenen valmistajan termari sinulle laitettiin?
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa HuoPasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #8 : 29.08.2023, 22:38:30 »
Mulla on kans 08 vuosimallin d5 ja käyntilämpö helteilläkin on hyvin tarkkaan 90 astetta.

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #9 : 30.08.2023, 09:58:48 »
Kiitos vastauksista,

Eilen ajoin koneen tuohon 100 asteeseen, ja sitten ajoin 15km 4-vaihteella(kierrokset jtn 2600 paikkeilla ja kulutus korkeampi), ja lämmöt tippui nopeasti 91 asteeseen ensimmäisen 5km aikana, ja siinä ajoin sen loput 10km ja lämmöt ei muuttunut tuosta 91 asteesta.
Tämän jälkeen pysähdyin ja sammutin auton, jolloin fletki ei pyörinyt, joten ei voi olla anturi vikakaan.
Tästä lähin jatkamaan matkaa 6-vaihteella ja lämmöt nousi taas tuonne 100 asteeseen. Kotiin päästyessäni flekti pyöri.

Omana päättelynä, vesi ei kierrä kunnolla.
Jokin jostain ahistaa, tai sitten vaihtamani vesipumppu on väärä/viallinen.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #10 : 30.08.2023, 13:51:06 »
Nii. Onhan niissä pumpuissa eroja. Minkä laitoit?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #11 : 30.08.2023, 13:57:10 »
Nii. Onhan niissä pumpuissa eroja. Minkä laitoit?

Remonttia tehdessä huomasin että en ollut ostanut pumppua ollenkaan. Mutta isälläni oli omaan autoonsa uusi pumppu hyllyssä.
Pumppu oli siis tarkoitettu Volvo S80 D5 2005 autoon.
Nopeasti katsottuna se näytti samalta, ja paikalleen meni eikä ole vuotanut nestettä.
Mutta ei tullut katsottua niinkään tarkasti niitä pumpun siipiä, joten niissä saattoi olla eroa.

Todennäköisesti laitan sen vaihtoon, ellen pääse vertailemaan vanhaa pumppuani uuten jossain.

« Viimeksi muokattu: 30.08.2023, 14:16:58 kirjoittanut Es4 »

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #12 : 31.08.2023, 10:29:27 »
Nyt Käyttöautosta sanottiin minulle, että tämmöisiä vesipumppu ongelmia on tullut hieman vastaan, ja neuvottiin vaihtaman AISIN merkkinen pumppu.

Nyt odotellaan osaa ja sitten nähdään kun saan sen vaihdettua, että oliko ongelma edes siinä.

Hinta oli jotain 65€, eli ei ainakaan suurta hinta eroa toisiin merkkeihin.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #13 : 31.08.2023, 12:41:01 »
KL-varaosat myy tuota Aisinia ja se on volvon originaalipumppu. Kaipa sitä muualtakin saa tilattua.
Siitä on vaan hiottu VOLVO kohoteksti valusta pois. :2funny:

Taitaa sinisellä olla melkeen kolminkertainen hinta samasta pumpusta. :knuppel2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #14 : 31.08.2023, 13:13:29 »
KL-varaosat myy tuota Aisinia ja se on volvon originaalipumppu. Kaipa sitä muualtakin saa tilattua.
Siitä on vaan hiottu VOLVO kohoteksti valusta pois. :2funny:

Taitaa sinisellä olla melkeen kolminkertainen hinta samasta pumpusta. :knuppel2:

Joo tuo pumppu jonka asensin, niin oli tilattu autodocista ja varmaan halvin mahdollinen. :2funny:
Josko nyt asisinin pumpulla toimis paremmin.

 

Samppasport  Futurez