Elekma  Autoracing

Volvo S60 1.6 DRIVe -12

  • 114 Vastauksia
  • 15665 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« : 17.08.2024, 16:59:35 »
Kas niin. Päivä siinä meni pidempään kuin oli tarkoitus, mutta tuollainen tuli tänään haettua pihaan.

Perheen toinen auto, joka on ollut yksityisleasingilla, on sopparinsa päässä kuukauden päästä ja lomamatkallakin pitäisi käydä, joten palautus lienee jossain syyskuun alkupuolella.

Sitten kun tuo toinen kulkine merkkailee taas reviiriään, eikä autoremonttiakaan taida ehtiä juuri tässä kohtaa tekemään, ellei siihen ota väkisin jostain aikaa ja kiirettä vasten ei ole koskaan kovin mukava tehdä remppaa.

Siispä kalustoa piti laittaa jo näin proaktiivisesti kuntoon. Liikkeestä löytyi sitten tuollainen laitos sopuhintaan, tänään käytiin kokeilemassa ja todettiin ihan kelvolliseksi.

Kilometrejä on kertynyt mittariin jo yli 300tkm, joka osaltaan selittää hyvinkin edullista hintaa. Lisäksi tuo on Saksasta uitettu, joten Webasto ei kuulu varustukseen mutta penkinlämmittimet sentään on ruksittu listaan.

Kinetic-varustetaso, joten kovin kummoisia ylimääräisiä hienouksia tuosta ei löydy, mutta sentään automaatti-ilmastointi ja vakkari, sähköikkunat sun muut on.

Koeajolla auto tuntui kovinkin pirteältä ja kurkistus hanskalokeroon varmisti asian. Näyttää löytyvän Rica Stage 1 -ohjelmointi, joten autossa lienee noiden lupaama 140hv/330Nm, jolla tuo liikahtaa jo kohtullisen pirteästi. Manuaalilaatikolla niin ei tule automaatin kanssa murheita. Huoltokirjan mukaan autoa on kyllä huollettu melko mukavasti ja jakopään hilutkin on vaihdettu jo pariin otteeseen. Moniurahihnakin on uusittu joten sitä jumppaa tuskin tulee tämän kanssa heti eteen.

Talvirenkaat on vielä kontissa kun piti käydä ensi töikseen tekemässä hankintoja ja ostaa elektroninen parkkikiekko ja tupakansytyttimeen usb-laturi. On niin kulimallinen auto että edes bluetoothia ei ole ruksittu varusteeksi mutta mennään nyt ensi hätään AUX-liitäntään liitettävällä BT-palikalla - jahka Saksan Amazon saa toimitettua.

Tarkempi varusteluettelo on vielä tavaamatta, joskin lukaisin sen jo alustavasti VIDAan. Talvirenkaatkin vielä kyydissä joten pitää lähteä kohta renaamaan tarkemmin ja laittamaan varusteet paikoilleen.

Pieni mahdollisuus saattaa olla soittimen mallista riippuen, että tuohon saa Carplay-purkin erikseen ja toimii alkuperäisellä näytöllä, mutta tätä täytyy tutkailla ajan kanssa.

Peruskulumaa nyt on vaihdekepin nupissa ja autossa on kiveniskemää ja naarmua mutta 6k oli tuosta mielestäni ihan kohtuullinen hinta. Meillä ei mahdottomasti tule kilometrejä, niin varmaan jonkun vuoden ajelee helposti.

Perusledeistyksen varmaan teen tälle, kuten viimeisen 10v ajan kaikille autoille, joissa sitä ei ole ollut vakiona - siinä määrin nuo keltaiset halogeenit tahtovat ahdistaa. Katsoo sitten ajan kanssa, että olisiko muuta mielenkiintoista varustetta, jolla autoa voisi modernisoida - TFT-näyttö saattaisi olla yksi mielenkiintoinen lisä.

Kinetic-mallin ruori näyttäisi olevan suunnilleen samanlainen, kuin tyyriimmissä varustetasoissa, mutta alaosan puolat eivät ole metallinväriset. Voin kuvitella että tähän kyllä tarrat löytyy eBayn ihmeellisestä maailmasta kun vähän etsii.  ;D




Yhden kuvan ehdin toistaiseksi räppäämään, mutta pitää kuvailla lisää, jahka nyt pääsee tuon kimppuun ulos. Harmittaa kun unohtui ostaa teflonsprayta - on ostoslistalla myöhemmin, niin josko voitelisi kaiken näköistä autosta, tuntui oven kahvat ja turvavyön lukot sun muut kaipaavan hiukan rakkautta.

