Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

740 hardykiekollinen kardaani täristää. KORJATTU!

  • 37 Vastauksia
  • 16514 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Jatketaan nyt tännekin tuon yhden hiton murheenkryynin kanssa. Elikäs, lyhyesti: kardaanin kanssa ei ollut murheita, sitten iski rakenteluvimma, vaihdelaatikko ja sitämyöten kardaani olivat irti jotakin reilu puoli vuotta, sama laatikko ja sama kardaani siis asentui takaisin, ainoa että lohkon kylkeen ilmestyi lisäpaino pakosarjaan, ja moottorinkorvat vaihtui hydraulityynyllisiin versioihin. Ongelma on se, että kardaanin etupätkä tykkää vapista hemmetisti, ja ravistaa koko moottori-vaihdelaatikko-pakettia mukanaan, noin kardaaninkierroksilla 2500 ylöspäin. Aski on M46 ja kori jäykkäperänen sedan.

Tehty:
-laatikon tukikumi uusi
-ristikot, tukilaakeri ja kannatinkumi
-kokeiltu toista varmasti hyvää hardykiekkoa
-kiroiltu vähä hitosti
-levitetty tukikumin kiinnityspulttien reikiä jotta linjaus kohdallaan -> helpotti vähän
-testattu nostaa laatikon perää, koska linjauksessa vielä pieni heitto pystysuunnassa joka aiheuttaa murtokulmaa, tämäkään ei muuttanut jytinää.
-tarkistettu, että hardy, keskitinholkki ja laatikonlaippa pyörivät pakettina täysin värinöittä yli 200kmh vastaavaan kierroslukuun asti(vitonen niin pitkälle kun tallissa kehtas huudattaa)
-kardaani tasapainotettu tammer-dieselissä, sekä pelkän etupätkän että koko kardaanin osalta, ja on kuulemma niin hyvä kun tuosta tulee.

-nyt myös linjattu murtokulma nolliin, mittaheittoa tukilaakerin kohdalla korkeintaan pari milliä.
-kokeiltu kahta toimivaksi tiedettyä rautalaippaista kardaania

Tarkennuksena siis, että lähes kaikki testit on tehty pyörittäen pelkkää etupätkää paikallaan makaavassa autossa. Pari kertaa välissä testattu myös koko kardaania takapyörät irti paikallaan pyörittää, ei mitään havaittavaa vaikutusta ongelmaan. Vikaan järkevän korjauksen(kardaanin vaihto rautalaippaiseen ei ole korjaus, se on ongelman kierto. Vaikkakin ihan hyvä idea >:() keksijälle koppa kaljaa.

Huomioita:
-kun jytinä ilmenee, tukilaakerin kohdalta kardaani on kuin valokuva, ei pienintäkään merkkiä mistään tärinästä, sensijaan koko laatikko-moottori-paketti vapisee kardaanin etupätkän mukana.
-laatikon ja kardaanin välissä on murtokulmaa, eli askin perä on turhan matalalla uudenkin tukikumin kanssa. Mutta tämän nostattaminen ei muuttanut mitään...

-rautalaippasista kardaaneista toinen ravisti vähemmän, se jossa oli aivan resu tukikumi.



KORJAUS: lopulta tappelu oli ohi, kun kardaanin linjaus on ihan jetsulleen, ja siihen laittoi vanhan, hyvin pehmeän tukikumin uudella laakerilla.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2011, 20:49:29 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jurpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #1 : 07.01.2011, 22:40:55 »
Mitähän siinä sitten tapahtuu, kun takapätkä laitetaan paikalleen?
exät: 340GL B172K -88, 740GL D24t -89, 760GLE B280f -90, 940 B230FK -95 x2

nyk: V90 CC -18

Poissa slööki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #2 : 07.01.2011, 23:16:28 »
kardaani tasapainotettavaks ... niin on varmasti eliminoitu se vaihtoehto pois...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #3 : 08.01.2011, 13:30:45 »
Mitähän siinä sitten tapahtuu, kun takapätkä laitetaan paikalleen?
Ei vaikuta kun siihen, että tulee hitusen sivuääniä kun takalaikat yms romut pyörii.

kardaani tasapainotettavaks ... niin on varmasti eliminoitu se vaihtoehto pois...
Hitto, lyhensin viestiä niin tämä katosi. On kahteen kertaan ollut tammer-diiselissä painotettavana eli uskoisi olevan hyvä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #4 : 08.01.2011, 13:35:27 »
kardaani tasapainotettavaks ... niin on varmasti eliminoitu se vaihtoehto pois...
Oletan että tämä on jo tehty.

Tuo on kyllä maaginen juttu. Ei luulis laatikon laakerinkaan menneen irtiollessa.
Vaikka olis tasapainoitettu tuo karpaasi, väitän että se ei ole suora. <Kippis>

Poissa slööki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #5 : 08.01.2011, 21:30:26 »
luulis tasapainoittajan jo sanovan että on jordaani mutkalla ... näin kertoi mulle ainakin heti kun työn aloitti ja totesi sen
toki kaikki on mahdollista... kuten oma raato joka ei suostu käymään...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #6 : 08.01.2011, 23:03:02 »
Ei ole mutkalla, olin paikalla kun kardaania toisen kerran painoteltiin, ja pyynnöstäni ja erikoisesta viasta johtuen painottaja pyöritti sitä välin 1500-3000rpm, eikä mitään havaintoakaan värinästä, puhumattakaan siitä jytkytyksestä mitä se saa autossa kiinni ollessaan aikaiseksi. Itse uskoisin, että linjausongelmasta tässä vieläkin on kysymys, mikään muu tuossa ei kai enää voi olla pielessä?

