Jatketaan nyt tännekin tuon yhden hiton murheenkryynin kanssa. Elikäs, lyhyesti: kardaanin kanssa ei ollut murheita, sitten iski rakenteluvimma, vaihdelaatikko ja sitämyöten kardaani olivat irti jotakin reilu puoli vuotta, sama laatikko ja sama kardaani siis asentui takaisin, ainoa että lohkon kylkeen ilmestyi lisäpaino pakosarjaan, ja moottorinkorvat vaihtui hydraulityynyllisiin versioihin. Ongelma on se, että kardaanin etupätkä tykkää vapista hemmetisti, ja ravistaa koko moottori-vaihdelaatikko-pakettia mukanaan, noin kardaaninkierroksilla 2500 ylöspäin. Aski on M46 ja kori jäykkäperänen sedan.
Tehty:
-laatikon tukikumi uusi
-ristikot, tukilaakeri ja kannatinkumi
-kokeiltu toista varmasti hyvää hardykiekkoa
-kiroiltu vähä hitosti
-levitetty tukikumin kiinnityspulttien reikiä jotta linjaus kohdallaan -> helpotti vähän
-testattu nostaa laatikon perää, koska linjauksessa vielä pieni heitto pystysuunnassa joka aiheuttaa murtokulmaa, tämäkään ei muuttanut jytinää.
-tarkistettu, että hardy, keskitinholkki ja laatikonlaippa pyörivät pakettina täysin värinöittä yli 200kmh vastaavaan kierroslukuun asti(vitonen niin pitkälle kun tallissa kehtas huudattaa)
-kardaani tasapainotettu tammer-dieselissä, sekä pelkän etupätkän että koko kardaanin osalta, ja on kuulemma niin hyvä kun tuosta tulee.
-nyt myös linjattu murtokulma nolliin, mittaheittoa tukilaakerin kohdalla korkeintaan pari milliä.
-kokeiltu kahta toimivaksi tiedettyä rautalaippaista kardaania
Tarkennuksena siis, että lähes kaikki testit on tehty pyörittäen pelkkää etupätkää paikallaan makaavassa autossa. Pari kertaa välissä testattu myös koko kardaania takapyörät irti paikallaan pyörittää, ei mitään havaittavaa vaikutusta ongelmaan. Vikaan järkevän korjauksen(kardaanin vaihto rautalaippaiseen ei ole korjaus, se on ongelman kierto. Vaikkakin ihan hyvä idea

) keksijälle koppa kaljaa.
Huomioita:
-kun jytinä ilmenee, tukilaakerin kohdalta kardaani on kuin valokuva, ei pienintäkään merkkiä mistään tärinästä, sensijaan koko laatikko-moottori-paketti vapisee kardaanin etupätkän mukana.
-laatikon ja kardaanin välissä on murtokulmaa, eli askin perä on turhan matalalla uudenkin tukikumin kanssa. Mutta tämän nostattaminen ei muuttanut mitään...
-rautalaippasista kardaaneista toinen ravisti vähemmän, se jossa oli aivan resu tukikumi.
KORJAUS: lopulta tappelu oli ohi, kun kardaanin linjaus on ihan jetsulleen, ja siihen laittoi vanhan, hyvin pehmeän tukikumin uudella laakerilla.