Sitten jos sattuu ehtimään ennen talvea, voisi myllytystä kokeilla tällekin, niin jos saisi ulkopuolen kiiltämään nätimmin. Muoviosat luonnollisesti pitää käsitellä kuntoon, mutta siihen löytyy viimeisen päälle litkut, jotka ostin jo keväällä, mutta joita ei oikein ole ehtinyt hyödyntämään.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #1 : 17.08.2024, 19:32:36 »
Tässäpä lisäkuvia. Ratin tarra löytyy jo valmiina kun tilasin edelliseen kaksi. Oli vaan ihan turkasen kuuma ja melkoisen tiukassa tuo entinen, niin jätin homman hiukan myöhemmäksi. Mukana tuli ilahduttavasti jopa kattotelineet ja koukkukin löytyy. Myllytystä tuo tosiaan kaipaa niin saa enimpiä käytön jälkiä piiloon. Rasvailin nyt ensi hätään ovien saranat kun olivat hitusen kuivat. Pitää käydä huomenna teflonsprayta ja voidella autoa vähän sieltä ja täältä.























Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #2 : 18.08.2024, 21:16:32 »
Päivä meni muissa hommissa mutta tulipahan ajettua vähän pidempi matka tällä.

Yöt alkaa olla jo viileämpiä niin hiukkasen ilmastoinnin puhallin antoi ääntä vielä puolen päviän aikaan lähtiessä. Siitä se sitten lämmetessään asettui mutta koska pyyhkimen varretkin pitänee jossain vaiheessa maalata vähän siistimmäksi, niin samalla voisi käyttää muovin irti ja laittaa vähän vähän voitelua puhaltimelle, niin jospa asettuisi toistaiseksi.

Pientä väpistystä ilmeni ja jarrut näyttävät vähän siltä, että jossain vaiheessa voisi tähänkin tekaista saman homman, eli osat tilaukseen ja kiertää koko auton ympäri kunnon osilla niin yleensä ei tarvitse paljoa murehtia jarruja sen jälkeen.

Tuulilasin yläreunassa olisi vähän hommia:



Mutta vähän kerrassaan, käytin auton uudemman kerran pesussa, että muoviosat puhdistuvat ja kiillottelin niitä nyt ensi hätään. Kyllä autosta löytyy jo enemmän ja vähemmän käytön jälkeä maalipinnasta, mutta pitää yrittää nyt oikeasti myllyttää edes tämä jos ei toista ehdi värkätä jatkuvan pajoittamisen takia.

Häthätää yritin myös putsailla sisustan vähiä nahkaosia, mutta vaihdekepin nuppi on sen verran heikossa hapessa, että siitä on lähtenyt jo hankan pinta kiitämään. Eilen yritin etsiä uutta ihan varaosanumeron kera, mutta alkuperäiset tulevat kaiketi koko kepin kanssa ja hintaa on vähintäänkin rapeasti - melkein sama valita tavallinen tai R-design kun hinta on sama. Purkaamollakin pyydetään satasta eikä kunto ole sen kummoisempi. Päädyin sitten illalla Aliexpressin 12e "PU leatheriin", kun se oli lähestulkoon ainoita, jonka edes luvattiin sopivan tähän II-version S60:iin.

Muuten keskityin lähinnä ulkopuoleen ja kyllähän tuo nyt näyttää edes kaukaa suhteellisen hyvältä.







Tietääkö joku muuten noiden tuulilasin tunnistimien tarkoituksen. Tässähän varustetta ei juuri ole mutta liekö laseja sitten tehty erikseen heikommin varustelluihin malleihin, vai olisiko tässä nyt paikka laukoa eli retrofitata vähän lisää varustetta kun on tehtaalla päässyt unohtumaan.  ;D

VIDA tämän toki kertoo mutta toki se on täältä helpompi lukea jos joku sattuu tietämään vastauksen.

