Carcom Oy  Elekma

T5 vanhan ja uuden lohkon erot

  • 11 Vastauksia
  • 7193 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jepeliux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
T5 vanhan ja uuden lohkon erot
« : 30.10.2023, 00:04:11 »
Elikkä, moottori upgrade projekti menossa ja vanhan lohkon suuren kulumisen vuoksi hommasin täältä uuden R -97vm lohkon. Kysymys kuuluu, että mitä eroja on, R lohko tyypin ja vanhan välillä?. Kone on alkujaan B5234FT -94.
Tarkoituksena on siis rakentaa vanhoista palikoista uuteen lohkoon kone, siis alakerta ja yläkerta.. . Myyjä muisteli, että jakopään kiristin ja moottori kannake on hieman erillaisia.
mitä kaikkea pitää siis muokata, löytyskö tietoa?
Volvo 850 T5

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8242
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
« Vastaus #1 : 30.10.2023, 11:15:49 »
Muutoksia tulee vasta vm.-99(eli -98 puolella)kun moottori päivittyy.
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jepeliux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
« Vastaus #2 : 31.10.2023, 00:11:47 »
joo siis nyt kun tarkistin niin on juurikin tuosta uudemmasta koneesta, eli -00 mallista on lohko
Volvo 850 T5

Poissa jepeliux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
« Vastaus #3 : 31.10.2023, 00:15:59 »
eli mitä muutoksia jakopäähän tehtävä?
Volvo 850 T5

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4249
Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
« Vastaus #4 : 31.10.2023, 05:14:18 »
Kiristin on jo -00 mekaaninen. Ostat -00 auton tiedoilla jakopääsarjan niin saat oikeat osat.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8242
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
« Vastaus #5 : 31.10.2023, 10:38:23 »
Uudempaan koneeseen tarvitsee 99-00 ykköskorisen moottorin etummaisen tukikumin jalan. Jos on menossa 850 tai x70I koriin.
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jepeliux

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
« Vastaus #6 : 02.11.2023, 22:33:57 »
kiitos tiedoista
Volvo 850 T5

Poissa SVV

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
« Vastaus #7 : 24.12.2024, 10:24:53 »
Löytyykö pk seudun läheltä ketään jolla oisi intoa rakentaa T6 moottori drifting käyttöön? saa olla ihan harrastajakin jolla osaaminen löytyy... moottori aihio saapuu tänhetkisillä tiedoilla helmikuussa suomeen ja e91 sovittamisen jälkeen siirtyisi rakentajalle avaukseen

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
« Vastaus #8 : 04.12.2025, 08:27:24 »
Oliko kellään tietoa/kuvia miten eroavat vanhempi B5234T-lohko ja uudempi RN-lohko kampikammion huohotuksen osalta? Eikös uudemmissa ollut paranneltu vai olenko ymmärtänyt väärin? Saakohan vanhempaan lohkoon tehtyä muutoksia, jos tarvitsee?
NYK: Polestar 2 DMLR -21 & 240 T5 -89

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07, V60 D5 AWD -16

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2434
Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
« Vastaus #9 : 04.12.2025, 08:38:48 »
Saakohan vanhempaan lohkoon tehtyä muutoksia, jos tarvitsee?

Uudemmassa on tietääkseni ainakin runkolaakereiden yläpuolella reiät sylinterien välissä auttamassa kaasujen vaihtumista sylinterien välillä kun vanhahan on yhtä puuta hyvin lähelle öljyn pintaa asti. Yhteen N-lohkoon porasin vastaavat reiät, vaatii toki vähän mielikuvitusta työkalun kanssa mutta onnistuu. Käytännön kokemusta ei tosin ehtinyt sen moottorin kanssa tulla että onko tuosta jotain hyötyä/haittaa.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
« Vastaus #10 : 04.12.2025, 14:14:49 »
Uudemmassa on tietääkseni ainakin runkolaakereiden yläpuolella reiät sylinterien välissä auttamassa kaasujen vaihtumista sylinterien välillä kun vanhahan on yhtä puuta hyvin lähelle öljyn pintaa asti. Yhteen N-lohkoon porasin vastaavat reiät, vaatii toki vähän mielikuvitusta työkalun kanssa mutta onnistuu. Käytännön kokemusta ei tosin ehtinyt sen moottorin kanssa tulla että onko tuosta jotain hyötyä/haittaa.

Jotain kuvia löysinkin Googlen kautta, kun oikein jaksoin kaivaa: https://turbobricks.com/index.php?threads/improving-crankcase-ventilation-on-a-t5.112102/

Täytyy tallissa tutkiskella asiaa. Onko täällä kellään kokemuksia asiasta, että kannattaako tuollaisia alkaa työstää, kun kerran moottoria olen rakentamassa?
Lohkona on n. 1995-vuotinen tapaus, mistä olisi tarkoitus tehdä. Tietty on varmaan moottorin käytöstä kiinni, että onko tuollaiselle edes tarvetta. Kadulle on tulossa.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2025, 14:30:14 kirjoittanut Viltzu »
NYK: Polestar 2 DMLR -21 & 240 T5 -89

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07, V60 D5 AWD -16

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8242
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
« Vastaus #11 : 04.12.2025, 19:30:32 »
Mitä enemmän kierroksia sitä enemmän hyötyä aukoilla pyttyjen välissä on. Kaikki männän ja kampiakselin liikkeestä johtuva ilman edestakainen liike ei kierrä öljypohjan kautta vaan aukon läpi. Helpottaa koneen huohotustakin.
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Elekma  Autoracing