Autodiagnoosi  Carcom Oy

V60 -12 Vaihteisto Huolla heti

  • 17 Vastauksia
  • 2123 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lamakine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« : 07.12.2023, 20:52:32 »
Terve arvon foorumilaiset.
V60 D3 automaatti vm12 ajettu n. 270tkm antoi tänään motarilla ajaessa tauluun ilmoituksen Vaihteisto Huolla heti. Tätä ennen huomasin että laatikko aavistuksen luistatti ja vaihtoi hieman levottomasti varsinkin isommilla vaihteilla. Samalla tuli herja DSTC pois käytöstä. Punainen kolmio ja keltainen huomiovalo palaa. Auto toimii muuten normaalisti ja pystyy ajamaan eikä kuulu erikoisempia ääniä tai hajuja.

Ilmoitus poistuu kun sammuttaa auton. Hetken auton jäähdyttyä kun starttaa ja ajaa n. 1km mäkistä tietä laatikko alkaa taas levottomasti vaihtaa ja kierrokset nousee pintakaasulla jollain vaihteella 3000rpm päälle.

Historiaa sen verran että eilen akun alhaisen varauksen vuoksi tuli kaikki mahdolliset vikailmoitukset mm. ohjaustehostin ym. ajaessa, mukaan lukien tämä vaihteisto +dtsc. Latasin akun täyteen ja auto toimi moitteetta n. 50-60km eilen ja tänään kunnes nuo yllä mainitut ongelmat alkoi. Latasin myös tänään ongelmien jälkeen akun niin täyteen kunnes laturi ilmoitti sen olevan täysi mutta tämä vaihteisto+dtsc herja tulee aina uudestaan.

Nyt mietityttää että voiko rikkinäinen akku aiheuttaa tuota laatikon luistatusta? Nuo virheilmoitukset laittaisin kyllä sen piikkiin ja hakisin heti uuden akun jos ei olisi tuota selvää tunnetta laatikon temppuilusta. Laatikon öljyt vaihdettu joskus 160tkm kohdalla ja tarkoitus oli se tehdä seuraavassa huollossa. Tätä ennen laatikko on toiminut moitteettomasti, myös pakkasella.

Seuraava steppi mitä itse keksin on joko kokeilla uutta akkua tai sitten siniselle varailemaan aikaa..

Edit: akku on n. 2.5v vanha Volvon alkuperäinen agm akku ja latasin laturin agm modella ohjeen mukaisesti akun plusnapaan + johdin ja miinus runkoon eikä akkuun.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2023, 21:11:24 kirjoittanut lamakine »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #1 : 07.12.2023, 21:27:41 »
Mitäs yleismittari sanoo jännitteeksi akun navoista mitattuna kun auto käy?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa lamakine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #2 : 07.12.2023, 21:31:17 »
Mitäs yleismittari sanoo jännitteeksi akun navoista mitattuna kun auto käy?

Tarkkaa en muista mutta hieman yli 14V oli latausjännite. Se lienee ok..?

Poissa lamakine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #3 : 07.12.2023, 21:36:40 »
Tarkkaa en muista mutta hieman yli 14V oli latausjännite. Se lienee ok..?
Pitipä oikein käydä tarkistamassa, 14.5V näyttää latausjännitteeksi yleismittarilla.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #4 : 07.12.2023, 23:30:08 »
Hmmm...Onko mahdollisuutta lukea tarkempia vikakoodeja? Tämä voi olla nyt kaukaa haettua, mutta tarkista suuttimien liittimet. Ainakin muutaman vuoden vanhemmissa V70 (P3) -malleissa on joskus tullut vastaan samat kaksi vikailmoitusta ja syyksi on osoittautunut jonkin suuttimet heikossa liitoksessa oleva liitin.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #5 : 07.12.2023, 23:43:52 »
Vahva suositus koodien lukuun. Varmaan sinne on jotain tarttunut ja voi korjaantua nollauksella
Tuo vähän huolettaa että se tulee kohta uudestaan sammutuksen jälkeen.
Yleensä toimii tuolloin ja vain koodi jää.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #6 : 08.12.2023, 05:53:15 »
voi korjaantua nollauksella

No eihän nyt hyvänen aika vikakoodien nollaaminen mitään korjaa. Jos homma alkaa toimia itsestään niin koodi muuttuu ei-aktiiviseksi ja silloin se auto kyllä toimii normaalisti nollasi sitä koodia tai ei. Jos vika taas on päällä, niin eipä siinä paljon nollailut auta kun ei se vika (eikä koodi) mihinkään häviä.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #7 : 08.12.2023, 09:27:25 »
Juurikin näin, koodi joka on aktiivinen tai tulee kokoajan uudelleen niin korjattavaa löytyy ja enterin painelulla se ei häviä. Ei aktiivisia saa olla vaikka kuinka paljon, niitä yleensä löytyy jokaisesta ja ne eivät vaikuta auton toimintaan.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #8 : 08.12.2023, 09:28:44 »
No hyvänen aika kai se tässä mun vanhemmassa versiossa on sitten jotain vikaa kun loota meni vikatilaan ja alko luistaan ja koodit poistamalla alko toimiin.
Pyydän 8-pätkältä anteeksi kun uskaltauduin oman kokemukseni kertomaan, ei taida toistua.
Tiedän kyllä miten koodit ja toiminta suhtautuvat toisiinsa mutta näin nyt vain kävi. Liekö sitten ollut sattumaa niin sen selvittämiseen eivät kykyni kyllä riitä. ELK

Typot korj.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2023, 09:31:41 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa lamakine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #9 : 08.12.2023, 13:31:25 »
Vähän päivitystä.
Sain lainaksi Vidaa (kiinan Dicellä = VXDIAG) ja sain sillä onnistuttua välillä lukemaan koodeja, välillä en. Sain myös koodit kerran nollattua välissä.
Aluksi oli ilmeisesti eiliseltä useita vaihteistoon liittyviä (TCM) koodeja (en tiedä osaanko tuota oikein käyttää, voi olla että jäi jotain näkemättä):
TCM-P073500 Gear 5 incorrect ratio
TCM-P074E68 Unable to engage gear 6 - algorithm based failures - event information
TCM-P072900 Gear 6 incorrect ratio
TCM-P056100 System voltage Unstable
TCM-P056200 System Voltage Low

Lisäksi mm. BCM-U300316 batter voltage - general electric failures - circuit voltage below threshold, CEM-U040086 Invalid data received - bus signal/ message failures - signal invalid, PSCM-U300616 Control module input Power A - general electric failures - event information, sekä mm. keskuslukkoon ja rear axle sensoriin liittyviä herjoja. Nämä kaikki liittyy nähdäkseni ainakin siihen että akku oli tyhjä välissä.

Sain nämä nollattua ja sen jälkeen ajolenkin jälkeen (jossa mäessä vedättämällä D:llä tuli taas tuo Huolla heti ilmoitus):
Koodina näkyi vaihteistoon liittyen: TCM-P073500 Gear 5 Incorrect ratio

Lisäksi siellä näkyi BCM-U040168 Invalid data received from engine control module- algorithm based failures -event information
ja CVM-U041568 Inv data rec. from Brake control module - algorithm.. ym
Nämä liittyi ilmeisesti City Safe toimintoon joka kai on pois päältä (ei tule herjaa tauluun).
Muita merkittäviä koodeja en tuon ajolenkin jälkeen nähnyt. Tässä jotain max 5km ajettu välissä.
En saanut enää useasta yrityksestä huolimatta luettua koodeja, tuo kiinan dice tuntuu toimivan tosi epästabiilisti.

Ajolenkillä havaittua:
Matalilla kierroksilla vikaa ei esiinny, varsinkaan jos vaihtaa manuaalisesti 1-4 vaihteita. Autolla pystyy ajamaan tasaisella tiellä ihan normaalisti n. 60-70km/h ja alle nopeuksia. Vika ilmenee yleensä kovaa vedättäessä ja ylämäessä, ilmeisesti koittaa vaihtaa siinä tuonne viitos-kuutos vaihteille siinä. Mielestäni kävi vitosella tasaisella tiellä eikä tullut herjaa.
Matalilla kierroksilla myös laatikko ei mielestäni mitenkään luistata tms. Tuntuu siis että liittyisi raskaampaan vedätykseen.
Tasaisella muuten D:llä ryömii normaalisti, samaten P:llä.

Pitäisiköhän kokeilla ensin vaihtaa öljyt, vaikka käydä huuhteluttamassa koko laatikko? Mahtaako siitä haittaakaan olla??

Tuo alkuperäinen system voltage low koodi kyllä houkuttaisi kovasti vaihtamaan akun. Start/stop ei ole toiminut tähän mennessä tuon isomman akkulatauksen jälkeen, mutta en kyllä tiedä olenko ajanut tarpeeksi ja onko kone lämmennyt tarpeeksi jotta se edes toimisi. Pikkuakku muuten vaihdettu myös n. 2 vuotta sitten ja siitä näyttää lepojännite navoista 13V. Isolla akulla siis lepojännite 12.5V.
Pakkasta on ollut n. -7/-10 astetta.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2023, 13:38:10 kirjoittanut lamakine »

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #10 : 08.12.2023, 14:06:34 »
Moro, tuolla on muutama päivää vanhempana omia TCM-seikkailuja, missä kuorittu moottorin piuhasatsia- turhaan, mittailtu vastuksia sulakkeille, raaputeltu sulakkeita, ja vedelty maattopiuhojen liitimiä vielä kireemmälle.
Nämä TCM- häikät poikii kaikkea muutakin l. ECM, CEM, ABS, DTC, ja muuta kryptiikka, mutta lähtisin halvimmasta päästä l. TCM-liittimen kunnosta ja liittimen asennuksesta so. painamisesta pohjaan, + perään jotain contact cleanereita. Noi TCM-P056100 System voltage Unstable, ja TCM-P056200 System Voltage Low vois viitata hapettuneisiin pinneihin joko TCM-liittimessä, tai sitten sulakerasiapäässä. TCM-löytyy kun ottaa ilmanputsarikotelon veks, ja siitä ilmansuunta luode, ja vaihteensiirtäjän alla boxi, missä leveähkö liitin. Voipi olla löysällä. Mutta tuosta voi aloittaa ennenkuin pistää satasia-tonneja tietokoneittein ohjelmointiin / vaihtoon. Ei ainakaan maksa paljoa ja samalla oppii autonsa sielunelämää :)

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #11 : 08.12.2023, 14:22:04 »
vielä tuohon edelliseen vuodatukseen voisi lisätä, että raadin asiantuntijat voisivat pikkuhiljaa lähettää TCM & ECM & CEM liittimien pinnijärjestyksistä kuvat ja mitenpäin ao. pinnisatsia luetaan so. mistä lähetään laskemaan, ja mitä ei lasketa. (EM. tapauksessa ehkä vikapäinä TCM:n pinnit + syöttö A:11, ja maa mikähän lie pinni, ovat kuitenkin vierekkäin ja suurimmat ao. liittimessä.)
Ei saa pimittää tietoja liittimistä, jos tietää nämä  8)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #13 : 08.12.2023, 19:19:44 »
Moro, tuosta nipusta ei löydy, tai en ainakaan itse ole löytänyt, yksiselitteisiä naamakuvia liittimistä, mistä näkee kunkin pinnin numeroinnin. Omat TCM -seikkailut/V70 toisen otsakkeen alla ei oikein ottaneet tulta.  Liittimen pinnitieto kyllä löytyi (siis pinnin ID), muttei sitä missä kohdin ao. liitintä kyseinen pinni majailee. Iso homma löytää huonoilla parsinneulaviritelmillä mistä pinnistä minnekin on 0 ohm, vaiko ääretön ohm. Jos on sattumoisin piuha poikki, niin kertaluokkaa inhottavampi homma. En ainakaan itse nähnyt (huom ++ 50v) mitään numerointeja tai id-tunnuksia liittimissä.
Mutta ilmeisesti aloittajan ongelma selvisi pelkällä akunvaihdolla. TCM:n low voltage - ilmoitukset siihen suuntaan tietysti viittaavat, ja tietysti pitäis aina aloittaa siitä yksinkertaisimmasta vikavaihtoehdosta, eikä lähteä harhailemaan heti aluksi liian monimutkaisiin korjaustoimenpiteisiin. Turhaa "taustakohinaa", siispä anteeksipyynnöt harhaanjohtavista neuvoista.     

Poissa lamakine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 -12 Vaihteisto Huolla heti
« Vastaus #14 : 08.12.2023, 19:31:49 »

Mutta ilmeisesti aloittajan ongelma selvisi pelkällä akunvaihdolla. TCM:n low voltage - ilmoitukset siihen suuntaan tietysti viittaavat, ja tietysti pitäis aina aloittaa siitä yksinkertaisimmasta vikavaihtoehdosta, eikä lähteä harhailemaan heti aluksi liian monimutkaisiin korjaustoimenpiteisiin.

Ei ole vielä selvinnyt, en ole vielä akkuakaan vaihtanut.
Kolmeviikkoinen perheenjäsen vähän hidastaa diagnosointia  :)

Yritän huomenna tutkia mainittuja vaihtoehtoja ja harkitsen akun vaihtoa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi