Ohoh, täällähän tuntuu olevan tietoa Suzukista. Vähän tökerösti laajentaisin kyssäriä, mutta jos vähän uudemmista Vitaroista osaat jotain yleisiä ongelmia kertoa, kiinnostaa kovasti. Eli kyseessä -17 Vitara 1,4 boosterjet manuaalina, neliveto. Onko noissa jotain heikkoja kohtia?
Semmoinen konkreettinen ongelmakin on, että luultiin laakerin (ehkä takaa) olevan menossa, sen verran erottuva jurina alkoi nopeuden mukaan ja ehkä kurvatessa vaihdellen kuulua. Ajettu 100tkm. Mutta paikkoja avaamatta ei saatu paikallistettua laakeria vialliseksi, eikä saanut paikallinen korjaamokaan. Voimansiirron nesteitä vaihtaessa takaperän öljyt oli todella mustat, mutta ei mitään metallihiluja, eikä ääni muuttunut öljynvaihdon jälkeen. Olisko se sitten kuitenkin pyöränlaakeri, joka ääntää jo kuivuuttaan, mutta ei vielä väljistynyt. Vai onko perissä ollut ongelmia?
Suzukienhan pitäisi olla ruostepesiä, mutta tuon Vitaran kori on käytännössä täysin ruosteeton, vaikka on suojaamaton ja ikää 7v/100tkm. Sillä ei tosin ihan pahimmissa suolapesäkkeissä ole ajettu, mutta aika monen auton alustaa tiirailleena vain ranskalaisissa olen nähnyt parempia tuossa iässä.
Eipä noissa oikeastaan ole ollut varsinaisia vikoja. Takajarrut käytettävä auki 2-3v välein ja puhdistus/voitelu, tahtoo kerätä palojen liukupintoihin paskaa ja jumittaa jolloin kuluvat kieroon.
Muutamaan jo vähän enemmän ajettuun autoon on pitänyt vaihtaa takapyöränlaakeri. Näissä on nykyään jo puoliero laakereissa, en tiedä mikä ero mutta vasen ja oikea on eri numerolla.
Enempi ajetuissa voi olla kuljettajan oven johtosarjassa johtimia mennyt huonoksi, riippuen kuinka paljon ovea on käytetty. Uusi johtosarja ei ole kallis, satanen kaks ja vaihtohomma alle tunnin.
Tekniikan osalta ei ole meillä käyneissä ollut minkäänlaisia ongelmia. Moottoriöljyn määrä on 3,2L ja mielestäni 20tkm vaihtoväli on tuolle määrälle turhan pitkä. Öljylaadun kanssa kannattaa olla tarkkana, nämä kun on jo sen verran uusia että en itse käyttäisi ihan mitä sattuu öljyä. Viskositeetin puolesta 5w-30 vielä menee mutta alunperin taisi olla tehtaalta tullessa 0w-20.
Jos ja kun autossa on adaptiivinen vakionopeudensäädin, niin jos tätä ei ole päivitetty tai tutkan kalibrointi on aavistuksen pielessä voi virheilmoitusta tulla ja kytkeä vakionopeussäätimen pois päältä. Vikakoodi taisi olla C1654 tai vastaava ja tämä yleensä korjaantuu uudella päivityksellä.
Alusta kannattaa massata jos se on hyvässä kunnossa. Pari melko ruosteista alkupään mallia olen nähnyt joiden luulisi meressä uineen. Ehkä auton pesullakin on tuohon joku merkitys
