...Nuo katsastus raportit ei kerro kaikkea vaan kertoo miten autoja pidetään. Jostain luin että S40/V50 Volvojen yksi suurin syy miksi pomppaa katsastuksesta on palaneet polttimot...
Totta toinen puoli - autoja käydään läpi kuitenkin niin paljon, että raportti kertoo myös suuntia auton suunnitteluratkaisujen kestävyydestä.
TÜV-katsastusraportin ns. isoista vioista valoviat ovat tyypillisimmät. Muita vikoja löytyy jarruista, pyöränripustuksesta, ohjausnivelistä ja pakoputkistosta. Lisäksi tulevat vanhempien autojen ruostevauriot ja öljyvuodot. Tulokset eivät sisällä erillisen pakokaasupäästömittauksen tulosta eivätkä näy raportissa hylkäyksen syinä. Raportin laatija vakuuttaa, että raportti kohtelee tasapuolisesti kaikkia merkkejä.
Siis näin:
General inspection data as basis In the TÜV Report, experts evaluate the results of the general vehicle inspections that are required by law. The basis of the evaluation consists exclusively of the criteria defined in the test catalogue of the German Road Traffic Licensing Regulations (StVZO). The vehicles are grouped in accordance with the specified inspection intervals. "All vehicles are measured against the same criteria", explains Dr. Brüggemann, "which means that the TÜV Report is the only neutral and objective used car guide available in the marketplace." The majority of the 25 million mandatory inspections performed each year in Germany are carried out by the various TÜV organizations. 7,253,709 were evaluated for the TÜV Report.
The TÜV inspectors found a particularly large number of defects in the lighting equipment, front and rear axles and also in brake lines and hoses on the vehicles they inspected. "The level of vehicle lighting defects, which has remained consistently high over many years, is astonishing", explains Dr. Brüggemann. "Every driver can easily see if the headlights are not working properly." These problems with lighting make it clear how important it is for vehicle owners to demonstrate a sense of responsibility. "The warning light in the cockpit seems not to be enough in many cases", says Dr. Brüggemann. But it is not only drivers and workshops who have to take action: some frequent defects, such as those found in front and rear axles, can also be related to the original design.