Hieno tuo nykyinen E.
Tarkoitatko tuota kuvassa ollutta alkuperäistä Jussin W212 mallia, vai syksystä 2013 alkaen tuotannossa ollutta W212 faceliftiä?
Tiedän olevani vähemmistössä, mutta siitä huolimatta minulle juuri tuo alkuperäinen W212 kolahti ensi näkemällä. Mallin tullessa julkisuuteen olin vielä ihan täysillä Volvomies, enkä edes tiennyt pian ostavani itsellenikin moisen. 60-luvun pikkupojan verkkokalvoille tallentuneet isän Pikku-Fiatiin verrattuna kamalan kalliin Ponttooni-Mersun muodot olivat silti ilmiselvät jo ensi vilkaisulla, ennen kaupallisten tiedotteiden iskeytymistä julkisuuteen. Ja Volvomiehen silmään terävät kantit näyttävät aina hyvältä.
Eihän sitä koria minun huvikseni piirretty, vaan vanhan mestarin Bruno Saccon jäätyä pitkän työuran jälkeen eläkkeelle Mersun muotoiluosaston päällikön paikalta piirsivät nuoret miehet omin päin seuraavaan kokonaan uuteen malliin vanhan mestarin, oppi-isän, mentorin ja arvostetun esimiehen nuoruuden ajan tunnusmerkistön. Tunnetuimman takalokasuojan kaaren lisäksi myös etulokasuojien välistä kohoava terävän konepellin mielikuva erottuu kuten esikuvassaankin. Myös katkaistun Kamm-korin pisaramuoto näkyy selvästi. Sivukuvassa perinteisen näköinen tavaratatila kaatoaa etuviistosta katsottuna matkustamon taakse piiloon vanhan ajan reppuperän tavoin:

Yleisö ei tykännyt uudelleenlämmitetyistä muodoista yhtään, joten jo 4 vuoden jälkeen nuo muotoilukikat taputeltiin vähin äänin sileäksi faceliftissä. Minä en välitä, vaan juuri tuo alkuperäinen korimuoto on minun silmääni oikean näköinen. Sitäpaitsi, mikä SalmiakkiMersu se uusi muka on, kun salmiakit on korvattu yhtenäisellä isolla valaisimella, hä?
Useita yksilöitä koeajettuani väittäisin erottavani Avangarden matalan alustan ja Jussin Classicin lisäksi Elegancessa vakiona olevan 15 mm pitkäjoustoisemman vakioalustan. Omassa hakuseulassani tuo oli yksi ehdoton vaatimus. Avantgardeni kelpuutin vain, koska ensimmäinen ostaja oli rastittanut no-cost optiona ns. mukavuusalustan, joka on tuo pehmeämmin jousitettu vakioalusta. Nyt myös pyöräkoko on vaihdettu Avan Suomessa epämukavan leveistä tassuista keski-ikäisempiin (kuvassa näkyvät aluvanteet ovat tuumaa vakiota pienemmät kopiovanteet, joten ei ole varaa kuittailla AMG kopioista) Tällä mennään, kunnes W213:n kolmatta vuosikertaa saa ostaa kolmivuotiaana, eli noin 2022, ellei mittari ylitä 300.000 km jo aiemmin.
Jos on tykännyt Volvon takavetomalleista, kannattaa koeajoon suhtautua varovaisesti. Tuo korimalli on tutuimman tuntuinen auto, mitä Perinne-Volvoäijä tämän päivän autokaupasta löytää.
"Willkommen zu Hause"