Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo S60 1.6 DRIVe -12

  • 114 Vastauksia
  • 15654 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #75 : 13.12.2024, 22:19:18 »
Ja lomaahan sieltä tuli, ehdottomasti ihan paras ratkaisu laittaa se ainut asiantuntija pihalle, ettei synny osaamisriskiä.  ;D

Tästä voi toki olla sangen montaa mieltä, kuten ehkä tulevat jatkossa huomaamaan.

Mutta oli kyllä jo työhaastattelu samana päivänä, kun lapun hain, niin viedään sitten osaaminen muualle jos ei kelpaa.

Se siitä. Nyt on siis aikaa tehdä. Ensin meni jokunen hetki äkkipysäyksen tajuamisessa ja siitä toipumisessa kun meinasi vähän unet hävitä. Kävin maaseudun rauhassa vetäisemässä parina yönä 10h kahta puolen unta, niin alkoi virtaa taas löytymään.

Kiireisempänä hommana piti setviä isäukolle talon sähköjä vähän tuoreemmille liittimille. Tänään kuvarsin sitten kotiin, niin josko huomenna olisi omien projektien aika.

Mutta eipä tarvitse tehdä kelloa vasten, joten katsoo, että miten innostelee. Sikälihän tuon purkin asennuksen ei pitäisi mikään elämää suurempi homma olla, kunhan nyt ei vaan palikat lahoa sitä mukaa, kun irrottelee. Mutta katsotaan, ensin kai sitä pitäisi koittaa vaihtosoittimella, että joko alkaa MOST-piiri kestämään kiinni. Suunnittelee sitten jatkoja ja äkkiä vaan kaikki piuhat uudestaan kiinni, niin ei mikään ole liian pitkään virratta.  ;D

Mutta tekemällä selviää, eikä naputtelemalla viestiä forumille.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #76 : 14.12.2024, 17:55:00 »
Tämähän nyt ei sitten muuten enää toimi, ei kirveelläkään.

Ja ideat loppuu itseltä siinä määrin, että kait se on nöyrryttävä siniseltä kyselemään ensi viikolla apuja.

Kyllä ei ollut saksalaisten kanssa tämmöisiä älyttömiä ongelmia.  :o

On siis ITP koodattu pois ja näin se myös ihan hienosti näyttää. On uusittu näyttö, joka pelaa kyllä ihan mainiosti, kuten koko auto. Mutta se perhanan CD-soitin, jolta tuo uusikin purkki nyt sitten virtansa ottaisi, on ja pysyy virrattomana. Tämä siksi, että vaikka laittoi tilalle toisen samalla varaosanumerolla olevan vastaavan, niin eipä tuo tuosta tuon kummemmaksi tullut. Menut toimii niin kauan, kun on MOST-väylä loopattuna ICMn jälkeen. Mutta tuikkaappa kuitu kiinni soittimeen, niin menut hyytyy sillä kertaa - eikä auta resetoinnit eikä mitkään.

Niin sitten auto seisoo noin olemattoman vian takia - tai eihän se nyt tieten olisi mikään pakko, mutta kun ei se ole yhtään sen mukavampaa purkaa ja kasata tuota joka kerta, kun haluaa jotain kokeilla.

Tosin kokeilut alkaa olla kokeiltu. Joka ikinen sulake on käyty läpi ja on koitettu käyttää pääsulaketta pois paikoiltaan ja diagnosoida väylää.

Tänään tsekkasin jopa apukuskin penkin alta, mutta ei siellä kyllä mitään vahvistinta saati valokuitua ole. Ei sitten tietoa, että onko autoon johonkin muualle piilotettu vielä jotain, mutta kun tässä ei siis ole sen enempää Bluetoothia kuin muutakaan härpäkettä.

Ja joo, olisin tyytynyt siihen AUX-BT-sovittimeen, jos olisin arvannut, minkälainen työmaa tästäkin tulee.

Ihanhan tuo siis kokolailla sillä aikaa hyytyi, kun kävin sisällä syömässä ja ei ole toiminut sen koommin. Että jokuhan siellä nyt on varmaan suuttunut - kun vaan keksisi että mikä.  :idiot2:

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #77 : 26.12.2024, 10:25:33 »
Tämä se on edelleen vaiheessa - toki eilen meinasin tehdä vain sen verran, että puran keskeneräisiä virityksiä pois ja siivoan autoa, että saisi taas takaisin liikenteeseen.. Mutta kappas kummaa kun menut ottivat ja hyytyivät taas - tällä kertaa ne ei tosin edes enää näy.

