Carwist  Race.fi

740 GL -85 Kartanon Mansikka

  • 483 Vastauksia
  • 128955 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 465
  • Perfektionismi on julma rakastajatar.
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #480 : 27.09.2017, 21:16:34 »
Maalailin jarrusatulat, lähtökohta.




Oikean satulan liukutappi oli jumittunut oikein huolella kiinni ja kun yritin sitä irrottaa, hajotin kielekkeen johon suojakumi tulisi, joten satula oli romuna. Tilalle ostin käytetyn satulan.

Satulat puhallettuina.


Pohjamaaliksi sivelin ruosteenestomaalia kaksi kerrosta.


Pintaväriksi halusin tummanharmaan ja olen jo jonkin aikaa etsinyt sopivan sävyistä spraymaalia. Nämä nyt sitten maalasin tällä. Yhdellä pullolla maalasin kaikkiin satuloihin kaksi paksua kerrosta.


Valmiina.


Eteen vaihdoin kaikki kumit uusiksi, joka satulaan uudet ilmausnipat ja oikealle yhden jarruletkun, koska tietysti yhden jarruputken nipan piti olla jummittunut kiinni letkuun.
Yritin korjata vanhaa jarruputkea, mutta se jäi vuotamaan, joten vaihdoin kokonaan uuden jarruputken sinne, pääsylinteriltä oikealle eteen siis.

Tuulilasinpesurin pumpun vaihdoin uuteen, nyt tulee nestettä tuuilasille asti.

240 Katriina & 740 Mansikka 1985 & 850 1993                                               Korpilahti

The moose

  • Vieras
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #481 : 27.09.2017, 21:31:52 »
Onnesta jotain muuta väriä satulaan kun punasta keltasta tai hopeeta.

Mulle jos tulee tarve maalata noita ni vedän pinkillä glitterillä. Tai vastaava. Biltemassa sitä on paukkupullossa, plikan pyörän sävyyn just sopiva korjausväri.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 465
  • Perfektionismi on julma rakastajatar.
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #482 : 12.07.2018, 01:26:20 »
Heipä hei, hiljaista on ollut täällä foorumin puolella minun ostalta, mutta eipä nyt ole ollut paljoa kerrottavaa, Mansikka on toimittanut käyttiksen virkaa komeasti.

Talvella auto seisoi kolme kuukautta, koska vanhat talvinakit ei enää täyttäneet turvallisten renkaiden määritelmiä - minun mielestä, eikä uusien hankinta ollut mahdollista.

Kuukausi sitten kävin käyttämässä autoa konttorilla ja leima napsahti heti ekalla yrittämällä, mutta katsuri laittoi korjauskehotukset pienestä ruostepaikasta helmassa ja
oikean etusisälokarin etuosasta, siis sieltä missä akku lepää.

Siinä sitten ensimmäiseksi hitsasin helman ja etusisälokarin etuosan. Seuraavaksi halusin korjata takavalojen alareunojen ruosteet pois, kun ei siellä oikein ollut enää peltiä mihin ruuvata takavaloja kiinni. Jotta pääsisin kunnolla työskentelemään, piti edestä purkaa takapuskuri kokonaan, vetokoukku ja pakoputken pappamutka. Kun kaikki oli purettuna huomasin enempi ruostetta ja päätin sitten samalla korjata ne kaikki kun siinä esillä olivat.

Ihan joka paikasta en ottanut kuvia, mutta hioin ja paikkailin ruosteita pois runkopalkeista, varapyöränkotelon takaosasta ja vähän sieltä täältä, nyt kun oli tilaa tehdä.



































Kun yritin ottaa takapuskuria irti, koitin ensin irroittaa vain puskurin ja jättää "iskarit" autoon kiinni, noh 33 vuotta ei tee hyvää alumiinin ja teräksen liitolle ja puskurissa kiinni oleva pinnapultti repesi puskurista.
Koko puskuri oli kuitenkin helpoin irrottaa autosta iskarien kera.


Jotta saisin iskarin takaisin kiinni puskuriin, hitsasin kaksi pulttia ylimääräiseen peltilevyyn (siksi reiät, eivät ole huti menneitä), levy mahtuu olemaan puskurin alumiinin ja ulomman muovipuskurin välissä, siellä oli sellainen "syvennys" tällä kohtaa. Ja uskoisin sen nyt olevan yhtä turvallinen, ellei jopa hieman turvallisempi, kuin ennen irrotusta, siis jos joku päättää perään törmätä.






Vetokoukun päätin maalata samalla kun oli irrallaan, sekä kävin koukun johtosarjan läpi ja selvitin mihin autossa olevaan littimeen tulee minkäkin valon virta, kun eivät ole mitenkään standardi väreissä, tai siis Volvon oma koukku ja johtosarjakin varmaan, mutta helppo nyt käydä läpi. Kärryn pistokkeen vaihdoin uuteen metallirunkoiseen ja sille tein uuden telineen, kun vanha oli jo hieman hapero.

Aiemmin en ollut täysin varma siitä, että onko tämä käännettävä koukku tai onko se hitsattu kiinni jossain aiemmessa vaiheessa elämäänsä. Nyt lähemmässä tarkastelussa huomasin rasvausnipan, enkä nähnyt mitään olevan hitsattu, joten aloitin suostuttelemaan koukkua kääntymään ja hetken kuluttua alkoi tapahtua ja lopulta kääntyili, mutta ei ilman kättä pidempää. Koukkun yläpäähän oli hitsattu prikka, siis jo uudesta lähtien, ettei tipahtaisi maahan. Rälläköin sopivasti prikkaa pois että saisin koukun irralleen.





Koukun yläpää hitsattuna.








Nyt se kääntyilee, mutta on aika ruman näköinen taitettuna, joten pidän sen normaali asennossa.


Takavalojen ruostekorjaus siis hieman eskaloitui :P

240 Katriina & 740 Mansikka 1985 & 850 1993                                               Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 465
  • Perfektionismi on julma rakastajatar.
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #483 : 30.01.2019, 18:55:20 »
Hei kaikille :) pientä päivitystä Mansikan mittariston osalta.

Niin kauan kuin auton on minulla ollut, ei mittaristo ole koskaan toiminut täysin kunnolla, mikä on kyllä tyypillistä vanhoissa autoissa ::) Syksyllä trippimittarin nollaustappi meni poikki ja polttoainemittari lopetti toimintansa, joten en tiennyt yhtään paljonko autossa oli bensaa. Siinä sitten rupesin katselemaan myynnissä olevia mittaristoja ja huomasin yhden Yazaki merkkisen mittariston joka oli varustettu voltti- ja ulkolämpömittareilla ja hinta oli kohdallaan joten ostin sitten sen mittariston - kuva1 kuva2, mittariston numero 1347977. Erillaista tässä on se, että Mansikassa on ollut VDO:n mittaristo, joten hieman uhkapelillä lähdin koittamaan miten tämä mittaristo toimisi tässä autossa. Ostin tämän mittariston lähinnä lisämittareiden takia.

Ensiyrittämällä nopeusmittari ei toiminut, polttoainemittari teki omaa tanssiaan, ja muutama varoitusvalo paloi, mutta VDO mittaristosta poiketen varoitusvalot 10-13 kuitenkin toimivat. Purin mittariston osiin puhdistusta varten ja mielenkiinnosta että miten Yazakin mittaristo poikkeaa VDO:sta ja oman kokemuksen mukaan Yazaki on paljon parempi laatuinen kuin ne VDO:n mittaristot mitä minulla on ollut.

Laitoin mittariston kasaan ja lähdin koittamaan uudelleen ja yllättäen nopeusmittari oli herännyt henkiin, mutta lämpö- ja polttoainemittarit olivat sen sijaan hajalla, mutta muuten mittaristo toimi oikein. Epäilen että tähän autoon on joskun edellisen omistajan aikana vaihdettu mittaristo ja se on ollut vääränlainen miittaristo, siis alunperin olisi ollut Yazaki mutta oli vaihdettu VDO.

Vaikka moottorin ylikuumenemisesta ei ole suurta huolta tässä autossa, on moottorin lämpömittari ihan mukava varuste. Aloin sitten pohtimaan lisämittareiden asennusta - jos laitan vedenlämpömittarin, voisin samalla laittaa pari muutakin mittaria.

Tilasin Ebayn kautta mittarikotelon ja lisämittarisarjan joka sisälsi veden- ja öljynlämpömittarit ja öljynpainemittarin sekä anturit. En halunnut porata reikiä kojelautaan, joten tein "korokepalan" vanerista, mittarikotelo oli muutaman millin liian leveä ja koroke palalla se nousee hieman vasemmalle. Tämän vanerin liimaisin kaksipuolisella teipillä kojelautaan ja mittarikotelon ruuvaisin tänä korokkeeseen kiinni. Öljynpaine- ja öljynlämpöantureita varten tarvitsin sovitepalan, joka asennetaan lohkon ja öljynsuodattimen väliin, tälläisen sovitepalan ostin Biltemasta- tuotenumero 32-2005. Kuvasta poiketen lohkoa vasten tulee kaksi o-rengasta.

Lisämittareille meneviä johtoja varten porasin tuulilasille puhaltavaan kanavaan pari reikää ja pujotin johdot sieltä kojelaudan alle. Hieman saattavat johdot estää ilman virtausta, mutta eipä tuulilasin puhallus ole koskaan hääppöinen ollutkaan ja ei tarvinnut porata kojelautaan reikiä. Mittarit toimivat hyvin, paitsi vedenlämpö joka näytti väärää arvoa, koska liitin sen auton alkuperäiseen anturiin, öljynlämpö ei ole nyt kylmillä keleillä noussut yli 60 asteen ja öljynpaine on kylmällä koneella hieman yli viiden ja kuumana hieman yli kolmen, nämä siis ajossa, tyhjäkäynnillä vähän vähempi.

Pari viikkoa mittareiden asennuksen jälkeen nopeusmittari ei enään halunnut toimia, joten lähdin taas selaamaan myynnissä olevia mittaristoja. Taas oli tuuria matkassa, myynnissä oli vähän ajettu -85 turbo seiskan mittaristo voltti- ja ahtopainemittareilla varustettuna ja hyvään hintaa - kuva mittariston numero 1347979. Mittaristossa oli muutama pikkuosa hajalla mutta sain vaihdettua ne toisesta mittaristosta tähän. Koska tämä on vähän ajetusta autosta, on mittaristo erittäin hyvässä kunnossa eikä mittaristoa ole koskaan avattu koska maalisinetit olivat vielä paikoillaan. Purin mittariston osiin ja puhdistin sen kauttaaltaan. Tällä kertaa en halunnut muutta mittarin kilometrimäärää vaan jätin sen siihen missä se oli ostaessa, kerralla tippui auton kilometrimäärä edellisestä mittarista 104 000 ;D en aio koskaan myydä tätä autoa joten ei sillä ole mitään väliä mitä mittari näyttää, eikä todellisesta kilometrimäärästä ole muutenkaan mitään hajua.

Asensin mittariston auton ja ensimmäistä kertaa, ties kuinka moneen vuoteen, kaikki toimii! Tämän mittariston vedenlämpömittari siis myös toimii, hieman hidas se on, mutta tarpeeksi tarkka että tietää josko kone keittää. Kun vedin ryypyn päälle, syttyi mittaristoon uusi valo, nimittäin TURBO:n merkkivalo. Seiskan turbo koneissa ei tietenkään tarvita käsiryyppyä joten turbon mittaristoissa on ryypyn merkkivalon tilalla turbon merkkivalo, jätin tämän uuden ominaisuuden paikoilleen. Ja tottakai jätin ahtopainemittarin paikoilleen 8)

Kun vedenlämpömittari nyt toimii mittaristossa, lisämittaria vedenlämmölle ei enään tarvita. Maaliskuussa 2011 oli ostanut Biltemasta "taloudellisuusmittarin", siis pelkän alipainemittarin. Tämä mittari oli silloin hetken aikaa tässä autossa kiinni, mutta ei mitenkään järkevästi ja mittari jäi hyllylle pölyttymään lähes kahdeksaksi vuodeksi. Halusin nyt asentaa tämän mittarin takaisin tähän autoon sen ylimääräisen vedenlämpömittarin tilalle. Mittari tarvitsee siis alipaine signaalin ja helpoin se oli ottaa pulsairin kellolle menevästä letkusta, siihen laitoin t-palan ja vedin letun tulipellin läpi ja tuuletuskanavaa pitin mittarikotelolle, samoin kuin johdotin. Tämä on jo sen verran vanha mittari että ei sitään enään edes myydä ja siinä on hehkupolttimo toisin kuin näissä uudemmissa, missä on ledit. Mittareiden valot värjäsin vihreiksi että vastaisi mittariston valaistusta.

Kun asensin sovitepalan antureita varten, vaihdoin samalla moottoriöljyt ja -suodattimen. Sama resepti kuin ennenkin, Volvon alkuperäissuodatin ja Shell Helix Ultra 5W-40.

Mittarikotelon korotuspala, yritin kopioida kojelaudan pinnan "ryppyisyyttä" että asennus näyttäisi tehtaan lisävarusteelta, edes hieman.




Korotuspalan oikea reuna on kojelaudan päällä olevan upotuksen tasalla, pelkkä kotelo olisi mennyt rumasti tämän upotuksen päälle.
Huomasin että Biltemassa olevissa mittareissa olisi oranssit neulat jotka mätsäisvät mittariston neuloja, saatan joskus vaihtaa mittarit niihin.


Johdotus tarvitsee vielä suojasukan tai vastaavan, lähinnä että näyttäisi siistimmältä.


Turbon mittaristo paikoillaan. Kuvia mittariston takaa: kuva 1, kuva 2, kuva 3.

240 Katriina & 740 Mansikka 1985 & 850 1993                                               Korpilahti

 

Autoracing  KL-varaosat