Vikakoodit luettava, niin saapi syyn selville. Jos ajoitus on pielessä, niin siitä tulee ihan yksilöllinen koodi, josta selviää kumpaa nokkaa ajoitusvirhe koskee ja onko nokka edellä vai jäljessä kampiakselia. Hyvällä tuurilla ne nokkien hienosäätöpultit riittävät ajoituksen korjaamiseksi, jolloin riittää, että ottaa sivumuovin pois eikä tartte irrottaa hihnaa.
Vidalla ja muilla paremmilla lukijoilla saa tarkkaa dataa, miten nokat kulkevat suhteessa kampiakseliin.
Semmonen varotuksen sana, että jos ajoitus on niin pielessä, että se vaikuttaa jo käyntiin, niin pitää olla tosi tarkkana, ettei korjaa väärään suuntaan. Eli suositeltavaa on laittaa lukitustyökalu kiinni ja varmistaa ajoitus. Ja tuplatsekata, että katsoi kampiakselin merkin oikeasta kohdasta.
Itse en kyllä tiedä kuinka paljon nokat saavat olla pielessä, että vahinkoa alkaa tulla, mutta sen tiedän, että vikakoodia tulee jo ennen kuin moottorin käynnissä on mitään ongelmaa.
Mutta voi olla joku muukin vika kuin ajoitus, eli koodit luettava. Esim. joku imuputki huonosti kiinni, kun on irrotettu lukitustyökalun kiinnitystä varten tms.