Nyt voisi alkaa olemaan jo sulakevika tai sitten käyttää noiden pääsulakkeen irti ja katsoo, auttaako..

Kirjoittaessa toki tuli mieleen, että menut ovat pelanneet ihan nätisti, mutta tuo Android-purkki on ollut haaroitettuna joskin edelleen ilman virtoja.

Nyt kun otin sen pois välistä, niin taas pimeni yksi palikka. Tästä tulee kyllä mieleen että onko tuolla nyt jonkunlainen kuormanvalvonta, ja kun joku noissa palikoissa muuttuu, niin sulkee palikoita yksi kerrallaan pois pelistä. Tämäpä se selittäisikin jo aikasta paljon..

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5519
  • Volvo V70
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #78 : 26.12.2024, 10:55:59 »
Mites akku, pitääkö se virtansa miten pitkään?
Tuo "ylimääräinen" purkki väylässä saattaa pistää väylän/väylät sekaisin niin saattaa sekoilla..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #79 : 26.12.2024, 11:13:48 »
Mites akku, pitääkö se virtansa miten pitkään?
Tuo "ylimääräinen" purkki väylässä saattaa pistää väylän/väylät sekaisin niin saattaa sekoilla..

Akku on ihan ok, ajeltiinkin tässä välissä eikä ole suuremmin koodailtu, niin ei paljoa herjaile.

Siis tuossahan ei ollut purkkia välillä ja toimi sitenkin ihan mainiosti. Mutta sitten yritin tuon asennusta uudestaan ja tuo pelkkä ilmastoinnin säätö näkyy myös, vaikkei valokaapelia laittaisi tuohon ollenkaan kiinni.. Tähän asti sain auton menut näkyviin, mitkä mitä ilmeisimmin ovat tuolla IAM-yksikössä, kytkemällä sen piuhat ja looppaamalla valokaapelin sieltä päästä..

Mutta täytyy lähteä kohta tutkimaan lisää - jäin tähän jumittamaan ja tutkimaan asiaa tarkemmin, koska auton luona on vähän hankalampi tutkailla ja ei viitsi jatkuvasti juosta ylöskään katsomaan jotain.. Toki siellä nyt saa luurilla jotain katsottua, mutta jos ideat on vähissä, niin sitten on vähän heikompaa.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #80 : 26.12.2024, 17:42:21 »
Laitetaan nyt sitten vielä tännekin vianselvityksen tulosta, kun tänään vaihtelin palikkaa oikein urakalla.

Vanhalla mittaristolla homma ei pelitä sen paremmin - toki se ICM-purkki ei ole alkuperäinen, kun se sanoi sopimuksensa irti, eikä sillä juuri saa enää verifioitua, että toimiiko vai ei. Toki voisi yrittää yhdistää BT-palikkaan, mutta ei tuolla viitsi olla jatkuvasti repimässä palikoita irti ja takaisin. Nyt alkaa jo näkymään jälkiä, kun on saanut irrotella keskikonsoliakin jo ihan urakalla..

Hiukan näyttäisi sille, että joku varkaussuoja on tosiaan jäädyttänyt soittimelta sähköt. ITP se ei ole - käytin sen takaisin päällä ja uusi näyttökin hyytyi sen tien.

ITP takaisin päälle ja leikkimään muiden osien kanssa. Ei toimi vanhalla mittaristolla sen paremmin soitin, vaan hyytyy menut välittömästi, kun soittimen valokaapelin tökkää kiinni. Kokeilin vielä irrotella 40A pääsulakettakin aina väilssä ja pitää pois paikaltaan, kun tuntui joissakin kohtaa olevan hiukan tarkka tästä ja näkyviin ei tullut kuin ilmastoinnin näyttö.

Veivasin vielä soittimia edes takaisin ja kokeilin, mutta kun ei, niin ei. Hienosti toimii kaikki niin kauan, kun on valokuituväylä loopattuna ennen soitinta. Mutta kaapelin kun laittaa kiinni, niin menut jäätyvät sillä kertaa.

Jotenkin tuli mieleen, että kun ei toisellakaan soittimella pelaa sen kummmemmalla tavalla, auto on sammutellut audiolaitteista virtoja, mutta koska tuo näyttö sinänsä on ajoturvallisuuteen vaikuttava tekijä, niin sen olisi pelattava ainakin jotenkin.

Ensin lahosi näyttö, sitten vaihdoin sen. Mutta ehti jo lyödä virrat pois soittimelta. Näyttö eli ICM osaa elpyä, kun käyttää sulakkeen irti. Mutta laitteet siitä eteenpäin taas jostain syystä eivät. Eikä tälle näyttänyt kyllä VIDAssa olevan mitään muuta optiota, kuin testata nappien toiminta ja hienosti näytti siellä, että on painettu, kun jotain radion näppäintä painoi.

Eli siniselle tästä on suunnattava, jahka pyhät saadaan lusittua pois alta. Siellä osannevat tehdä asialle jotain, kun ei mistään löydy mitään tietoa, että jos auto on noita lukinnut, niin miten ne avataan.

Tämäkin näyttää tosin olevan vielä kaiken hyvän lisäksi hiukan autokohtaista.. Eli todennäköisesti ja laitteista onkin eri versioita ja välttämättä kaikki eivät tee samaa.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #81 : 29.12.2024, 22:27:14 »
Vähemmän ulllattaen huoltoa ei paljoa kiinnostellut vastailla kysymykseen. Mutta tämänpä nyt kyllä oikeastaan arvasinkin.

Päädyin siis hiukan toisenlaiseen ratkaisuun. Eli koska auto on kerran tyytyväinen nykyiseen tilanteenseen, eikä urputtele enempiä, niin sitten laitetetaan stereot muuta kautta.

Eilen jo purin Android-soittimen ympäriltä turhat kehykset mäkeen. Itse soitin on hyvivnkin kompaktin kokoinen.

Tilasin jo etänä perjantai-iltana uuden kehyksen keskisuulakkeen ilmastoinnin ympärille, kun halvalla sai (30e lähetyskuluineen).

Jos tekisi ns. vanhaan malliin ja unohtaisi MOST-väylät sun muut kikkailut, kun ei niitä autossa kuitenkaan kovin paljoa ole. Uhraisi hiukan tilaa kehyksestä Dremelillä ja soitin siihen kiinni nätisti. Virrat akulta vaikka terminaaliin, herätevirta löytynee jostain sopivasta kohtaa.

Sitten varaosiksi tilattu soitin lihoiksi ja siitä liitin kaiutinpiuhoille + siitä piuhat vahvistimelle. Aktiivibassohan jo olikin.

Näillä päästäneen alkuun, luonnollisesti tarvittavat sulakkeet väliin jne. Setin voi rakennella per valmiiksi sisällä, mittailla kiinnikkeet penkin rautoihin, laittaa lopullisen setin sitten kiinni, kun on valmista.

Ja riippuen nyt muista jatkoista tätä sitten voi jalostaa paremmaksi mielen mukaan, kun liitännät on mallia RCA.  8)

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #82 : 30.12.2024, 23:28:45 »
Temputtelu riitti, eikä paljoa ole huoltoakaan kiinnostellut vastailla.

Niin tuumasin, että pitäköön auto tunkkinsa. Tuon hintaiseen vehkeeseen nyt enää muutenkaan lähdetä laittelemaan mitään perusstereoita kalliilla kuntoon.

Siispä - koska pelaa varsin hyvin valokuituväylä loopattuna, niin olkoon keskinäyttö paikoillaan.

Sen sijaan kairaan johonkin alapuolelle joko keskimmäisen ilmasuuttimen poistaen tai säilyttäen siten, miten tilaa on. uuden soittimen ihan old-skoolilla.

Tänään löin ihan rohkeasti piuhaa poikki ja kokeilin testipenkissä ja ihan hienostihan se pelasi.




Äänikin tästä kuului ihan nätisti RCAn kautta, niin hienosti pelaa.  :)

Ensi hätään rakentelin myös ylimääräisestä soittimesta kylmästi purkamalla liitttimen kaiuttimille. Näistä sitten jatkan vahvarille. Olin jopa niin viitseliäs, että kutistesukkien ja piuhojen juottamisen lisäksi jopa selvittelin alustavasti, mitkä piuhat kytketään.



Alkuviikon Mielensäpahoittajialeffojen teeman mukaan "kyllä ei pitäisi näin vaikeaa olla stereoiden asennus autoon". Mutta kyl se siitä.  O0

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #83 : 17.01.2025, 22:29:29 »
On ollut enemmän ja vähemmän muuttujaa erinäisten viritysten jälkeen ja ehdin jo välissä nukkuakin kerrassaan surkeasti, niin ei ole ollut syttyjä paljoa edistää tätä, vaan yrittää hanskata n+1 muuta asiaa.

