Carcom Oy  Elekma

Suzuki 4gripit 03-09

  • 43 Vastauksia
  • 7971 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Suzuki 4gripit 03-09
« : 30.07.2024, 18:18:41 »
Kysellään onko kellään omakohtaista kåyttökokemusta noista.
Liana, ignis ja sx4 korimallit joista haetaan.
Lähinnä teknisesti vetopuolen heikot kohdat, kytkin kesto ja vaihto miten hankalaa. Kone kestävyyseroa 1.5/1.6 ja onko herkemmin porsivaa tietyissä vm / koko esim kansi jne. Kori ja palkit ruostekohdat.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #1 : 31.07.2024, 11:59:39 »
Omakohtaista käyttökokemusta ei näistä itsellä juurikaan ole, mutta 14v huoltaneena on jonkinlainen näkemys ehtinyt tulla.

Liana ja Ignis, näissä neliveto on ns. jatkuva jossa on viskokytkin kardaanissa. Näitä viskoja on muutamia nähnyt ja kuullut että alkaa luistamaan jolloin takapyörät ei halua oikein vetää mukana.
SX4 on neliveto toteutettu takaperän sähköisesti kytkettävällä levypakalla joka toimii aktiivisesti, tai vaihtoehtoisesti voidaan lukita päälle napista mutta muistaakseni vain 40kmh vauhtiin asti. Yhden viallisen levypakan olen nähnyt mutta asiakas ei tälle halunnut tehdä mitään joten ajelee sillä etuvetoisena.

Vetopuolen heikkoja kohtia sinällään ei ole, mutta nämä perus vetonivelien suojakumit halki talvella jään ja lumen takia sekä kytkin poltetaan loppuun kun ajetaan liian syvässä hangessa tai raskaan peräkärryn vedossa. Kytkimen vaihto ei ole mitenkään hankala homma mutta jokunen pultti on aika ahtaassa välissä. Perus japanilainen suunnittelu johon ei tarvita koko työkaluarsenaalia vaan muutama erikokoinen avain riittää.
Voimansiirron öljyproput on 10mm neliökannalla joten tähän kannattaa hommata avain. Pystyy toki aukomaan vaikka 3/8" avaimella mutta on siihen vähän väljä niin proppujen kannat tahtoo pyöristyä.
Vaihteiston perässä on kulmavaihde niinkuin volvoissakin, mutta näissä se "booriholkki" on öljyvoideltu eikä siitä tarvitse huolehtia. Liukkaalta pitävälle suditeltaessa hajoaa ennemmin kulmavaihde kuin tuo boori"holkki".

Molemmat moottorit on jakoketjulla, enkä itse ole vaihtanut vielä yhtään vaikka osa on ollut aika paljon jo ajettuja. Sanoisin että huollolla on iso merkitys kestoon.
Jonkin verran on ollut sytytyspuolen vikoja, eli tulpat ja puolat joutuu vaihtamaan. Ei kannata ajella vajaapyttyisenä juurikaan koska polttaa herkästi katalysaattorin joka näissä on pakosarjassa. Alkuperäisenä oikeasti kallis eikä tarvikkeet kestä montaa vuotta. Ulkomailta voisi saada alkuperäisen osan paljon halvemmalla. Lambda-anturit on alkuperäisenäkin Denson tekemät ja nämä saa tarvikkeena reilulla 100e kpl.
Kansivikoja ei ole ollut juurikaan, paitsi palanut kannentiiviste jonka väittäisin johtuvan jäädytinnestevuodosta jota ei ole huomattu jolloin moottori ylikuumenee. Kestävyyseroa 1.5 ja 1.6 välillä ei oikeastaan ole, 1.6 on uudempi moottorimalli ja loppupään malleissa ei ole egr-venttiiliä toisin kuin alkupään malleissa. Jossain 2010 vuoden tietämillä taisi vaihtua tuo uudempi moottori 1.6 litraisesta.

Korin ruostesuojaus on samaa tasoa tehtaalta lähtiessä kuin muissakin aasialaisissa autoissa, eli etelässä/rannikolla olleet autot alkaa varmasti olla hitsauksen tarpeessa. Pohjoisessa ja sisämaassa uudesta asti olleet autot on vielä kohtuu hyvässä kunnossa koriltaan. Helmakotelot, koripalkit ja pakoputki takapäästä ruostuu ensimmäisenä.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #2 : 31.07.2024, 15:01:45 »
Suuri Kiitos
Tuli niin kattava satsi tietoa että helpottaa valintaa.
Eli mun käyttötarpeeseen tuo sx4 jossa tarvittaessa pystyy lukitsemaan on paras vaihtoehto.
Peräkärryä eikä muutenkaan painoa kyydissä ole vaan lähinnä talvella pari pahempaa mäkistä kapeaa tienpätkää.
Tarve nimenomaan pienikokoiselle autolle joka mahtuu kääntymäänkin umpitien päässä niin nämä oikeat lukolliset maasturit ja isokoriset torsenit poissuljettu.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #3 : 01.08.2024, 12:11:32 »
Eipä mitiä. Sellainen huomio vielä tuosta SX4 että noista tahtoo mennä takapyöränlaakereita. Uusissa laakereissa on jo tehtaalla säästetty vaseliinissa niin me on purettu uudet laakerit ja laitettu lisää rasvaa. Tuon jälkeen ei ole tarvinnut niitä vaihdella. Pyöränlaakeri tulee koko napana abs-tunnistinkehän kanssa, mutta tämä on erillisessä peltikiekossa kiinni jonka saa kyllä irti ja muistaa vaan merkitä tussilla asennon. Muuten ei tuolla asennolla ole niin väliä mutta siitä lähtevä johto ei yllä pistokkeeseen jos sattuu kovin väärään asentoon. Laakeripaketin purkaminen vaatii hydrauliprässin. Näistä on kahta erilaista versiota riippuen onko pyörän kiinnitys pulteilla vai muttereilla, niin kannattaa olla tarkkana.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #4 : 01.08.2024, 16:06:46 »
Kiitos tästäkin.
Lankomies autonasentaja ja kaverilla on autokorjaamo niin löytyy ammattitaitoa, prässi, työkaluja, nosturi jne tarvittaessa.
Heidän korjauskokemuksesta ja neuvosta jo skipannut tiettyjen merkkien tietyt mallit ja koneet suosiolla pois.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #5 : 07.08.2024, 13:51:53 »
Eipä mitiä. Sellainen huomio vielä tuosta SX4 että noista tahtoo mennä takapyöränlaakereita. Uusissa laakereissa on jo tehtaalla säästetty vaseliinissa niin me on purettu uudet laakerit ja laitettu lisää rasvaa. Tuon jälkeen ei ole tarvinnut niitä vaihdella. Pyöränlaakeri tulee koko napana abs-tunnistinkehän kanssa, mutta tämä on erillisessä peltikiekossa kiinni jonka saa kyllä irti ja muistaa vaan merkitä tussilla asennon. Muuten ei tuolla asennolla ole niin väliä mutta siitä lähtevä johto ei yllä pistokkeeseen jos sattuu kovin väärään asentoon. Laakeripaketin purkaminen vaatii hydrauliprässin. Näistä on kahta erilaista versiota riippuen onko pyörän kiinnitys pulteilla vai muttereilla, niin kannattaa olla tarkkana.

Ohoh, täällähän tuntuu olevan tietoa Suzukista. Vähän tökerösti laajentaisin kyssäriä, mutta jos vähän uudemmista Vitaroista osaat jotain yleisiä ongelmia kertoa, kiinnostaa kovasti. Eli kyseessä -17 Vitara 1,4 boosterjet manuaalina, neliveto. Onko noissa jotain heikkoja kohtia?

Semmoinen konkreettinen ongelmakin on, että luultiin laakerin (ehkä takaa) olevan menossa, sen verran erottuva jurina alkoi nopeuden mukaan ja ehkä kurvatessa vaihdellen kuulua. Ajettu 100tkm. Mutta paikkoja avaamatta ei saatu paikallistettua laakeria vialliseksi, eikä saanut paikallinen korjaamokaan. Voimansiirron nesteitä vaihtaessa takaperän öljyt oli todella mustat, mutta ei mitään metallihiluja, eikä ääni muuttunut öljynvaihdon jälkeen. Olisko se sitten kuitenkin pyöränlaakeri, joka ääntää jo kuivuuttaan, mutta ei vielä väljistynyt. Vai onko perissä ollut ongelmia?

Suzukienhan pitäisi olla ruostepesiä, mutta tuon Vitaran kori on käytännössä täysin ruosteeton, vaikka on suojaamaton ja ikää 7v/100tkm. Sillä ei tosin ihan pahimmissa suolapesäkkeissä ole ajettu, mutta aika monen auton alustaa tiirailleena vain ranskalaisissa olen nähnyt parempia tuossa iässä.

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #6 : 08.08.2024, 22:33:25 »
Kaverin SX4 käynyt mun huollettavana -18 alkaen,aika vähävikainen laite. Taakse vetarin stefa,takapyörän laakeri jossa varmaan osasyynä että ulompi pala oli totaalijumissa niin vääntänyt joka jarrutuksessa. Lisäksi yksi jarrusatula ja katkennut etujousi. Edellisten huoltajien tyriä piti alkuun korjailla vaikka merkkiliikkeessä huollettu esim. rikottu raitisilmasuodattimen kansi sekä väärät noin sentin liian lyhyet tulpat!!!
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #7 : 08.08.2024, 23:27:08 »
Kiitos näistäkin kokemuksistasi huoltojen osalta.
Noi etujousien katkeamisen olin kuullut mutta kiva kuulla vahvistusta.

Olen noita sx4 katsellut ja suunnitellut koeajoa kun lpr semmoinen on myynnissä. Ajossa tuntumasta tiedän istuuko mulle vai ei,, joko tulee fiilis että ok tai joku ei miellytä niin se siitä. Subaruja ollut aikoinaan niin ne japsien ohjaamot oli ok.
Mulla vasen käsi vammautunut niin teettää hallintalaitteiston toimintojen sijoituksien suhteen omat jutut. Tarvittavat oltava helpoissa kohdissa ja näppärästi käytettävissä.

Koira kuoli lauantaina niin mennyt fiilikset vähän kaiken suhteen mutta kun tulee uurna kotiin niin helpompi jatkaa eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2024, 23:29:30 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6634
  • Global alligator
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #8 : 09.08.2024, 07:47:08 »
Osanotto koirulin poismenon johdosta. Ikäviä hommia nää. Tiedän kun itse monta koiraa saatellut. :'(
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #9 : 09.08.2024, 18:43:24 »
Kiitos
Oltiin yli 15v  ja liki kaikki tehtiin yhdessä kotiaskareista lähtien niin tyhjiö on valtava.

Funtsin yhtä SX4 lähteä koeajamaan Lappeenrantaan ensiviikolla ja kyselyn laitoin myyjälle jo joistain jutuista siinä. Yksi Ignis myynnis Imatralla niin mielenkiinnosta senkin voisi käydä koeajaa.

Max budjetti 4000€ ja kaikki hyvät yksilöt alle sen löydettynä ja / tai saa tingittyä hinnasta on plussaa.

Pakko ei ole hankkia vaikka S40 joku ostaa tai vie paaliin 2/25 kun työn puolestakin on mahdollisuus auto työkäyttöön saada. Hyundai i10 ei kyllä mun jakopiireissä talvella välttämättä pääse joka nurkkaan..
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #10 : 10.08.2024, 12:43:52 »
Ohoh, täällähän tuntuu olevan tietoa Suzukista. Vähän tökerösti laajentaisin kyssäriä, mutta jos vähän uudemmista Vitaroista osaat jotain yleisiä ongelmia kertoa, kiinnostaa kovasti. Eli kyseessä -17 Vitara 1,4 boosterjet manuaalina, neliveto. Onko noissa jotain heikkoja kohtia?

Semmoinen konkreettinen ongelmakin on, että luultiin laakerin (ehkä takaa) olevan menossa, sen verran erottuva jurina alkoi nopeuden mukaan ja ehkä kurvatessa vaihdellen kuulua. Ajettu 100tkm. Mutta paikkoja avaamatta ei saatu paikallistettua laakeria vialliseksi, eikä saanut paikallinen korjaamokaan. Voimansiirron nesteitä vaihtaessa takaperän öljyt oli todella mustat, mutta ei mitään metallihiluja, eikä ääni muuttunut öljynvaihdon jälkeen. Olisko se sitten kuitenkin pyöränlaakeri, joka ääntää jo kuivuuttaan, mutta ei vielä väljistynyt. Vai onko perissä ollut ongelmia?

Suzukienhan pitäisi olla ruostepesiä, mutta tuon Vitaran kori on käytännössä täysin ruosteeton, vaikka on suojaamaton ja ikää 7v/100tkm. Sillä ei tosin ihan pahimmissa suolapesäkkeissä ole ajettu, mutta aika monen auton alustaa tiirailleena vain ranskalaisissa olen nähnyt parempia tuossa iässä.

Eipä noissa oikeastaan ole ollut varsinaisia vikoja. Takajarrut käytettävä auki 2-3v välein ja puhdistus/voitelu, tahtoo kerätä palojen liukupintoihin paskaa ja jumittaa jolloin kuluvat kieroon.
Muutamaan jo vähän enemmän ajettuun autoon on pitänyt vaihtaa takapyöränlaakeri. Näissä on nykyään jo puoliero laakereissa, en tiedä mikä ero mutta vasen ja oikea on eri numerolla.

Enempi ajetuissa voi olla kuljettajan oven johtosarjassa johtimia mennyt huonoksi, riippuen kuinka paljon ovea on käytetty. Uusi johtosarja ei ole kallis, satanen kaks ja vaihtohomma alle tunnin.

Tekniikan osalta ei ole meillä käyneissä ollut minkäänlaisia ongelmia. Moottoriöljyn määrä on 3,2L ja mielestäni 20tkm vaihtoväli on tuolle määrälle turhan pitkä. Öljylaadun kanssa kannattaa olla tarkkana, nämä kun on jo sen verran uusia että en itse käyttäisi ihan mitä sattuu öljyä. Viskositeetin puolesta 5w-30 vielä menee mutta alunperin taisi olla tehtaalta tullessa 0w-20.

Jos ja kun autossa on adaptiivinen vakionopeudensäädin, niin jos tätä ei ole päivitetty tai tutkan kalibrointi on aavistuksen pielessä voi virheilmoitusta tulla ja kytkeä vakionopeussäätimen pois päältä. Vikakoodi taisi olla C1654 tai vastaava ja tämä yleensä korjaantuu uudella päivityksellä.

Alusta kannattaa massata jos se on hyvässä kunnossa. Pari melko ruosteista alkupään mallia olen nähnyt joiden luulisi meressä uineen. Ehkä auton pesullakin on tuohon joku merkitys  ::)

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #11 : 12.08.2024, 11:58:10 »
Eipä noissa oikeastaan ole ollut varsinaisia vikoja. Takajarrut käytettävä auki 2-3v välein ja puhdistus/voitelu, tahtoo kerätä palojen liukupintoihin paskaa ja jumittaa jolloin kuluvat kieroon.
Muutamaan jo vähän enemmän ajettuun autoon on pitänyt vaihtaa takapyöränlaakeri. Näissä on nykyään jo puoliero laakereissa, en tiedä mikä ero mutta vasen ja oikea on eri numerolla.

Enempi ajetuissa voi olla kuljettajan oven johtosarjassa johtimia mennyt huonoksi, riippuen kuinka paljon ovea on käytetty. Uusi johtosarja ei ole kallis, satanen kaks ja vaihtohomma alle tunnin.

Tekniikan osalta ei ole meillä käyneissä ollut minkäänlaisia ongelmia. Moottoriöljyn määrä on 3,2L ja mielestäni 20tkm vaihtoväli on tuolle määrälle turhan pitkä. Öljylaadun kanssa kannattaa olla tarkkana, nämä kun on jo sen verran uusia että en itse käyttäisi ihan mitä sattuu öljyä. Viskositeetin puolesta 5w-30 vielä menee mutta alunperin taisi olla tehtaalta tullessa 0w-20.

Jos ja kun autossa on adaptiivinen vakionopeudensäädin, niin jos tätä ei ole päivitetty tai tutkan kalibrointi on aavistuksen pielessä voi virheilmoitusta tulla ja kytkeä vakionopeussäätimen pois päältä. Vikakoodi taisi olla C1654 tai vastaava ja tämä yleensä korjaantuu uudella päivityksellä.

Alusta kannattaa massata jos se on hyvässä kunnossa. Pari melko ruosteista alkupään mallia olen nähnyt joiden luulisi meressä uineen. Ehkä auton pesullakin on tuohon joku merkitys  ::)

Kiitos, mielenkiintoista dataa autosta! Tuota öljyhommaa olin itsekin miettinyt, turbokonekin vielä. Meillä eka öljynvaihto tehtiin siksi 10 tkm jälkeen.  Ja jos auto nyt taloon meinaa jäädä, on se ruostesuojattava kyllä. Yllätti kunto kuitenkin positiivisesti, kun vääräleukojen puheita oli etukäteen kuullut.

Ja kupari s40:lle vielä osanotot koiruuden poismenosta.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #12 : 12.08.2024, 16:08:58 »
Kiitos riisikippo

Nopeutui uuden hankinta kun S40 hajosi hammastanko.
Purkanut siitä jo liki kaiken lisäjutut mitä tarvian ja kaveri hakee trailerilla auton pihalta tilaa viemästä.
Yli 7v ja +120tkm lehtienjakoa kesti kelillä kuin kelillä niin oli kyllä hyvä auto.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #13 : 15.08.2024, 01:01:01 »
Tiistaina koeajoin yhden SX4 Lappeenrannassa. Tuli selväksi että auto on mallina on mulle juuri sopiva. Tuo yksiö vaan ei ollut hyvässä kunnossa hinta/laatusuhteeltaan.
Perjantaina katsotaan seuraava ehdokas.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Suzuki 4gripit 03-09
« Vastaus #14 : 16.08.2024, 18:45:17 »
Kiitos vinkeistä ja neuvoista. Oikea SX4 4wd yksilö itselle tänään löytyi.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

RallyBaron  Samppasport