KL-varaosat  Race.fi

Pyörreläpät vaihtoon vai ei

• 11 Vastauksia
  • 1055 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvoman2

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Pyörreläpät vaihtoon vai ei
« : 20.08.2024, 21:00:54 »
Ainakin näissä vanhemmissa D5 moottoreissa tuntuu olevan varsin tyypillinen vika, että pyörreläppien muovinen ohjaustanko irtoaa. Se johtunee siitä, että läppien akselin päässä oleva vastakappaleen (ks. kuva) muovinen kuula kuluu. Minun tapauksessani tuo tanko on irronnut muutaman kerran ja nyt lopulta tuo kyseinen vastakappale on irronnut akselin päästä.

Onko mahdollista hankkia uusi ja kiinnittää se akselin päähän vai onko se kiinteä osa akselissa joten vaihtaminen edellyttää imusarjan poistoa ja koko läppäsarjan vaihtoa akseleineen?

Jos jälkimmäinen, niin - välttääkseni kalliin remontin - olen ymmärtänyt että akselin ja läpät voi kääntää pysyvästi auki asentoon. Akselin litteästä päästä näkyy hieman, joten kai se mahdollista olisi. Akselin juuresta tosin kuuluu hieman papattavaa ääntä ja sieltä tulee hiukan mustaa. Olisiko kulumaa tiivisteissä vai olisiko tuo irronnut akselin pää pitänyt reiän tiiviinä?

Kiitos etukäteen vinkeistä.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
Vs: Pyörreläpät vaihtoon vai ei
« Vastaus #1 : 20.08.2024, 22:22:00 »
Itseltäni on molemmista allekirjoituksen autoista tuo systeemi ottanut ja kuollut, molemmista kyseinen toiminto on myös ohjelmallisesti otettu pois. Olen ratkaissut mekaanisen osuuden siten, että olen kiilannut tuon läppiä ohjaavan vivun sinne lohkon suuntaan käyttämällä 2-3 nippusidettä, jotka olen kiinnittänyt toisiinsa, jotka sitten kiilaavat sitä vipua sinne lohkon suuntaan. Tämä on toiminut viisi vuotta ITV-4:ssa ja 2,5 vuotta AKI-10:ssä. :D

Poissa Markku Salminen

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 20.08.2024, 22:57:59 »
Joo niin on minultakin otettu ohjelmalla pois käytöstä. Oli kyllä pakko ottaa venttiilikoppa auki ja vaihtaa tanko ja putsata töhnät pois kun oli sieltä säätö moottorin päädystä se päätypala sulanu pois ja vuoti niin paljon että suhina kuulu eikä lähteny polttaan hiukkassuodatin edes pakkopoltolla. Nyt kun ei vuoda niinnpoltto lähtee normaalisti kyllä toimiin.

Poissa Volvoman2

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 21.08.2024, 07:35:40 »
Kiitos molemmille kommenteista.

Nippusideratkaisu on luova ja mikäs siinä kun kerran toimii. Mulla tosin tuo läppäakselin päässä oleva vipu on irronnut, joten pitäisi keksiä, miten siihen akslin litteään nysään saisi jotain kiinni jolla sen lukitsee.

Myös mietin tuota huohotusta, koska ilman vipua ainakin ääni sieltä kuuluu joten ilma kulkee. Tuo siis voinee aiheuttaa paitsi sotkua, niin myös ongelman hiukkassuodattimelle? Ehkä sitten viisainta vaan vaihdattaa se läppäsarja vaikka kalliiksi tuleekin työn osalta.

Poissa Ande92

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 21.08.2024, 08:01:15 »
Läppäakselin tiivisteineen ja suuttimien pohjaprikkoineen saa Aasian pojilta 20-30€ ja vaihtotyö itsessään ei ole hirveän haastava. Toki jos suuttimet on kunnolla jumittunut, niin ongelmia voi tulla.

Toimivana pyörreläpät parantaa alavääntöä ja vähentää hieman kulutusta.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Markku Salminen

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 21.08.2024, 08:01:53 »
Ei se läppäakselin vaihto ole oikeesti paha homma tein sen itse ja meni noin 4-5 tuntia. Pahin homma on suuttimien irroitus jos ei lähde suosiolla irti. Osiahan ei paljoo mene eikä ollu kalliita motonetissä olisko ollu alle 100€ kaikki. Vaihdoin läppäakselin ja sitten sen tangon joka liikuttaa sitä akselia ja venttiilikopan tiivisteen sekä suuttimien pohjatiivisteet.

