Elekma  Autoracing

740 GL -85 Kartanon Mansikka

  • 490 Vastauksia
  • 137313 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 478
  • Perfektionismi on julma rakastajatar
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #480 : 27.09.2017, 21:16:34 »
Maalailin jarrusatulat, lähtökohta.




Oikean satulan liukutappi oli jumittunut oikein huolella kiinni ja kun yritin sitä irrottaa, hajotin kielekkeen johon suojakumi tulisi, joten satula oli romuna. Tilalle ostin käytetyn satulan.

Satulat puhallettuina.


Pohjamaaliksi sivelin ruosteenestomaalia kaksi kerrosta.


Pintaväriksi halusin tummanharmaan ja olen jo jonkin aikaa etsinyt sopivan sävyistä spraymaalia. Nämä nyt sitten maalasin tällä. Yhdellä pullolla maalasin kaikkiin satuloihin kaksi paksua kerrosta.


Valmiina.


Eteen vaihdoin kaikki kumit uusiksi, joka satulaan uudet ilmausnipat ja oikealle yhden jarruletkun, koska tietysti yhden jarruputken nipan piti olla jummittunut kiinni letkuun.
Yritin korjata vanhaa jarruputkea, mutta se jäi vuotamaan, joten vaihdoin kokonaan uuden jarruputken sinne, pääsylinteriltä oikealle eteen siis.

Tuulilasinpesurin pumpun vaihdoin uuteen, nyt tulee nestettä tuuilasille asti.

240 Minttu & 740 Mansikka 1985 & 850 1993                                               Korpilahti

The moose

  • Vieras
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #481 : 27.09.2017, 21:31:52 »
Onnesta jotain muuta väriä satulaan kun punasta keltasta tai hopeeta.

Mulle jos tulee tarve maalata noita ni vedän pinkillä glitterillä. Tai vastaava. Biltemassa sitä on paukkupullossa, plikan pyörän sävyyn just sopiva korjausväri.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 478
  • Perfektionismi on julma rakastajatar
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #482 : 12.07.2018, 01:26:20 »
Heipä hei, hiljaista on ollut täällä foorumin puolella minun ostalta, mutta eipä nyt ole ollut paljoa kerrottavaa, Mansikka on toimittanut käyttiksen virkaa komeasti.

Talvella auto seisoi kolme kuukautta, koska vanhat talvinakit ei enää täyttäneet turvallisten renkaiden määritelmiä - minun mielestä, eikä uusien hankinta ollut mahdollista.

Kuukausi sitten kävin käyttämässä autoa konttorilla ja leima napsahti heti ekalla yrittämällä, mutta katsuri laittoi korjauskehotukset pienestä ruostepaikasta helmassa ja
oikean etusisälokarin etuosasta, siis sieltä missä akku lepää.

Siinä sitten ensimmäiseksi hitsasin helman ja etusisälokarin etuosan. Seuraavaksi halusin korjata takavalojen alareunojen ruosteet pois, kun ei siellä oikein ollut enää peltiä mihin ruuvata takavaloja kiinni. Jotta pääsisin kunnolla työskentelemään, piti edestä purkaa takapuskuri kokonaan, vetokoukku ja pakoputken pappamutka. Kun kaikki oli purettuna huomasin enempi ruostetta ja päätin sitten samalla korjata ne kaikki kun siinä esillä olivat.

Ihan joka paikasta en ottanut kuvia, mutta hioin ja paikkailin ruosteita pois runkopalkeista, varapyöränkotelon takaosasta ja vähän sieltä täältä, nyt kun oli tilaa tehdä.



































Kun yritin ottaa takapuskuria irti, koitin ensin irroittaa vain puskurin ja jättää "iskarit" autoon kiinni, noh 33 vuotta ei tee hyvää alumiinin ja teräksen liitolle ja puskurissa kiinni oleva pinnapultti repesi puskurista.
Koko puskuri oli kuitenkin helpoin irrottaa autosta iskarien kera.