Tässä pari yötä vedettyäni univelkoja pois keräsin tänään viimein luuni tämän osalta ja tein kaiutinliittimen piuhat valmiiksi liittimelle. Toiseenkin päähän virittelin oikein abikot, jotka sopii suoraan vahvistimeen. Virranjakoblokkihan tähän saapui jo reilu viikko sitten, mutta em. syistä ei ole oikein kiinnostellut alkaa värkkäämään.

Noh, nyt on värkätty, on laitettu virtajohdolle sulake valmiiksi ja piuha kiinni. Rengasliittimet olivatkin jo soppelisti valmiina. Biltemasta hain kauppareissun ohella Velcron tapaista tarranauhaa 5,95e, jolla ajattelin kiinnitellä tarvittavat näin keskellä talvea - rakennellaan paremmat systeemit sitten, kun kelit lämpenee.

Oli sellainen pläni, että nyt kun auto toimii muutoin kivasti kuituväylä loopattuna näyttöön - niin kun autossa paljoa muuta ole, kuin tuo soitin, niin heitän sen mäkeen ja veistän sitten kojelautaa sen verran, että purkki sujahtaa paikoilleen. Tätä varten tilasin toisen ilmastoinnin keskisuulakkeen kehyksen ja katson, kumpi on parempikuntoinen säästettäväksi. Toista veistän sitten sen verran Dremelillä, että vajaat 3cm korkea soittimen takaosa mahtuu paikalleen. Elättelin toiveita myös alkuperäisiin ruuveihin menevistä kiinnikkeistä tuolle, mutta saattaa olla, että tyydyn tässä vaiheessa tarranauhaan tai vastaavaan ratkaisuun.

Virranjakoblokki varmaankin apparin penkin alle tms ja sama tarranauhametodi siihenkin, jotta ei tarvitse könytä johdotuksia johonkin penkin alle. Vahvistin ihan oikealle paikalleen apukuskin penkin alle ja aktiivisubi kuskin penkin allle ja mikäli arvasitte, niin juurikin tarranauhalla.

Alkuperäiset kaiuttimet liittimen avulla vahvistimelle. Maajohdot sopivasta kohtaa - esim. penkkien pulteista tms.

Herätevirta pitäisi vielä jostain löytää, mutta eiköhän tuon jostain löydä. RCA-piuhat soittimelta laitteille ja kovaa ajoa.

Samalla toki pitänee vetäistä peruutuskameran piuha jo ainakin suunnittelun asteelle. Katsoo miten edistyy, niin laittaa senkin sitten samalla - ei tällä peruuttelu ilman tutkaa jak kameraa ole mitään varsinaista herkkua. Kyllähän sen paikalleen saa, mutta yritäppä arpoa, missä perä menee..

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #84 : 18.01.2025, 15:47:06 »
Tässä noin kolmeen tuntiin sain oikein vedettyä virtapiuhan sisälle kabiiniin. Osasi olla homma tunkea tuo sisäpistokkeen piuhan läpiviennin kautta.

Sitten kun tajusin, että pienempi sulakerasia lähtee nyppäämällä irti, niin homma helpottui kummasti.

Ruokatauko ja sitten jatkamaan. Siitähän me lähdetään, että jenkat soi vielä tämän päivän aikana.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #85 : 18.01.2025, 18:26:39 »
Pistetään nyt tännekin kuvatodisteita, ettei ihan pelkälle puheen asteelle mene.

Vähäsen meinasi kehtuuttaa lähteä vaille viisi säätämään, mutta kävin nyt kuitenkin sen verran tekemässä, että vetäisin kaiutinpiuhat keskikonsolin läpi valmiiksi penkin alle laitettavaksi ja ruuvailin virtapiuhat jakoblokkiin valmiiksi. Soitintakin sovittelin hiukan paikoilleen, mutta totesin, että keskikonsoli vaatii hiukan Dremeliä - kuten myös tuulettimen keskisuulakeen kehys. Vähän pohdinnassa, pitää sovitella, että tarvitseeko tuohon koko tuuletusritilää, vai siistiikö vaan asennuksen pelkällä kehyksellä.

Hätävilkun kytkimen saattaa kyllä joutua siirtämään. Mahtuisi se siellä olemaan, mutta katsuri voi alkaa urputtamaan, jos ei ole näkyvillä - tiedä tuota..




Kyllä siitä ihan hyvä tulee - ja on taatusti uniikki asennus. Johdotukset sun muut on tarkoitus mitoittaa ja tehdä siten, että tarvittaessa voi vaihdella palikoita laadukkaampiin.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #86 : 19.01.2025, 20:44:10 »
Tämän veistäminen edistyy - joskin hiukan hitaanlaisesti, kun piuhoja pitää rakennella enemmän ja vähemmän..

Mutta sain sentään jo johdotukset paikoilleen RCA-piuhoja myöten ja kaiutinjohdot kytkettyä vahvistimelle. Lisäksi veistelin hiukan keskikonsolia, että saa soittimen sijoitettua paremmin paikoilleen. Hiplistely seuraa sitten myöhemmin, jahka saadaan ensin jenkat soimaan.

Nyt vei mukavuudenhalu voiton ja kävin saunassa, enkä lähtenyt enää pimeässä etsimään maajohdoille paikkaa. Tässä iässä ei ole enää niin kauheaa kiirettä ja mielellään varmistaa, että kaikki on varmasti kunnossa, ennen kuin edes yrittää kokeilla.

Mutta sikäli lupaavalta näyttää, että huomenna voisi jo päästä ottamaan vehkeistä ensityypit ja suunnittelemaan viimeistelyä.

Kuvia sitten, kun saa tuon johonkin kuosiin. nyt on lähinnä jumalaton johtohässäkkä ja auto kuin suuremmassakin remontissa, vaikka enimpiä työkaluja jo veinkin tuolta pois. Sinänsä kyllä hyvä, kun ei ole kiire tehdä - tosin olisihan sitä kiva jo päästä kokeilemaan ja viimeistelemään asennukset.

Vahvistimessa oli sangen mielenkiintoisesti omat RCA-menot sekä etu- että takakanaville. Saa tuon sentään sillattua, niin ehkäpä lopullinen setup voisi ajan kanssa olla joku hiukan parempilaatuinen vahvari ja kunnollinen aktiivisubi. Toki tässä olikin tarkoitus kokeilla, tekeekö noilla Alin vehkeillä mitään, on vaan venynyt kuukausien projektiksi ajan puutteen ja homman kompleksisuuden vuoksi.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #87 : 21.01.2025, 23:04:21 »
Ei muuten mene ihan täysin kohtuudella kyllä tämänkään kanssa. Mutta ei se mitään.

Tänään sain jo sentään siästilan lämmittimen kanssa askarreltua virtapiuhat ja maajohdot kiinni ja koettaa ottaa ensisavut vehkeistä.

Muuten heräsi kaikki ihan hienosti, mutta peräti vasemmasta etukaiuttimesta kuului ääni.  :2funny:

Noh, soitin ja vahvistin sentään pelaa, joten sikäli en pidä asennusta ollenkaan epäonnistuneena. Silti tahtoi olla hitusen pientä itsensä motivointia käynnistellä jälleen kerran VIDA ja todeta, että eihän ne pinnit tietenkään perusstereoissa ole alkuunkaan samat, kuin järeämmissä versioissa.

Lisäksi totesin jo aiemmin, että fiksu kiinalainen on laittanut vahvistimeen sisäänmenot sekä etu- että takakanaville.

Näinhän ei ainakaan ennen ollut, joten lähtöjä ei ole molemmille erikseen.

Käyttänen siis pelkästään tässä vaiheessa etukanavia, joten katsoin pinnien järjesyksen perusjärjestykselle, mutta keli kyllä pakotti jättämään huomiselle, vieläkin paleltaa iltapäivän asennus, kun -12 ja tuulee..

Mutta josko jo huomenna. Muutenhan kaikki pelaa hienosti ja jos eivät alkuperäiset piuhat suostu vieläkään toimimaan, niin riiipaisen ovipahivt irti, ja johdotan etukaiuttimet uusiksi. Samallahan tuonne toki laittaisi ihan oikean erkkasatsin, mutta sitä ei nyt tähän hätään ole, joten toivotaan, että tuolla pinnijärjestyksellä soi kaikki kaiuttimet.

