Laitatetaanpa tänne vähän kysymystä aiheeseen liittyen vielä varmistukseksi.
Ihmettelin eilen kun lähti töistä hieman vaivalloisesti auto kylmänä käyntiin (S60, d5, -05, 276tkm). Mittasin kotona hehkut ja löysin yhden pimeän. Kävin hakemassa uuden ja vaihdoin sen. Hehkun pää oli märkä. Tarkistin loput hehkut ja ne oli kuivat, mutta hieman kuluneen näköiset. käytin autoa hetken tyhjäkäynnillä ja katsoin uutta hehkua, joka oli hieman kostea kärjestä.
Arvelin että vitossylinterin suutin vuotaa palotilaan. Tänään pienten sekoilujen jälkeen pääsin tutkimaan asiaa ohivuotomittauksella. Katosin myös heti eilen kosteana ollutta hehkua uudelleen ja se oli aivan kuiva. Jouduin kesken kaiken ajamaan hieman autolla ja katsoin hehkua myös heti kevyen ajon jälkeen ja hehku oli yhä kuiva.
http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220215.JPGNo vihdoin pääsin pimeyden jo laskeutuessa mittaamaan paluupuolen ohivuotoa:
http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220220.JPG
http://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/PA220219.JPGhttp://itsok.kuvat.fi/kuvat/Lolvo/Suutinvuoto/20141022_181824.jpgPiemeys pääsi tulemaan ja mitta jäi sisälle, niin jouduin tekemään arvion ohivuodosta ja laskemaan sen sisällä. 40 sekunnissa tuli ykkösellä 11ml -> ~17ml/min, joka nyt on nähtävästi vielä nippanappa ok, koska muissa ei ollut enempää ohivuotoa.
Mutta mitäs helkkaria. Vitoseltakaan ei tule enempää tavaraa ohi mutta se on hieman sameaa.
Aamulla tein kylmäkäynnistyken -4 asteessa ja auto käynnistyi mielestäni oikein hyvin ehkä maks kahden sekunnin starttauksella. Edellisenä päivänä asteen pakkasella päivän seisoneena ainakin sekuntin pitempään startata ja yksi sylenteri lähti mukaan kierrosta myöhemmin.
Pitäiskö tuo vitosen suutin nyt vaihtaa vai ottaa asia uudelleen käsittelyyn, kun auto seuraavan kerran starttaa heikosti pakkasella? Ihmetyttää kun hehku oli ensin kostea ja nyt ei ja vuototestissä tavara oli sameaa. Voin kyllä koittaa tehdä testi uusiksi viikonloppuna paremmalla valolla ja ajalla.
edit. niin ja vitosen hehku ei ollut missään nimessä tiukasti paikoillaan. Lähti ihan kevyesti auki ja tuli nätisti pois. Kuvaa en tullut silloin ottaneeksi hehkusta, mutta nyt sitä tässä hieman tutkin. Hehkukärki oli yhä vielä vähän kostea, kosteus on hieman öljymäinen, mutta ei missään nimessä haise pielle tai naftalle. Ennemminkin mieleen tulee joku rasva (haju on tuttu, muttei tule nyt mieleen että mistä). Mielestäni suuttimen varskin oli hieman märkä, nyt sitä on enää mahdoton sanoa.
Enkä myöskään ole huomannut että moottori nakuttaisi (jos sitä nyt amatöörinä osaisin huomatakaan) tai pitäis muutankaan epämääräistä käyntiääntä korvalla kuunnellen. Vedotkin tuntuu olevan kohdallaan, eikä tule valkoista savua kuin ihan kylmällä pienen hetken ennen kuin kone lämpiää.
Kakkossylinterin suutin on vaihdettu 110tkm sitten käytettyyn/peruskorjattuun ja vuotaa näemmä selkeästi vähemmän, muut suuttimet alkuperäiset ja vuotoa kaikissa likipitäen samanverran