Samppasport  Futurez

Automaattiöljyn vaihto Öljypiste, kokemuksia. S80 D3 vm 2012.

  • 15 Vastauksia
  • 2032 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Auto S80 D3 (5 sylinterinen) vm 2012, rekisteröity 2011.

Tarkoitus olisi vaihtaa vaihteistoöljyt vähintään huuhtelemalla. Vaihtoehtona myös pesu. Öljypiste tarjoaa vaihtoa hintaan 260€ + pesu 60€.

Öljyjä käyttävät kuulemma öljyä Fuchs Titan ATF 6400. Öljyä kuluu 8 litraa.

Onkohan tämä öljy nyt oikeaa mitä tuohon kuuluu ja onko muutoin kokemuksia paikasta. Tekeekö noita vaihtoja edes joka korjaamo, eli onko helposti töpeksittävissä?

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Tuossahan on se 6-vaihteinen aitomaatti. Minusta tuo öljy kelpaa, kelpaisi myös 8v laatikkoon.

Aika vähällä öljyllä tekevät, eli 2x huuhtelu. 4l öljyä tulee kerralla pois. Itse tein diy öljynvaihdon, 5x eli 20l. Saattoi olla yliampuva, mutta öljyn väri kyllä muuttui jo aika kirkkaaksi.

Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372

Aika vähällä öljyllä tekevät

Ihan samaa mietin. Omaa TF-80 laatikkoa joskus huuhdellessa ei 8 litralla muuttunut öljyn väri vielä mihinkään.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa vlandia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Teetätin vaihteiston öljynvaihdon/pesun tuommoisella KL-Partnerin huollossa,sehän on myös Volvo erikoistunut liike.Ajattelin että noi varmaan laittaa sinne automaattisesti oikeeta Volvo öljyä..Mutta ne laitto sinne jotakin  BG universal ATF kenkärasvaa....en nyt sanoisi että vaihteisto mukavammin toimii vaihdon jälkeen ,vähän turhan terävät vaihdot minusta verrattuna aikaisempaa. Öljypiste muuten olis laittanut tuohon Fuchs Titan ATF  4400 öljyä kun sitä kysyin  joka sekään kai ei ole ihan oikeaa? 6v Aisin lootahan tuossa on.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6647
  • Global alligator
Jos siellä nyt väärät öljyt on niin suosittelen kyllä äkkiä vaihtamaan ne oikeat ennen kuin laatikko tekee temput.
Mielelläänhän siellä käytetään oikeilla kitkaominaisuuksilla olevaa öljyä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Tuolla myös varmaan muistettiin nollata vaihteiston öljylaskuri.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Minulle myös Öljypisteellä laitettiin viikko sitten nuo Fuchs Titan ATF 6400 öljyt huuhtelu ja pesu menetelmällä.
Auto oli nosturilla käynnissä puoli tuntia ja öljynvaihtolaite kierrätti öljyä koko ajan alakautta sisään ja ulos. Olin ajanut vaihteiston lämpimäksi ennen tuota vaihto-operaatota.

Vanhakaan öljy ei ollut mitenkään mustaa vaan oli punaista. Sillä oli ajettu noin 80000km. Nyt näillä Fuchs-öljyillä noin 500km.

Volvo on 2009 käyttöönotettu 2,4D 2010 mallina myyty. Vaihteet toimii yhtä nätisti kuin ennen öljynvaihtoakin. Edelliset öljyt on vaihdettu Volvohuollossa.

(Minulle laitettiin itseasiassa 1,5 litraa lisääkin öljyä seuraavana päivänä kun oli laatikon alaletkun O-rengas pettänyt ja öljyä pääsi vuotamaan auton alle. Kannattaa siis vaihtotyön jälkeen vähän tarkkailla sinne vaihteiston alle ja vaikka sormella kokeilla onko ne letkuliittimet öljyisiä. Nuo liittimet melkein näkyy konehuoneen puolelta. Ne letkut taitaa mennä laatikosta öljynjäähdyttimelle)
« Viimeksi muokattu: 14.06.2024, 09:33:29 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
https://oilpoint.fi/b/07-02-2022/automaattivaihteiston-huuhtelu

Linkin tekstissö sanotaan että Öljypisteellä aina laitetaan diagnostiikkalaite ja öljynvaihtolaskurit "nollataan".
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6647
  • Global alligator
En löytänyt että aina kytketään diagnostiikka ja laskuri nollataan?
Sanottiin vain että se on tärkeää.
Totuus voi olla tarua ihmeellisempää. :o
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Paikalla -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • ReRT
Tf80 laatikossa on sitten kahta eri öljyä vuosimallista riippuen. 2010 vuonna vaihtuu öljytyyppi, niin 2009-2011 autojen kanssa sekaantumisriski on olemassa.
2010 asti menee vanhempi jws3309 öljy ja uudemmassa aw-1.