Osaa kyllä olla työmaa. Mutta sitten kivempien kelien tullen ja muitten kuvioitten selvittyä voin parannella laitteistoa. Vähäisen testin perusteella voin kertoa, että jahka saa kaikki vehkeet kiinni ja toimimaan, niin äänenlaatu halvoiksi vehkeiksi ei ole täysin onneton.

Mutta ilman tallia meinaa aina välillä ottaa kunnon päälle tehdä.  ;D

Plus että ihan kiva olisi päästä jo säätämäänkin, eikä tekemään vaan pelkkiä piuhoja. Mutta tämän takia en olekaan rakentanut autostereiota varmaan pariin kymmeneen vuoteen ja varsinkaan talvella ilman tallia. Mutta kun ei periaatteessa pitäisi olla alkuperäisillä johdotuksilla mikään amerikantemppu laittaa tuota soimaan. Mutta näyttää olevan..
« Viimeksi muokattu: 21.01.2025, 23:08:05 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #88 : 22.01.2025, 15:49:31 »
Työvoitto saavutettu - tosin hiukan osittain kun vain yksi kanava vahvistimesta suostui toimimaan. Antaa tuo nyt kuitenkin sen verran tehoa, että vakiokaiuttimet soivat joten kuten.

Edelleen on kyllä niin rapean kylmä ilma, että piti tulla sisälle lämmittelemään. Vaan jos nyt saisi edes suojattua herätevirrat ja laitettua vahvistimen ja piuhat siten paikoilleen, että voi koota.

Olisiko sitten RCA-piuha viallinen, kun toinen kanava on pimeä - vaan tutkitaan sitten lämpimämmillä keleillä.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S60 1.6 DRIVe -12
« Vastaus #89 : 25.01.2025, 13:25:41 »
Vihdoin keli lauhtuu ja tuuli ja sadekin on tyyntymään päin.

Pitänee lähteä viimeistelemään tämä, kun auto on kuin kaatopaikka kaikkine työkaluineen, piuhoineen ja irti olevine osineen.

Uutta RCA-piuhaa kehiin ja kokeilemaan, löytyisikö sillä vahvistimeen molemmat kanavat. Jahka tuon vahvistinrumban saa ohi ja edes kaksi kanavaa peliin, voisi kyllä vetäistä soittimen päähän vielä peruutuskameran piuhan ja aktiivisubille johdot. Sitä ei ole kovin kummoinen homma kytkeä. Niin sitten voisi laittaa kannet kiinni ja auton ajoon. Onhan tuo jo jokusen viikon tuolla venaillut mukavampia ilmoja.

e. No nyt soi. Valitettavasti vika oli soittimen päässä, eli oikeanpuoleinen RCA-kanava on pimeänä. Tiedä sitten, miksi. Mutta tutkitaan keväämmällä.

Vahvistimessa kyllä riittää tehoa soitella vakiokaiuttimia vaikka yhdestä kanavasta - stereokuvahan siinä hiukan kärsii, mutta välttäää talven ajaksi.

Askartelin myös aktiivibasson kiinni ja hienostihan se pelaa. Soittimessa on sen verran säätöjä ja suotimia, mitä bassossa häviää, joten säädetään sillä kohdalleen, kunhan piuhat ovat paikoillaan.

Abiko-liittimet ovat kyllä yksiä murheenkryynejä, vaikka kuinka kunnollisilla pihdeillä puristaisi. Lähinnähän noita tarvitsee herätevirtojen ottamisessa tupakansytyttimeltä.

Lisäksi aktiivibasson kotelon sovittaminen penkin alle saattaa olla hiukan suurempi urakka kuin kuvittelin, mikäli edes sopii.

Näin ollen auto on vielä edelleen kuin kaatopaikka ja alkuperäisen näytön kehyksen takia pitäisi vielä irrotella osia - tai sitten sahaan siitä vaan sen yhden lätkän pois, joka pitäisi saada taaemman instrumentaalipaneelin kehyksen taakse.

Tulevalla viikolla näyttäisi olevan sellaisia kelejä, että eiköhän tuon päivässä rakentele siihen kuntoon, että voi sulkea kannet paikoilleen ja ajaa auringonlaskuun musan soidessa.

Laitan sitten kuvia valmiista lopputuloksesta. Vielä ei ole paljoa lapsille kertomista eikä näyttämistä, kun on lähinnä keskitytty saamaan kaikki toimimaan edes joten kuten.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2025, 19:14:26 kirjoittanut 74t3 »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy