Carcom Oy  Elekma

Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen

  • 14 Vastauksia
  • 1709 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa opvillelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« : 24.07.2024, 19:35:15 »
Hommasin tuossa viime kuun alussa Volvo S80 D3 vm 2010, ja auto on toiminut ok. Toissa viikolla auto kävi ilmastointihuollossa jolloin siihen vaihdettiin ilmastointikompressori "takuuna". Homma ok, mutta tällä viikolla siihen tuli sellainen oire, että kun jarruttaa ja keula painuu alas, tai töyssyssä / kuopassa mittaristoon tuli teksti "jäähdytysneste alhainen, pysähdy varoen". No, paisari on kuitenkin kylmänä vähän yli puoliksi täynnä, ja jahka kone lämpenee siellä alkaa aikamoinen nesteen liikenne, ja flekti käy jo muutaman minuutin ajon jälkeen. Lämpötilaahan ei näissä nykyvehkeissä enää oikein näe mistään, joten siitä ei ole tietoa. Kysymys on kuitenkin se, että onko kellään kokemusta / tietoa mistä moinen oire voisi johtua tai mikä sen aiheuttaa? Varmistin vielä että siellä ihan oikeasti lukee "jäähd.neste taso alhainen" eikä "j-neste taso alhainen" koska se tosiaan tulee kun jarrua painaa ja keula painuu alaspäin..  :) Vuotoja ei näy ja tosiaan paisarista ei karkaa nestettä.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2024, 19:37:30 kirjoittanut opvillelo »

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #1 : 24.07.2024, 23:23:11 »
Vois olla huono liitin anturilla tai muuten johdot kärsiny. En nyt viitti ennustaa mitään vakavampia, menee vaan yöunet. :)
Lämmöthän näkis lukijalla.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa opvillelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #2 : 25.07.2024, 08:03:57 »
Irrallaan oleva liitin sopisi hyvin, koska siellä ollaan käyty sörkkimässä..  :) Yritin eilen silmämääräisesti etsiä irtonaisia piuhoja / liittimiä, mutta ei sattunut silmään. Tosin en tiedä missä se anturi tarkalleen on, mutta etsin sieltä AC:n puolelta noin yleisesti. En usko että lämpötilakaan oikeasti on korkea, sillä siitäkin pitäisi sitten käsittääkseni tulla samanlainen varoitusteksti näyttöön. Liiallinen mittarien karsiminen designin nimissä ei oikein jaksa sytyttää ainakaan minua... mutta samaa mieltä olen siitä, ettei tästä yöuniaan kannata menettää  :) ;) Jahka saa ajan pajalta, niin asia kyllä selviää, kertsin pihalla on vähän kökköä alkaa vikaa syvällisemmin etsiä  ;) Ajattelin vain kysäistä jospa olisi joku "yleinen ominaisuus" ja jonkun tiedossa sitä kautta mistä alkaa etsiä.

Poissa opvillelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #3 : 25.07.2024, 08:13:46 »
... etsiskelin foorumilta ennen kysymyksen laittamista ilmoille vanhaa juttua aiheesta, mutta en löytänyt. Nyt etsin anturia kuukkelista, ja kas, sieltä löytyi vanhoja juttuja aiheeseen liittyen täältä foorumilta! Siellä oli muutamia vinkkejä, joiden avulla tarkistan pari juttua autosta päivällä jospa tilanne siitä selkiintyisi  :)

Poissa opvillelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #4 : 26.07.2024, 08:40:42 »
Ongelma hoidettu. Ilmeisesti kyseessä oli huono kosketus anturin liittimessä, liitin irti, silmämääräinen tarkistus ja takaisin paikoilleen. Uusia vikailmoituksia ei ole tämän jälkeen tullut

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #5 : 26.07.2024, 10:47:58 »
Hyvä jos noin halpaa. ;)
Eipä olis eka kerta kun liittimessä jotain hapettumaa tai muuta häikkää.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #6 : 31.07.2024, 16:51:00 »
Studioraati veikkaa: jäähdytysnestettä liian vähän. Ainakin V60 paisarissa min merkki on ylempänä kuin säiliön puolivälissä (saumassa) ja taisi vielä olla niin, että pitää olla kylmälläkin koneella yli min merkin.

Käytännössä tulee näitä neste vähissä -ilmoituksia reippaammassa kaarreajossa, kun pinta alkaa olla alarajamerkin tuntumassa. Tottakai niin, että g-voimien hellittäessä ilmoistus häviää, mikä luo mielikuvaa siitä, että kyseessä olisi pätkivä sähköliitäntä.

Poissa opvillelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #7 : 29.08.2024, 08:57:56 »
Joo, ongelma oli kyllä todellinen, sitä nestettä oli liian vähän, ja tuon tunnistimen johdon irroitus / palautus toimi jostain syystä, mutta vain muutamaksi päiväksi kunnes oireet palasivat. Tilasin uuden tasoanturin, ja ajoin paikallisen Volvoliikken ohi. Huollossa totesivat että "järjestelmässä on kova paine" kun avasivat paisuntasäiliön korkin, ja epäilivät että kansi tai lohko on halki. Järjestelmässä oli jonkinlainen ilmalukko, sillä kun avasivat paisarin korkin auton ollessa lämmin, se imaisi nesteet alle minimitason. Nestettä lisättiin lähes maksimitasoon, ja ongelmat poistuivat n 60-80 km matkalle, kunnes oireet palasivat. Auton alla ei näy mitään nestettä, eli niin paljoa sieltä ei ainakaan vuoda, auto ei savuta eikä öljyntäyttökorkissa ole jälkeäkään mistään limasta, eli omasta mielestä ei olisi oireita nesteiden ja öljyn sekoittumisesta. Huollon mielestä kannattaa aloittaa kannen irroittamisella ja mahdollisesti koko koneen irroittamisellaa halkeaman etsimiseksi. Tämä kuulostaa ainakin näin maallikon korviin aika hurjaalta vian etsinnän aloitukselta? Onko kellään aavistusta onko tässä D3 koneessa joku "tyyppivikakohta" mistä nesteet noin salakavalasti mutta kuitenkin aika reippaasti (alle 100km matkalla täydestä hälytysrajaan) voisi vuotaa? Niin hyvin kun konehuoneesta näkyy, ei näy jälkiäkään vuodosta. En tiedä liittyykö asiaan millään tapaa, mutta autoon vaihdettiin (juuri sopivasti alle 100km ennen oireiden alkamista) ilmastoinnin kompressori. Samaisessa Vovon huollossa todettiin, että uusi kompressori takertelee, ja aiheuttaa ajoittain hihnan liukumista kun se jumittuu. Voiko takerteleva kompressori aiheuttaa vuotoja, esim olisiko se voinut aiheuttaa vesipumpulle vahinkoa?

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #8 : 29.08.2024, 09:16:16 »
Onpa huolto...
Ei kai sitä konetta tarvii mitenkään avata kun halkeamia tai kannentiivistevikaa etsii.
Tekee jäähdytysnesteestä testin laitteella joka tietyssä nesteessä muuttaa nesteen värin jos sekaan on päässyt pakokaasua.

Vähän ehkä kuluttajaystävällisempi metodi kuin moottorin avaaminen vian etsinnässä.
https://toolfin.com/kannentiiviste-testeri.html
sitten jos väri muuttuu niin ainakin kansi pois.
Sitä en tiedä onko tuossa moottorissa ollut murtumia.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa opvillelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #9 : 29.08.2024, 13:53:06 »
Hämmästyin itsekin aika kovasti tuosta huollon ajatuksesta. Auto menee takaisin kompressorin vaihtaneelle pajalle takuun puitteissa ensi viikolla, samalla saavat katsoa onko tuo takerteleva kompura aiheuttanut näkyvää vauriota esim vesipumpulle, ja jos heillä on tuo tai vastaava laite - kiitos vinkistä muuten! - niin voivat ehkä samalla tehdä tuon testin, ellei jotain näkyvää vuotokohtaa tule esille. Tämän päivän autot alkavat olla niin täynnä kaikkea muuta kilkettä ja muovikansia, ettei mitään oikein tahdo nähdä purkamatta puolta konehuonetta ensin..

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #10 : 29.08.2024, 20:40:43 »
Paljonko autolla on ajettu? Onko saksan tuontiauto?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #11 : 29.08.2024, 21:11:27 »
Joo, ongelma oli kyllä todellinen, sitä nestettä oli liian vähän, ja tuon tunnistimen johdon irroitus / palautus toimi jostain syystä, mutta vain muutamaksi päiväksi kunnes oireet palasivat. Tilasin uuden tasoanturin, ja ajoin paikallisen Volvoliikken ohi. Huollossa totesivat että "järjestelmässä on kova paine" kun avasivat paisuntasäiliön korkin, ja epäilivät että kansi tai lohko on halki. Järjestelmässä oli jonkinlainen ilmalukko, sillä kun avasivat paisarin korkin auton ollessa lämmin, se imaisi nesteet alle minimitason. Nestettä lisättiin lähes maksimitasoon, ja ongelmat poistuivat n 60-80 km matkalle, kunnes oireet palasivat. Auton alla ei näy mitään nestettä, eli niin paljoa sieltä ei ainakaan vuoda, auto ei savuta eikä öljyntäyttökorkissa ole jälkeäkään mistään limasta, eli omasta mielestä ei olisi oireita nesteiden ja öljyn sekoittumisesta. Huollon mielestä kannattaa aloittaa kannen irroittamisella ja mahdollisesti koko koneen irroittamisellaa halkeaman etsimiseksi. Tämä kuulostaa ainakin näin maallikon korviin aika hurjaalta vian etsinnän aloitukselta? Onko kellään aavistusta onko tässä D3 koneessa joku "tyyppivikakohta" mistä nesteet noin salakavalasti mutta kuitenkin aika reippaasti (alle 100km matkalla täydestä hälytysrajaan) voisi vuotaa? Niin hyvin kun konehuoneesta näkyy, ei näy jälkiäkään vuodosta. En tiedä liittyykö asiaan millään tapaa, mutta autoon vaihdettiin (juuri sopivasti alle 100km ennen oireiden alkamista) ilmastoinnin kompressori. Samaisessa Vovon huollossa todettiin, että uusi kompressori takertelee, ja aiheuttaa ajoittain hihnan liukumista kun se jumittuu. Voiko takerteleva kompressori aiheuttaa vuotoja, esim olisiko se voinut aiheuttaa vesipumpulle vahinkoa?

Jos jäähdytysjärjestelmään kertyy painetta, nestettä häviää, nesteen pinta käyttäytyy omituisesti, viittaa se kannentiivisteen vikaan tai hajenneeseen kanteen. Molemmissa tapauksissa niin, että kansipahvin liekkirengas on poikki tai kansi on halki palotilasta vesikanavaan. Voi tietysti olla lohkokin halki, tästä ei ole omakohtaista kokemusta.

Jos jäähdytysneste pääsee sylinteriin, se häviää pakokaasujen mukana.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #12 : 29.08.2024, 21:13:42 »
Studioraati veikkaa: jäähdytysnestettä liian vähän. Ainakin V60 paisarissa min merkki on ylempänä kuin säiliön puolivälissä (saumassa) ja taisi vielä olla niin, että pitää olla kylmälläkin koneella yli min merkin.

Käytännössä tulee näitä neste vähissä -ilmoituksia reippaammassa kaarreajossa, kun pinta alkaa olla alarajamerkin tuntumassa. Tottakai niin, että g-voimien hellittäessä ilmoistus häviää, mikä luo mielikuvaa siitä, että kyseessä olisi pätkivä sähköliitäntä.

Mulla teki kerran auto tuon ilmoituksen oikealle kaartaessa moottoritien rampilla. Autosalvasta purkki valmista nestettä ja ilmoitus on pysynyt pois kolme vuotta. Auto allekirjoituksen V60.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa opvillelo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #13 : 04.09.2024, 19:18:58 »
Juu, eli tilannetta hieman taas hutkineena on selvinnyt se, että auto kestää n 60km ajoa ilman vikailmoitusta, sitten tulee se varoitusteksti. Auto tien sivuun, nestettä paisarissa ihan kunnolla, mutta kun raottaa paisarin korkkia varovasti, niin alkaa käydä suhina ja nesteen taso nousee. Kun saavuttaa maksimin, korkki kiinni ja taas mennään se n 60km... ja sama homma uudestaan. Suomi-auto ja matkaa takana n 260tkm. Ihmetyttää vaan kun oireet alkoivat tasan kun se ilmastoinnin kompura vaihdettiin. Voihan toki olla sattumaa, mutta... ja kaiken lisäksi se kompura onkin rikki, se takertelee ja menee taas vaihtoon, takuuna onneksi. Siellä on letkuja "edessä", mutta väittivät ilmastointihuollossa että ei ole yhteisiä komponentteja ja että vika ei ole voinut aiheutua kompressorin vaihdon yhteydessä. Toisaalta - jos siellä on irrotettu joku letku jotta päästään paremmin käsiksi jaunohdettu kiristää jälkeenpäin, niin kai se vuotaisi nestettä ulos eikä imisi ilmaa / kehittäisi painetta järjestelmään?

Poissa herra tossavainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • hauskaa saa olla!!
Vs: Volvo S80 D3 jäähdytinneste alhainen
« Vastaus #14 : 23.10.2024, 10:19:13 »
Itsellä oli d5 (205hv) vm-10 koneessa samanlainen vika. Otin kannen irti ja 4/5 pytyn välissä oli pieni n 0,05mm syöpymä josta ilmeisesti tuo paine ja vesihäviö tuli.
Kansi oikaistiin ja uudet tiivisteet auttoi asiaan.
V50 2,0 D vm -06, V70 2.4D vm -08
850 2.4 vm -95, S60 2.4D vm -07
S80 D5 vm -10

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo