Elekma  Autoracing

Dpf polton seuranta, mikä softa

  • 41 Vastauksia
  • 3210 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Dpf polton seuranta, mikä softa
« Vastaus #30 : 15.12.2023, 18:54:11 »
Juurikin näin. Jos auto kunnossa niin se kyllä hoitaa polttamisen ihan ite.

Hoitaa kyllä, toiset autot pidemmälle, toiset ei niin pitkälle, mutta jos on kiinnostusta perehtyä tähänkin tekniikkaan, melko pienellä vaivannäöllä pääsee jyvälle kuinka tuo regenerointisykli toimii omassa autossa.
Jos käytössä on esim. 200tkm. ajettu diesel, siinä alkaa olla jo oikeastaan todennäköistä, että mikäli takana on paljon kylmäkäynnistyksiä ja pätkäajoa, niin ongelmia on luvassa.
Jos edes kerran kuukaudessa huolehtii, että poltto menee kunnon lämpötiloilla ja kierrosluvuilla lävitse, auttaa kiistatta jo melko pitkälle.


Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Dpf polton seuranta, mikä softa
« Vastaus #31 : 15.12.2023, 20:49:38 »
Hoitaa kyllä, toiset autot pidemmälle, toiset ei niin pitkälle, mutta jos on kiinnostusta perehtyä tähänkin tekniikkaan, melko pienellä vaivannäöllä pääsee jyvälle kuinka tuo regenerointisykli toimii omassa autossa.
Jos käytössä on esim. 200tkm. ajettu diesel, siinä alkaa olla jo oikeastaan todennäköistä, että mikäli takana on paljon kylmäkäynnistyksiä ja pätkäajoa, niin ongelmia on luvassa.
Jos edes kerran kuukaudessa huolehtii, että poltto menee kunnon lämpötiloilla ja kierrosluvuilla lävitse, auttaa kiistatta jo melko pitkälle.

Menee se loppukin dieselin kannattavuus jos sillä pitää ylimääräisiä lenkkejä ja oikein kierrosluvuilla ajella.. Ihan humpuukia ja joutavaa vouhotusta mun mielestä :idiot2:

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Dpf polton seuranta, mikä softa
« Vastaus #32 : 15.12.2023, 21:13:55 »
Volvossa ei tarvii seurailla polttoja, kun homma toimii hyvin ilmankin.

Sitten on esim. uusia Toyota Hiluxeja, joissa joutuu tämän tästä laittamaan manuaalisesti polton päälle. Polttelee sitten loukkua pysähdyksissä runsaalla tyhjäkäynnillä liki tunnin. Jos ei laita, auto menee vikatilaan ja  ajot loppuvat. Niissä kylläkin mittaristossa kerrotaan, koska poltto alkaa, missä vaiheessa mennään, ja koska on valmis, ja koska auton voi sammuttaa. Silti kaikki kuskit eivät viitsi ajella polttoa loppuun ja joudutaan turvautumaan manuaalisesti käynnistettyyn polttoon. Kojelaudassa on oikein nappi tätä varten.

On muuten sama Valtran traktoreissa. Jos ajo on liian kevyttä, poltto ei onnistu. Lopulta pyytää käynnistämään regeneroinnin manuaalisesti. Sielläkin on nappi, josta polton voi käynnistää. Hyrskyttää sitten paikallaan melkein täysillä kierroksilla liki tunnin. Ekologista - tiedä sitä sitten?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Dpf polton seuranta, mikä softa
« Vastaus #33 : 15.12.2023, 21:27:55 »
Menee se loppukin dieselin kannattavuus jos sillä pitää ylimääräisiä lenkkejä ja oikein kierrosluvuilla ajella.. Ihan humpuukia ja joutavaa vouhotusta mun mielestä :idiot2:

No ei siitä tarvitse mitään neuroosia tehdä. Riittää että tiedostaa asian edes sen verran, että kiinnittää huomiota jos auto alkaa kärytä pihaan tullessa vähän joka toinen päivä ja ymmärtää siinä vaiheessa tulla seuraavan kotimatkan vaikka hiukan pidemmän lenkin kautta.
Se syö kannattavuutta ja käyttöominaisuuksia, mutta sen se vain vaatii jos haluaa vehkeiden pelaavan ongelmitta. Silloin tällöin varsinkin pakkaskaudella on oltava se vajaa puolituntia ajoa lämpimällä koneella , eikä siitä pääse mihinkään.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Dpf polton seuranta, mikä softa
« Vastaus #34 : 16.12.2023, 03:38:55 »
Sellainen pieni huomio myös, että kierroslukuhan ei niinkään helpota asiaa näissä ajon aikana tapahtuvissa poltoissa, vaan moottorin kuormitusta nostamalla se lämpötila saadaa paremmin ylös eli vaikkapa juurikin maantienopeuksilla taajamapyörityksen sijaan.

