Futurez  Kulkukoira

D5 185hv sammuilee kesäisin

  • 9 Vastauksia
  • 1442 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
D5 185hv sammuilee kesäisin
« : 19.06.2024, 01:54:02 »
Nyt alkaa mennä hermot jo, tekee tätä joka kesä, ja vuosi vuodelta enemmän ja herkemmin, nyt jo lähes päivittäin.

Auto:
Volvo XC70 2.4 D5 AWD Autom.
vm. 2008. Ajettu n. 375 tkm.

Oireet:
Kuumalla ja kuivalla kesäkelillä (+20 astetta) sammuu jos:
1. Pitää tyhjäkäynnillä enemmän kuin pari minuuttia sekä:
2. Ajossa raskaalla kuormalla (traileri tms. perässä).

Eli 1: Käy esim. pihalla tyhjäkäyntiä tasaisesti kunnes alkaa hieman rykimään, sitten 5 - 20s siitä ikään kuin "tukehtuu" ja sammuu, virrat jää päälle. Ei käynnisty. Avain pois virtalukosta, 2 min odotusta ja käynnistyy ilman ongelmia. Ei limp modea tai muuta vastaavaa, toimii normaalisti.

2: Kesken ajon kuorma perässä kun esim. painaa kaasua ylämäkeen, veto pois, kone "tukehtuu" ja sammuu. Virrat jää päälle, automaatti pudottelee vaihteita pahankuuloisesti alaspäin ja siitä tien sivuun. Taas sama, ei käynnisty, avain pois, 2 min ja toimii kuin mitään ei olisi ollut, ei limp modea tai vastaavaa, toimii normaalisti.

Tehtyjä toimenpiteitä:
- Polttoainesuodatin vaihdettu (puolen vuoden välein viime vuosien aikana),
- Pyörreläppä venttiilien muovi vipu vaihdettu uuteen (2 kk välein viime vuosien aikana kun löystyy ja irtoilee...)
- 2 vuotta sitten koko pyörreläppä venttiilin tanko vaihdatettu merkkiliikkeessä.
- Polttoainejärjestelmän ja suuttimien puhdistusaineet kaadettu tankkiin säännöllisesti ohjeiden mukaisesti.
- Ilmansuodatin vaihdettu aina ajallaan,
- Releet ei tunnu lämpenevän erityisemmin mitä kokeiltu (akun vieressä sulake boksin päällä olevat) niiden paikkaa myös vaihdeltu keskenään.

Ei jätä vikakoodeja joten eivät tiedä edes merkkihuollossa varmasti mikä vaivaa, ei viitsisi kuitenkaan niillä tuntihinnoilla viedä mysteerivikaa tutkittavaksi aikojen loppuun saakka.

Onko kellään ideoita?
- Tankin pumppu??
- Johtosarjat auton ikään nähden? (kadottaa vasemman etuvaloumpion parkitkin jo satunnaisesti)
- pyörreläpän päädyn kohdalla hikoillut öljyä jo useamman vuoden, mahdollinen vaikutus oireisiin?

Aloitti tekemään tätä n. 4 vuotta sitten kun sammui kesken ajon maantiellä tismalleen em. tavalla jyrkkään ylämäkeen asuntovaunu perässä. Ja tosiaan vain kesäkeleillä, talvisin ja viileillä sekä sadekeleillä auto toimii ilman mitään ongelmia.

Kiitokset jo etukäteen vastauksista.
740 GLE 2.3 A -89, 850 2.5 TDI -96, S60 2.4 -01
V70 2.5TDI -01, S60 2.4D -04, XC70 D5 AWD -08
S80 2.0F -09, V40 D2 -13

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3031
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 185hv sammuilee kesäisin
« Vastaus #1 : 19.06.2024, 13:22:36 »
Koodien luvulla ja live datalla tuo selviää, muuten on kyllä aika haku ammuntaa.

Poissa Jaritur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 185hv sammuilee kesäisin
« Vastaus #2 : 20.06.2024, 12:03:36 »
Temppuileva EGR voi aiheuttaa myös, mutta luulisi jättävän vikakoodin.
Pyynti ja toteuma toki helppo tarkastaa vian ollessa päällä, jos on vain soveltuva laite mukana.
XC60 D5 AWD -12

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 185hv sammuilee kesäisin
« Vastaus #3 : 22.06.2024, 12:23:25 »
Nyt alkaa mennä hermot jo, tekee tätä joka kesä, ja vuosi vuodelta enemmän ja herkemmin, nyt jo lähes päivittäin.

Auto:
Volvo XC70 2.4 D5 AWD Autom.
vm. 2008. Ajettu n. 375 tkm.

Oireet:
Kuumalla ja kuivalla kesäkelillä (+20 astetta) sammuu jos:
1. Pitää tyhjäkäynnillä enemmän kuin pari minuuttia sekä:
2. Ajossa raskaalla kuormalla (traileri tms. perässä).

Eli 1: Käy esim. pihalla tyhjäkäyntiä tasaisesti kunnes alkaa hieman rykimään, sitten 5 - 20s siitä ikään kuin "tukehtuu" ja sammuu, virrat jää päälle. Ei käynnisty. Avain pois virtalukosta, 2 min odotusta ja käynnistyy ilman ongelmia. Ei limp modea tai muuta vastaavaa, toimii normaalisti.

2: Kesken ajon kuorma perässä kun esim. painaa kaasua ylämäkeen, veto pois, kone "tukehtuu" ja sammuu. Virrat jää päälle, automaatti pudottelee vaihteita pahankuuloisesti alaspäin ja siitä tien sivuun. Taas sama, ei käynnisty, avain pois, 2 min ja toimii kuin mitään ei olisi ollut, ei limp modea tai vastaavaa, toimii normaalisti.

Tehtyjä toimenpiteitä:
- Polttoainesuodatin vaihdettu (puolen vuoden välein viime vuosien aikana),
- Pyörreläppä venttiilien muovi vipu vaihdettu uuteen (2 kk välein viime vuosien aikana kun löystyy ja irtoilee...)
- 2 vuotta sitten koko pyörreläppä venttiilin tanko vaihdatettu merkkiliikkeessä.
- Polttoainejärjestelmän ja suuttimien puhdistusaineet kaadettu tankkiin säännöllisesti ohjeiden mukaisesti.
- Ilmansuodatin vaihdettu aina ajallaan,
- Releet ei tunnu lämpenevän erityisemmin mitä kokeiltu (akun vieressä sulake boksin päällä olevat) niiden paikkaa myös vaihdeltu keskenään.

Ei jätä vikakoodeja joten eivät tiedä edes merkkihuollossa varmasti mikä vaivaa, ei viitsisi kuitenkaan niillä tuntihinnoilla viedä mysteerivikaa tutkittavaksi aikojen loppuun saakka.

Onko kellään ideoita?
- Tankin pumppu??
- Johtosarjat auton ikään nähden? (kadottaa vasemman etuvaloumpion parkitkin jo satunnaisesti)
- pyörreläpän päädyn kohdalla hikoillut öljyä jo useamman vuoden, mahdollinen vaikutus oireisiin?

Aloitti tekemään tätä n. 4 vuotta sitten kun sammui kesken ajon maantiellä tismalleen em. tavalla jyrkkään ylämäkeen asuntovaunu perässä. Ja tosiaan vain kesäkeleillä, talvisin ja viileillä sekä sadekeleillä auto toimii ilman mitään ongelmia.

Kiitokset jo etukäteen vastauksista.

Noilla kilsoilla veikkaan tankkipumppua tai sen johtoja. Läppäakselin vuoto ei vaikuta.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa D5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: D5 185hv sammuilee kesäisin
« Vastaus #4 : 04.07.2024, 07:16:37 »
Ei ole itsellä laitteita millä mittailla ja tosiaan huolloissa eivät koskaan löydä  aiheeseen liittyviä vikakoodeja.

Läpän vipu onkin nyt pysynyt paikoillaan harvinaislaatuisen kauan kun on laitettu väärinpäin.

Alkaa kai kallistumaan tankkipumpun vaihdon puolelle. Teki eilen 10 Min sisään tuota sammuilua useasti sen jälkeen kun oli ollut 5 min jyrkässä mäkiparkissa keula ylhäällä tyhjäkäynnillä ja sammui siihen parkkiinkin taas. Sitä ennen teki pari päivää sitten rekan ohituksen jälkeen kun palasi kaistalle ja hölläsi kaasua niin jotenkin tukehtui taas ja sammui.

Onko tietoa kellään onko näiden nykyaikaisempien tankkipumpuissa sellainen ns. "sukka" pohjassa siellä tankissa? Pari vuotta sitten oli erään tiilikeulan tankissa sellainen ja kerännyt vuosikymmenten roskat tankin pohjasta. Tosin oireet olivat erilaiset siinä. Varaosana vaan ei näytä mitään sen kaltaista löytyvän uudempiin.
740 GLE 2.3 A -89, 850 2.5 TDI -96, S60 2.4 -01
V70 2.5TDI -01, S60 2.4D -04, XC70 D5 AWD -08
S80 2.0F -09, V40 D2 -13

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 185hv sammuilee kesäisin
« Vastaus #5 : 05.07.2024, 20:01:05 »
Taitaa siellä jonkunlainen sukkakin olla mutta varaosana se on koko tankkimoduuli, pelkkää pumppua ei saa vaan tulee kotelon kansi, pumppu ja mittarinanturi telineineen.

Ja ainakaan oma V70 ei antanut mitään vikakoodeja tankkipumpun kypsyttyä.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa D5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: D5 185hv sammuilee kesäisin
« Vastaus #6 : 28.09.2024, 16:58:51 »
Päivitystä, kuluneen loppukesän aikana tähän ongelmaan, lämmin keli ei enää ollut ainoa vian aiheuttaja:

Ongelmasta tuli suurempi kun eräänä sateisena päivänä kotimatkalla kyseinen auto päätti sammua jälleen. Lähti taas samalla tavalla avaimen pois käyttämällä käyntiin. Kunnes... sammui n. 200m ajon jälkeen. Ja taas samalla tavalla käyntiin, ja taas n. 200m ja sammui... jne... kunnes iski itsensä lopulta vikatilaan... ja jatkoi sammuilua samaan malliin n. 200m välein.

Auto nilkuttamalla kotipihaan (sammui vielä pihatielläkin kahdesti) ja seuraavana päivänä merkkihuoltoon vikakoodien lukuun.

Siellä mittailivat ja totesivat johtosarjavian, johtuen omituisista vikakoodeista. Varattiin aika tarvittavien osien vaihtoon paremmalla aikaa ja kuittasivat viat toistaiseksi pois.

Auto toimi seuraavat 2h moitteetta kunnes tuli sadekeli ja samat ongelmat alkoivat, ei siis kosteudesta tykännyt. Jälleen nilkuttamalla kotiin ja auto katokseen odottamaan jo varattua huoltoaikaa.

Huollossa lopulta mittailivat ja vika löytyi korkeapainepumpulle tulevalta johtosarjalta ja pumpulle tulevasta liittimestä oli ilmeisesti pari pinniä hapettunut. Näiden korjauksien jälkeen auto toimi moitteetta useita viikkoja ilman minkäänlaisia ongelmia ja vikakoodeja.

Kunnes..

Toissapäivänä hiljensin risteykseen ja painoin siitä kevyesti kaasua, paitsi että siihen auto sammui taas kesken ajon.

Antoi seuraavanlaiset vikakoodit:

ECM-P000100 - Fuel Volume Control Valve, Open Circuit
_______________________

ECM-P008985 - Fuel Pressure Regulator Performance, Bus Signal / Message Failures - Signal above allowable range
_________________________

TCM-P074468 - Torque Converter Clutch Solenoid Circuit Intermittent - Algorithm Based Failures - Event information

(ilmeisesti sammuminen aiheutti tämän eikä toisinpäin?)
________________________

CEM-B1C8214 - Headlamp washer relay A - General Electrical Failures - Circuit short to ground or open

(ei liittyne tähän)
______________________


ECM-P000100 - Fuel Volume Control Valve, Outside threshold value
___________________________


ECM-P009022 - Fuel Pressure Regulator Control Circuit - General Signal Failures - Signal too high
_____________________________


Eli ilmeisesti takaisin johtoja tutkimaan...
« Viimeksi muokattu: 13.10.2024, 03:00:31 kirjoittanut D5AWD »
740 GLE 2.3 A -89, 850 2.5 TDI -96, S60 2.4 -01
V70 2.5TDI -01, S60 2.4D -04, XC70 D5 AWD -08
S80 2.0F -09, V40 D2 -13

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3031
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 185hv sammuilee kesäisin
« Vastaus #7 : 28.09.2024, 22:18:45 »
Eipä mitään, luetun ymmärtäminen hiipui tuossa.

Poissa D5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: D5 185hv sammuilee kesäisin
« Vastaus #8 : 29.09.2024, 12:38:11 »
Akulle tulevan miinuskaapelin toinen pää (runkoon tuleva) puhdistettu pultteineen umpiruosteesta ja suojattu. Toistaiseksi tilannetta seuraten.
740 GLE 2.3 A -89, 850 2.5 TDI -96, S60 2.4 -01
V70 2.5TDI -01, S60 2.4D -04, XC70 D5 AWD -08
S80 2.0F -09, V40 D2 -13

Poissa D5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: D5 185hv sammuilee kesäisin
« Vastaus #9 : 13.10.2024, 03:04:52 »
Päivitystä tilanteeseen: Auto toiminut toistaiseksi moitteetta ja ilman vikakoodeja. Ilmeisesti loput sähköviat korjaantuivat em. maadoituksen kontaktipintojen käsittelyllä.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2024, 03:07:10 kirjoittanut D5AWD »
740 GLE 2.3 A -89, 850 2.5 TDI -96, S60 2.4 -01
V70 2.5TDI -01, S60 2.4D -04, XC70 D5 AWD -08
S80 2.0F -09, V40 D2 -13

 

KL-varaosat  Race.fi