Niin, nyt kun olen konsultoinut muutamia speed-shoppeja niin taidan laittaa 60mm ahtoputket, jotka on siis pienemmät kuin 2.5", tarkalleen ottaen 2.36". Syy tähän on se että hx40 superin kompuran lähtö on 60mm (kysäsin kkd:lta), katsomani hyvän välijäähdyttimen lähdöt on 60mm (tämä ic tulee maksamaan vähemmän kuin garretin kenno ja kiinacuulerin päädyt), lisäksi tämä cooleri on mallinnettu cfd-ohjelmilla ja sille on tehty tarvittavat mittaukset.
Imusarjaksi tullee se kl-racingin imusarja, lähinnä siksi että se on valualumiinia ja siinä on tarpeeksi plenumia.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Pitäisi tietää koneen imemä ilmamäärä, ennen kun lyön mitään lukkoon ahtoputkistojen osalta.
Koska: knowledge = power.
Jäi vaivaamaan tämä asia niin piti tutkia hieman lisää, suurimmaksi ongelmaksi muodostui oman ahtimen tuoton muunto koska BW ilmoittaa tuoton lbs/min. loppuviimein sain muunnettua oman ahtimen 50lbs tuoton ->654CFM elikkäs jos tuo 0.3mach "optiminopeus" pitää paikkansa niin tuon taulukon mukaan 2,5" putki olis parempi nykyisten 3" sijaan

varsinaisesti noista supistuksien aiheuttamista "rapuista" en olisi huolissaan kun käyttää fiksuja kartioita(joko silikoni tai metalli supisteet), kun kuitenkin coolerissa virtauspinta-alan muutos on monesti moninkertainen putkeen verrattuna. laskin myös että 3" putki on ~40% suurempi kuin 2,5" virtauspinta-alaltaan.
Moottorin "imemä" ilmamäärähän on erittäin helppo laskea; sylinteritilavuus x kierrosluku /2. jako kahdella sentakia että nelitahtimoottori ottaa ilmaa vain jokatoisella kierroksella. Tärkeämpänä pidän ahtoputkia suunniteltaessa että lasketaan ahtimen tuoton mukaan sopiva putki. (joko ahtimen teoreettinen maksimituotto tai sitten halutun tehotavoitteen mukainen ilmamäärä josta jälkimmäinen vaatiikin jo hieman enemmän paneutumista kun pitää tietää moottorin hyötysuhde yms)
Ajattelin tehdä talven aikana kokeilun vuoksi ahtimen ja coolerin väliin 2,5" putken olemassaolevan 3" lisäksi koska se on "helposti" vaihdettavissa. vaihtoon tarvii ainoastaan putken lisäksi hommata ahtimen päähän silikonikurvi nykyisen 2,5" -> 3" laajennuksen tilalle ja vaihdossa laajennus siirretään coolerin päähän..
Näin saadaan helposti penkissä ja radalla muutettava kokonaisuus niin pääsee testaamaan onko mitään vaikutusta heräävyyteen.
