Tein eilen koululla Mansikkaan puristuspaine ja ohivuotomittaukset harjoitusmielessä. Puristuspainetestissä oli käytössä tulpanreikään painettava malli, ei kierteellinen, joten varsinkin nelospytyn mittaaminen meinasi olla hankalla, mutta kun haettiin sopiva mutka mittalaitteeseen, saatiin kunnon mittatuloksetkin.
Sylintereissä yksi, kolme ja neljä on melkolailla sama puristuspaine kun taas kakkos sylinterissä noin baarin korkeampi, joka saatta johtua palotilaan kertyneestä karstasta, "pienempi" palotila -> suurempi paine. Syynä saattaa olla myös sylinteriin päässyt polttoaine ja tämän olisi voinut estää oikeastaan vain irroittamalla kaasutin.
Ohivuotomittauksessa hankalinta oli löytää kunkin mitattavan sylinterin yläkuolokohta, jotta tuloksista saataisiin toisiinsa vertailukelpoiset. Kyllähän männän liikkeen näkee tulpanreijästä ja tuntee meisselillä kokeilemalla, mutta venttiilien kiinniolon varmistamiseksi olisi pitänyt irrotta venttiilikoppa ja sieltä katsomalla varmistaa oikea tahti ja venttiilien liike, mutta tähän toimenpiteeseen ei tällä kertaa ryhdytty.
Mittaustuloksiksi saatiin melko tasaiset 20-25% ohivuotoa, kun vertaa tätä siihen, että uusissa autoissa voi olla ohivuotoa n. 8% ja jonkinverran ajetuissa autoissa (ikää 5-15 vuotta) 10-25% on tämän auton ohivuoto ajettuihin kilometreihin nähden olematon
Oman muistikuvan mukaa, kun joskus viisi vuotta sitten viimeksi selailin huoltokirjaa, ei tämän auton kantta ei ole koskaan nostettu pois, venttiilit on säädetty joskus viime laman aikaan

Korjausoppaan mukaan alin sallittu paine on 8,0 baaria ja sylintereiden välinen ero korkeintaa 2,0 baaria.

Nosturilla ollessa massailin helmoihin ja pariin muuhunkin paikkaan uudet massat, sekä vaihdoin kuumakäynnistysventtiilille uuden letkun.
Konetila vähän kerännyt pölyä talven aikana

pitää suorittaa jo perinteinen kevät putsaus kunhan tiepölyt ei enään pölise.
