Niin se vaan piti luopua vanhasta palvelijasta, eli V70:stä, ja tilalle tuli loppuvuodesta -18 rekisteröity, mutta mallivuotta 2019 oleva V90 D4 Momentum automaatti.
Auto on siis vaihtunut jo lähes 1,5 vuotta sitten, mutta tänne kirjoittaminen vähän viivästyi...
Tällä kertaa hakusessa olevan auton malli ja tekniikka oli hieman haastavampaa kuin edellisellä autonvaihtokerralla.
Pohdin V60/V90 välillä ja mietin hybridiäkin, mutta päädyin lopulta V90 koriin ja vielä mahdollisesti viimeiseen dieseliini.
Tämän auton seuraaja on todennäköisesti Long range-hybridi, sitten joskus.
Vaikka auto on Momentum, siihen on otettu kuitenkin jonkun verran lisävarusteita.
Alunperin halusin, että autossa olisi ainakin peruutuskamera, sähkösäätöinen kuskin penkki muistipaikoilla, webasto sekä adaptiiviset ja täysaktiiviset LED-valot sekä vetokoukku.
Onnistuin saamaan muut, mutta nuo paremmat valot oli uskomattoman harvassa käytetyssä, tai sitten kilometrit olisivat olleen niin pienet, että hinta olisi pompannut oman speksini ulkopuolelle.
Myös paremmat penkit olisi olleet kiva lisä, mutta autossa on vakiot puoli"nahka"penkit.
Tämä onkin minulle ensimmäinen Volvo, jossa ei ole nahkapenkkejä, mikä on toisaalta hyvä ja toisaalta huono.
Auton varusteet ovat jotenkin erikoiset, sillä autossa on esim. Winter-paketista kaikki muut, paitsi lämmitettävät tuulilasinpesusuuttimet

Sen lisäksi löytyy mm. navigointi
Autolla oli ajettu ostohetkellä n. 108000km, ja auton mittarissa on tällä hetkellä reilu 130tkm.
Vaikka tykkäsin kovasti V70:stä, tykkään tästä vielä enemmän. D4 on juuri sopiva moottori omaan käyttöön, ja automaatti vaihtaa nykyään hienosti.
Ennen ensimmäistä huoltoa en nimittäin oikein tykännyt siitä, että maantiellä isompaan ylämäkeen mennessä auto mietti liian pitkään, ennen kuin vaihtoi pykälää pienemmälle, mutta huollossa tehtyjen softapäivitysten jälkeen laatikon toiminta muuttui paljon parempaan suuntaan.
Autoon tuli mukana Volvon omat kattotelineet, ja niiden irrottamisen jälkeisiä pinttymiä poistaessa päättelin, että ne olivat olleet kattokiskoissa kiinni jonkin aikaa.
Auto oli ostohetkellä tuon näköinen:

Lueskelin etukäteen tyyppivikoja foorumilta, ja esim. takavalojen kanssa olin tarkkana.
Kuskin puoleinen iso valopaneeli olikin osittain pimeänä, ja sen myyjä vaihtoi uuteen jo ennen ostoa. Koeajolenkillä huomasin, että apukuskin puolenen iso valo hikoilee sisäpuolelta, ja senkin myyjä suostui vaihtamaan heidän laskuunsa uuteen.
Auton toinen avain tuli postissa autoliikkeeseen n. viikko auton oston jälkeen, eikä se suostunut toimimaan.
Avaimessa näkyi taipuneita pariston pinnejä, eli edellinen omistaja oli ilmeisesti yrittänyt parantaa kontaktia tms. Tämäkin meni lopulta uusiksi liikeen piikkiin.
Takaovien lukoista ei ollut mitään tietoa, ovatko ne alkuperäiset vai vaihdetut saati sitä, toimivatko ne pakkasella.
Viime syksynä otin takaovien lukoista ruuvit pois (yksi kerrallaan), puhalsin sinne paineilmaa ja työnsin WD40:stä sen verran, että taatusti saivat voitelua.
Ainakin viime talven ne pelasivat moitteettomasti tällä huollolla

Auton ensimmäinen omistusvuosi meni lähes samalla tavalla kuin V70:n kanssa, eli tärkeimpiä juttuja lisätessä ja käytännön jutuissa.
Ensimmäisessä setissä lisäsin eturoiskeläpät, takakontin maton, tavaraverkon, ja aurinkolasipidikkeen oven yläpuolen kahvan tilalle.
Sen jälkeen auto meni heti merkkiliikkeeseen vaihteistoöljyn vaihtoon, koska missään ei ollut dokumenttia sen vaihdosta.
Seuraavan meinaan tehdä n. 60 tuhannen ajon jälkeen, eli jossain 165-170 tkm kohdalla.
Erikoisemmasta päästä hankintalistalla oli takaa turvavyön yläkiinnikkeen tienoilla oleva suojamuovi, joka oli ilmeisesti särkynyt ja jäänyt matkasta edelliseltä omistajalta:

Sen metsästämiseen koneelta piti merkkiliikkeen varaosakaverinkin käyttää hetki aikaa.
Käytän talvella webastoa paljon, enkä aja niin pitkää matkaa, että akku kerkeisi latautua kunnolla, joten ylläpitolaturi tuli asennettua ennen viime vuoden pakkasia:

Tuo keskimmäisen tehoinen laturi ei järkevästi mahtunut sinne, mihin Volvon oma ohje neuvoo sen asentamaan, joten sille sovellettiin uusi paikka.
Samalla tuli pistoke upotettua puskuriin:

Ensimmäisessä huollossa selvisi, että takana jarrupalat on aivan lopussa, joten ne piti vaihtaa.
Ihmettelin, että jumittaako tässä takajarrut, vai miksi palat ovat jo lopussa, mutta huollon kaveri väitti, että vakkari käyttää takajarruja jos autoa tarvitsee hidastaa niin, ettei moottorijarrutus riitä.
Samaisessa huollossa omamekaanikko sanoi, että polttoainesuodattimen kiinnikettä on joskus onnistuttu tuohoamaan niin, että seuraavan suodattimen vaihdon yhteydessä se jouduttaneen vaihtamaan.
En tiedä, mitä kaikkea siinä oikein tulee mukana, kun hinta oli jotain 150€ luokkaa

Auto on tällä hetkellä kutakuinkin tällaisessa ulkoasussa:

Autoon on suunnitteilla pieniä ulkonäköpäivityksiä ja mm. keraamista pinnoitusta, mutta niistä lisää tuonnempana.