Jotta saisin iskarin takaisin kiinni puskuriin, hitsasin kaksi pulttia ylimääräiseen peltilevyyn (siksi reiät, eivät ole huti menneitä), levy mahtuu olemaan puskurin alumiinin ja ulomman muovipuskurin välissä, siellä oli sellainen "syvennys" tällä kohtaa. Ja uskoisin sen nyt olevan yhtä turvallinen, ellei jopa hieman turvallisempi, kuin ennen irrotusta, siis jos joku päättää perään törmätä.






Vetokoukun päätin maalata samalla kun oli irrallaan, sekä kävin koukun johtosarjan läpi ja selvitin mihin autossa olevaan littimeen tulee minkäkin valon virta, kun eivät ole mitenkään standardi väreissä, tai siis Volvon oma koukku ja johtosarjakin varmaan, mutta helppo nyt käydä läpi. Kärryn pistokkeen vaihdoin uuteen metallirunkoiseen ja sille tein uuden telineen, kun vanha oli jo hieman hapero.

Aiemmin en ollut täysin varma siitä, että onko tämä käännettävä koukku tai onko se hitsattu kiinni jossain aiemmessa vaiheessa elämäänsä. Nyt lähemmässä tarkastelussa huomasin rasvausnipan, enkä nähnyt mitään olevan hitsattu, joten aloitin suostuttelemaan koukkua kääntymään ja hetken kuluttua alkoi tapahtua ja lopulta kääntyili, mutta ei ilman kättä pidempää. Koukkun yläpäähän oli hitsattu prikka, siis jo uudesta lähtien, ettei tipahtaisi maahan. Rälläköin sopivasti prikkaa pois että saisin koukun irralleen.





Koukun yläpää hitsattuna.








Nyt se kääntyilee, mutta on aika ruman näköinen taitettuna, joten pidän sen normaali asennossa.


Takavalojen ruostekorjaus siis hieman eskaloitui :P

240 Minttu & 740 Mansikka 1985 & 850 1993                                               Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 478
  • Perfektionismi on julma rakastajatar
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #483 : 30.01.2019, 18:55:20 »
Hei kaikille :) pientä päivitystä Mansikan mittariston osalta.

Niin kauan kuin auton on minulla ollut, ei mittaristo ole koskaan toiminut täysin kunnolla, mikä on kyllä tyypillistä vanhoissa autoissa ::) Syksyllä trippimittarin nollaustappi meni poikki ja polttoainemittari lopetti toimintansa, joten en tiennyt yhtään paljonko autossa oli bensaa. Siinä sitten rupesin katselemaan myynnissä olevia mittaristoja ja huomasin yhden Yazaki merkkisen mittariston joka oli varustettu voltti- ja ulkolämpömittareilla ja hinta oli kohdallaan joten ostin sitten sen mittariston - kuva1 kuva2, mittariston numero 1347977. Erillaista tässä on se, että Mansikassa on ollut VDO:n mittaristo, joten hieman uhkapelillä lähdin koittamaan miten tämä mittaristo toimisi tässä autossa. Ostin tämän mittariston lähinnä lisämittareiden takia.

Ensiyrittämällä nopeusmittari ei toiminut, polttoainemittari teki omaa tanssiaan, ja muutama varoitusvalo paloi, mutta VDO mittaristosta poiketen varoitusvalot 10-13 kuitenkin toimivat. Purin mittariston osiin puhdistusta varten ja mielenkiinnosta että miten Yazakin mittaristo poikkeaa VDO:sta ja oman kokemuksen mukaan Yazaki on paljon parempi laatuinen kuin ne VDO:n mittaristot mitä minulla on ollut.

Laitoin mittariston kasaan ja lähdin koittamaan uudelleen ja yllättäen nopeusmittari oli herännyt henkiin, mutta lämpö- ja polttoainemittarit olivat sen sijaan hajalla, mutta muuten mittaristo toimi oikein. Epäilen että tähän autoon on joskun edellisen omistajan aikana vaihdettu mittaristo ja se on ollut vääränlainen miittaristo, siis alunperin olisi ollut Yazaki mutta oli vaihdettu VDO.