Terapeuttista on välillä ihan vain kiillottaa ja tehdä autosta hiukan nätimpi jatkuvan pajoituksen sijaan.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #3 : 19.08.2024, 17:06:25 »
Juuri kun ehdin sanomaan tuosta pajoituksesta, niin totesin, että hiukan viileämmällä ilmalla ei ilmastoinnin puhallin enää hiljenekään ihan niin nopeaan kuin lämpimällä. Toisin sanoen tuossa kaupassa käydessä vollotti koko matkan.

Sain kyllä haettua Biltemasta hiukan nätimmän putkenpäänkin tuohon, niin pitäähän se toki tuunata paikalleen. Putken sisämitta oli noin mittanauhan kanssa katsoen 55mm ja mielenkiintoisesti juuri 55mm on Biltemassa pienemmissä rööreissä maksimimitta. Eli vähän siinä ja tässä että mahtuuko tuo putken päähän, mutta 10,90e hintaa, niin ei kauhean korkealta tipu vaikkei kävisikään ja ehkä voi palauttaa jos nätisti availee.

Eli jospa sitä kohta lähtisi taas harrastamaan - eilen sain jo ostettua synteettistä sprayta joka käynee puhaltimeen. Muovin irrotus näyttää olevan samanlainen kuin 70ssa, niin eipä tuohon kovin kauaa tuhraudu. Toki kiittelin itseäni että en sitten tajunnut ostaa mustaa kilikalia Biltemasta. Vaan pyyhkimen varret nyt lähtee helposti irti maalausta varten.

Eli tekemistä vaille valmis eikä se siitä valmistu, jos ei kerää itseään ja lähde pihalle. Tuumasta toimeen siis.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #4 : 19.08.2024, 20:53:32 »
Joo, puhallin hiljeni jos se nyt äänen aiheuttaja yleensäkään edes oli. Mutta eipä voitelu koskaan huonosta ole noihin, niin onpahan tehty.

Ulina sen sijaan jatkui ja viittasi jo kompuraan, kun ilmastoinnin sammuttamalla ääni poistui.

Kotipihassa kuuntelin sitten pelti auki ja vasemmalle puolelle konetta tuo ääni paikantui eli minun ymmärrykseni mukaan laturin puolelle ja todennäköisesti vapaakytkimeen, koska hihnaa ja kiristintä on kuitenkin vaihdeltu useampaan kertaan.

Motonetin haku on kyllä elämää surkeampi joten osaa voi tietysti käydä kysymässä sieltä tiskiltä. Tai sitten hyödynnän jälleen Autodocia ja laitan sieltä SKF:n vapaakytkimen tilaukseen, niin ei tarvitse aivan heti olla vaihtelemassa.

Erikoistyökalut löytyy jo valmiiksi kun vapaakytkintä vaihdeltiin myös T6:een. Muutoin tuo näyttää lähinnä alle tunnin hommalta kun tilaa on yllin kyllin ja tarvitse muuta kuin ottaa hihna pois päältä, vaihtaa vapaakytkin ja hihna takaisin.

Eli remontiksi meni tässäkin heti hankinnan jälkeen mutta aika vähällä selviää jos tuosta on kyse - pitää huomenna käydä pyörittelemässä hihnaa käsin ja käyttää vaikka hihna pois päältä mutta äänestä päätellen veikkaan, että vapaakytkin jumittelee.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #5 : 20.08.2024, 22:43:51 »
Sitten seuraavan laitoksen vuoro josta olisi hiukan kysyttävääkin.

Kuten todettu, ilmastoinnin ulina ei hiljentynyt puhallinta voitelemalla.

Tänään sitten singahdin ulos jo heti aamusta ja totesin, että apulaitehihnan kiristintä voi käännellä siitä koneen päältä ihan suoraan. Näin sitten teinkin ja napsautin hihnan pois päältä. Vapaakytkin oli kuin uusi - ei klappia ja pyöri sangen vaivattomasti ja äänettömästi. Sama myöskin kompressorin hihnapyörän kohdalla. Kiristimen rullatkin tuntuivat pyörivän sangen nätisti.

Ei siis vikaa tai klappia hihnapyörässä eikä vapaakytkimessä ja koko paketti vaikutti suhteellisen uudelta. Tätä en kesken työpäivän jäänyt miettimään sen enempää, vaan hyödynsin googlea. Forumilta näistä ääntävistä ilmastoinneista löytyy juttua enemmänkin ja päädyin ensin sulkemaan helpot jutut alta pois ja varasin autolle ilmastoinnin täytön perjantaille.

Vähä kylmäaine voi kaiketi pitää tuollaista pientä ulinaa, kun aineet on paisuntaventtiilissä väärässä olomuodossa. Eikä dokkareista kyllä käynyt ilmi että milloin ilmastointia olisi huollettu viimeksi, niin tuskin tuosta haittaakaan on.

Illalla oli sitten virtaa vielä toisen kanssa tusaamisen jälkeen sen verran, että ajattelin tutkia tarkemmin sitä, miksi VIDA luki autosta vain tiedot, muttei vikakoodeja. Ja sittenpä se otti ja tapahtui. OBD-portti kuoli käytännössä yhden äkin ja ilman, että portista otettiin pois tai laitettiin sinne mitään.

Irrottelin johtoa ja irrottelin VXDiagia ja mykkänä oli ja pysyi. Kirjoitellessa tulee mieleen, että kannattanee ainakin tuo usb-piuhan toimivuus testata uudella laitteella, kun sitä on kierretty ja väännetty monta kertaa laatikkoonsa ja piuha on hiukan kiinakamaa. Tarvittaessa toiminee auttavasti lyhyemmälläkin piuhalla, niin pitänee tilata tuohon kunnollinen usb-johto jos se osoittautuu ongelman syyksi.

Toki minulla on joku Amazonista tilattu ELM327-palikka jos ei jopa parikin. Näistä ensimmäiseen en ole saanut kerrassa mitään eloa kummallakaan autolla, joten sen perusteella ei voi vielä tehdä kovin suuria johtopäätöksiä portin toimimattomuudesta. Sulakkeen kaivelin sieltä hanskalokeron alta sangen miellyttävästä paikasta pois ja laitoin tilalle uuden. Sisällä mittasin vanhan sulakkeen ja täysin ehjä tuntui olevan. Arvelinkin, ettei auto minua ihan noin helpolla päästä joten tutkiminen jatkuu huomenissa.

Jossain pitäisi olla vielä toinekin ELM327-purkki joka on ainakin todistettavasti toiminut Android-puhelimen kaverina useammassa autossa mukaanlukien Volvo V50 2008. Enää ei tarvitse kuin löytää se, niin testejä olisi hiukan helpompi suorittaa.

En taittuneen pinnin lisäksi keksi tuolle oikein muuta selitystä ja autokin starttasi aivan normaalisti. Voihan se olla että yön yli nukuttuaan nuo taas toimivat aivan nätisti. Jos eivät, niin ei kai se auta kuin alkaa purkamaan liitintä että näkee, mistä tuo ylipäätään voi ahdistaa. samaten VXDiagin voisi tietysti kokeilla toisella autolla, että onko siinä mitään eloa. Sininen valo kyllä välkähtää kun laittaa kiinni tässäkin, mutta sen jälkeen näyttää OBD:n jännitteeksi 0V joten portti kaiketi menee mykäksi. Mystistä..


Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #6 : 21.08.2024, 09:40:01 »
Toisella forumilla tiedettiin että Volvoissa tahtoo hyvin usein mennä bitti poikittain OBD-väylässä jonkun muuta vikaa.

Kuulostaa kyllä siinä määrin kätevältä ominaisuudelta että ei paremmasta väliä.

Ehkäpä nyt lähden edistämään hommia tämän kanssa sellaisella perinteisellä lähestymistavalla, että käännän auton ja laitan akun lataukseen - uudehko Varta tuolla näkyi olevan, niin vika tuskin on akussa itsessään mutta tsekataan kuitenkin.

Sitten bootti on toiminut ainakin muissa merkeissä erinomaisesti. Auto sammuksiin ja ovet lukkoon, hard resetin voi tekaista käyttämällä vähän akun miinusnapaa irti.  :2funny:

Autohan sinänsä toimii niin mitäpä sitä koodeillakaan tekee mutta olisihan tuo tietysti ihan hyvä olla toiminnassa vastaisen varalle.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #7 : 21.08.2024, 12:48:28 »
Lukuisista vastauksista päättelen että asia vaivaa selvästi muitakin.  :2funny:

Jaetaan nyt siis tässä tieto, että mittailin hiukan OBD-pistoketta ja tarkisin myös CEMin sulakkeet, vaikka epäilin että se näkyisi hiukan muuallakin jos noita olisi palanut.

