Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma

  • 41 Vastauksia
  • 3642 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #15 : 31.08.2023, 17:05:39 »
Volvossa ei vaan kertakaikkiaan kannata oikoo tuon pumpun kanssa, voi tulla kalliiksikin.
Jos vaikka gatesin sarjan ottaa niin yhtään ei tiedä kuka sen pumpun on tehnyt. Hihna on kyllä hyvä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa JS88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #16 : 05.09.2023, 09:40:03 »
Moro, muuttuiko tämä pumpun vaihdolla?

Itsellä on tismalleen samat "ongelmat" jäljellä. Sisäkennon vaihdolla ratkesi ylikuumenisongelma, eli nyt vesi kiertää hienosti ja aukaisee termostaatin, eikä lämpö nouse enää niin kuumaksi että herjaisi mittaristossa (105-108) kuten ennen, mutta nyt lämpö on pyörii 98-100astetta ja reilummilla kierroksilla nakutettuna 91 kuten kuuluu.

Tämän saagan aikana on vaihdettu tarviketermari kun ihan alkuun autossa oli kylmä, tällöin en ongelmaa enempää edes tutkinut kun aikaisemmin samat oireet ratkesi termostaatin vaihdolla josta oli jo yli 200tkm kulunut.  Sekä jakohihnasarja pumpun kera ihan kilometrien takia välissä. Voisiko tämä jäljellä oleva liikalämpö tosiaan johtua uudesta "vääränmerkkisestä" pumpusta? Pumpun merkistä ei tietoa koska korjaamolla vaihdettu, mutta muistaakseni gatesin hihnat oli kun tässä on joutunut tuota nyt itse sepittää kuntoon ja paikkoja availtua..
Meni siis 20tkm korjaamoreissin jälkeen apulaitehihnan kiristimen pultti poikki, hihna poikki ja pultinjämät oli makiasti liiman kera lohkossa..
« Viimeksi muokattu: 05.09.2023, 09:46:54 kirjoittanut JS88 »
S80 D5A -10


Vikakoodien lukua kaikista yksiköistä Oulun alueella

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #17 : 05.09.2023, 09:51:39 »
Onkohan kumpikaan testannut, että näyttääkö lämpötilamittari oikeaa lämpötilaa? Tuo olisi varmasti suhteellisen helppo testata aivan ulkopuolisella pintalämpötilamittarilla.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa JS88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #18 : 05.09.2023, 09:57:03 »
Missähän tämä anturi on tässä t10 moottorissa, en oo sitäkään tutkinu. Termostaatti on tässä täysin erilainen ja muistakseni siinä ei ainakaan anturia ole kun vanhaa termaria käsissäni pyörittelin uuden vaihdon jälkeen.
Tuo että kierroksilla lämpö asettuu samaan lämpöön kuin missä moottori ennen pysyi aina, ei anna viitteitä anturin virhetiedosta. Toisaalta vastaavaa tilannetta ei ole ennen tullut tutkittua vaan aina ajanut D:llä ja lämmöt oli matalilla kierroksilla sen 91, eli onhan tuohonkin pieni mahdollisuus että ennen olisi esim nelosella ollut vähemmän.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2023, 09:59:07 kirjoittanut JS88 »
S80 D5A -10


Vikakoodien lukua kaikista yksiköistä Oulun alueella

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #19 : 05.09.2023, 11:48:19 »
Alla olevassa videossa kohdassa 6:19 pitelee anturia hetken kädessä, valitettavasti en tiedä missä se tarkalleen sijaitsee.
https://youtu.be/0Eyan-u9IPg?si=Veo8AbXAky-QkAYU
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #20 : 06.09.2023, 08:45:45 »
Tosiaan, en ole vielä päässyt vaihtamaan pumppua. Eilen vasta sain kyseisen pumpun.



ylläolevassa kuvassa on nyt paikallaan oleva pumppu, missä on suorat lavat.



Tässä toisessa kuvassa onkin uusi Aisinin pumppu, josta heti huomaa erilaiset lavat. joka todennäköisesti kierrättää paremmin vettä.
Joten uskon että tässä on kyseinen ongelma.

Nyt ajaessani 80 mittariin, jolloin on pienempi kulutus. lämmöt tasaisella sen 96.
Ylämäkeen lämmöt lähti taas nousuun.
Tämän jälkeen parkkeerasin, ja flekti ei jäänyt pyörimään.


Olen pois sulkenut itseltäni tuon lämpöanturin pois, koska lämmöt näyttää ennen ajoa saman verran mitä ulkona lämmintä, ja korkeammilla kierroksilla ajettaessa ei tipu alle 91.

Tuttu mekaanikko puhui, että siellä ei kierrä vesi kunnolla. ei pitäisi olla tukoksia tms. jolloin päädyttiin tähän vesipumppuun, koska kaikki ongelmat on sen vaihdon jälkeen alkanut.



Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #21 : 06.09.2023, 12:42:20 »
Näyttäisi kuvien perusteella myös olevan alemmassa halkaisijaltaan isompi siipipyörä. Mittaapas ihan huvikseen halkaisijat ja siipien korkeudet.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #22 : 06.09.2023, 13:00:42 »
Voitaisiin myös lisää hämmentää tätä keskustelua.

Bongasin Brittiläiseltä autofoorumilta vuoden 2010 xc70 D5 huoltopäiväkirjan, jossa oli alkuperäinen vesipumppu korvattiin uudella.

Mielenkiitoinen ero alkuperäisen ja jälkiasenteisen välillä. En kyllä ole edes törmännyt pumppuun, jossa olisi kuvanukainen siipipyörä.


Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #23 : 06.09.2023, 13:14:57 »
Näyttäisi kuvien perusteella myös olevan alemmassa halkaisijaltaan isompi siipipyörä. Mittaapas ihan huvikseen halkaisijat ja siipien korkeudet.

Minäpä mittailen, kun pääsen vaihtamaan!

Voitaisiin myös lisää hämmentää tätä keskustelua.

Bongasin Brittiläiseltä autofoorumilta vuoden 2010 xc70 D5 huoltopäiväkirjan, jossa oli alkuperäinen vesipumppu korvattiin uudella.

Mielenkiitoinen ero alkuperäisen ja jälkiasenteisen välillä. En kyllä ole edes törmännyt pumppuun, jossa olisi kuvanukainen siipipyörä.




Kiitoksia vaan Ande92 lisä hämmennyksestä :2funny: :2funny:
Tämäpä näyttää mielenkiintoiselta.
Ei ole kyllä netissä ainakaan minulle näkyny myytävän tuon näköistä.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2023, 14:17:54 kirjoittanut Es4 »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8041
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #24 : 06.09.2023, 21:56:28 »
Voitaisiin myös lisää hämmentää tätä keskustelua.

Bongasin Brittiläiseltä autofoorumilta vuoden 2010 xc70 D5 huoltopäiväkirjan, jossa oli alkuperäinen vesipumppu korvattiin uudella.

Mielenkiitoinen ero alkuperäisen ja jälkiasenteisen välillä. En kyllä ole edes törmännyt pumppuun, jossa olisi kuvanukainen siipipyörä.


Tuollaisia muovisiipisiä on ollut joissain autoissa tehtaalta. Niitä on myös ollut joissain autoissa hajonneena, koska muovi ei ole kestänyt.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #25 : 07.09.2023, 07:17:59 »
Tuollaisia muovisiipisiä on ollut joissain autoissa tehtaalta. Niitä on myös ollut joissain autoissa hajonneena, koska muovi ei ole kestänyt.

Tuohan selvensi.
Ilmeisesti kyseisellä Britillä tuo vesipumppu oli pyörinyt ~10v ja 230tkm. Sama kaveri kun remppas autoa, niin oli kaikki jakopäästä alkuperäistä jakopäästä apulaitehihnoihin, ihme että oli kestänyt  :D
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #26 : 08.09.2023, 17:34:39 »
Tosiaan, nyt eilen vaihdoin pumpun

Seuraava testi tehty samalla matkalla, ajotyyli sama

Eilen aamusta lämmöt ennen vaihtoa
+5°c ulkolämpötilassa

Alamäkeen 99
Tasaisella 102
Ylämäkeen 105

Tänään Pumpun vaihdon jälkeen
+22°c ulkolämpötilassa

Alamäkeen 96
Tasaisella 98
Ylämäkeen 100

Eli pumpun vaihdon jälkeen n.4 astetta pienemmät lämmöt




Kuvassa uusi pumppu ja vanha pumppu vierekkäin.

Lapojen paksuus sama, mutta vanhan halkaisija 69mm ja uuden 74mm
Ja uudessa nuo taitokset lavoissa.

Sielä siis saattaa vielä olla se että termostaatti ei aukea kunnolla.
Nyt ajattelin odottaa että menee pakkasen puolelle keli, jolloin näkee pääseekö moottori vielä matalempaan lämpötilaan.

Onneksi termostaatilla on takuuta jäljellä marraskuulle asti.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2023, 17:40:07 kirjoittanut Es4 »

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #27 : 08.09.2023, 18:00:18 »
Onkos tarkastettu moottorin ja korin väliset maatot? Autolla ikää jo toistakymmentä vuotta, niin saattaa olla jo hapettumaa maadoituksissa ja tästä maan puuttumisestahan tulee vaikka mitä oireita. Pitäisi omastakin Romusta tsekata...
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #28 : 08.09.2023, 18:18:19 »
Onkos tarkastettu moottorin ja korin väliset maatot? Autolla ikää jo toistakymmentä vuotta, niin saattaa olla jo hapettumaa maadoituksissa ja tästä maan puuttumisestahan tulee vaikka mitä oireita. Pitäisi omastakin Romusta tsekata...

Nyt en kyllä ymmärtänyt mitä vaikutusta tällä maadoituksien tarkistuksesta minun ongelmaani on?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #29 : 08.09.2023, 19:41:12 »
Sitten meitä on ainakin kaks. :D

Huono maakontakti kaapelissa niin käy kuumempana. :uglystupid2:
No, ehkä se kiinnityskohta jos on niin irti että kipinöi. ???
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Autoracing  KL-varaosat