RallyBaron  Samppasport

S80 raskas ohjaus ja lämmityslaitteen toiminta

• 13 Vastauksia
  • 1120 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Tässä äskettäin kun laitoin harraste 740:n talviunille ja on taas aika palata S80:n rattiin niin tein muutamia havaintoja autosta. Kylminä päivinä kun pitäisi saada auton sisälle lämpöä, niin pitäisikö sitä lämpöä tulla muualtakin kuin jalkatilojen ja keskipilarien suuttimista? Havaitsin että näistä suuttimista tulee kyllä lämmintä, mutta muista suuttimista esim. kojelaudan reunimmaiset tai keskimmäiset suuttimet, niin kyllä aika viileää puhaltaa, keskimmäisiä ei viitsi pitää edes auki, tuntuu kylmältä vedolta. Ilmastointi on minulla siis siinä automaatti-asennossa. Jalkoihin lämpöä riittää, mutta muualta tulee viileää. Toinen havainto minkä tein, niin tuo ohjaus tuntuu jotenkin aika raskaalta ja tahmealta. Pettääköhän muistini, mutta en muistanut että se olisi näin tahmea ollut. Tarkistin tehostimen öljyt ja näyttää olevan lähes täysi, ja kyllä tehostin toimii, ei se niin raskas ole kääntää, mutta kuitenkin jotenkin aika tahmea. 740:n on mukava ajaa yhdellä kädellä, muttta nyt kun ajaa S80, niin kyllä monessa kohtaa mielellään käyttää kahta kättä ja silti tuntee ohjauksen tahmeuden ja laiskahkon palautuksen. Voi olla, että oma muistini alkaa pettämään vain tässäkin asiassa. Rengaspaineet on myös kunnossa, tarkistin.

Poissa Sirkkuli

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 raskas ohjaus ja lämmityslaitteen toiminta
« Vastaus #1 : 28.09.2024, 19:15:42 »
Tuleeko sivuilta tai ylhäältä (tuulilasille) lämmintä, jos käpälöit asetukset niin? Vai puhaltaako säädöistä huolimatta aina monoille?

Koska ohjauskulmien tarkastus / säätö on viimeksi tehty?

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 28.09.2024, 19:50:35 »
Lämmintä tulee sivuilta ja tuulilasille jos valitsen manuaalisen ilman ohjauksen. Automaatti-asetuksella alkaa työntämään sivuilta kylmää ja myös tuulilasille.
Ohjauskulmat olikin hyvä asia kun mainitsit, niistä ei nyt sitten ole mitään tietoa minulla. Auto on ollut minulla noin 4 vuotta ja minun aikana ei ainakaan kertaakaan. Kun auto tuli minulle, olivat talvirenkaat melko kuluneet ja varsinkin reunat olivat kuluneet ja nyt muistan, että huollossa kehottivat tarkastuttamaan kulmat. Ostin silloin uudet talvirenkaat ja ne eivät ole kuluneet epätasaisesti.

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 28.09.2024, 20:30:43 »
Tuon lämmitys puolen saa katsottua Vidalla mitä lämpöjä missäkin ja läpät kalibroitua, onnistuu Turussa jos liikkuu täällä päin. Ohjauksen jäykkyyteen vaikuttaa myös paljon iskareiden yläpäät, rattiakselin läpivienti rintapellissä ja akselin nivel jotka voi jumittaa kuivuuttaan.

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 28.09.2024, 21:57:18 »
Kiitos vinkistä, taidankin voidella tuon rattiakselin nivelen sieltä kuljettajan jalkatilasta. Katsoinkin kerran, että jotain rasvaa oli nivelestä vähän tihkunut matolle.

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #5 : 28.09.2024, 23:12:37 »
Se jumittava nivel on todennäköisimmin se joka on konehuoneen puolella, ei se ylempi joka näkyy jalkatilassa.
Siinä läpiviennin sisällä on neulalaakeri joten sitä voi koittaa voidella myös.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Lankku

• 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Sairaan nopee
    • Videoita
« Vastaus #6 : 29.09.2024, 13:27:31 »
Se jumittava nivel on todennäköisimmin se joka on konehuoneen puolella, ei se ylempi joka näkyy jalkatilassa.
Siinä läpiviennin sisällä on neulalaakeri joten sitä voi koittaa voidella myös.
Näissä uudemmissa on nivel vain sisäpuolella, hammastangonpuoleinen akselinpää tulee suoraan sisälle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #7 : 29.09.2024, 15:23:18 »
Näissä uudemmissa on nivel vain sisäpuolella, hammastangonpuoleinen akselinpää tulee suoraan sisälle.
Jaahanii, tää on niin UUSI. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 30.09.2024, 22:39:33 »
Voitelin sitä kuljettajan jalkatilasta löytyvää niveltä, ja ihan kuin olisi auttanut pahimpaan jäykkyyteen ohjauksessa. Tänään huomasin kun oli kylmä aamu ja lähdin asioille (moottori oli esilämmitetty), niin lämmintä ilmaa tuli muualtakin kuin pelkästään jalkoihin. Mielenkiintoisia nämä autot, kun alkaa viasta valittamaan niin korjautuu itsestään, kiitos kun neuvositte minua voitelemaan tuon nivelen ratin alta. Mielenkiintoinen ratkaisu kaiken kaikkiaan, että on jätetty tuo nivel tuohon ihan esille, ettei ole millään verhouksella peitetty.

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 30.09.2024, 22:57:40 »
Siihen läpi vienti kuumiin kannattaa myös suihkuttaa liukastetta. Tuota ilmanjako määrää pystyy myös vidalla säätämään prosentteina mihin haluaa automaatti toiminnon sitä puhaltavan enemmän tai vähemmän.

Poissa tuulenhalkoja

• Luxe
  • *
« Vastaus #10 : 04.10.2024, 05:44:56 »
Mulla auton asetuksissa näkyy mahdollisuus valita ohjaustehostimen herkkyys. Tosin taitaa olla se halvin malli kun sitä ei pääse säätämään  ;D. kannattaa katsoa jos sieltä sais apua. mulla v70 vm 2010

Poissa oa5599

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 04.10.2024, 06:02:46 »
Mulla auton asetuksissa näkyy mahdollisuus valita ohjaustehostimen herkkyys. Tosin taitaa olla se halvin malli kun sitä ei pääse säätämään  ;D. kannattaa katsoa jos sieltä sais apua. mulla v70 vm 2010

jäykkyyttä ei voi säätää jos auto liikkuu...

Poissa tuulenhalkoja

• Luxe
  • *
« Vastaus #12 : 04.10.2024, 06:22:18 »
jäykkyyttä ei voi säätää jos auto liikkuu...
Täytyy ilmeisesti tutustua hommaan uudelleen. kiitokset tiedosta.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2024, 19:07:53 kirjoittanut tuulenhalkoja »

Poissa Vauxi

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #13 : 06.10.2024, 08:30:30 »
Se valikosta löytyvä jäykkyys-säätö liittyy siihen lisävarusteena ostettuun nopeuden mukaan säätyvään ohjaustehostukseen. Tän ikäisiä Fordeja ja myös Volvoja vaivaa uset eri ohjaukseen liittyvät vaivat. Öljynvaihto on suositeltavaa tehdä ja vielä holvaamalla. Ohjaus on näissä selvästi "jäykempi" kuin mitä takavedoissa oli.
S80 -07

Autodiagnoosi  Carcom Oy