Mitä enemmän kierroksia moottorissa, sitä enemmän ilmaa sen läpi kulkee, mutta kevyellä kuormituksella polttoaineen määrä on kuitenkin kovin vähäinen, joten tuo suuri ilmaylimäärä lähinnä jäähdyttää pakokaasua.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: Dpf polton seuranta, mikä softa
« Vastaus #35 : 16.12.2023, 05:27:28 »
Totta. taajama-ajossa lämpötila nousee suodattimessa huomattavasti nopeammin sinne 600 yläpuolelle, mutta toisaalta voisi kuvitella että tasaisella esim. 1700 kierroksella se polton lopputulos on parempi?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Dpf polton seuranta, mikä softa
« Vastaus #36 : 16.12.2023, 06:35:21 »
Asuntovaunureissuja tehdessä kilometrejä tulee sen verran, että poltto osuu väkisinkin matkan aikana kohdalle. Sen kyllä sitten huomaa kun poltto on päällä. On niin tahmeeta menoa, että tuntuisi jarrut laahavan.  :idiot2: Pitäisi ainakin lämmöt toteutua, kun koukussa on 1600kg rivitalonpätkä yhtä isolla ilmanvastuksella. :D
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Dpf polton seuranta, mikä softa
« Vastaus #37 : 16.12.2023, 07:43:06 »
Jos ajaa paljon lyhyitä ajoja niin silloin pitää tietää milloin on lähdettävä motarilenkille että se poltto onnistuisi edes joskus. Paljon ajavan ei tarvitse miettiä mutta ei sekään kiellettyä ole.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Vs: Dpf polton seuranta, mikä softa
« Vastaus #38 : 16.12.2023, 09:00:59 »
Kyllä se polttaa itsellä kaupunki ajossakin, jonkin verran pidempään vaan kestää kuin maantie ajossa.

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Dpf polton seuranta, mikä softa
« Vastaus #39 : 16.12.2023, 11:50:55 »
Pakko ottaa tähän kantaa. Itselläni on 14 vuotta kokemusta DPF:llä varustetuista D5:ista eikä ongelmia ole ollut, ainakaan vielä. Noissa moottoreissa polton näkee kulutuksesta. Yleensä vaatii sen 10 km ajoa että alkaa. Joten jos esim. työmatka on tuon alle niin ei käynnisty, varsinkin jos ei lähde tallista tai tolpasta. Oma työmatka on noin 20 km ja voin valita ajanko valtatietä tai taajamareittiä. Jos poltto alkaa, ajan valtatietä joka tekee 3 km ylimääräistä matkaa mutta ajallisesti sama. En koe tätä ongelmaksi.

Toinen asia mihin otan kantaa, on oman elämänsä Hannu Karpot jotka ohjeistavat muita ihmisiä. Jos nyt joku haluaa vaikka ajon aikana seurata muutakin kuin nopeusmittaria (niin toivottavasti sitä vielä saa tehdä) niin se lienee pienempi paha kuin vaikka laittaa uusimmissa autoissa kosketusnäytön valikoista istuinlämmittimet päälle. Jokainen tietää rajansa, joillekin purukumin syöminen ja auton ajaminen tuntuu jo olevan mahdotonta. Joskus Tampereen ohitustiellä ajoi joku vanhalla Renaultilla 80km/h. Syy selvisi kun ajoin ohi, oli nuori mieskuski ja naisen pää kuskin sylissä. Hyvin kuitenkin pysyi kaistallaan. Onnea vielä jälkikäteen Renault-kuskille. Mutta eipähän seurannut ajaessa DPF:n polttoa niin oli turvallista...

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Dpf polton seuranta, mikä softa
« Vastaus #40 : 16.12.2023, 13:58:56 »
Soitikko polliisille kun sällillä oli naisen pää sylissä! Missä lie loppu torso. ELK
Nii, eikä se mittarin tuijottaminenkaan jatkuvasti varmaan turvallisuutta lisää.
Pää sylissä tuijottaa mittaria. :facepalm: :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Dpf polton seuranta, mikä softa
« Vastaus #41 : 16.12.2023, 14:22:02 »
Nyt kun ollaan riittävästi ohi aiheen, aika moni sielä ratin takana ei seuraa nopeusmittaria, peilejä eikä mitään muutakaan.  ::)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy