Proturbo  Autodiagnoosi

XENON valojen asennus V70 -06

  • 44 Vastauksia
  • 20927 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #15 : 21.10.2012, 18:10:13 »
Siksipä vähän jossitellen tuota kirjoittelin koska merkkiliikkeen asentaja voi todeta vidaasa viestejä katsomalla "Ei onnistu. Piste". Eri asia olisi jos lisävarusteena myytäisiin xenoneita ohjelmistoineen. Hieno tuo originaali toki olisi mutta tuo mainitsemani b-suunnitelma voi olla vähemmällä tuskalla rakennettavissa.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #16 : 22.10.2012, 09:38:08 »
Kytkentäkaaviosta se selvää. Kummastakin valaisimesta menee valkoinen johto CEM:iin, jossa on sulakkeet F22 ja F23. "Main" lienee kaukovalo, joka tarkoittaa että vähän muutkin johdot ovat eri järjestyksessä. Kaavion mukaan tasoanturi on vain takapäässä :) ja siihen tarvitaan anturilta REM:iin yksi 3 johtiminen johtosarja. Korkeudensäätö näyttää olevan sama kuin halogeenivaloissa. Voi jopa onnistua ohjelmoimalla kun on valot vaihdettu ja liittimen johtojen järjestus käyty läpi. Tässä vaiheessa muuten kannattaa tarvistaa että sellainen ohjelma on kyseiseen autoon edes maksusta ladattavissa.

Edit: luultavasti myös korkeudensäätöpotikka valokytkinmodulissa pitää olla irtikytketty. Siltä varalta ettei ohjelmointi onnistuisi nii tuon potentiometrin voisi voisi siirtää takapäähän ja jonkun vaihteen ja vivun välityksellä kääntelisi sitä kuorman mukaan. Niitä on järeitä säönkestäviäkin malleja. Mitään kalibrointejakaan ei oikeastaan tarvita koska valoissa on perussäädöt ruuveilla. Tuskin haittaisi edes katsastuksessa varsinkaan jos on alkuperäinen vivusto ja vaikkapa sen kulma-anturin tilalla potentiometri.

CEMmiltä tulee siis johdot korkeustunnistimelle valmiiksi!!! Liitin löytyy vasemman takapenkin alta!!!!! Plug&play tyyliin (asennus vie max10min) ja minulla myös xenon mallin valokatkaisin ilman korkeudensäädintä!!! Helppoa siis siihen asti!! Valojen johdotus on sama halogeneilla ja xenoneilla!! Vastuksen lisäämällä kaikki bi-xenon toiminnot mukaanlukien xenon valokuvion nosto pitkille vaihdettaessa toimii!!! Joten jos ei saa xenon ohjelmaa niin ei ole ongelma sekään. Autom korkeudensäätöön luulisi saavan ohjelman?

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #17 : 22.10.2012, 18:45:33 »
Onpahan nyt ainakin laitettu Ruåttinmaalle pyyntöä tietokantamuutoksesta vaikka kanta tosiaankin on se että niitä tehdään vain maahantuonnin yhteydessä esim usa autot ja inva tms vastaavat erikoiskäyttöautot... Saa nähdä kuinka tiukka linjaus sitten oikeasti on... :/ :'(

On muuten molemmissa valokatkaisimissa kaikki 3 johtoa...  :) Ei ehkä kovin helppoa alkaa sitä potikkaa siirtelmään...
« Viimeksi muokattu: 23.10.2012, 01:30:32 kirjoittanut jussin78 »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #18 : 22.10.2012, 23:01:43 »
!!!!!!!!!!!!!!!
Olit sitten tehostanut viestiäsi peräti 15 huutomerkillä.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #19 : 23.10.2012, 01:27:51 »
Olit sitten tehostanut viestiäsi peräti 15 huutomerkillä.

Niitä on näemmä hieman lipsahtanut kun ajaessa/valoissa seisoessa älyluurilla tuon kirjoitin...  ;D Ei siis ihan tarkoituksella noin montaa  ::)

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #20 : 23.10.2012, 11:40:53 »
Siis eihän tuo autom. korkeudensäädin ole muuta kuin potikka joka on vivulla kiinni akselin linkussa, eikai tuohon mitään ohjelmaa tarvi, pieni uudelleen johdotus vaan.

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #21 : 23.10.2012, 19:16:01 »
Siis eihän tuo autom. korkeudensäädin ole muuta kuin potikka joka on vivulla kiinni akselin linkussa, eikai tuohon mitään ohjelmaa tarvi, pieni uudelleen johdotus vaan.

Hmm... Kovin saat tuon kuulostamaan yksinkertaiselta... (mitä se nyt tavallaa onkin periaatteessa)  ;D ;D ;D

Saa toki kertoa kuinka tuo johdotus toteutetaan!

Eli siis ensisijaisesti tarkoitus olisi saada homma toimimaan kuten tarkoitettu ja omilla osilla...

Mutta tuo halogeenikorkeudensäätö siis valokatkaisijassa olevasta rullasta jota xenon mallissa ei ole, ja valokatkaisijaanhan tulee siis 3 johtoa molemmissa. kolmella johdolla siis toimii katkaisijan merkkivalot, valot, parkit, etu ja takasumarit sekä himmennys ja korkeudensäätö... Korkeudensäädin on toki vain "potikka" linkulla joka on jo siellä missä kuuluukin ja kytketty liittimeen mihin se kuuluukin. Mutta auto ei sitä niin ymmärtänyt vaikkakin dicellä/vidalla vielä sai korkeudensäätimen kalibroituakin mutta silti valot säätyy alimpaan asentoonsa xenoneille kuuluvalla katkaisijalla...

Mielestäni sitä tunnistintakaan ei tainnut saada asennettua kuin oikein päin? Pitänee vielä käydä katsomassa olisiko voinut siellä käydä jotain hassua... Mutta koska taitaa cemin kautta toimia tuo säätöhommakin niin siksi uskon että vaatii ohjelman.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2012, 19:19:41 kirjoittanut jussin78 »

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #22 : 23.10.2012, 21:05:17 »
CEMmiltä tulee siis johdot korkeustunnistimelle valmiiksi

Tarkoitat varmaan REM yksikköä, koska ainakin mun kaavioissa se on nimenomaan REM jonne se kulma-anturi kytketään paitsi Four-C malleissa joissa on oma alustanhallintatietokone. Ks. kuva.

Siis eihän tuo autom. korkeudensäädin ole muuta kuin potikka joka on vivulla kiinni akselin linkussa, eikai tuohon mitään ohjelmaa tarvi, pieni uudelleen johdotus vaan.

Olen kyllä olettanut että kulma-anturi on digitaalinen kulma-anturi, eikä analoginen potikka. No on tai ei, niin kyllä se REM sen ohjelma kaipaa. Ilman ohjellmaa se ei lähetä CAN-väylään yhtään mitään tietoa. Jos ohjelmaa ei millään konstilla saa, niin vaihtoehtoina ei ole oikein muuta kuin tuo aiemmin mainitsemani potikkaviritys.






Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #23 : 23.10.2012, 21:26:50 »
Juu tietenkin REM yhteydessä se korkeustunnistin... Jos ei saa ohjelmaa niin pitänee kokeilla xenon auton REM jossa ohjelma on... Jos hyväksyisi muu järjestelmä sen... Menee kokeiluksi mutta ei mahdottomuus että toimisi niin... Ainakin muuten REM on sopinut autosta toiseen ja myös xenon autosta halogeenivalolliseen ilman ohjelmointia... Ja sitten oltava tarkkana että jos käy volvolla etteivät päivitä REM esim huollon yhteydessä...  :hello: Ja saahan näihin jälkiasennussarjankin mutta katsotaan nyt ensin nämä keinot!!!!!!

edit:ei ole kiinni REM ohjelmasta... Analoginen lukema (jännite) tulee oikein CEMille ja muuttuu perän korkeuden muuttuessa!
« Viimeksi muokattu: 24.10.2012, 02:38:14 kirjoittanut jussin78 »

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #24 : 24.10.2012, 01:14:05 »
Tarkoitat varmaan REM yksikköä, koska ainakin mun kaavioissa se on nimenomaan REM jonne se kulma-anturi kytketään paitsi Four-C malleissa joissa on oma alustanhallintatietokone. Ks. kuva.

Olen kyllä olettanut että kulma-anturi on digitaalinen kulma-anturi, eikä analoginen potikka. No on tai ei, niin kyllä se REM sen ohjelma kaipaa. Ilman ohjellmaa se ei lähetä CAN-väylään yhtään mitään tietoa. Jos ohjelmaa ei millään konstilla saa, niin vaihtoehtoina ei ole oikein muuta kuin tuo aiemmin mainitsemani potikkaviritys.