Fuchsin 4400 on siis vanhempaan versioon(ja 5-vaihteiseen) ja 6400 sit uudempaan.
142 -73
S60R -04

Poissa vlandia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Aika kumma että öljypiste olis sitten laittanut tuota 4400 Fuchsia kun autoni on vuosimallia 14 .Ihan rekisteritietojen perusteella vielä tuota ehdottivat.Luulisi myös että kaikilla suomen öljypisteillä olis kuitenki samat öljyt per automalli ,tuo oli Hämeenlinnan toimipiste mistä kysyin.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Niinhän mulla sitten kävi että tästä keskustelusta aktivoituneena otin yhteyttä Öljypisteen nettichatin kautta johonkin Öljypisteen Hemmoon ja kysyin että onko Volvossani nyt varmasti oikea öljylaatu.

Eipä ollutkaan! Minun Volvossani pitää olla se Fuchs Titan ATF 4400 ja ovat siellä Petikon Öljypisteellä erehtyneet laittamalla ne 6400-litkut.

Varmuuden vuoksi he pyysivät tulemaan vaihtamaan öljyt oikean tyyppisiin. Olen karavaanarialueella SFC-Purhossa joten lähin Öljypiste on Lappeenrannassa. Siellä sitten kävin vaihdattamassa ne Titan ATF 4400 litkut vaihteistoon.

Tällä kertaa laskuri nollattiin läppärin avulla siinä minun läsnäollessa. Vaihto tehtiin "huuhtelu+pesu"-menetelmällä öljynvaihtokoneella taas puolisen tuntia moottorin käydessä nosturilla ja letkut kiinni öljynvaihtokoneessa.

(Saan toki vaivanpalkkana seuraavan moottoriöljyn vaihdon tai ilmastoinnin täyttöhuollon. Nämä molemmat kyllä vasta tehty mutta onhan se Volle mulla vielä ensi kesänäkin vielä iskussaan nyt kun on oikeat öljytkin vaihdelaatikossa. Siellä näkyi olevan öljyseinällä Shell Helix Ultra A5/B5 merkinnällä? Lieneekö se sitten oikeaa?)
« Viimeksi muokattu: 14.06.2024, 20:54:54 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Paikalla -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 193
  • ReRT
Niinhän...

Siellä näkyi olevan öljyseinällä Shell Helix Ultra A5/B5 merkinnällä? Lieneekö se sitten oikeaa?)

Sun autossa öljyvaatimus on 0w-30 /ACEA B5, joten kyllä se sinne passaa.
142 -73
S60R -04

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Öljypisteellä muutaman kerran on vaihdateltu laatikkoöljyjä meidän volvoihin. Toimivaa ainetta se tuo fucksi on ollut. Ei luistamisia eikä teräviä vaihtoja.

Sitä laatikon pesuainettahan ne yrittää myydä huuhteluun mukaan, mutta sitä ei konehuolto Siekkisen mukaan ikinä milloinkaan pidä mennä laittamaan. On sen verran tehokasta ainetta, että häviää viimeisetkin kitkapinnat laatikon pakoista.



Tuota Shell Helix ultraa laittavat nykyään ihan merkkiliikkeessäkin. Ilmeisesti korvannut castrolin ainakin osittain.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Öljypisteellä muutaman kerran on vaihdateltu laatikkoöljyjä meidän volvoihin. Toimivaa ainetta se tuo fucksi on ollut. Ei luistamisia eikä teräviä vaihtoja.

Sitä laatikon pesuainettahan ne yrittää myydä huuhteluun mukaan, mutta sitä ei konehuolto Siekkisen mukaan ikinä milloinkaan pidä mennä laittamaan. On sen verran tehokasta ainetta, että häviää viimeisetkin kitkapinnat laatikon pakoista.



Tuota Shell Helix ultraa laittavat nykyään ihan merkkiliikkeessäkin. Ilmeisesti korvannut castrolin ainakin osittain.

Hämeen Auto on moottorissa käyttänyt aina Mobilin öljyjä.

 

Futurez  Kulkukoira