Kulkukoira  Proturbo

S40 vm2003 lisää tehoja..how?

  • 7 Vastauksia
  • 1154 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Freeteamfinland

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
S40 vm2003 lisää tehoja..how?
« : 21.12.2019, 21:46:54 »
Tuli käsiin tollanen otsikon mukainen pikku Volvo ja alkoi kiinnostamaan se et kuinka paljon tollaseen vakio 2.0 turbo/ automaatti versioon ois mahdollista saada lisää tehoja vakion 163hv lisäks. Mitään isompia koneremontteja ei ois tarkoitus alkaa tekemään. Millaisia tehonlisäyksiä noihin on saatu esim lastuttamalla se jollain virityslastulla ja onko noi koneet olleet kuinka kestäviä sen jälkeen? Hyödyt/haitat vs onko järkee moisen viritys? Asiallisia  alan virityshemmojen kommentteja odotellaan..

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 910
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 vm2003 lisää tehoja..how?
« Vastaus #1 : 22.12.2019, 23:46:26 »
En mikään asiantuntija mutta omaa 2.0t varten ottanut noista selvää. Omassa mekaanisesti nostettu vakiopaine 0,5> 0.65 bar, t4 mitsu t14 ahdin löytyy tallista mikäli intoutuu  joskus vaihtaa nykyisen tilalle..

Takapönttö näissä on kaikista ahdistavin, vapaavirtauspönttö siihen tai kokonainen 2,5" catback antaa jo hiukan tehoa ja vääntöä.

Mitsun 12t ahdin on 2.0l josta mekaanisella ahtosäädöllä jonkun 0,7bariin voi nostaa paineen jonka ecu vielä pystyy hyvin käsittelemään ilman softausta, isommalle vaatii softata sinne 0.7-1bar tasolla muttei tuosta pikkuahtimesta oikeaa hyötyä enää tahdo saada vaikka paineen tuosta nostaa 1 bar, mm pakopesän saa kyllä siten halki.

T4 96-04 mitsun 14t suoraan bolt on ahdin ja softaus antaa sitten saumaa 1,1-1,3 bar tasoon johon vakiokoneesta tehon ulosoton itse jättäsin. Sinne 220-240hv tasolle voi tuollakin ahtimella päästä.

Jo isompaa mitsu 19/20tt + 3" downpipe sekä isompi cooleri antaa lisää hengitystä kuten 2,5/3" racekattikin ja sinne järkevästi  softa. Nokkien (tilalle vapari 2.0l) vaihto voi tulla tuossa kohtaa jo eteen, suuttimien ja pa- pumpun pitäisi vielä riittää.

2.0 vakiokoneena ei kestä kovia alavääntöjä verrattuna mm 1.9l t4  vm 96-00 koneeseen ellei vahvista alakertaa mm kiertokankia. Porauksella konekoko näissä suurennettu eli 2.0l 83mm kun vm 96-00 1.9l 81mm niin kestävyys ymmärrettävästi vakiona heikompi.
T4 01-04 on kooltaan jo 2.0 l joten sekin heikompi kuin vanhemmat.

Kestävyys etusijalla:
Halvin ratkaisu takapönttö uusiksi ja mekaanisesti  säätö rajavena/ t- boost 0.7bar
Toiseksi halvin sitten käytetty ehjä t14 tai turbofirma modaa vanhan 12t isommaksi / uusi 14t ja järkevä softaus mun suositus.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2019, 23:48:59 kirjoittanut kupari s40 »
Omat autot Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00 ja Saab 9000 CS 2.3T -93 (customsoftalla)
Emännällä Volvo S60 t5 -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijal ja vgate scantool + torque pro

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
  • vapari
Vs: S40 vm2003 lisää tehoja..how?
« Vastaus #2 : 23.12.2019, 14:57:13 »
Aika äkkiä ilmeisesti tulee tuon B4204T rajat vastaan jo lohkon osalta?

Meinasin ite jotain budjettiviritystä tehdä tuohon 'uuteen' käyttöautoon, kun ei ne "160hp" riitä kuitenkaan.
Tehohävikkilaatikko vielä siellä välissä, niin se heikentää sitä "tehon" tunnetta entistä enemmän. :D

Eikä kyllä softakaan kiinnosta kun useamman satasen maksaa, eli saa riittää kevyt ahtojen nosto (0,4-0,5->0,7bar) ym pikkumuutokset.
Toki jos löytyis softa ja työkalut millä pääsee auton ecuun käsiksi, niin asia erikseen. :D
Semmoisia ei käsittääkseni ole ihan tost noin vaan saatavilla, kun ovat aika suhteellisen iso bisnes kuitenkin?
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+M47
Volvo V40 2.0T -02 | B4204T3

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 910
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 vm2003 lisää tehoja..how?
« Vastaus #3 : 23.12.2019, 15:11:37 »
Laatikoista vielä automaattihan vaatii viritystasoissa softaan vääntörajoituksen, yleensä viripuljusta ja viritasosta riippuen välillä 300-400Nm riippuen myös kiinni olevan laatikon tyypistä.

Manuaalissa orkkiskytkin 228mm jonka max kesto 350Nm, T4 kytkin on 240Nm joka riittää 450Nm tasolle ja tuo on jo laitettu omaani.

Softat näihin on mitä tsekkaillut hinnakkaita 400-600€ ja aika ultra optimistisia lukuja lupaavat. Näihin ei ns foorumigurut ole kovin paljon ilmeisesti omia softia ja muutostyökaluja tehneet kuten joillain muilla merkeillä.

Vakiokoneen kannalta olennaisin kestoon vaikuttava on vääntö, tehojahan voi ottaa vaikka mitä mutta vääntö saatavs rajoitettua. Noita manuaali 2.0 mm nähnyt vuosien vatrella muutaman myynniisä 240-350hv teholla mutta 350Nm rajoitetulla väännöllä vakiokoneen,  orkkis 228mm kytkimen tai automaatin takia..
« Viimeksi muokattu: 23.12.2019, 15:37:49 kirjoittanut kupari s40 »
Omat autot Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00 ja Saab 9000 CS 2.3T -93 (customsoftalla)
Emännällä Volvo S60 t5 -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijal ja vgate scantool + torque pro

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
  • vapari
Vs: S40 vm2003 lisää tehoja..how?
« Vastaus #4 : 23.12.2019, 17:22:28 »
Juu, lähinnä vakionokilla ja pykälän isommalla ahtimella (ellei 12T just, just riitä sinne ~250hp) tuota 250hp meinasin.
Eli n. 350nm@5000rpm. Eli se pitäisi sitten saada kone vaan hönkimään vähän reippaammille kierroksille. ::)

Automaatti sais lähteä kans mäkeen, jos vähänkään enemmän alkaisi virittelemään.
Mut ehkä en ryhdy siihen, on noita takavetosia mitä viilailee enemmän.. :buck2:
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+M47
Volvo V40 2.0T -02 | B4204T3

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 910
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 vm2003 lisää tehoja..how?
« Vastaus #5 : 23.12.2019, 17:55:27 »
12t riittää täysin tikissä ja muutkin osat priimana + putkisto avarampi jonnekin max 210hv saattas saada vetäen ihan kaiken laitteista ulos, järkevintä kyllä jättää otto noin 190-195hv kohdille ihan ahtimenkin takia.

14t pääsee jo 230-240hv tasoille.
Isompi cooleri ja 3" koko putkisto ehkä auttas helpommin sinne 240hv. Nokat riittää noin 260hv asti, vm 01-04 on jo hiukan isommat suuttimet kuin vm 96-00 niin ei heti tule vastaan.

Suoraan bolt on kiinni saa mitsulta ahtimia 14t, 19t ja 20t., Muut mitsun pakopesän koot tai eri merkkinen vaatii jo muutoksia. Tuota 19t käyttäneet aika paljon.

Raju alavääntö se akilleen kantapää tälle koneelle..
Omat autot Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00 ja Saab 9000 CS 2.3T -93 (customsoftalla)
Emännällä Volvo S60 t5 -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijal ja vgate scantool + torque pro

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
  • vapari
Vs: S40 vm2003 lisää tehoja..how?
« Vastaus #6 : 24.12.2019, 22:02:13 »


Testimielessä otin ahtopaineensäätimeltä alipaineletkun (keltainen, ohjausletku), et mitä tapahtuu.
Pitää kattoa myöhemmin paljonko ne ahdot on mappi anturin mukaan nyt.. letku kiinni 0,4-0,47bar ahdot (vähän hitaasti päivittää livedataa tommonen bluetoothilla toimiva obd palikka).

Ei mennyt vikatilaan, tai muitakaan ongelmia ilmennyt.
Ilmeisesti hukkaportti aukeaa muutenkin ainakin tässä yksilössä, ettei ahdot pääse paljoo korkeammalle nousemaan.
 Ainakin vetää selvästi pirteämmin. Vääntökäppyrä kun lähtee laskuun, niin hymykin hyytyy samaan tahtiin. :D

Joko pakopesä menee tukkoon (pakopaineet, tai esim. tukkoinen katti tms.) tai ahdot romahtaa n. 4200...4300rpm jälkeen. Näin voisi tulkita käppyrän perusteella.. voi toki vaikuttaa nyt vaparitulkinnat asiassa. :buck2:

Vähän harmillista, kun ei tuo automaatti anna pakko 3 vaihteella ottaa vetoa esim. 2000rpm-> täydellä kaasulla.
Kickdownilla heittää silti pienemmän sisään.
Tuo tosiaan siis 3. vaihteella, eli kuormitusta tulee sopivasti ja vedon pituus 3000-6500rpm n. 12s.
Ahdot <0,5bar, niin 3000-6000rpm = 14s

Lainaus
14t pääsee jo 230-240hv tasoille.
14T voisi auttaa nimenomaan reilummilla kierroksilla?
Jos sen huipputehon sais tuonne vaikka 6000rpm, niin silloin 250hp vois olla mahdollista ilman suurta pyttyjen halkeamisriskiä.

Eiköhän tää lähde lapasista, ja kohta jo tehotavoitetta asettamassa.
Seuraavaks sit kannentiiviste->kansi pois ja viimeistään siinä vaiheessa homma lähti lapasista. :facepalm:

Edit: 0,87bar ahtoja ja siinä n. 4000rpm kohdalla lähtee laskemaan
« Viimeksi muokattu: 25.12.2019, 12:22:39 kirjoittanut Juho_ »
Imgur | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 | B200F+M47
Volvo V40 2.0T -02 | B4204T3

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 910
  • Hi Tech, Low Life
Vs: S40 vm2003 lisää tehoja..how?
« Vastaus #7 : 25.12.2019, 20:20:51 »
Kyllä se t14 t4 softalla herää hiukan myöhemmin ja ahtaa ylemmäksi kuin mitä 12t 2.0t softalla jaksaa.
Omat autot Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00 ja Saab 9000 CS 2.3T -93 (customsoftalla)
Emännällä Volvo S60 t5 -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijal ja vgate scantool + torque pro

 

Carwist  Race.fi