Vaikka moottorin ylikuumenemisesta ei ole suurta huolta tässä autossa, on moottorin lämpömittari ihan mukava varuste. Aloin sitten pohtimaan lisämittareiden asennusta - jos laitan vedenlämpömittarin, voisin samalla laittaa pari muutakin mittaria.

Tilasin Ebayn kautta mittarikotelon ja lisämittarisarjan joka sisälsi veden- ja öljynlämpömittarit ja öljynpainemittarin sekä anturit. En halunnut porata reikiä kojelautaan, joten tein "korokepalan" vanerista, mittarikotelo oli muutaman millin liian leveä ja koroke palalla se nousee hieman vasemmalle. Tämän vanerin liimaisin kaksipuolisella teipillä kojelautaan ja mittarikotelon ruuvaisin tänä korokkeeseen kiinni. Öljynpaine- ja öljynlämpöantureita varten tarvitsin sovitepalan, joka asennetaan lohkon ja öljynsuodattimen väliin, tälläisen sovitepalan ostin Biltemasta- tuotenumero 32-2005. Kuvasta poiketen lohkoa vasten tulee kaksi o-rengasta.

Lisämittareille meneviä johtoja varten porasin tuulilasille puhaltavaan kanavaan pari reikää ja pujotin johdot sieltä kojelaudan alle. Hieman saattavat johdot estää ilman virtausta, mutta eipä tuulilasin puhallus ole koskaan hääppöinen ollutkaan ja ei tarvinnut porata kojelautaan reikiä. Mittarit toimivat hyvin, paitsi vedenlämpö joka näytti väärää arvoa, koska liitin sen auton alkuperäiseen anturiin, öljynlämpö ei ole nyt kylmillä keleillä noussut yli 60 asteen ja öljynpaine on kylmällä koneella hieman yli viiden ja kuumana hieman yli kolmen, nämä siis ajossa, tyhjäkäynnillä vähän vähempi.

Pari viikkoa mittareiden asennuksen jälkeen nopeusmittari ei enään halunnut toimia, joten lähdin taas selaamaan myynnissä olevia mittaristoja. Taas oli tuuria matkassa, myynnissä oli vähän ajettu -85 turbo seiskan mittaristo voltti- ja ahtopainemittareilla varustettuna ja hyvään hintaa - kuva mittariston numero 1347979. Mittaristossa oli muutama pikkuosa hajalla mutta sain vaihdettua ne toisesta mittaristosta tähän. Koska tämä on vähän ajetusta autosta, on mittaristo erittäin hyvässä kunnossa eikä mittaristoa ole koskaan avattu koska maalisinetit olivat vielä paikoillaan. Purin mittariston osiin ja puhdistin sen kauttaaltaan. Tällä kertaa en halunnut muutta mittarin kilometrimäärää vaan jätin sen siihen missä se oli ostaessa, kerralla tippui auton kilometrimäärä edellisestä mittarista 104 000 ;D en aio koskaan myydä tätä autoa joten ei sillä ole mitään väliä mitä mittari näyttää, eikä todellisesta kilometrimäärästä ole muutenkaan mitään hajua.

Asensin mittariston auton ja ensimmäistä kertaa, ties kuinka moneen vuoteen, kaikki toimii! Tämän mittariston vedenlämpömittari siis myös toimii, hieman hidas se on, mutta tarpeeksi tarkka että tietää josko kone keittää. Kun vedin ryypyn päälle, syttyi mittaristoon uusi valo, nimittäin TURBO:n merkkivalo. Seiskan turbo koneissa ei tietenkään tarvita käsiryyppyä joten turbon mittaristoissa on ryypyn merkkivalon tilalla turbon merkkivalo, jätin tämän uuden ominaisuuden paikoilleen. Ja tottakai jätin ahtopainemittarin paikoilleen 8)

