Eletään päivämäärää 10.8.2024, olemme emännän kanssa ajamassa hänen S60:llään Riihimäeltä Kamppiin, puhelin pärähtää taskussa, foorumiltakin tuttu aksim97 -käyttäjä laittoi WhatsApissa linkin Huutokaupat.comin huutoon joka oli päättymässä 7 minuutin kuluttua. Kohteena oli vuoden 2003 Volvo XC70 D5, jolla oli rullattu kunnioitettavat 550 000 kilometriä. Olin itse ajamassa, joten en viitsinyt ilmoitusta sen kauheammin tarkastella. Tiesin kuitenkin, että koska linkin lähettäjänä on tuo edellä mainittu pitkäaikainen ystäväni, oli huutoilmoituksen kohteen pakko oltava säädyllinen. Välitin tämän saamani linkin täysin vitsimielessä vieressä istuvalle emännälleni ja totesin perään, että "huuda tosta itellesi XC70". Emäntä jostain käsittämättömästä syystä avasi linkin ja rupesi oikeasti selaamaan tätä ilmoitusta, äkkisilmäyksellä laite vaikutti varsin siistiltä ja räpeltämättömältä yksilöltä, ja mikä tärkeintä, vikalistaus rajoittui lähinnä toimimattomiin persgrilleihin ja mittaristoon, jonka yksi taustavalo oli palanut.
Tässä vaiheessa hintakin oli hinautunut vasta noin 1500€:n tietämille, joka tuntui, ja tuntuu vieläkin, melko kohtuulliselta. Omien havaintojeni mukaan nämä vehkeet eivät tunnu alle kahdella tonnilla liikkuvan juuri missään kunnossa. Niimpä sanoin emännälle, että rupeaa huutamaan sitä itselleen huumorilla ja kehoitin lopettamaan huutamisen 1700€:n kohdalla. Ajatus tietenkin oli, että lopullinen hinta hinautuu heittämällä yli tuon meidän kipurajan ja toisaalta, jos auto sattuisi jäämään käteen tuolla hinnalla, niin sen saisi kaupattua eteenpäin pienellä voitolla...Kun huutoaikaa oli jäljellä viisi minuuttia, emäntä totesi että hän alkaa huutamaan tuota, tosin ensiksi piti tehdä tunnukset Huutokaupat.comiin. Lopulta tuote kaikeksi yllätyksesi jäi käteen, auton varsinaiseksi hankintahinnaksi tuli Huutokaupat.comin kulujen jälkeen 1784€. Itse tuotteen lisäksi käteen jäi myös hämmentynyt emäntä, joka toisteli (lähinnä itselleen) kysymystä, että mitäs ihmettä hän tekee XC70:llä.
Hämmennys vaihtui aika nopeasti jännitykseksi, että minkäslainen härveli meitä Seinäjoen Rinta Joupilla nyt odottaakaan. Ostettiin heti maanantai-aamuksi junaliput Riihimäeltä Seinäjoelle. Seinäjoelle päästyämme, tallustimme intopiukeana kohti autokauppaa ja sieltähän me sitten bongasimme uuden tulokkaan. Itse avainten luovutus sujui juuri kuten tämän hintaluokan autoissa kuuluu, eli myyjä luovutti avaimet lennosta emännälle kun myyjä oli matkalla kohti vessaa.
300 kilometrin kotimatka alkoi. Emäntä istui pienen kehotuksen jälkeen heti ruoriin, koska olihan kyseessä hänen ostoksensa. Yleensä emäntä tulee iloiseksi kun saa eteensä hyvää intialaista ruokaa, mutta nyt olin kyllä vahvasti näkevinäni jotain erittäin syvällistä iloa hänessä. Hymy ja tietyt auton tekniikkaan kohdistuneet kysymykset paljastivat, että emännällä on ollut selvästi jokin salasuhde XC70 -malliin, jonka hän on onnistunut pimittämään myös allekirjoittaneelta. Onhan hän ajanut muutaman kerran AKI-10:llä töihin ja takaisin ja kehunut, kuinka kiva on istua korkeammalla mutta siinäpä se. Käytännössä koko kotimatkan satoi kaatamalla, joten allekirjoittanut istui ruorin taakse ajelemaan ja analysoimaan ostosta. Ensivaikutelma oli positiivinen, auton yleisilme oli todella siisti ja ryhdikäs, ei mitään näkyvää ruostetta, ei pahempia lommoja, auto kulki suoraan ja vakaasti ilman kolinoita ja sisusta oli myös siistihkö.
Alkumatka sujui oikein rattoisasti, tuli myös havaittua, että täysin vakio D5 ei ole mikään raketti tälläisen nokalla. Matkassa mukana ollut iCarsoftin lukija myös paljasti hyvin selvästi, että softa on erittäin todennäköisesti täysin koskematon ja myös EGR on mukana lämmittämässä tunnelmaa. 550 000 kilometriä rallattanut EGR aiheuttaa allekirjoittaneessa melko voimakkaita tunteita, mutta toisaalta, ainakin voimansiirto on päässyt suhteellisen helpolla kun ei ole otettu kaikkea irti mitä koneesta lähtee. Sata kilometriä ajettuamme, pamahti ajotietokonee näyttöön varoitus jäähdytysnesteen vähäisyydestä. Olin jo ennen ensimmäistä käynnistystä laittanut merkille, että jäähdytysnesteen tasoon minimissä, mutta en vaivannut asialla päätäni, koska paisari näytti uunituoreelta, niin oletin, että järjestelmä on nyt jonkin remontin jäljiltä ilmaantunut ja pinta on hiukan laskenut, lisäsin vettä sekaan ja kovaa ajoa kohti kotia.
Jossain kohti kotiin päästyämme huomasin sitten, että auto tiputtaa jotakin punaista nestettä jostain vaihteiston/moottorin takapuolelta kuskin nurkkaan. Säikähdin ensiksi, että kyseessä olisi vaihteistoöljy, mutta sitten muistin, että tässä autossa on vihreiden nesteiden sijaan punaiset ja maistamallahan se varmistui sitten jäähdytysnesteeksi. Jäähdytysnesteen taso oli myös selvästi laskenut paisarissa. Oireet ja vuotokohta osoittavat hyvin vahvasti vuotavaan huohotusletkuun, tarkemmin 30757132 osanumerolla kulkevaan letkuun. Vuoto ei tunnu olevan mikään kovin dramaattinen, ehkä puolisen litraa per 400-500km? Tämä on se suurin murhe tällä hetkellä, osa itsessään maksaa reilun satasen ja pari sataa työtä päälle, niin pitäisi olla hyvä.
1,5 viikon aikana olen kerennyt ajamaan tällä uudella tulokkaalla noin 1 500 kilometriä, joten pari muutakin vikaa on tullut havaittua:
- "Ajovalovika vaatii huollon" tulee satunnaisesti, vaikka päälle kytkisi vain parkit. Vikakoodi on CEM-8F19, joka viittaa matkustajan etuvalon korkeuden säätöön, kaikki valot kuitenkin toimivat ja näyttävät juuri sinne mihin kuuluukin. Autossa alkuperäiset xenonit. Ei vaadi akuuttia toimintaa ainakaan nyt.
- "Ajonvakautus vaatii huollon" on tuli kerran toisena omistuspäivänä ja vikakoodi viittasi SAS-yksikön sisäiseen vikaan. On kuitenkin toiminut nyt täysin normaalisti, eikä oireile edes helteellä kuten ITV-4 ja AKI-10.
- Persgrillit eivät toimi, mutta perinteitäni kunnioittaen, en aio tehdä asialle mitään.

- Ardicin vesipumppu lienee kaput, aiheesta tulee vikakoodia ja Ardic pysyy päällä, jos moottori on samalla käynnissä. Uusi Boschin pumppu tilattu hintaan 57€.
- Mittaristossa alkavaa juotosvikaa, vilkuttaa käynnistyksessä kolmiota ja piippailee ajon aikana joskus satunnaisesti. Mittaristo on korjattu aikanaan jo vuonna 2019. Viedään mittaristo Elkotronille lähiaikoina.
- Vetoakselien napapultit lienevät löysällä, koska napsahdus kuuluu välillä peruuttaessa. Korjaaminen ei montaa kymppiä maksa, joten ehdottomasti korjataan.
- Käsijarru pitää aika toispuoleisesti, joten laitetaan sinne originellit kengät, niin eiköhän ala pelaamaan.
Tässä olivat varsinaiset viat, ainakin mitä tiedämme tällä hetkellä. Näiden lisäksi huoltohistoria on viimeisten vuosien varrelta todella epämääräinen, joten ihan perinteistä määräaikaishuoltoa tälle pitää tehdä:
- Jakopää kaikkine romuineen. Viimeisin merkintä huoltokirjassa tästä aiheesta on viiden vuoden takaa. Löysin auton vanhasta myynti-ilmoituksesta merkinnän, että jakopää olisi tehty myös 2021, mutta tästä ei ole mitään todisteita, joten kaikki jakopään romppeet vesipumppuineen ja vapaakytkimineen on tilattu.
- Vaihteistoöljyillä ajettu reippaat 200 000km. 20L Mannolia tilattu
- Moottoriöljyt ja kaikki mahdolliset suodattimet vaihtoon, osat tilattu
- AWD -järjestelmän öljynvaihto, Debil suorittaa noin kuukauden päästä
- Jarrunesteet, Debil suorittaa
- Vaihteiston B4 -servon kansi menee myös vaihtoon Debilin toimesta
Auto tuli yksillä hyvillä kesärenkailla, eli talvivanteet ja -kumit pitäisi hankkia. Kun olin laskenut nämä kaikki remontit ja renkaat, niin tuli hyvin selväksi että pitkälle toista touhutonnia tämä vehje tulee syömään rahaa ennenkuin auto olisi asiallisessa kuosissa kaikilta osin. Tämän auton tarkoitus olisi siis tulla palvelemaan teoriassa talviauton virkaa, ettei tarvisi tärvellä S60:stä suolassa ja onhan korkeampi maavara ja nelikko aina talvella plussaa. Tässä kohtaa pysähdyttiin emännän kanssa kuitenkin hetkeksi miettimään, että laitetaanko auto kiertoon vai mitä tehdään. Kyllähän autoon kuin autoon menee aluksi hiukan rahaa ja suoraan sanottuna, onhan tämä aika pieni summa jos verrataan niitä summia mitä itse upotin ITV-4:seen heti oston jälkeen.

Tälle autolle ei kuitenkaan ole mitään
todellista tarvetta, niin emännän piti pysähtyä hetkeksi miettimään että mitä tehdään. Molempien oli kuitenkin pakko uskoa, että kyllähän tuo tuli jäädäkseen, sen verran emäntäkin tuohon vehkeeseen rakastui heti kättelyssä ja laitettiin samantien yllä listatut osat tilaukseen. Sen verran kuitenkin budjetoitiin talvirenkaiden osalta, että päätin tukea emäntää XC-maailmaan siirtymisestä siten, että lahjoitan hänelle ITV-4:n alla olevat talvirenkaat. Emäntä tahtoo talvirenkaiksi ehdottomasti laaturenkaat, eikä kelpuuta kiinakumeja ja hyvä niin. ITV-4:n allahan on talvella Michelinin X-ice North 4:set, jotka ovat täysin uudenveroiset meikäläisen onnettomasta talviaikaan tapahtuvasta ajomäärästä johtuen ja ikähän noilla uhkaa tulla vastaan ennen pitkää. ITV-4:seen emäntä sitten lupasi kustansaa jotkut siistit Volvon 16 tai 17 tuumaset orkkisvanteet (saa tarjota!) ja päälle jotkut kiinanastat, koska kuten todettu, kilometrejä siihen autoon ei tule talvella, joten aivan se ja sama mitkä talvirenkaat siinä periaatteessa on.
Samalla nuo ITV-4:n ylikokoiset renkaat tuovat lisäryhtiä tähän uuteen tulokkaaseen, joka on jo valmiiksi hyvin ryhdissään. Iskarit ja jouset näyttävät hyvin tuoreilta ja ovat mallia Sachs. Vaikka emäntäni edustaa termin mukaisesti naaraspuoleista hahmoa, hän tahtoo tästä XC:stä mahdollisimman miehekkään näköisen, joten kolme kappaletta lisävaloja ostettiin myös tähän. Pyritään saamaan ne kiinni ennen ensi viikon Kalajoki -reissua. Alamaskissa on jo ennestään joku ruma Kiina-paneeli, joka kaipaa kohdistusta ainakin. Myös takaspoilerin puute on aiheuttanut sen, että auton omistaja tahtoisi sellaisen jahka sellainen ilmestyisi jostain myyntiin. On se karjarautaakin väläytellyt.

Kaiken kaikkiaan, ihan säädyllinen yksilö. Ei se paras, mutta, varsinkin hankintahinta ja kilometrit huomioon ottaen, todella asiallisen ja jämäkän oloinen peli, joka toivottavasti soveltuu sille varattuun virkaan, eli talviautoksi. Varustelistakin ihan mallillaan:
- Ardic
- Automaattisesti himmenevä taustapeili
- Sadetunnistin
- Kattoluukku
- RTI (ei toimi, kiitos jälkiasennussoittimen)
- Sähköinen kuljettajan penkki
- Ruskea nahkasisusta
- Sisäilman laatujärjestelmä (arvatkaa toimiiko...)
- Puuratti
- Jalopuukoristus
- Xenon-ajovalot
- Huolto (8.9.2024 / 554 254 km)
- Jakohihna + kiristin
- Apulaitehihna + kiristin
- Laturin vapaakytkin
- Vesipumppu
- Ardicin vesipumppu
Huoltohistoriaa päivittelen tähän jahka kerkeän.
Muutama kuvatus...ja toteamus perään:
Kahden ihmisen talous, mutta silti neljä Volvoa. Ei voi ymmärtää.