Nyt muuten kun kulkee niin kulkee, koslan akku tappoi juuri itsensä(oli päässyt niin vajaaksi ettei jaksanut käynnistyä, jätin yöksi c-tekiin, ja oli siinä ja tässä että lähti +10 tallista käyntiin), ja tulipa todettua, että näillä vanhanmallisilla turbon etutolpilla ei mun talvivanteet mahdukaan pyörimään, ottaa tolppaan kiinni.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa tarmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #7 : 08.01.2011, 23:55:03 »
mitkäs vanteet sulla alla?
Volvon päämuotoilijan, Jan Wilsgaardin tiedetään sanoneen tiiliskivistään: ”Ajaton koti ei ole hyvän näköinen ensisilmäyksellä”.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #8 : 09.01.2011, 01:48:34 »
mitkäs vanteet sulla alla?
Ei mitkään.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #9 : 09.01.2011, 15:23:34 »
Ei mitkään.
Ei kai ku ei sovi. Heitän tähän samaan semmosen että motonetin navalla tulee vanne lähemmäs tolppaa kuin alkup. Meinasin olla 7" vanteilla kusessa ton entisen seiskan kanssa.
Sulla se nyt voi olla ihan niistä vanteista kiinni, ei vissiin ollu volvon? Tai sitten väistän muurin.
Paa sinne noi bilteman halvat spaserit, tai sitten teet itse ja säästät, vanhoista jarrulevyistä. ;)

On se kumma jos on linjauksesta kiinni ja on samat palikat ja oot hakenu paikkaa. Ei noi yleensä kyllä noin herkkiä oo ollut.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2011, 15:25:29 kirjoittanut hevonen »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #10 : 09.01.2011, 23:10:20 »
Jarrulevyspacerit on jo olemassa, ne vaan oli väärässä kaupungissa kun kiroilin ettei nuo sovi alle. Ja linjaus lienee pielessä kun tukijalat ja tyynyt moottorille vaihtui erilaiseen, täytynee jaksaa vielä jossakin vaiheessa temuta hetki sen linjausongelman parissa. Eniten kyllä kiinnostaa ajatus laittaa sinne rautalaippanen kardaani ja nuijia tuo nykynen lekalla kuutioks...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #11 : 10.01.2011, 19:02:03 »
Anna mulle se romu just tasapainoitettu karpaasi, voin viedä pois harmeistas. :) Enkä velota mithän. 8)

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #12 : 11.01.2011, 10:45:03 »
Jarrulevyspacerit on jo olemassa, ne vaan oli väärässä kaupungissa kun kiroilin ettei nuo sovi alle. Ja linjaus lienee pielessä kun tukijalat ja tyynyt moottorille vaihtui erilaiseen, täytynee jaksaa vielä jossakin vaiheessa temuta hetki sen linjausongelman parissa. Eniten kyllä kiinnostaa ajatus laittaa sinne rautalaippanen kardaani ja nuijia tuo nykynen lekalla kuutioks...
Taitaa olla ns sitkeä ongelma :(. Luulisin että rautalaippaisella nyt sentään luulisi tokenevan, mutta en tiedä paljonko sen asennukseen tulisi modailla. GLT:ssä tuo teräsristikko oli, mutta silläkin esiintyi pientä häiriötä moottorityynyjen lievän laskemisen takia. Sain tosin korjatuksi moninkertaisen tukilaakeriasennuksen tehtyäni. Tosin minultakin jäi nuo kardaanikulmat mittailematta ja tässä tapaukseessa lähtökulma vaihteistolla tulisikin kai olla 0 astetta, koska tuo "kumikardaani" onkin oikeastaan vakionopeusnivel. Tosin sen pitäisi toimia myös kaikilla kulmilla jos ne ovat pienehköjä (1 - 2 astetta) :-\.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #13 : 11.01.2011, 10:52:07 »
On juu. Täytyy jaksaa passailla, äkkinäinen silmä sanoo hardykiekon ja laipan välisen välyksen muutoksesta, että linjaheitto pystysuunnassa on reiluhkosti, mutta öljypohja on käytännössä kiinni etupalkissa joten ei se ole kyllä muuttunutkaan. Rautalaippanen daanihan heilahtaa sinne kun ottaa koko kardaanin, löytää jostakin laatikon laipan joka sattuis sopimaan tähän yksilöön ja ruuvaa kasaan. Osien haaliminen on jo ns vaiheessa, mutta keväämmällä saatan kyllä vielä ottaa yhden yrityksen linjata tää hardynperkele. Ei kai siinä enää oikeen mitään muutakaan pitäisi voida olla ???
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: 740 hardykiekollinen kardaani täristää
« Vastaus #14 : 06.03.2011, 14:29:24 »
Itellä nyt sama ongelma M90 laatikon kanssa varustetussa 940  >:( eli vaihdoin uuden kannatin kumin ja laakerin ja alkoi täristää niin prkleesti, kaikki osat merkkasin ja laitoin samoille jäljille. Tämän jälkeen ostin vielä uuden hardy lätkän ja vieläkin täristää. Osat haettu volvolta. Nyt en enää muta keksi kuin että kartaanin päässä oleva pieni "kumilaakerihässäkkä" olisi kulunut soikioksi  :P eli m90 laatikon laipassa on lyhyt tappi joka menee kardaanin päädystä sisään.
940 classic
Amazon -68

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron