Varaustilan voi mitata napajännitteestä luotettavasti vasta muutaman tunnin seisonnan jälkeen ja siinäkin tapauksessa vain silloin, että virrankulutus akusta on riittävän pieni, eli mieluummin irtikytketty akku.
Huonossa akussa tai heikossa varauksessa olevassa akussa jännite putoaa autoa startatessa huomattavasti, joka mahdollisesti voi aiheuttaa sitten taasen ihan mitä vain ongelmia ja resetoitumisia.
Pahin tilannehan on se, että jännitteen tippuminen tosi alas tapahtuu juuri silloin, kun ohjausyksikkö kirjoittaa jotain tärkeää asiaa muistiin ja tämä informaatio on sen jälkeen käyttökelvotonta aina siihen saakka, kunnes se kirjoitetaan uudelleen.
Pääsääntöisesti ohjausyksikköjen sisäisesti tarvitsema jännite eri asioihin ei ole 12V, vaan huomattavasti alempi, jolloin se starttausvaiheen jännitteenputoaminen esim. 8-9 volttiin ei aiheuta välttämättä juuri mitään suurempaa, kuin ehkä jonkin vikakoodin tai vikatilan laukaisemisen sen mukaan, mitä ohjelmistoon on kirjoitettu.
Toki se akun napajännite ei ole kaikki kaikessa, huono liitos jossain jännitteensyötössä tai maadoituksessa voi aiheuttaa ihan reilunkin jännitteenputoamisen ohjausyksiköllä, vaikka akun napajännite pysyisi vaikka yli 10 voltissa... tai vaikka 11.
Jos piiriin on tullut syystä tai toisesta ylimääräistä vastusta, niin vikakoodien syntymiskynnys on napajännitteeseen nähden paljon herkempänä.
Ongelman kiertämistä sitten on aavistuksen heikon akun uusiminen ja latauksen tehostaminen uudella laturilla, vian korjaukseksi vaatisi kuitenkin sitten kyseisistä piireistä ylimääräisen resistanssin poisto.
Kun virta kulkee, metalli lämpenee, kun liitoksessa on vastusta, niin vastus kasvaa sitä mukaan kun metalli lämpenee, koska metallin resistanssi kasvaa lämpötilan kasvaessa ja sitä mukaa kun se vastus kasvaa, niin lämpeneminen nopeutuu.
Vika voi olla ihan sama, vaikka se tapahtuisi vain auto kylmänä, jos se vika sattuu olemaan piirissä jota kuormitetaan enemmän nimenomaan kylmällä, vaikkapa jokin piiri jonka kautta maadoitetaan jokin lämmitysvastus, piiriä kuormitettaessa se huonon maadoitusliitoksen resistanssi kasvaa ja auton lämmettyä, kun lämmitysvastus ei olekkaan enää käytössä, niin piirin virta pienenee ja liitos jäähtyy, jolloin resistanssi pienenee ja taas on sitten jännite riittävä, että vikaa ei synny.
Periaatteessahan, jos vian ilmetessä tulee useita ohjausyksikkö yhteysvikoja ja samaan aikaan myös jostain komponenteista vikakoodeja, niin lähelle vikapaikkaa voisi päästä päättelemällä, että onko yksiköillä ja kyseisillä komponenteilla jotain yhteistä nimittäjää.
Niin ja kun nortti tuossa jo aikaa sitten kirjoitti, niin tsekkaa maadoituksen runkoaisojen päältä, etenkin oikealta puolelta.
Löytyy siis konehuoneesta, oikealla puolelöa siinä ilmastointiputkien alla, aika hyvä näkyvyys jo pelkästään konepelti avaamalla.
Vasemmalla ne on ilmansuodatinkotelon alla, joka täytyy irroittaa, että saa kunnon näkyvyyden.