Elekma  Autoracing

Volvo 780 Bertone

  • 16 Vastauksia
  • 5616 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Volvo 780 Bertone
« : 27.09.2024, 01:33:33 »
Moro kaikille!
Turbo 240 tuli hävitettyä pois ja tilalle hankittua jotakin paljon mielenkiintoisempaa, nimittäin Bertone Ruotsin maalta. Ja kyllä valitettavasti, tämäkin on PRV koneella, mutta en antanut sen haitata, sain mielestäni tämän ihan kohtuu rahalla, kun vinomoottorisesta olisi saanut köyhtyä sillä hetkellä melkein puolet enemmän. Aloitetaan parilla kuvalla:





Kuvat ovat siltä nousemalta kun Naantalin satamasta kotipihaan päästiin. Autosta oli ilmoitus Blocketissa ja kiinnostuin välittömästi. Auton kunto osoittautui itseasiassa oikeinkin hyväksi, vaikka en paikanpäällä sitä sen suuremmin alkanut syynäämään.

Tarkoitus on vasta ensi kesänä rekisteröidä auto Suomeen. Sen aikaa laitellaan autoa siihen kuntoon että kelpaa jätskillä käydä.

Tylsä orkkis ulkonäkö vaivasi jo heti myynti-ilmoituksesta asti, ja olihan se alettava samoin tein sinne vannetta ja alustaa hommailemaan. Jälleen pari kuvaa:





Vanteet löytyi Torista ja alusta on ruotsista tilattu J-spec coilisarja, joka on tarkoitettu jäykkäperäiseen, mutta tässä tapauksessa muutettu sopimaan multilinkiin. Ihan ei ollut homma helpoimmasta päästä mutta tehtävissä.

Suunnitelmia on, mutta ei vielä kovin kummoisia. Haaveissa olisi T5 moottori, mutta ajellaan tuolla V6:lla kesä taikka kaksi ja sinä aikana tutustutaan autoon. On tässä laiteltavaa muutakin kuten ilmastoinnin huolto, jarruja ja pieniä sähkövikoja, jotka laitetaan tietenkin etusijalle.

Poissa Miikala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #1 : 27.09.2024, 11:28:53 »
Ensimmäisten kuvien kohdalla olin vielä erimieltä tuosta, että olisi "mielenkiintoisempi kuin 240", mutta jälkimmäisten kuvien kohdalla olin jopa samaa mieltä. Tämänkin auton ulkonäköön saatiin kyllä todella hyvä päivitys vanteilla!

Poissa Mikko Härkönen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #2 : 27.09.2024, 12:43:17 »
780 on kyllä komee auto, tekniikka vaan pitäis saada vastaamaan ulkonäköä.
Kyllähän siitä PRV koneestakin saa hyvän, mutta b8444 tai joku muu V kone olis asiaankuuluvampi
« Viimeksi muokattu: 27.09.2024, 12:46:14 kirjoittanut Mikko Härkönen »
Volvo 960 b6284t
Ja b230ft+ lohko autoa ympärilleen odottamassa

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #3 : 27.09.2024, 18:20:03 »
Vatut ku b230ft sinne ja kunnon pumppu kylkeen. Tulis vähä luottoo autoon ja kyllä sillä 300hp jo tommonen matala lintta liikkuis. 
Olis vähän orkkistyyliäkin. :3/4 jättää sen:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #4 : 28.09.2024, 00:19:25 »
V-moottori on kyllä poissuljettu tässä minun tapauksessa laskuista. Turbollinen rivimoottori tulee mutta sylintereiden määrä vielä harkinnassa. Eilen jo sainkin puolivahingossa hyppysiin 960 tinakoneen korvat jotka ilmeisesti sopivat myös 700-srj.  ::)

Ajattelin kuitenkin tutustua vähän tuohon PRV:henkin nyt kun semmoinen siellä on ja sen tarkoitus tässä jonkin aikaa on liikkumisen lähteenä toimia.

Seuraavaksi kun alustan saan ensin kasattua loppuun, alan käymään jarruja nurkka kerrallaan läpi. Ei niissä pitäisi mitään ihmeellistä vikana ollakaan, mutta haluan kaiken olevan uutta.

