Minkälaisia kokemuksia on t8 hybrideistä, olen kuullu monenlaista tutun tutun tutulla räjähtänyt kone jne. Sitten taas taksilla ajettu kohta 600tkm. Kuinka suurella rahalla kannattaa varautua jos kyseiseen sotkuun sekaantuu? Mitä vuosimalleja suosittelette?
Samaa mieltä Ribbe kanssa, että kannattaa miettiä mikä T8 malli olisi kyseessä sekä myös vuosimalli. Alkupään T8 autoissa (2017-2018/19) saattaa olla jotain isompaa korjaustarvetta, mutta ainakin oman kokemuksen ja mekaanikkojen kanssa käymieni keskustelujen perusteella tämän T8n pitäisi olla aika kestävä moottori. Sanoivat mm. tuosta T8 jakohihnasta, että pitäisi olla paljonkin kestävämpi kuin dieseleissä ja viimeksi kun käytin öljynvaihdossa/välihuollossa, niin sanoi hybridiakkujen kestävyydestä, että viimeisen puolen vuoden aikana olisi ollut vain 1 kenno/moduuli mitä ovat joutuneet vaihtamaan. Sehän tosin voi olla äkkiä 1-2t€ per kenno/moduuli eli ei ole mitenkään halpaa touhua. Hyvä puoli tuossa LG Chem valmistamassa Volvon T8 akustossa on, että ongelmien ilmaantuessa voi vaihtaa vain osan akustosta eli ei tarvi kaikkia vaihtaa kerralla. Ja omasta mielestä (ladattavien) hybridien akustot ovat suunniteltu juuri moniin lukuisiin tuhansiin latauksiin vs. isommat sähköautojen akustot. Volvolla akkutakuu on kai 8v/160000km. Mutta sehän se on näissä hybrideissä ja sähköautoissakin tietynlainen ongelma, että jos vähänkään isompi ongelma akustoon tulee, niin se kuulema lyö koko systeemin "limp mode" päälle eli polttomoottorin apuun ei pelkästään voi luottaa. Ja kaikissa autoissa oli sitten tavallinen/hybridi/sähköauto, niin se 12V perusakku on omasta mielestäni "koko auton sydän" eli sitä ei passaa päästää vioittumaan. Sen takia olen dieseleissäkin aiemmin aina etukäteen vaihdattanut yleensä (Vartan) parhaimman akun mitä saa ja se on n. 200€ investointi ollut ja on kannattanut. Eli ennakointi autonpidossa kannattaa yleensä aina. Ite päädyin 2020 vuosimalliin senkin takia, että siinä olisi kaikki mahdolliset "lastentaudit" korjattu ja vähän isompi hybridiakusto siis 11,6kW. Jos isompaa haluaa, niin se on sitten long range ja niissä on jo se Google-järjestelmä mistä olen lukenut aika paljonkin ongelmia. Ohjelmistopäivityksillä tosin kai saaneet korjattua? Sensus on itselleni ollut tosi toimiva ja on ne ajomoodit mm. siinä rullassa vähän helpommin valittavissa. Olen pohtinut oman auton suhteen sitä, että olisin valmis investoimaan tuleviin hybridiakustonkin korjaamisiin enemmän kuin että maksaisi nykin helposti joku 15-25t€ sähköautoon välirahaa. Jos vaikka vaihtaisi siihen T8 hybridiakkuun kaikki moduulit töineen, niin sekin olisi halvempi kuin pelkästään sähköautoon vaihtamisen väliraha? Esim. omasta vaihdossa 35t€ + 20t€ sähköautoon... Aika paljon siis bensa- yms huoltorahaa! En sitten tiedä, että miten noita vaihtoakkuja tai -osia myöhemmin saa, jos vaikka nykyisellä ajaisi +200tkm ja jotain siinä 100 tonnin välissä sattuisi ongelmia tulemaan. Eli aika suhteellista se on joka teknologioiden väleissä noita asioita puntaroida... T8 range on 70L bensatankillakin pelkässä pätkä- ja maantieajossa aika muhkea, helposti pääsee jopa 1000km lataamatta (mikä olisi "unelmasähköauton kantama kertalatingilla") joten järkikin tässä sanoo, että ajella nykyisellä vain esim. saman mitä oli aikanaan 6v meillä pitkäaikaisin BMW 520da farkku dieseli ja siinä oli melko pienet käyttökulut koko auton pitoaikaan peilaten.
En osaa sitten vertailla, että mikä T8 tekniikan Volvo-malli olisi paras vaihtoehto, V60/V90/XC60 vai XC90...? Tilat ja käyttötarkoitus varmaan niissäkin painaa valintaa. V60 ja V90 ovat hyviä sekä ketteriä + maantieajossa kuin junia, mutta kaupungissa XC60 on ollut näppärä ja pienemmällä akselivälilläkin kiva ajettava sekä voi istua vähän korkeammalla. Ajotuntuma noissa kaikissa lienee aika sama? Vakaa ja kiva ajaa sekä voimalinjan suhteen myös näin. Neliveto-ominaisuuksia pitää osata jopa ajon aikana aktivoida päälle esim. hybrid/pure vs. constant awd. Pelkkänä takavetona T8 ei sähköllä ole läheskään niin hyvä kuin RAV4 tai esim. Outlander PHEV. Ekan T8 käyttäjänä on ollut mielenkiintoista tutkia ja kokeilla kaikkia ajomoodeja ja nyt kulutus on ollut 1. vuoden n. 4,5L tuntumassa. Vasta käytiin joulureissut ja uudenvuoden aika sekä loppiainen matka-ajoa, kovillakin pakkasilla kulutus jäi sinne 7-7,5L tuntumaan tyhjälläkin akustolla/itselataavana. Kovin matkakulutus oli n. 130km matkalla ilman latauksia -32C pakkasessa 8,7L. Viime talvena suksiboksi päällä reilu 500km meni lataamatta 7,9L. Kaverilla on ollut uudesta 2021 vm. Toyota RAV4 plugin ja aika samoissa kulutuksissa ollaan molemmat ajeltu, vaikka Toyotassa sähkörange on peräti 70-75km ja meillä "short range" malli eli talvikulutus Volvossa tuntuu olevan aika paljonkin parempi. Toyotassa moottori hörähtää kylmillä keleillä heti helpommin päälle ja itse olen ajellut T8:lla jopa -25C pakkaisissa pelkästään sähköllä. Maantieajossa ja "pakkasajossa" taajamassa Volvon T8 tuntuu vievän jopa vähemmän kuin Toyota RAV4 plugari! Huomasin tuossa kylmimmillä keleillä, että kyllä se plugineissakin range putoaa noin puoleen siitä mitä luvataan...
Tulipa pitkä viesti, mutta toivotaan että olisi apua valinnassa! Onnea vaan auton valintaan!!! T8 yleisestä kestävyydestä voi lukea tästä threadista :
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=127769.45