Toki hiukan elektroniikkasprayta voisi tuonne vielä suihkauttaa ja jos oikein niin paljon panostaisi, että käyttäisi releet irti ja suihkisi ainetta pohjiinkin, niin saattaisi olla ihan paikallaan pienen pölyisyyden vuoksi.

Todettakoon nyt vielä, että kun on tullut vasta 39v käytettyä tietokoneita ja erilaisia ohjelmistoja, niin opiskelin tuossa hiukan VIDAa ja totesin, että joskus se saattaa olla tarkka noitten esitietojen ja maaversion suhteen. Näinhän ei nimittäin suinkaan ollut tuon vanhemman kanssa - sen kuin tuikkasi palikan kiinni ja johdon koneeseen, VIDA käyntiin, auton profiili valmiista ja tekemään.

Kokeilin minä noita joskus muutella tuollakin, mutta ilmeisesti pitäisi sitten painaa se "OK", että jopa tallentuvat.

Jahka saan lounastettua, niin ehtinen vielä päivän ainutta palsua ennen käydä kokeilemassa ihan alusta alkaen uusiksi ja tiedot täydentäen, että kuinka käy. Veikkaan että vika on nyt enemmän VIDAssa kuin autossa.

e. VIDAssahan se, alueen kun asetti autolle oikein, niin homma alkoi rokkaamaan välittömästi. Koodit on nyt luettu niin pääsee tutkailemaan.  :)
« Viimeksi muokattu: 21.08.2024, 17:23:13 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #8 : 21.08.2024, 21:30:35 »
Nyt kun lisävarustelistan sai lukaistua VIDAsta, niin pystyi sangen perustellusti toteamaan että autossahan ei ole nimittäin juurikaan mitään varusteita.

Ja tätä varten meitä on siunattu P3Toolsilla, jolla ilkeän Volvon lukitseman auton voi avata ja lisätä varusteita aivan itse - kuten sivistyneillä saksalaismerkeillä pystyy tekemään ihan ilman mitään PIN-koodeja.

Taustapeili on kyllä automaattisesti himmenevä, mutta muistan nuo manuaaliset kääntölätkät lähinnä ensiautoista, jotka olivat kasarilta tai 90-luvun alusta. Siitä lähtien tuota vipua ei ole ollut enää yhdessäkään omassa autossa - edes harrastesellaisissa.  :2funny:

Mutta harrastusta vartenhan tämäkin osin ostettiin, joten sole poka mikhän - lisäämme varusteita oman mielen mukaan. Laitoin nyt alkajaisiksi Liettuasta tulemaan automaattisen himmenevän taustapeilin kun halvalla sai (40e toimitettuna). Mongoose-kaapeli on vielä matkalla joten en ole ehtinyt enkä jaksanut uhrata vielä kauheasti ajatusta P3Toolsille, mutta pitää latailla se hyvissä ajoin ja voisi asentaa tuohon autonkonffausläppäriin - josta kyllä joutaisi myöskin poistella aikamoinen kasa turhia ohjelmia pois.

Tutkailin toki ennen tilaamista asennusohjeita ja forumeita sen verran että homma on ylipäätään edes mahdollinen, mikäli nyt oikein ymmärsin, autossa saattaisi olla johdotukset valmiina. Mutta mikäli ei, niin ongelma näkyi olevan sangen yleinen muuallakin ja ohjeita asennukseen löytyy yllin kyllin. Kompassikin tuossa oli, mutta sitä en ajatellut saavani toimimaan, ellei ala ihan toden teolla värkkäämään - veikkaan kyllä ettei ole sen arvoinen, mutta oli halvempi kuin ilman kompassia..

Käsiin on jäänyt alun perin T6:een tilattu Carplay-purkki, jossa piti olla aux-liitäntä, mutta olikin vain liitäntä kameralle. Lisäksi totesin, että löytyy kaksi kappaletta kameroita, joista toinen vielä sangen näppärän kokoinen ja HD-laatuinen. Purkkiin saa tosiaan puhelimen langattomasti kiinni, joten myös mm. navigointi onnistuu sopivasti.