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 21.08.2024, 08:40:42 »
Kehitys kehittyy mutta aina ei ole helppoa. Euro 3 D5 egr tukittuna, ei ole läppiä koskaan ollutkaan ja imusarja kiiltelee puhtaana. Kohta 600 tkm mittarissa ja kilometrit ei oireile yhtään.

Poissa Markku Salminen

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 21.08.2024, 08:45:45 »
No eipä toi akseli nyt ollu paha vaihtaa ja kilometrejä oli siinä vaiheessa mittarissa noin vajaat 700 tuhatta nyt on sitten ajettu lähemmäs 800 tuhatta ja egr on pois käytöstä ja läpät on ohjelmoitu pois eikä ongelmia.

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 21.08.2024, 08:49:55 »
No eipä toi akseli nyt ollu paha vaihtaa ja kilometrejä oli siinä vaiheessa mittarissa noin vajaat 700 tuhatta nyt on sitten ajettu lähemmäs 800 tuhatta ja egr on pois käytöstä ja läpät on ohjelmoitu pois eikä ongelmia.

Ei muuta kuin kovaa ajoa. Öljyn ja hihnojen vaihdot säännöllisesti niin miljoona kilahtaa mittariin joku päivä.

Poissa Volvoman2

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 21.08.2024, 09:33:18 »
Kiitti kommenteista ja kannustuksesta. Muutamassa mainittiinkin tuo itseäni eniten mietittänyt juttu: "Pahin homma on suuttimien irroitus jos ei lähde suosiolla irti". Kun ei ole omia tiloja tai välineitä, niin täytyy teettää ulkopuolella.

Jospa ne suuttimet ei sitten lähde suosiolla, niin mitä seuraa? Täytyykö ne tai mahd putket vaihtaa ja se sitten hinaa kustannukset ja työn isommaksi vaikka noin teoriassa homma sinänsä melko simppeli?

Läppäsarjan kaikkine tiivisteineen ja tankoineen tilasinkin jo ebaysta, mutta varmuuden vuoksi euroopasta ettei toimitusaika venhtäisi turhan pitkäksi.

Poissa Jorma

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 22.08.2024, 16:45:41 »
Kiitti kommenteista ja kannustuksesta. Muutamassa mainittiinkin tuo itseäni eniten mietittänyt juttu: "Pahin homma on suuttimien irroitus jos ei lähde suosiolla irti". Kun ei ole omia tiloja tai välineitä, niin täytyy teettää ulkopuolella.

Jospa ne suuttimet ei sitten lähde suosiolla, niin mitä seuraa? Täytyykö ne tai mahd putket vaihtaa ja se sitten hinaa kustannukset ja työn isommaksi vaikka noin teoriassa homma sinänsä melko simppeli?

Läppäsarjan kaikkine tiivisteineen ja tankoineen tilasinkin jo ebaysta, mutta varmuuden vuoksi euroopasta ettei toimitusaika venhtäisi turhan pitkäksi.

Taitaa olla niin, että suuttimen vuotaminen saattaa johtaa tilanteeseen jossa suutin juuttuu tiukempaan. Itse olen kerran irrottanut kaikki eikä ollut juuttunut. Irrotuskonsteja on monia, yksi on esim kiinnitysraudan irrotus kun suutinputki on vielä kiinni ja kone käyntiin. Se kannen kolo kannattaa putsata hyvin, muuten vuotaa. Siihen on myynnissä työkaluja mutta itse sain putsattia teippaamalla 250mm M8 pultinkantaan rätin, kastelin sitä moottorinpesuaineessa (tai dieselissä) ja pyöritin akkuporalla siinä kannen reiän päällä.
Kokonaisuudessaan ei mikään paha homma tehdä. Ohivuotomittauksen voisi tehdä samalla. Siihen löytyy ohjeita foorumilta
« Viimeksi muokattu: 25.08.2024, 10:07:35 kirjoittanut Jorma »

Poissa Volvoman2

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 14.09.2024, 11:28:09 »
Volvo pelittää jälleen. Eräs paja vaihtoi pyörreläpät ja sarjan mukana tulleet tiivisteet. Valitettavasti kaksi suutinta oli kuulema niin tiukasti kiinni että ne piti lopulta vaihtaa. Se tuplasi tietty korjauksen kustannukset  :(

Koska aikanaan läppien säätö on koodattu pois niin nyt sen voisi tietty koodata takaisin päälle. Täytyy etsiskellä sellainen paja mikä tuon pystyy tekemään.

Autodiagnoosi  Carcom Oy