Race.fi  Puotilan autokorjaamo

XC60 D4 vm 1017 Akku

  • 20 Vastauksia
  • 2080 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa XCVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
XC60 D4 vm 1017 Akku
« : 03.01.2024, 10:40:52 »
Hei
Nyt on tullut akku tiensä loppumetreille. XC60 D4 2017, alkuperäinen akku vielä. Kuinka iso akku tuonne mahtuu, näyttäis olevan kotelossa tilaa isommalle.

Mitä suosittelette ??
Ex Volvo 144S vm. 1969 v.1976-1978
Volvo XC60 D4 190hp AWD vm. 2017

Poissa volovo60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #1 : 03.01.2024, 13:06:41 »
Minä laitoin just Bilteman agm, 95Ah, koko on 353x175x195.Piti vähän pujotella, mutta sopi sinne. Piti hakea korkeampi kannen osa, entinen kansi oli alkuperäinen matala malli,

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #2 : 03.01.2024, 15:07:50 »
Mielestäni tämä on aivan riittävä, kun pykälää pienempikin, eli suosituskoko riittää raskaaseenkin lämmittelyyn.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/varta-silver-dynamic-agm-xev-a6-80ah-kaynnistysakku?searchTerm=varta+agm

Itse en ole muita akkuja ostanut 20 vuoteen kuin näitä hopeisia Vartoja. Tätä voi aidosti suositella ja tuo hintakin on Kärkkäisellä aika kohdallaan.

Poissa XCVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #3 : 03.01.2024, 15:59:30 »
Minä laitoin just Bilteman agm, 95Ah, koko on 353x175x195.Piti vähän pujotella, mutta sopi sinne. Piti hakea korkeampi kannen osa, entinen kansi oli alkuperäinen matala malli,

Paljonko maksoi korkeampi kotelo ja ilmeisesti Volvon liikkeestä ?
Ex Volvo 144S vm. 1969 v.1976-1978
Volvo XC60 D4 190hp AWD vm. 2017

Poissa XCVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #4 : 03.01.2024, 16:00:44 »
Mielestäni tämä on aivan riittävä, kun pykälää pienempikin, eli suosituskoko riittää raskaaseenkin lämmittelyyn.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/varta-silver-dynamic-agm-xev-a6-80ah-kaynnistysakku?searchTerm=varta+agm

Itse en ole muita akkuja ostanut 20 vuoteen kuin näitä hopeisia Vartoja. Tätä voi aidosti suositella ja tuo hintakin on Kärkkäisellä aika kohdallaan.

Tarviiko tuo sen korkeamman akkukotelon ?
Ex Volvo 144S vm. 1969 v.1976-1978
Volvo XC60 D4 190hp AWD vm. 2017

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #5 : 03.01.2024, 16:03:44 »
Tarviiko tuo sen korkeamman akkukotelon ?

Minun mielestä ei, koska se 350 pitkän akun etunurkka on se ongelma. Tuo 315 on sen verran lyhyempi että kansi painuu kiinni saakka?

Poissa volovo60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #6 : 03.01.2024, 19:13:20 »
Korkeampi kansi löytyi KL-Varaosilta, oli 36,80e. On Volvon alkuperäinen kansi. Akku maksoi Biltemalla 189e. Otin isomman akun, kun on Webaston käyttöä

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #7 : 03.01.2024, 22:12:56 »
Minä asensin vielä Bosch 95ah agm kylkeen akkulämmittimen. On aina lämmin akku ottamassa virtaa vastaan. Toimii automaattisesti kun jännite on yli 13.1v. ja alle 20 astetta lämmintä.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #8 : 03.01.2024, 22:59:26 »
Kuulostaa Arctic heatin akkulämppäriltä. Onko kertynyt kokemusta käytöstä?

Ja ilman laturia käytät, vain ajossa?

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #9 : 04.01.2024, 00:06:56 »
Kuulostaa Arctic heatin akkulämppäriltä. Onko kertynyt kokemusta käytöstä?

Ja ilman laturia käytät, vain ajossa?

Lämmittää ajossa ja ylläpitolaturissa. Eli kytkeytyy päälle aina kun on vähintään 13.1v ja alle 20 lämpötila.

Lataa ainakin täyteen myös näillä pakkasilla, eikä kyykkää startatessa.  Ja varmasti antaa lisää ikää akulle.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa t4power

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #10 : 04.01.2024, 12:30:38 »
Tyhmä kysymys mutta voiko v60 d5 -15 pistää webaston päälle samalla kun ulkoisella älylaturilla lataa akkua?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #11 : 04.01.2024, 12:32:05 »
Tyhmä kysymys mutta voiko v60 d5 -15 pistää webaston päälle samalla kun ulkoisella älylaturilla lataa akkua?
Toki, se on oikeastaan suotavaa näillä keleillä jos vain on mahdollisuus ladata.
Itsellä on calixin laturi kiinteänä ihan tuota varten, vaikka ei ole sähkölämmitintä.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #12 : 04.01.2024, 12:43:34 »
Tyhmä kysymys mutta voiko v60 d5 -15 pistää webaston päälle samalla kun ulkoisella älylaturilla lataa akkua?

Todellakin voi ja pitää. Älylaturi pitää jännitteen vakaana, joka tekee hyvää jo pelkästään sähköisille komponenteille.

Itsellä pyörii defan akkulaturi, akkulämmitin, tt-hermo, kun roikka kiinni. Siinä vielä webasto kaveriksi.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #13 : 04.01.2024, 14:40:12 »
Sanovat, että älylaturi ei olisi kovin hyvä, kun se ei koskaan lataa akkua täyteen. Että perinteisellä "tyhmällä" laturilla pitäisi latailla.

Toki älylaturilla semmoinen kerta viikossa tyyppinen latailu lienee parempi kuin ei mitään. Akkulämmittimiä jotkut suosii, toiset ei. Eikös vähänkään pidemmän ajon jälkeen akku ole teoriassa vähän lämmin, joten älylaturilla siihen akkuun saisi virtaa laitettua?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: XC60 D4 vm 1017 Akku
« Vastaus #14 : 04.01.2024, 15:01:49 »
Sanovat, että älylaturi ei olisi kovin hyvä, kun se ei koskaan lataa akkua täyteen. Että perinteisellä "tyhmällä" laturilla pitäisi latailla.

Toki älylaturilla semmoinen kerta viikossa tyyppinen latailu lienee parempi kuin ei mitään. Akkulämmittimiä jotkut suosii, toiset ei. Eikös vähänkään pidemmän ajon jälkeen akku ole teoriassa vähän lämmin, joten älylaturilla siihen akkuun saisi virtaa laitettua?

Se riippuu laturista. Kyllä nuo uudemmat calixin ja defan integroitavat ja tarkoitukseen rakennetut tuotteet lataavat riittävän korkealla jännitteellä myös AGM-akut.  Miksi ei? Eihän siinä olisi mitään järkeä.

Itseasiassa myös ainakin 5A C-tekissä on AGM-Mode erikseen jolla on korkeampi jännite.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2024, 15:03:53 kirjoittanut Heikki75 »

 

Autoracing  KL-varaosat