Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo xc 60 D5 vm 2013 jynksähtely auton takaosasta käännyttäessä.

  • 6 Vastauksia
  • 720 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vesikaveri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Hei,
Minulla on Volvo xc60 D5 vm 2013 alkanut ilmetä jynksähtelevää ääntelyä etenevissä määrin auton takaosassa viimeisen 2kk aikana. Kilometrejä autossa on n. 215000. Ääni ilmenee erityisesti kovemmin kiihdyttäessä ja samanaikaisesti oikealle käännyttäessä ja lisäksi autossa tuntuu samanaikaisesti jonkinlaista lievää nykinää. Ääntä esiintyy myös suoralla kiihdyttäessä ja myöskin vasemmalle käännyttäessä mutta huomattavasti harvemmin. Ylämäissä jo hyvin hennollakin kiihdytyksillä tuo ääni saadaan esille. Tasaisessa ajossa jynksähtelyä ei esiinny ja tuolloin auto käyttäytyy muutoinkin normaalisti ja mitään sivuääniä kuten ujellusta tms ei ole kuultavissa. Vaihteiden vaiholla ei vaikutusta ääneen.
Jynksähtelyä voisi verrata siihen ääneen, kun etuvetoautolla kiihdyttää pidon rajoilla ja pyörä pääsee hieman lipsumaan, mutta ei kuitenkaan aivan sutimaan, ikäänkuin hieman pompottaen ja jynksähdellen. Ääni ei tosiaan ole metallista vaan ennemminkin kumisevaa jynksähtelyä.

Olen autosta tarkastanut autosta renkaiden pultit, takavetonivelten napamuttereiden kireydet ja nuo ovat ok. Lisäksi vetonivelet ja akselit kävin auton alla tarkastelemassa silmämääräisesti ja nuo näyttävät olevan ok. Lisäksi kokeilin molemmin puolin vetoakseleita molemmista juurista heilutella voimalla ja noista löytyy pieni väljys molemmin puolin perälaatikon päästä. Tämä väljys ilmeisesti pienesti on kuitenkin ok?

Itsellä on epäilynä että ääni tulisi takaa jostakin voimansiirrosta: vetonivelet / vetoakselit / tasauspyörästö. Onko jollakin ollut autossaan vastaavaa ja olisiko jollain vinkkiä mistä lähteä vikaa metsästämään?


Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3031
  • www.vrcf.fi
Eihän siellä ole nyt koko ajan neliveto päällä? Kokeiles irroittaa dem yksikön sulake irti, pumpun kyllä kuulee jos pyörii kokoajan.

Poissa Paron1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Taka pitkittäistukivarsien etupuslat?  sieltäku vulkanoinnit helasta hajoo, nii ruppee ääniä, vetelyä ja takarenkaat ajossa kulumaan epätasaseen.
XC70 D5 AWD Aut. Business Summum MY14.2

Poissa vesikaveri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Eihän siellä ole nyt koko ajan neliveto päällä? Kokeiles irroittaa dem yksikön sulake irti, pumpun kyllä kuulee jos pyörii kokoajan.
Kiitos hyvästä diagnostisesta vihjeestä. AWD yksikön sulakkeen poiston jälkeen auto palautui jälleen normaaliksi ajaa ja jynksyttävä ääni on poissa. Kun sulake on paikallaan, ongelma palautui. Lisäksi kuunneltaessa auton takarenkaan kohdalla kynnyksen tasolta auton ollessa käynnissä kuuluu kokoajan korkeataajuinen sirinä ja ilman sulaketta tuota sirinää ei kuulu. Eli tarkoittaako tämä juuri sitä, että pumppu on kokoajan päällä?
Osaatko kertoa tarkemmin, mitä autoon tulisi tehdä, että asian saisi kuntoon?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Kiitos hyvästä diagnostisesta vihjeestä. AWD yksikön sulakkeen poiston jälkeen auto palautui jälleen normaaliksi ajaa ja jynksyttävä ääni on poissa. Kun sulake on paikallaan, ongelma palautui. Lisäksi kuunneltaessa auton takarenkaan kohdalla kynnyksen tasolta auton ollessa käynnissä kuuluu kokoajan korkeataajuinen sirinä ja ilman sulaketta tuota sirinää ei kuulu. Eli tarkoittaako tämä juuri sitä, että pumppu on kokoajan päällä?
Osaatko kertoa tarkemmin, mitä autoon tulisi tehdä, että asian saisi kuntoon?

Haldexin pumpun puhdistus ja uudet öljyt. Livedatasta katsoa, minkälaista painearvoa Haldex pumppu tekee kun pumppu ilmeisesti siis käy koko ajan? ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3031
  • www.vrcf.fi
Kiitos hyvästä diagnostisesta vihjeestä. AWD yksikön sulakkeen poiston jälkeen auto palautui jälleen normaaliksi ajaa ja jynksyttävä ääni on poissa. Kun sulake on paikallaan, ongelma palautui. Lisäksi kuunneltaessa auton takarenkaan kohdalla kynnyksen tasolta auton ollessa käynnissä kuuluu kokoajan korkeataajuinen sirinä ja ilman sulaketta tuota sirinää ei kuulu. Eli tarkoittaako tämä juuri sitä, että pumppu on kokoajan päällä?
Osaatko kertoa tarkemmin, mitä autoon tulisi tehdä, että asian saisi kuntoon?
Tätä arvelinkin koska ei ole ensimmäinen tapaus laatuaan, mittaa se pumpun vastus ensin sieltä pumpun liittimiltä. Privana saan laitettua sitten muut mittauspisteet / arvot ja ohjeet mittauksille. Öljyt tuohon miten vaihdettu?
« Viimeksi muokattu: 08.08.2024, 19:46:18 kirjoittanut jak900 »

Poissa vesikaveri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Volvo tuli lopulta kuntoon haldexöljyjen vaihdolla, joka kuitenkin täytyi tehdä yhteensä 2 kertaa, joista ensimmäiset vaihtoöljyt menivät järjestelmän huuhteluun. Ensimmäisellä kerralla pumpun sihti puhdistettiin ja öljyt vaihdettiin tuolta pumpun kautta. Järjestelmässä näkyi kuitenkin runsaasti sakkaa ja osasinkin epäillä, ettei välttämättä vielä tulisi kuntoon tällä yhdellä öljynvaihdoilla. Näin kävikin ja parin viikon jälkeen tehtiin vielä toinen öljyjen vaihto ja hieman perusteellisempi puhdistus. Tuossa avattiin mm. tuo haldexin öljypohja, josta löytyi tuota sakkaa vielä runsaasti, joka puhdistettiin huolellisesti. Öljyt olivat lähes yhtä mustat nyt toisellakin vaihtokerralla kuin ensimmäisen vaihdon yhteydessä. Nyt toisen vaihdon jälkeen vika korjaantui täysin ja auto pelittää kuten pitääkin. 8)

 

KL-varaosat  Race.fi