Kun vedenlämpömittari nyt toimii mittaristossa, lisämittaria vedenlämmölle ei enään tarvita. Maaliskuussa 2011 oli ostanut Biltemasta "taloudellisuusmittarin", siis pelkän alipainemittarin. Tämä mittari oli silloin hetken aikaa tässä autossa kiinni, mutta ei mitenkään järkevästi ja mittari jäi hyllylle pölyttymään lähes kahdeksaksi vuodeksi. Halusin nyt asentaa tämän mittarin takaisin tähän autoon sen ylimääräisen vedenlämpömittarin tilalle. Mittari tarvitsee siis alipaine signaalin ja helpoin se oli ottaa pulsairin kellolle menevästä letkusta, siihen laitoin t-palan ja vedin letun tulipellin läpi ja tuuletuskanavaa pitin mittarikotelolle, samoin kuin johdotin. Tämä on jo sen verran vanha mittari että ei sitään enään edes myydä ja siinä on hehkupolttimo toisin kuin näissä uudemmissa, missä on ledit. Mittareiden valot värjäsin vihreiksi että vastaisi mittariston valaistusta.

Kun asensin sovitepalan antureita varten, vaihdoin samalla moottoriöljyt ja -suodattimen. Sama resepti kuin ennenkin, Volvon alkuperäissuodatin ja Shell Helix Ultra 5W-40.

Mittarikotelon korotuspala, yritin kopioida kojelaudan pinnan "ryppyisyyttä" että asennus näyttäisi tehtaan lisävarusteelta, edes hieman.




Korotuspalan oikea reuna on kojelaudan päällä olevan upotuksen tasalla, pelkkä kotelo olisi mennyt rumasti tämän upotuksen päälle.
Huomasin että Biltemassa olevissa mittareissa olisi oranssit neulat jotka mätsäisvät mittariston neuloja, saatan joskus vaihtaa mittarit niihin.


Johdotus tarvitsee vielä suojasukan tai vastaavan, lähinnä että näyttäisi siistimmältä.


Turbon mittaristo paikoillaan. Kuvia mittariston takaa: kuva 1, kuva 2, kuva 3.

240 Minttu & 740 Mansikka 1985 & 850 1993                                               Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 478
  • Perfektionismi on julma rakastajatar
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #484 : 24.03.2019, 08:29:48 »
Noin kuukausi sitten kävin ostamassa Biltemasta toiset mittarit, nämä siis koska näissä on oranssit neulat, jotka mätsäävät mittaristoon. Huono puoli näissä on se, että neuloja ei ole mietenkään valaistu, eli pimeällä on vaikea nähdä mittarien lukemia. Mittariston vedenlämpömittari on alkanut toimimaan normaalisti, eli mittari nousee nyt samaa tahtia kuin kone lämpeää, eikä viiveellä niinkuin ennen ja mittaristo on muutenkin toiminut moitteettomasti.


Pakoputken keskipönttö viimein tuli siihen pisteeseen, että päätin ostaa uuden. Vanahan pöntön sisällä oleva putki oli päässyt irtoamaan ja kolisi siellä sisällä.
Tämän ostin Motonetistä hintaan 39,90€. Pöntön saumoihin suhautin pari kerrosta sinkkimaalia.




Putsailin kaasuttimen muutama viikko sitten, viime siivouksesta oli vierähtänyt jo kaksi vuotta.
Kohokammiossa oli kumimurua, luultavasti bensa irrottanut jostakin letkusta, vaihdan ne muutamat letkut uusiin, mitä tässä autossa on.
Kaasuttimen sivulla oleva alipainekellon kalvo on hajonnut, ei pitänyt enään alipainetta.

Kaasuläpän tiivisteet olivat ihan loppu, tein eräistä läpivientikumeista uudet. Nämä kumit olivat hieman liian tiukat ja toinen palautus jousi piti kiepautta toisen kierroksen ympäri.
Kaasupoljin on nyt hieman jäykempi, mutta läppä palautuu nyt kokonaan. Koneen käynti parani "huomattavsti" näiden uusien kumien ansiosta, tyhjäkäynti tasaantui ja ajoittainen nykiminen pintakaasulla ajaessa hävisi.
Pikaisen googlailun tuoleksena päättelin että kaasuläpän tiivisteet voisivat olla käytössä muissakin Volvon kaasuläpissä, eli voisikohan niitä vielä saada sinisen tiskiltä?





Kun kaasutin oli levällään, hiekkapuhalsin ja "pinnoitin" ruuvit tällaisella aseen sinistysaineella.




Muuta huoltoa: vaihdoin uusiin valojen pyyhkimiensulat ja sytytystulpat, Bosch SuperPlus WR7DC+, tavalliset yksikärki tulpat, ennen oli Boschin nelikärkitulpat.

240 Minttu & 740 Mansikka 1985 & 850 1993                                               Korpilahti

Paikalla Teemu-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1906
  • Kantti on kaunista.
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #485 : 24.03.2019, 10:48:44 »
Mulla on ollut n. vuoden kanssa tuo motonetin keskivaimenninpätkä ja siinä on jo pari pientä reikää tullut.  :idiot2:

Poissa kerma

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 479
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #486 : 28.03.2019, 15:49:39 »
Hienoa jälkeä! Noista polttoaine letkuista sen verran, että niissä ollut kuulemma laatueroja paljon. Overdrivellä suosittelivat ostamaan sellaista letkua missä lukee Multifuel.
240 B200F
240 D24
244 (B230F?)

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 478
  • Perfektionismi on julma rakastajatar
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #487 : 04.07.2019, 21:10:13 »
Tilasin täältä uudet kaasuttimen kaasuläpän akselin tiivisteet, nyt käy kone tasaisesti.
Ko. osa käy luultavasti muihinkin Volvon kaasuläppän akseleihin, kuin pelkästään tähän.




Kolmisen viikkoa sitten kävin katsastamassa autoa, muuten oli kuosissa,
mutta päästöt eivät kelvanneet ekalla näytöllä, tipautin neulaa hieman alaspäin ja toisella näytöllä taas vuosi lisää ajoaikaa O0

Muutama viikko sitten vahasin auton, vielä on mustat osat käsittelemättä.




Ostin uudet kaiuttimet vanhojen rämisevien tilalle - 59 € pari.


Alkuperäiset kaiuttimien suojien kehykset sopivat mutta ritilät eivät, pitää itse tekaista jonkinlaiset suojat.


Sitten monen vuoden haaveeni toteutui kun vihdoin ostin puna-kirkkaat takavalot :smitten:




Noin muuten - olen ajanut tällä työmatka ajoa huhtikuusta lähtien, päivässä noin 80-100km josta suurin osa moottoritiellä ja keskikulutus on ollut siellä 7-7,5 l/100km paikkeilla.

240 Minttu & 740 Mansikka 1985 & 850 1993                                               Korpilahti

Paikalla Teemu-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1906
  • Kantti on kaunista.
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #488 : 04.07.2019, 21:38:59 »
Hyvännäköinen noilla takavaloilla S*

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 478
  • Perfektionismi on julma rakastajatar
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #489 : 05.08.2019, 19:09:07 »
Kävin eilen pyörähtämässä Forssan Pick-Nick tapahtumassa ELK
Sää oli mitä mainioin ja väkeä riitti, rompetorilta tarttui mukaan kromipöllärit Minttua varten.











240 Minttu & 740 Mansikka 1985 & 850 1993                                               Korpilahti

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 643
  • PRV <3
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #490 : 10.08.2019, 12:16:49 »
On tää kyllä nätti kun eilen töistä kotio ajellessa satuit palokassa eteen, ainut miinus että rekisterikilven ruuvit näytti ihan liian kulahtaneilta muuhun autoon nähen. Kertoo kuinka hyvältä auto näyttää kun moinen iskee liikenteessä silmään  :2funny:
745,745,765,945,V70,S90,300M,E270CDI

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

 

Proturbo  Autodiagnoosi