Sitten tarvitsee vielä spacerit. Vanteet ovat tällä hetkellä koe sovituksessa prikkapinon kanssa. ;D

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 323
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #5 : 28.09.2024, 07:02:39 »
Uljas laite! Ite äänestäisin PRV:n ahtamisen puolesta niin erottuis joukosta,vaikka kyllä 780 erottuu muutenkin.  8)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #6 : 28.09.2024, 09:29:01 »
Varmaan erottuis joukosta mutta kuka sen pitäis nipussa... S* :tickedoff:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #7 : 28.09.2024, 18:19:17 »
Kyllä mullekin yks yö kun en saanut nukuttua niin tuli mieleen ahdettu PRV :2funny:
Aika vähän löytyy tietoa aiheesta esimerkiksi sisuskalujen kestosta ja nokka-akseleista ym. ja osien saanti 10x hankalampaa kun vino/tinakoneeseen. Lisäksi V-moottori olisi mielestäni järkevämpi toteuttaa tuplaturbona mikä kyllä tekisi hommasta entistäkin pervompaa ;D kustannuksia syntyy ja sitten mitäs jos siitä tuleekin sysisoppa ja lopputulema on kuitenkin se että keulille päätyy T5 mutta paljon myöhemmin ja köyhempänä  ;D

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 568
  • LANSSI.COM
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #8 : 10.10.2024, 15:32:40 »
Yli puolet tuon auton arvosta on se, että se on alkuperäinen ja tyyppikilpi täsmää.
Toki arvo tulee vasta hetken päästä.
Käyttis: Volvo V70 (mk1) -00, B5244T, AW50-42, "VOLVO REBORN"
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22 (Ahvenisto -24, survivor)
Rojekti: Volvo 162, production 1969 ( hiljaisessa myynnissä, "Saffron", uniikki, korivalmis, maalattu, 5000eur.)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #9 : 15.10.2024, 21:39:54 »
Kyllähän PRV tehoa kestää, onhan niitä ahdettuna ollutkin muissa koreissa. Metrejä ja seisotusta se ei kestä kun yläkertaan ei ole katsottu tarpeelliseksi järjestää voitelua ja keinut on fiksusti nokan yläpuolella niin varmistuu että öljy pakenee paikalta ennen seuraavaa starttia niin kivasti saadaan keinut huonoksi ja sitten meneekin nokat. Muutenhan se olis melko toimiva kone, harmi että volvossa se on keksitty asentaa noin puoli metriä edemmäs kun olisi fiksua...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #10 : 15.10.2024, 21:49:54 »
Ahdettuna Pervoa ollut ainakin Relluissa ja Alpine A310 sekä Venturissa. Piti tulla myös 780 ja oli kyllä lähellä. Olen nähnyt kuvia mm käyttöohjekirjasta missä mainitaan turbo v6
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #11 : 15.10.2024, 22:52:32 »
Eikös tuossa turbossa oo 200hp paikkeilla niin eipä sen nyt paljoa tarvikaan kestää.
En tiedä mikä se raja on missä rauta antautuu.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #12 : 16.10.2024, 07:21:37 »
Eikös tuossa turbossa oo 200hp paikkeilla niin eipä sen nyt paljoa tarvikaan kestää.
En tiedä mikä se raja on missä rauta antautuu.
Tehokkaimassa prvossa netin mukaan ollut luokkaa 400 hp. Tiedä sitten mitä yhteistä sillä on perusmallin kanssa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #13 : 18.10.2024, 05:30:49 »
Noniin hieman päivittelyä tänne. Täällä yritetään selvästi yllyttää prv koneen ahtamista  ;D ei ole vielä päätetty mitä tekniikka puolelle tulee eikä ole vielä kyllä vielä hoppukaan. Tällä hetkellä ideaalisimpana vaihtoehtona pidän 960 Volvosta bensakutosta + manuaali vaihteistoa jotka sopivan luovuttaja auton kohdalle sattuessa saisi koko paketin lähes ulos-sisään tyylillä tyrkättyä helposti paikolleen. Aluksi vaparina ja myöhemmin kenties ahdettuna.
PRV+AW saattaa tupsahtaa myyntiin jossakin vaiheessa  ::)

Tilasin autoon uudet jarru hilppeet kaikki ja osien tultua pääsee niiden kimppuun. Spacerit on hommattu ja Vpartsilta tuli pidempiä pinnapultteja pussillinen. Vanteitten lopullisesta istuvuudesta kuvia myöhemmin. Renkaatkin vaihtuu vähän isommiksi kuin mitä nyt on ja siksi ei ole alustaa ruuvattu vielä ihan niin matalaksi.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2024, 23:39:27 kirjoittanut RikuPit »

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 780 Bertone
« Vastaus #14 : 27.10.2024, 01:56:20 »
Hankintoja tehty elikkäs jarruosioon melkein kaikki uutta satuloita lukuunottamatta. Nämä tulivat edullisesti Suomenlahden toiselta puolelta, ei laadukkainta mahdollista, mutta tähän asti tunnustelemani halpis osat ovat osoittautuneet ihan hyviksi niin miksei niitä tähänkin projektiin työntäisi.



Kun jarrut on läpikäyty niin pukkaan spacerit joka kulmaan ja jos samoilla vauhdeilla saisi jo uudet renkaatkin jiiärrien päälle niin näkisi jo ensi kesän fitmentin S*

Näiden siposteluiden jälkeen olisi vuorossa tekniikka puolen huoltoa ja pakoputken korjaus, sieltäkin löytyi pientä vuodon tynkää.

 

Samppasport  Futurez