"opiskelin" tuossa hieman auton elämää pintaa syvemmältä  :idiot2:

Eli se tunnistin lähettää kuitenkin (v) analogista signaalia CEMille joka sitten hoitaa valojen säädön... Signaali tulee oikein ainakin testerille ja muuttuu kuormituksen mukaan joten ilmeisesti ainakin osat on oikein siellä takapäässä. Cem vain ei nyt halua toimia sen mukaan vaan "pakottaa" valot ala-asentoon ettei ainakaan häikäise kun ei tulekkaan ohjeita katkaisimelta enää. Eli vaikuttaa pahasti siltä että vain sillä ohjelmoinnilla voi saada toimimaan. (lisävarustemoduuli (tai sen puute) tuskin liittyy tähän ongelmaan vaikka sielläkin kulkee tuo sama signaali ainakin kaavion mukaan...)
« Viimeksi muokattu: 24.10.2012, 01:16:38 kirjoittanut jussin78 »

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #25 : 24.10.2012, 01:18:29 »
Eikö yleensä nuo xenonien virrankulutus ole 35w? ballastin tiedoista löytyy tieto että virrankulutus olisi syttymisen jälkeen 10w?? voiko pitää paikkaansa että niin pieni tehontarve?  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 24.10.2012, 01:23:41 kirjoittanut jussin78 »

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #26 : 24.10.2012, 02:01:35 »
ok, jos se menee can väylän kautta niin voi olla vähän vaikeampi...

Epäilen kyllä että se anturi olisi mitenkään digitaalinen näytti ihan analogi mötikältä, voin toki olla väärässä. Pari vuotta sitten sitä katselin kun ihmettelin valojen korkeuden säätöä . Irrotin ja pyörittelin ja totesin että aivan samalla tavalla toimii kuin jos halogeeni versiosta veivaa potikkaa hytissä.

Se taisi sitten itseasiassa jäädä irti koko höskä eikä sillä kyllä mitään teekkään. Katsuri ei ole ikinä katsonut säätyykö valot vai nou, enkä tiedä miten ne sitä edes katsoisi kun perää pitäisi painaa jollain alas.

Säädät vaan valot umpiosta kohdilleen ja kovaa ajoa xenoneilla, turha hieroa mitättömiä yksityiskohtia.  :P
« Viimeksi muokattu: 24.10.2012, 02:04:40 kirjoittanut Grimmy »

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #27 : 24.10.2012, 02:35:53 »
VIDA kertoo sen olevan analoginen...  ;) CEMille kerrottavia voltteja siis muuttaa se potikka siellä!! ;) Mietinkin tuossa että millähän tavalla se halogeenivalojen korkeudensäädin kertoo asiansa CEMin suuntaan... Tosin varsinkin kun on vielä tasonsäätöiskarit niin ei ehkä niin kauheaa häikäisyä edes tule. Ja eiköhän katsureille riitä jos löytyy tunnistin takaa ja on valot normisennossa kun tarkastavat... Mutta silti olis kiva jos ne toimisi...

Lisäksi tuli mieleen että mahtaako olla CEM eroja xenon ja halogen? Eikö tuota ole H ja L versiona? Siis -05->
« Viimeksi muokattu: 24.10.2012, 04:46:13 kirjoittanut jussin78 »

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #28 : 24.10.2012, 07:14:43 »
Eikö olisi helpompaa ja halvempaa laittaa autoon tarvikemalliset korkeudensäätimet? Ei tarvis käydä polttamassa rahaa Volvolla eikä tarvis katkaisijoita vaihdella. Kaverilla on 2001 vuoden S60 orkkis xenonit ja niitä ohjaa muistaakseni Hellan boksi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: XENON valojen asennus V70 -06
« Vastaus #29 : 24.10.2012, 10:16:19 »
Eikö olisi helpompaa ja halvempaa laittaa autoon tarvikemalliset korkeudensäätimet? Ei tarvis käydä polttamassa rahaa Volvolla eikä tarvis katkaisijoita vaihdella.

On aina hieno seurata jos joku viitsii tehdä lisävarusteasennuksen alkuperäisillä osilla :).

Jos tuo kulma-anturi onkin potentiometri ja siinä olisi sopiva vastuskin, niin se olisi helppo kytkeä valonkatkaisimen potikan tilalle. Siis jos ohjelmointia ei saa. Ei se alkuperäistä huonompi olisi.

Valmiiksi ohjelmoitu käytetty REM saattaisi olla ok ja lähettäisi korkeustietoa. Se tieto ei välttämättä olisi samanlainen can-sanoma, joka valonkatkaisijalta lähtee.

 

Elekma  Autoracing