Sedanissa kameran piuhan veto on kuin kävely puistossa ja voisikin tässä melkein tutkailla polttimot takavaloista - joutuu kuitenkin ottamaan pakkivalosta herätteen kameralle ja jatkuvan virran jostain - niin samallahan noita takavaloja naplailee jo ledeiksi.  :)

Purkkihan olisi muuten aivan täydellinen, mutta kun siinä on liitäntä kameralle, niin sitten siinä ei ole sitä aux-liitintä, mikä on taas kiinanpojalta oikein soppeli ratkaisu. Jos nyt oikein heittäydyn diy-mieheksi, niin voisi yrittää tutkailla, saako tuosta äänen pihalle muuten kuin kaiutinliitännän kautta koska se lienee valitettavasti mono.

Viimeiset ovat siis lähinnä haaveilua ja juuri niitä projekteja joita ei koskaan ehdi edistämään.  ;D

Purkki ja kamera nyt ei toki paljon työtä vaadi ja ajattelin toki tuonkin ledeistää niin pitkälle kuin suinkin mahdollista ja suhteellisen laillista, niin samallahan tuon tekee. Kamera olisi oikeasti hyödyllinen kun tuossa kontti kaartuu niin voimakkaasti alas päin, että perää ei oikein hahmota kunnolla ja nuuka saksalainen ei ole edes tutkia ruksinut tuohon.


Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #9 : 21.08.2024, 23:08:37 »
Ukolle, joka on juuri hankkinut uuden lelun, ei pitäisi antaa muutamaa olutta rentoutukseen ja tietokonetta käyttöön.

Käytin tässä tunnin elämästäni niinkin tärkeään asiaan, kuin auton polttimoiden tyypin tutkimiseen. Sen verran nyt sentään pitäydyin tässä tapauksessa budjettilinjalla, että katsoin ledit ebayn puolelta. Vaihtelee sitten sitä mukaa kunnollisiin jos eivät tahdo pelata. Kas kun Osramit sun muut paremmat merkit kustantavat useamman kympin pari ja tässä autossa ei ole mitään muuta lediä - vielä.

Mutta jahka vähäsen asentelen masentelen, niin ainoat halogeenit autossa ovat tämän jälkeen lähi- ja kaukovalot - eikä välttämättä nekään, mikäli esimerkiksi lähivalo saattaisi olla helposti ja nopeasti vaihdettavissa 12kk välein.  8)

Ja joo, satasella alkaa jo saamaan tarvikeumpioita ledeillä mutta pohdiskelin, että alkuperäiset umpiot ledistettynä ovat kuitenkin vielä parempaa kamaa kuin sinne päin sopivat tarvikkeet.


Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3363
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #10 : 22.08.2024, 00:46:14 »
Järkipeliltä vaikuttaa kaikin puolin.  O0 Ps. kiva lukea tätä teikäläisen kirjoittamaa tekstiä, kun se on kieliopillisesti todella korkealla tasolla.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #11 : 22.08.2024, 08:17:55 »
Järkipeliltä vaikuttaa kaikin puolin.  O0 Ps. kiva lukea tätä teikäläisen kirjoittamaa tekstiä, kun se on kieliopillisesti todella korkealla tasolla.

Kiitän kauniista sanoistanne.  :) Kaikenlaisia kertomuksia tulee runoiltua niin työn puolesta kuin vapaa-aikanakin, niin tämä on osaltaan ihan mukavaa puuhaa tarinoida tänne tekemisistään.

Toisessa on hitusen sellainen vika että vaikkei siinä nyt aivan täyttä varustelistaa löydykään, aika monta varustetta kuitenkin joten on joutunut keskittymään huoltoon ja kädet rasvassa olemiseen joka ei aina ole ihan omaa mukavuusaluetta. Mutta tekemällähän sitä oppii.

Tässä on niin varusteita kuin muukin tekniikka kenties hiukan yksinkertaisempaa joten toivottavasti ehtii keskittymään siihen mieluisampaan puuhaan eli varustelemiseen mieleiseksi.

Palikkaa nyt on ainakin tulossa sellainen kasa että eiköhän tuota tarinaa riitä. Viihdyttämisen lisäksi toivon, että näistä olisi ajoittain jopa apua jollekin vaikka toki pitkän linjan Volvomiehet ovat nämä toimenpiteet tehneet jo moneen kertaan. Itse tulen vähän tässä Legacy-junassa.  ;D

Tässä loppuviikosta alkanee tippumaan jo ensimmäisiä tilauksia ja saadaan autoon ainakin jonkinlainen BT-yhteyskin jo aikaiseksi. Jatkoja pitää hiukan pohtia - nykyaikaistettu viihdekeskus Carplaylla ei olisi laisinkaan huono juttu, mutta ei tekisi mieli menettää auton menuja ja ilmastoinnin säätöjä joten varmaan aika OEM-tyylillä mennään.


Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #12 : 22.08.2024, 22:23:42 »
Tälle autolle en tehnyt tänään muuta kun ajoin - ja tein samalla havainnon, että kompura tykkää ääntää juurikin vähänkin viileämmällä kelillä. Eilen kun oli illasta yli kaksi kymppiä lämpöä ja auto päivän auringossa, niin kehräsi kuin tyytyväinen kissa. Tänään kissa ei sitten ollutkaan ihan niin tyytyväinen, vaan ilmastointi piti sammuttaa vähän ennen lähikauppaa kun ei vonkumista enää kestänyt kuunnella.

Tulin siihen tulokseen, että kylmästöinnin aineet siellä on vähissä ja sitä ulisee. Kyllähän tuolta kylmää tulee mutta ei sitä ääntä kuuntele edes se kuuluisa Erkki.

Noh, ilmastointihuolto on huomenna kello kahdeksan reikäleipä niin katsotaanpa, loppuuko valitus siihen. Jos se kompura olisi loppuun ajettu, niin kaiketi se vollottaisi kelillä kuin kelillä - noin omalla maalaisjärjellä. Mutta katsotaan kuinka äijän käy.

Ruottalainen pyysi mittaristolle postituskuluja yli koko kamppeen hinnan.  *taavih->

Kysyin siis yhden TFT-mittariston toimituksen hintaa Ruotsin maalta tuossa viikonloppuna ja tänään vihdoin tuli vastaus. Totesin hiukan asiaa viimein ehtiessäni, että tuolla numeroilla ei mittaristoja tahdo juuri alle kolmen huntin lähteä mistään, niin halvaksi tuo jäi siitä huolimatta, että toimituskuluja tuli enemmän kuin mittaristolla oli hintaa - ja lasi pitää vielä keksiä jostain kun alkuperäinenkin on halki ja tässä varaosassa vielä surkeammassa kunnossa.

Nyt en kyllä tilaa tähän enää mitään (siis hetkeen) - menee jo noitakin hankintoja asennellessa varmaan tovi jos toinekin. Ja pitäisi vielä lähteä viikoksi reissuun niin näinköhän tässä käy siten, että joutuu vielä anelemaan tutuilta apua pakettien haussa, etteivät lähde takaisin. Posti kun on niin karmean nuuka säilyttämään näitä nykyään.  :-\

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #13 : 23.08.2024, 09:06:15 »
Ilmastointi täytetty ja vajaahan se oli.

Nyt ei vonkunut vaan nakutti kuten kylmä dieselkone yleensäkin.

Ihan mukava homma että välillä selviää hiukan vähemmällä.

Joskohan nuo tänään saisi hierottua hiukan ensimmäisiä pakettejakin postiin, niin saisi hiukan varusteltua..

Etukajarit hiukan tuntuvat rätisevän jos jenkan laittaa kovemmalle. Mutta niitä ehtii sipistelemään ja kuuntelee T6:n Dynaudiolla jos on tarvis laittaa lujemmalle.  :)

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #14 : 24.08.2024, 00:00:02 »
Tälläpä käytiin tänään tuo jo tarinaksikin syntynyt renkaidenhakureissu.

Postista haettiin vieläpä oikein asioikseen BT-sovitin AUX-porttiin.

Mutta tämäpä oli sitä mieltä, että vaikka pulikassa oli virrat, yhdistetty puhelimeen ja aux-piuha kiinni kummassakin, soitin tuumasi että "Kytke AUX-laite porttiin".

Jos piuha nyt ei ollut täysin epäkelpo, mitä hiukan epäilen täysin pränikän laitteen kohdalla, joka ei edes ollut kiinakamaa, vaan Saksan Amazonista tilattu.

En tänään jaksanut enää käydä tutkimaan enempää. Pitää tilata varaosa, jos halvalla saa ja vaihtaa suosiolla.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2024, 13:50:09 kirjoittanut 74t3 »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy